شناسهٔ خبر: 40501131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

عمویی: لغو معافیت‌های هسته‌ای برجامی واکنشی به حضور مقتدرانه نفتکش‌های ایران در ونزوئلا است

صاحب‌خبر -

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اقدام اخیر آمریکا در لغو برخی معافیت‌های هسته‌ای ایران را مداخله گرایانه و برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت خواند و گفت: این اقدام آمریکا را می توان واکنشی به حضور مقتدرانه تانکرهای نفتکش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های ونزوئلا و منطقه امریکای لاتین دانست.

ابوالفضل عمویی در گفت و گو با ایسنا، در واکنش به تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های برخی کشورهای عضو برجام در زمینه همکاری‌های هسته‌ای با ایران گفت: اقدام ایالات متحده آمریکا در لغو مجوزها و اسقاطیه ها در مورد همکاری‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای خارجی در ذیل برجام گام دیگری از جانب آمریکا در نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت  و نشانه‌ دیگری از رویکرد خصمانه دولت آمریکا علیه ایران است.
وی با این توضیح که در  برجام کشورها موظف به همکاری های صلح آمیز هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران شده بودند، افزود: کشورها باید با ایران در توسعه برنامه صلح آمیز هسته‌ای و به صورت خاص در طراحی و نوسازی نیروگاه اتمی آب سنگین اراک همکاری می‌کردند. طراحی این نوسازی با توان کارشناسان ایرانی بود که با مجوز و تاییدیه کشورهای خارجی، شورایی با مسئولیت چین تشکیل شده بود که باید این همکاری ها ادامه پیدا می‌کرد تا ایران نیروگاه هسته‌ای آب سنگین اراک را نوسازی کند.


این نماینده مجلس افزود: با اینکه آمریکا از برجام خارج شده است، در اقدام جدید خود به سایر کشورها تحکم کرده اگر تا 60 روز دیگر همکاری‌شان را با ایران قطع نکنند،‌ با تحریم مواجه خواهند شد. از این جهت اقدام جدید دولت ترامپ،  اقدامی مداخله گرایانه در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر و خلاف موازین حقوق بین الملل و همکاری‌های صلح آمیز هسته ای بوده و نیاز به واکنش دارد.


عمویی با بیان اینکه آمریکا با اتخاذ سیاست فشار حداکثری به دنبال جلوگیری از پیشرفت و برنامه‌های رو به رشد برنامه هسته‌ای ایران است، گفت: این اقدام، به نوعی واکنشی به حضور مقتدرانه تانکرهای نفتکش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های ونزوئلا است چون نتوانسته بودند کاری کنند مجبور به اقدام نمایشی تحریم شدند. البته که در حال حاضر روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت کاملا ایرانی طراحی شده و در حال پیشرفت است پس اگر کشورهای خارجی همکاری ها را قطع کند فرصت برای مشارکت در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را از دست می دهند.

وی در پایان اظهار کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران واکنشی به این اقدام تحریمی آمریکا نشان می دهد که از جمله آن می تواند تسریع در روند پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای باشد. همچنین لازم است در مجامع بین المللی اقدام خلاف قانون و غیرحقوقی آمریکا به طور دقیق طرح و تببین شود  که چطور مانع اقدامات صلح آمیز کشورها می‌شود، کاری مخالف ان پی تی است که طبق آن کشورها حق دسترسی صلح آمیز به انرژی اتمی و همکاری صلح آمیز دارند به شرط آن که به سمت فعالیت‌های تسلیحاتی نرود.

انتهای پیام

 
 
 

نظر شما