شناسهٔ خبر: 40500909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

شیوع ویروس بی تدبیری/ جلوی تورم و گرانی را بگیرند

کرونا بعد از هدف قرار دادن سلامت، اقتصاد مردم را نشانه گرفت و با توجه به زمان شیوع آن، امید خیلی از فروشندگان را در آستانه عید نوروز و خریداران را در برگزاری مناسبت های عید و عروسی شان به یکباره با افزایش قیمت ها به ناامیدی تبدیل کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان_ گیلان، نوشین کریمی، با توجه به اینکه نوسانات قیمت کالاها را هر ساله به دلیل افزایش حقوق کارگران و هزینه خدمات و موارد مشابه شاهد هستیم اما درصد افزایش قیمت برخی کالاها طی یک ماه اخیر بیش از حد انتظار است. شاید عمده بهانه ای که بتوان گرفت شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن یعنی تعطیلی یا توقف فعالیت‌های اقتصادی در سطح تولید، عرضه و محدودیت در حوزه تجارت خارجی است.



کرونا بعد از هدف قرار دادن سلامت، اقتصاد مردم را نشانه گرفت و با توجه به زمان شیوع آن، در حالیکه خیلی از فروشندگان به فکر بازار در آستانه عید نوروز و برگزاری مراسم‌های عروسی و رفت و آمدهای ایام تعطیلات بودند اما کرونا امید خیلی ها را به ناامیدی تبدیل کرد.



از سوی دیگر تمام مراسم عقد و عروسی و خرید جهیزیه را لغو کرد که باعث شد تا تقاضا به‌شدت کاهش یابد تا از طرفی دیگر رشد بالای قیمت ها را در کالاهای اساسی مردم از خوراک و پوشاک و... شاهد باشیم.

 

 


*ثبات در قیمت ها حداقل نیاز ما برای یک زندگی آبرومندانه

«افشین بندری» در گفت و گو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه وضعیت اقتصادی مردم به حدی پایین است که نمی توانیم انتظاری از آنان داشته باشیم، اظهار کرد: تمام اجناسی که در مغازه دارم همه خرید قبل برای عید نوروز بود و می بایست این اجناس تمام می‌شد و حداقل دو بار دیگر جنس جدید داخل مغازه می‌چیدم اما به‌خاطر کرونا و تعطیلی مغازه و رفت و آمد کم مردم به بازار هنوز اجناسم به نصف نرسیدند.


وی که فروشنده لباس های مجلسی است گفت: تنوع کار، زیاد داریم اما معمولا لباس های مجلسی برای فروش زمانی دارند که اگر فروش نروند سریعا مدل های جدیدتر وارد بازار می شود و لباس های قدیمی روی دست می ماند.
 

بندری تصریح کرد: خوشبختانه مغازه برای خودم هست و کرایه پرداخت نمی‌کنم اما در این مدت ضرر و زیان شدیدی را که به‌خاطر پرداخت نکردن چک ها و اقساط و عدم فروش اجناس داشتم شاید تا مدت ها نتوان جبران کرد.
 

وی با بیان اینکه مردم همیشه پشت هم بودند و با ندای مسئولین بیشتر پای کار می آیند و هوای هم را دارند، گفت: کرونا آمد و کلی از احتکار ماسک و دستکش و ژل ضد عفونی شنیدیم و از طرفی خیلی ها کرایه مغازه و خانه ها را بخشیدند و خیلی ها در رزمایش همدلی آذوقه برای نیازمندان تدارک دیدند اما یکدفعه قیمت ها بالا رفت و ما مانده ایم این وسط که کدام را باید باور کنیم.
 

بندری تمام مشکلات را از عدم نظارت درست مسئولین و بی ثباتی در بازار دانست و ادامه داد: اختلاس گران و کسانی که حقوق های میلیونی و گاها نجومی دارند وضعیت ما برایشان خنده دار است اما ما هم به اندازه آن مسئولین حق زندگی خوب داریم و این حداقل نیاز ما برای یک زندگی آبرومندانه است.

 


*وقتی قیمت را به مشتری می گویم خودم خجالت می کشم

«صفورا قنبری» که به‌جای همسر بیمارش چند ماهی است خواربارفروشی را می چرخاند، با گلایه از بالا رفتن شدید قیمت ها در اقلام پرمصرف، افزود: وقتی قیمت گردو، نخود و لوبیا، رب‌گوجه و روغن بالا رفته است، مردم دیگر چه بخرند و بخورند!.


