شناسهٔ خبر: 40502207 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

روحانی: رفتار ترامپ شرم‌آور است

حسن روحانی رئیس جمهوری امروز در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو فرصت را مناسب دید تا از عملکرد همتای آمریکایی خود به شدت انتقاد کند.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین:رئیس‌جمهور با اشاره به بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو، گفت: ۹ سد تا پایان سال افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، امروز (پنج شنبه) در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان بوشهر و آذربایجان غربی که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، با اشاره به سالروز قیام ۱۵ خرداد، گفت: نهضت اسلامی از سال ۱۳۴۱ آغاز شد، اما در فروردین سال ۴۲ قضیه مدرسه فیضیه و کشته شدن طلاب نخستین اوج نهضت اسلامی بود، دومین اوج نهضت سال ۴۲ مربوط به ۱۵ خرداد بود و مردم به خاطر دارند که ۱۳ خرداد سال ۴۲ روز عاشورا بود و امام (ره) سخنرانی مهم خود را در مدرسه فیضیه ایراد کردند.

وی افزود: فردای آن روز یعنی ۱۴ خرداد، امام در منزل خود سخنرانی مهم دیگری ایراد کردند و شب ۱۵ خرداد دستگیر و به تهران و زندان منتقل شدند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: صبح روز ۱۵ خرداد بود که مردم در قم، تهران و دیگر شهرها مطلع شدند که مرجع بزرگ تقلید و رهبر نهضت اسلامی برخلاف مقررات دستگیر شده اند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* تصمیم رژیم این بود که برای امام در دادگاه حکم زندان طولانی تدارک ببیند، ولی مردم از صبح روز ۱۵ خرداد به صحنه آمدند و به سمت منزل امام حرکت کردند.

* من هم به اتفاق مردم و مرحوم حاج آقا مصطفی مقابل منزل ایشان رفتیم و بعد به سمت صحن حضرت معصومه (س) آمدیم صحن مملو از جمعیت بود تا لحظه‌ای که زنان قم با شمشیر وارد صحن شدند و شعار یا مرگ یا خمینی سر دادند و احساسات و موج بزرگی توسط این بانوان شیرزن که مربوط به منطقه جنوبی قم بودند ایجاد شد.

* سپس مردم از صحن خارج شدند و به سمت خیابان تهران رفتند و با نیروهای مسلح مواجه شدند و درگیری ایجاد شد و عده‌ای از مردان و زنان در قم کشته شدند و همزمان مردم زیادی در تهران حوالی بازار چهار راه سیروس که مرکز تجمعات بود کشته شدند در ورامین، پیشوا، باقرشهر و در سراسر ایران هم مغازه‌ها بسته شد.

* مردم در بسیاری از شهرها به خیابان آمدند و عده زیادی دستگیر شدند از این رو حادثه ۱۵ خرداد یک حادثه معمولی نبود، کسی از حکومت فکر نمی‌کرد بخاطر دستگیری امام این چنین حرکتی در سراسر ایران بوجود بیاید و مردم ایثار و فداکاری کنند.

* آن روز شهید ادیب طالقانی همراه من بودند که شهید شد البته طلاب دیگری هم شهید شدند، اما یکی از آن‌ها او بود که همراه بسیاری از مردم ایران به شهادت رسید.

* امسال سال «جهش تولید»، است، البته به دلیل کرونا ما با مشکلاتی مواجه شده ایم در همین راستا همه مهدکودک‌ها و سالن‌های اجتماعات باز نشده است و مدارس و دانشگاه‌ها هنوز فعال نیستند.

* ما هم با مشکلات فراوانی در بخش اقتصاد مواجه هستیم اما مردم به خوبی ما را یاری کردند و دست همدیگر را در این روزهای سخت گرفتند.

*{ با اشاره به اینکه یکی از مسائل بسیار مهم برای ما به ویژه در شرایط کرونا موضوع آب و برق است}: در شرایط کنونی اگر برق یک شهرستان قطع شود، بیمارستان دچار مشکل می‌شود و عزیزانی که در بیمارستان بستری هستند با شرایط سخت امسال مشکل خواهند داشت یا مردمی که در خانه خود را ایزوله کرده اند و یا در حال زندگی هستند نیازمند به برق هستند. همچنین دلیل دستورالعمل های بهداشتی ارائه شده از سوی دولت که مردم باید چندین بار بتوانند دست خود را به خوبی شست و شو دهند.  بنابراین امسال این شرایط خاصی در زمینه آب و برق داریم و نباید اجازه دهیم برق قطع شود. مردم در مصرف برق و آب صرفه‌جویی کنند. کولر آبی را دور کُند بگذراند و کولر گازی را روی ۲۴ درجه تنظیم بکنند تا به خوبی از تابستان امسال عبور بکنیم.

*{ با اشاره به بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو}: ۹ سد تا پایان سال افتتاح می‌شود.

* من خوشحالم افتتاح های خوشحال کننده برای همه مردم داریم. تا پایان امسال ۱۸ واحد نیروگاهی افتتاح خواهد شد این دلگرم کننده است. امروز هم واحد نیروگاهی با توان  ۱۶۰ مگاوات در عسلویه بوشهر افتتاح شد که  ۲۲۴۰ میلیارد تومان هزینه برای آن شده است 

* افتتاح‌ها پاسخ قاطعی به آمریکا و اسرائیل جنایتکار است که در طول تاریخ علیه ملت ما و نشاط مردم ما تلاش می‌کنند،  در شرایطی قرار داریم که آمریکا در یکی از بدترین وضعیت تاریخ این کشور قرار دارد و می‌بینیم چه ظلم بزرگی به سیاه پوستان این کشورمی‌شود.  

*ماجرای «جورج فلوید» به عنوان یک ماجرای جهانی، داستان عجیبی است و رابطه انسان‌ها با هم را می‌رساند و نشان می‌دهد که ما هنوز تا رسیدن به تمدن جهانی و بشری که مورد توجه انبیاء ‌و پیامبر عظم‌الشأن اسلام بوده بسیار فاصله داریم.

* با همه مردم امریکا که به خاطر قتل وحشیانه سیاهپوست امریکایی بدست پلیس امریکا، در خیابان‌ها هستند اظهار همدردی می‌کنیم.

* انجیل کتابی نیست که فرمان قتل بی‌گناهان را صادر کند، شرم‌آور است رئیس جمهوری که می‌خواهد علیه ملتش اقدام کند دست به کتاب آسمانی می‌برد و این باعث خشم همه ادیان ابراهیمی است؛ کتاب مقدس برای ما هم مقدس است و ما هم به انجیل و عیسی مسیح احترام می‌گذاریم.

انتهای پیام/بزارک واکنش روحانی به قتل جورج فلوید آمریکایی /رفتار ترامپ شرم آور است تصویرابزارک واکنش روحانی به قتل جورج فلوید آمریکایی /رفتار ترامپ شرم آور است تصویرابزارک واکنش روحانی به قتل جورج فلوید آمریکایی /رفتار ترامپ شرم آور است تصویر

نظر شما