شناسهٔ خبر: 40498853 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد

چقدر از بودجه دو ماهه اول شهرداری پایتخت نقد نشد

نورا حسینی

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دو ماهه اول سال ۲۵۰۰ میلیارد تومان به دلیل شرایط کرونایی، عدم تحقق بودجه داشتیم.

صاحب‌خبر -

مجید فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش درباره تحقق بودجه شهرداری تهران گفت: با توجه به تحریم‌ها و شرایط کرونایی فعلی، برنامه ۵ ساله سوم در بسیاری از موارد محقق نشده است و به نظر می‌رسد تغییرات سریع و چالش‌های موجود، تحقق برنامه‌های بلندمدت را دچار چالش می‌کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا هنوز باید شهرها را با برنامه‌های بلندمدت اداره کرد؟ گفت: در بحث برنامه ریزی با توجه به تغییرات زیادی که داریم عملاً برنامه ریزی های بلندمدت به چالش کشیده شده و ما مفهومی به نام برنامه ریزی غلتان داریم. زیرا سرعت تحولات و تغییرات به حدی است که نیاز است برنامه ریزی های ما متناسب با تحولات و وقایع و اتفاقات مورد بازنگری قرار گیرد.

فراهانی افزود: این موضوع نافی برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت نیست. اگر در تهران برنامه ۵ ساله سوم داریم لازم است در کنار آن برش‌های سالانه متناسب با تحولات تدوین شود که این برنامه‌های یک ساله با تحولات همخوانی داشته باشد و برای همین شورای شهر از شهردار درخواست کرد سناریوهای مختلف اجرای برنامه‌های شهری در حالت خوشبینانه محتمل و بدبینانه را به شورا پیشنهاد دهد تا بر اساس این پیشنهادات مشخص شود در هر کدام از این سناریوها چه کارهایی و چه اولویت‌هایی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا عدم اجرای برنامه ۵ ساله سوم، مدیریت شهری کنونی را در معرض نقد جدی درباره ناکارآمدی شهرداری قرار نمی‌دهد و اینکه نظرتان درباره اجرای برنامه ۵ ساله دوم چه بود؟ اظهار داشت: بایستی به تمامی تلاش‌هایی که برای برنامه محور اداره کردن شهر می‌شود، احترام بگذاریم. زیرا تحقیقات خلق الساعه و موردی به زیان شهر است و باید به سمت برنامه محور بودن حرکت کنیم. شخصاً استفاده‌های بسیاری از برنامه ۵ ساله دوم کرده ام و نقاط قوت، ناکامی و ضعف آن تجربه‌ای برای تدوین برنامه سوم بود. برنامه ۵ ساله دوم برنامه‌ای قابل دفاع بود و باید اتفاقات در شهر برنامه محور باشد.

فراهانی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر میزان کسری بودجه شهرداری در سال ۹۹ گفت: براساس اعلام شهرداری تهران طی دو ماهه اول ۲,۵۰۰ میلیارد تومان به دلیل شرایط کرونایی بودجه پیش بینی شده محقق نشده که باید تلاش کنیم با درآمدهای جایگزین کسری بودجه را جبران کنیم.

نظر شما