شناسهٔ خبر: 40504522 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

محمد صالح ربیعی؛

عواقب بازگشایی گسترده دانشگاه‌ها

علی رغم پایان پیک اول در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم که در کشور،بعد از دوره کوتاهی از فروکش کردن پیک بیماری مجددا تعداد مبتلایان و فوت شدگان افزایش چشم گیری داشته است. وضعیت قرمز استان های متفاوت نیز خود گواهی بر اوضاع غیرقابل پیش بینی این بیماری است.

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد صالح ربیعی*// شروع پیک دوم ابتلا به ویروس کرونا نشان داده است که رفتار های سهل انگارانه افراد و مسئولین در برخورد با این بیماری همه گیر به زودی عواقب جدی و غیرقابل کنترلی خواهد داشت.

علی رغم پایان پیک اول در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم که در کشور،بعد از دوره کوتاهی از فروکش کردن پیک بیماری مجددا تعداد مبتلایان و فوت شدگان افزایش چشم گیری داشته است. وضعیت قرمز استان های متفاوت نیز خود گواهی بر اوضاع غیرقابل پیش بینی این بیماری است.

اما تعجب اصلی در سهل انگاری مسئولین بهداشتی کشور خصوصا دانشگاه های علوم پزشکی است. گویی هنوز مسئولین به این نتیجه نرسیده اند که بازگشایی دانشگاه ها،آن هم با حضور همه دانشجویان می تواند موجب تشدید وضعیت حاضر بشود.

متاسفانه بعد از برگزاری جلسات و نامه نگاری های بسیار باز هم شاهد خود محوری در تصمیمات مسئولین هستیم.

با برگزاری حضوری کلاس ها و امتحانات،آن هم به صورت فشرده که عملا کارایی و کیفیت آموزشی بسیار پایین خواهد آمد،نتیجه ای جز همه گیری شدید تر این بیماری نصیب دانشجویان و سیستم آموزشی نخواهد شد.

در طی صحبت های انجام شده،به مراتب نسبت به کاهش حضور دانشجویان تاکید داشته ایم،اما هنوز هم می بینیم که در برنامه ریزی های آموزشی برخلاف ادعای اختیاری بودن حضور در کلاس های تئوری،اجبار برای حضور در کلاس های عملی موجب بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها خواهد شد.

مسئولین آموزشی به خوبی می دانند که حذف واحد های عملی برای ترم های پایین تر علاوه بر کاهش حضور افراد موجب برنامه ریزی بهتر برای ترم های آخر می شود،اما به بهانه ترم آینده از اجرای این تصمیم امتناع می کنند.

همه نسبت به شرایط کشور آگاهیم،اما مگر می شود این مشکلات را فقط در یک ترم جبران کرد؟

یقینا می شود با برنامه ریزی صحیح و کارآمد و انتقال دروس به ترم های آتی و تهیه زیر ساخت های مجازی بر مشکلات فائق آمد.

برگزاری مجازی امتحانات یکی از راه حل های مناسب است که می طلبد مسئولین نسبت به تهیه و خرید سرور های لازم اقدام کنند‌.

اتفاقات اخیر خوابگاه های دانشجویی و ابتلای دانشجویان نشان داده است که رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه ها با آن چیزی که بر روی کاغذ نوشته می شود بسیار متفاوت تر است، امیدواریم مسئولین نسبت به عواقب و پیامد های تصمیمات خود آگاه باشند‌.

فشار مشکلات آموزشی به اندازه کافی گریبان گیر دانشجویان شده است،مشکلات دیگر مطمئنا پیامدهای بدتری برای دانشجویان خواهد داشت.

*دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان

نظر شما