شناسهٔ خبر: 40504565 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

نشنال اینترست بررسی کرد؛

مینی زیردریایی جدید ایران؛ قابلیت تغییر توازن قدرت در دریا

ایران مجموعه‌ای از عکس‌ها را منتشر کرده است که نشان دهنده تجهیزات جدید دریایی ایران است. عکس‌های منتشر شده انواع مختلفی از قایق‌های سریع را نشان می‌دهد که ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس از آنها پشتیبانی می‌کند و همچنین مجموعه‌ای عجیب از زیردریایی‌ها یا مینی زیردریایی‌ها.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه 598، سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیراً مقاله‌ای به قلم «کالب لارسون» در مورد قابلیت‌های نیروی دریایی ایران منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می‌آید.

ایران مجموعه‌ای از عکس‌ها را منتشر کرده است که نشان دهنده تجهیزات جدید دریایی ایران است. عکس‌های منتشر شده انواع مختلفی از قایق‌های سریع را نشان می‌دهد که ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس از آنها پشتیبانی می‌کند و همچنین مجموعه‌ای عجیب از زیردریایی‌ها یا مینی زیردریایی‌ها. همانطور که کارشناس دریایی H. I. Sutton خاطرنشان کرد ، مهمترین این تجهیزات از نظر ظاهری یا یک زیردریایی کوچک با سرنشین بوده، یا یک وسیله نقلیه زیر آب بدون سرنشین با اندازه مناسب و معقول ( UUV) . اگر این زیر دریایی واقعاً یک زیر دریایی بدون سرنشین UUV باشد، ایران را به گروهی منحصر به فرد از کشورها وارد می‌کند.

یکی از شاخص‌هایی که به عملیات بدون سرنشین اشاره می‌کند پنهان بودن درب این زیردریایی است – دری که از طریق آن افراد بتوانند از طریق رودخانه وارد آن شوند. اندازه کوچک آن نیز شواهد دیگری از بدون سرنشین بودن این زیر دریایی است. صندلی ملوان که در عکس رو به جلو است احتمالاً در طول عملیات، در سمت عرشه نخواهد ماند و کنترل کننده‌ای که او استفاده می‌کند، احتمالاً برای هدایت زیر آب نیست.

فناوری با سطح پایین / فناوری با سطح بالا

از نظر پختگی (و احتمالاً قیمت)، نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی سلطنتی به احتمال زیاد در ساخت و توسعه UUV پیشرو هستند. وسیله نقلیه زیر آب بدون سرنشین فوق العاده بزرگ Royal Navy ، همانطور که مشخص است کاملاً پیشرفته بوده به طوری که می‌تواند بیش از ۳۰۰ متر زیر سطح اقیانوس شیرجه بزند و از پایداری ۴۸ ساعته برخوردار باشد. پیشرانه آن احتمالاً با دیزل برقی یا پیشرانه مستقل از هوا می‌باشد. احتمالاً لوله مضاعف عجیب در عقب UUV یک لوله اگزوز است که به شدت نشانگر یک پیشرانه دیزل برقی می‌باشد. UUV کوچک ایران، اگر واقعاً UUV باشد، ظاهر DIY بسیار شبیه به خانه دارد. کمان چهار زاویه این سازه به نظر می‌رسد بسیار شبیه به سازه‌ای که در یک گاراژ ساخته شده باشد تا سازه‌ای که در کشتی سازی دریایی ساخته شده باشد است. احتمالاً این مورد هم دقیق و درست است.

ضمیمه

اگرچه از نظر قابلیت‌های دریایی ایران به روزرسانی نشده است، احتمالاً ماهیت بدون سرنشین جدیدترین زیردریایی به یکی از مهمترین نقاط قوت ایران اشاره می‌کند: در تنگه هرمز و خلیج فارس ایران مجبور نیست برای پیروزی در درگیری آماده شود، این کشور فقط باید اهرم کافی برای جلوگیری از ترافیک و وادار کردن مخالفان قدرتمندتر و پیشرفته‌تر به توقف را داشته باشد . UUV احتمالاً همین وظیفه را انجام می‌دهد. این مینی زیر دریایی هرگز نمی‌تواند همگام با نیروی دریایی ایالات متحده حرکت کند، اما می‌تواند یک توقف گروه سطحی ایجاد کند به عبارتی دیگر این زیر دریایی تهدیدی برای جلوگیری از عملیات و کند کردن حرکت مخالفان بالقوه محسوب می‌شود.

نظر شما