شناسهٔ خبر: 40498717 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

۴۰۰۰ قلیان از ابتدای امسال در مشهد جمع‌آوری و معدوم‌سازی شد

مشهد - مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای امسال تعداد چهار هزار قلیان از مراکز عرضه قلیان در مشهد جمع آوری و معدوم و ۵۰ مرکز عرضه در این زمینه پلمب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از وب دا، علی اصغر حسنی اظهار کرد: دود حاصل از قلیان بر خلاف تصور بعضی افراد به هیچ وجه کم خطر نیست بلکه حاوی مواد سرطانزا و سمی بی شماری است که عامل مهم ابتلاء به سرطان‌هایی همچون ریه، لب و حفره دهانی همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌ها می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: طرح مقابله با استعمال قلیان در مشهد با همکاری فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی، دادستان عمومی و انقلاب، اتاق اصناف و فرماندهی نیروی انتظامی مشهد از ۶ سال گذشته در حال اجراست و اگر اقدامات مربوط به عرضه قلیان و فروش ادوات در سال‌های اخیر در مشهد انجام نمی‌شد هم اکنون شاهد فعالیت واحدهای صنفی بیشتری در این زمینه بودیم.

وی با بیان این که استعمال قلیان اکنون تهدیدی برای سلامت افراد جامعه به شمار می‌رود ادامه داد: استنشاق دود قلیان مخاطرات بهداشتی زیادی برای فرد مصرف کننده قلیان و همچنین اطرافیان آنها دارد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: خطر ابتلاء به سرطان ریه در افرادی که قلیان و سایر مواد دخانی مصرف می‌کنند پنج برابر افرادی است که مصرف کننده این مواد نیستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که هم‌اکنون تنباکو و توتون مورد استفاده در قلیان معمولاً از بی کیفیت‌ترین و نامرغوب‌ترین انواع موجود هستند و از طرفی اسانس‌ها و مواد معطر استفاده شده در تنباکوهای میوه‌ای حاوی هزاران ماده سمی و افزودنی‌ها و مواد اعتیاد آور و کشنده است.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که عرضه قلیان سود زیادی دارد و جوانها از آن استقبال می‌کنند، گفت: برخی متصدیان عرضه قلیان بعد از مهر و موم واحدهایشان با پرداخت جریمه و خریداری قلیان دوباره این اماکن را بازگشایی می‌کنند که به محض گزارش توسط کارشناسان این مراکز مجدد پلمپ می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه در دوران شیوع کرونا به دلیل مخاطرات ناشی از انتقال کرونا از این طریق برخورد با عرضه قلیان و جمع آوری آنها با شدت بیشتری دنبال می‌شود، اظهار کرد: در همین ارتباط از ابتدای امسال تعداد چهار هزار قلیان از مراکز عرضه قلیان در مشهد جمع آوری و معدوم و ۵۰ مرکز عرضه در این زمینه پلمب شده است، همچنین در سال گذشته تعداد شش هزار قلیان توسط مرکز بهداشت ثامن در اطراف حرم امام رضا (ع) جمع آوری و معدوم شده است.

حسنی گفت: هر موردی که از فعالیت مراکز عرضه قلیان گزارش شود بلافاصله همکاران ما اقدام کرده و در قالب گشت‌های مشترک برای جمع آوری آن در کمتر از یک هفته اقدام خواهند کرد. مردم می‌توانند موارد تخلف در این زمینه را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش و شکایت‌های خود را در این زمینه مطرح کنند.

نظر شما