شناسهٔ خبر: 40500377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک فعال اقتصادی: جلب اعتماد مردم در سال جهش تولید حلال مشکلات است

مشهد- ایرنا- رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: جلب اعتماد مردم و استقراض ارزی از آنان در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به "سال جهش تولید" نامگذاری شده است می‌تواند مشکلات اقتصادی کنونی دولت را حل کند.

صاحب‌خبر -

محمدحسین روشنک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیشنهاد کرد: حاکمیت با جلب اعتماد مردم و بیمه افت ارزش سرمایه یا پول آنان، باید استقراض ملی معادل ارز، سکه یا طلا نماید. 

وی افزود: دولت باید این پول‌ها را جمع آوری و آنها را به سرمایه برای جهش تولید، اداره کشور و کاهش نرخ تورم تبدیل کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اطمینان دارم دولت می‌تواند در این استقراض افزون بر ۵۰ میلیارد دلار یا ۵۰ میلیارد یورو جمع آوری نموده و با ایجاد جهش در تولید، اقتصاد کشور را پویا کند.

وی گفت: از منظر اجتماعی نیز دولت باید همدلی بوجود آمده ناشی از بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا در کشور را تقویت کند و از آن بهره گیرد. رسانه‌ها هم باید در این زمینه به کمک دولت بیایند.

روشنک بر لزوم تلاش دولت برای کاهش سیاست‌زدگی مردم نیز تاکید و بیان کرد: اگر می‌بینیم رهبر معظم انقلاب اسلامی در عید سعید فطر زندانیان امنیتی را عفو می‌کنند به این دلیل است که در دوران کرونا از سیاست‌زدگی فاصله بگیریم لذا دولت و دیگر قوای کشور نیز باید با اقدامات مناسب و بهنگام این رویکرد مهم را حفظ و تقویت کنند. 

عقب‌گرد ناشی از بحران کرونا

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: همه‌گیری بیماری ویروسی کرونا در این استان عقب‌گرد بوجود آورد و ترمزی برای حرکت پرشتاب طرح ابتکاری استاندار با نام مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی بود.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی با اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در حال پیشی گرفتن از سایر نقاط کشور بود زیرا آورده اصلی این طرح به ابتکار استاندار خراسان رضوی، همدلی و حاصل آن اقتصاد موفق بود.

روشنک گفت: خراسان رضوی با اجرای این طرح از نظر اشتغال و تولید و کسب رضایت عمومی در حال پیشی گرفتن بود که کرونا، حرکت پرشور و پرنشاط همدلی در اجرای آن را کند کرد.

وی افزود: بیشترین لطمه کرونا متوجه بخش خصوصی شد زیرا بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی به بودجه کشور وصل نیستند و دولت اجباری در تامین مایحتاج این بخش ندارد اما دولت مجبور است بنگاه‌های دولتی و خصولتی را به دلیل اتصال به بودجه خود، تامین کند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: مسیر حرکت تجارت خراسان رضوی در شرق کشور اغلب بر مبنای حمل و نقل ریلی برنامه ریزی شده بود اما به دلیل تصمیمات کشور ترکمنستان در دوران کرونا تقریبا ۲ ماه و نیم است که وضعیت صادرات استان مختل شده و یک معضل اساسی ایجاد شده است زیرا اگر صادرات نباشد، تولیدی نیز در کار نخواهد بود.

تغییرات اقتصادی پساکرونا 

وی گفت: تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد کلان کشور نسبت به سایر کشورها کمتر بوده است زیرا ایران به کلی تحریم بود و از این بابت لطمه زیادی از کرونا ندید، به عنوان مثال وقتی قیمت نفت کاهش یافت، ایران به دلیل تحریم نفتی آسیبی از این محل ندید اما افت قیمت نفت تاثیر منفی در کشورهای روسیه، آمریکا و عربستان گذاشت.

روشنک افزود: هرچند نمی‌توان لطمات ناشی از کرونا بر بخش خصوصی و جامعه مردمی را در ایران نادیده گرفت اما آسیب پذیری ایران از کرونا به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی قبلی نسبت به سایر کشور بسیار کمتر بود.