وی با ابراز ناراحتی از اینکه یک بستنی ساده چوبی هزار تومانی الان با صددرصد افزایش ۲ هزار تومان شده است، گفت: یک خانواده در حد متوسط هم نمی تواند از عهده خرید مایحتاج خود بربیاید چه برسد به یک خانواده آسیب پذیر و کارگر و یا روزمزدی که خرجش را روزانه انجام می‌دهد.


قنبری با اشاره به رزمایش مواسات و همدلی که در پی شیوع کرونا و در ایام ماه مبارک رمضان انجام شد، اظهار کرد: چنین برنامه های خوب و امیدبخش است اما تا کی مردم خودشان به داد هم برسند و به هم کمک کنند.


وی بی خیالی و بی انگیزه بودن مسئولین را مسبب این بی نظمی اقتصادی دانست و تصریح کرد: من و همسرم هر دو تحصیل کرده دانشگاه هستیم اما به‌خاطر نیافتن کار با مقداری سرمایه و گرفتن وام توانستیم این خواربارفروشی را باز کنیم اما گاهی خودمان به‌خاطر دیدن این وضعیت ها و نابسامانی و عدم مدیریت درست در کنترل بازار اشکمان در می آید.


قنبری اضافه کرد: باور نمی کنید ولی وقتی قیمت را به مشتری می گویم، خودم خجالت می کشم، این همدلی مومنانه که برای فقرا و نیازمندان انجام شد کاری همیشگی نیست و باید یک فکر جدی برای کنترل این قیمت ها و درآمد کم مردم و دخل و خرجی که بهم نمی خورند، کرد.

 

 


*مردم نباید درگیر ویروس گرانی و بی تدبیری مسئولین باشند

حجت الاسلام «محمد محمدیان» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با قدردانی از مردم شریفی که در مجاهدت و خلق صحنه های زیبای همدلی در ماه بندگی خداوند، حضوری با شکوه داشتند اظهار کرد: مردم، مسئولان، بسیجی ها، لشکری‌ها و کشوری‌ها که پای کار آمدند و در رزمایش بندگی خداوند متعال، رزمایش دیگری به نام «رزمایش همدلی و مـواسات» ثبت کمک مومنانه را رقم زدند باعث سربلندی، عزت و غرور برای ما هستند.

امام جمعه سنگر در ادامه با بیان اینکه بر خود واجب می‌دانم یک دغدغه مردم که در ایام کرونا بیشتر نیز شده را فریاد بزنم، گفت: این مردم در مواجهه با ویروس منحوس کرونا همه جوره پای کار بودند و این نشان می دهد که ما مردم خوب و عزیزی داریم، ما مردمی داریم که افتخارات بزرگی را برای ایران رقم زدند.

وی تصریح کرد: اگر برخی از مسئولین افتخار می کنند و می گویند همه جای دنیا در این معضلات ویروس کرونا سرشکسته، مستأصل و ناتوان بودند علتش این بود که ملت در ایران پای کار بودند، بسیجی ها و خیرین پای کار بودند در غیر این صورت ما فرقی با کشورهای دیگر نداشتیم.

حجت الاسلام محمدیان بیان کرد: این مجاهدت‌های مردم بود که توانستیم از این بحران تا حدودی خارج شویم و این کم مهری و کم لطفی است که حق را ادا نکنیم و ببینیم که مردمی که هنوز درگیر چنین ویروسی هستند در کنارش درگیر ویروس تورم و گرانی هم باشند.

وی اذعان کرد: این مردم نباید درگیر ویروس تنبلی، کم کاری و بی تدبیری باشند، این موضوع برای ما خیلی زشت است.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: مثلا در مسئله پراید که انصافا نام خودرو برایش زیاد است، از قیمت ۸۰میلیون تومانی، با کمی فشار و تهدید به ۴۰ میلیون تومان می رسد و بدین معناست تا چه اندازه حباب در این نرخ ها و بازار وجود دارد و مسئولین حواسشان نیست.

وی با ابراز نگرانی از اینکه واقعا چرا به یکباره قیمت کالاها باید ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه این بار افسار این گرانی را احدی به دست نگرفته است، مگر سه قوا بعد از گرانی بنزین به مردم نگفتند ما بازار را کنترل می کنیم پس چه شد.

حجت الاسلام محمدیان با تاکید بر اینکه امیدواریم خداوند ما را از شر کسانی که وجودشان ویروس منحوس بی تدبیری و بی غیرتی است حفظ کند، خاطر نشان کرد: مسئولین باید پاسخگوی مردم و امانت دار آرای آنان باشند و خود را خدمتگزار آنها بدانند چرا که وظیفه ما خدمتگزاری به مردم است.

پایان پیام/165

نظر شما