شناسهٔ خبر: 40504762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

تلاش ترامپ برای حل اختلافات میان عربستان و قطر

دولت واشنگتن در تلاشی تازه برای حل اختلافات سه ساله میان قطر و همسایگان حوزه خلیج فارس آن، عربستان سعودی و امارات را تحت فشار گذاشته تا ممنوعیت‌های خود برای شرکت‌های هواپیمایی قطری که بر فراز آسمان این دو کشور پرواز می‌کنند را متوقف سازند.

صاحب‌خبر -

 مقامات آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس افشا کردند که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، عربستان سعودی و امارات را تحت فشار گذاشته تا ممنوعیت‌های اعمال شده روی پروازهای خطوط هواپیمایی قطر در حریم هوایی این دو کشور را متوقف کنند.

تلاش‌های مکرر برای پایان دادن به این اختلاف که روز جمعه وارد سال چهارم می‌شود، شکست خورده‌اند و این تلاش اخیر نیز با مقاومت شدید عربستان مواجه شده است.

در این راستا صباح خالد الحمد الصباح، نخست وزیر کویت نسبت به ورود بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس به سال چهارم خود ابراز تاسف کرد و در عین حال تاکید کرد، کویت به تلاش‌ها برای موفقیت بین طرف‌های بحران ادامه می‌دهد.

او گفت: کویت همواره جمع‌کننده طرف‌های مختلف براساس حاصل شدن رضایت از هرگونه توافقی در آینده است.

نخست وزیر کویت به رسانه‌های کشورش تاکید کرد، صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت به این نکته توجه دارد. این کشورها نیز به اهمیت شورای همکاری برای منطقه و جهان و زمینه‌ای مشترک که باید بر این اساس جهت پر کردن خلأ وجود داشته باشد، وافقند.

بحران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد که بدترین بحران از زمان تشکیل شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ میلادی محسوب می‌شود چرا که عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود با قطر را قطع کردند. این چهارکشور ارتباطات دریایی، زمینی و هوایی خود با قطر را به عنوان اقدامی تنبیهی به خاطر اتهامات حمایت از تروریسم و مداخله در امور داخلی کشورهای این منطقه متوقف کردند؛ اتهاماتی که دوحه آنها را رد می‌کند.

 

نظر شما