وی ادامه داد: کرونا در ایران فقط فشار اجتماعی بر اقشار کم‌درآمد را افزایش داد و باید در این شرایط دولت و حاکمیت به کسانی که در دوران کرونا شغل خود را از دست دادند و بیمه نبودند، رسیدگی بیشتری داشته باشد.

همدلی مانع افزایش خسارات اقتصادی کرونا

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اگر فرصت پیدا کنیم که قبل از انتخابات ریاست جمهوری و تغییرات مدیریتی در کشور، از وجود استاندار فعلی خراسان رضوی و تفکر وی مبنی بر ایجاد همدلی در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی بهره کافی ببریم، تغییرات ناشی از کرونا پایدار نخواهد ماند.

وی افزود: البته باید این را هم در نظر گرفت که به دست آوردن مجدد بازار کشورهایی که خراسان رضوی در دوران کرونا از دست داد، بسیار دشوار است اما اگر همدلی بین مسوولان و سرمایه‌گذاران در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی حفظ شود، می‌توان خسارات ناشی از کرونا را کاهش داد.

روشنک ادامه داد: اقتصاد شهر مشهد به دلیل وابستگی آن به گردشگری لطمه بسیار در دوران شیوع کرونا دید، حرم مطهررضوی، مناطق ییلاقی، هتل‌ها و رستوران‌ها و پروازها به این شهر تعطیل شد، این در حالی است که شهر مشهد بیشترین پروازها بعد از تهران، بیشترین هتل‌ها و رستورانها را در کشور داشته و تعطیلی آنها ضربه بزرگی به اقتصاد و اشتغال این شهر بود.

وی گفت: اگر بتوانیم اقتصاد و اشتغال از دست رفته ناشی از کرونا در مشهد را دوباره احیا کنیم، خراسان رضوی خواهد توانست خیلی زود شرایط بد ناشی از کرونا را پشت سر بگذارد و دوباره خود را به خط شروع برساند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی افزود: فکر نمی‌کنم کرونا تاثیر درازمدت در کشور داشته باشد و باید از صندوق پس انداز ملی کمک بگیریم.

یاد بگیریم چگونه با کرونا زندگی کنیم

وی ادامه داد: باید یاد بگیریم چگونه با کرونا زندگی کنیم زیرا اگر رعایت زندگی با کرونا را پیشه کنیم و یاد بگیریم چگونه با آن کنار بیاییم، ممکن است تحمل شرایط ناشی از کرونا چندان دشوار نباشد اما اگر یاد نگیریم و قرار باشد موج دوم تعطیلی‌ها پیش آید، دیگر معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد و در آن زمان بیش از آنکه نگران مرگ و میر ناشی از کرونا بود باید نگران اقتصاد جامعه و نان مردم باشیم.

روشنک گفت: به طور قطع دوره پساکرونا مانند پیش از کرونا نخواهد بود، تاثیرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا در دنیا تحولی بوجود آورد که می‌توان آن را با تحولات جنگ‌های جهانی مقایسه کرد چه از نظر اقتصادی، چه از نظر انسانی و چه از نظر اجتماعی.

وی افزود: در دوران کرونا با خسارت‌هایی مواجه شدیم اما در کنار آن به همبستگی‌هایی نیز دست پیدا کردیم و هر روز که در حسینیه آذربایجانی‌های مشهد به تعداد پنج هزار نفر غذا پخت می‌شد به دست نیازمندان نیز می‌رسید.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: همبستگی در دفاع از یکدیگر بوجود آمد. کرونا امتیازاتی را از منظر اجتماعی برای ایران به همراه داشت که به طور قطع این امتیازات در دوران پساکرونا نیز باقی خواهد ماند.

وی گفت: اینکه مردم در دوران کرونا مغازه‌ها را بستند و در خانه ماندند و اجازه دادند حرم مطهر رضوی بسته شود، اتفاق ساده‌ای نیست، همبستگی ملی باعث بروز این اتفاقات شد.

روشنک افزود: در دوران پساکرونا شاهد تغییرات مثبت در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی خواهم بود اما همچنان مشکلات اقتصادی ادامه خواهد داشت.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۱۶۰ هزار و ۶۹۶ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان هشت هزار و ۱۲ را در کشور گرفته است. همچنین تاکنون ۱۲۵ هزار و ۲۰۶ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

نظر شما