شناسهٔ خبر: 40498594 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

یادبود معلم اخلاق| آیت الله امینی؛ دیدگاههای حسینی بوشهری، اعرافی،مومن پور، عباسی، مرتضوی ونواب + خودزندگینامه نوشت

صاحب‌خبر -

شفقنا- مرحوم آیت الله امینی امام جمعه موقت قم که به گفته خود «در طول فعّالیّت هاى سیاسى و اجتماعى همواره فردى آزاد و معتدل بوده و سعى کرده از گروه گرایى ها و جناح بازى ها خوددارى کند»، از نگاه دوست و دشمن، فردی محقق، دغدغه مند، با فضیلت و اخلاقی است که کتاب های بی شماری در حوزه تربیت نگاشته است.

در چهلمین روز ارتحال نظرات حوزویان و مقامات بالای حوزوی در مورد این شخصیت بزرگ و عالم نستوهی است که همواره بر مدار اخلاق حرکت می کرد را در ادامه  می خوانید،

آیت الله امینی به عنوان یک چهره تحقیقی در حوزه های علمیه اصفهان و قم بود

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در گفت وگو با خبرنگار شفقنا اظهار کرد: حقیقتاً باید ارتحال این شخصیت بزرگ علمی و دینی را به حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید، مقام معظم رهبری و در راس همه حضرت بقیه الله اعظم و بیت شریف ایشان تسلیت گفت.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آیت الله امینی به عنوان یک چهره تحقیقی در حوزه های علمیه اصفهان و قم سالیان متمادی از محضر بزرگانی کسب علم و فضلیت و اخلاق کرد و از محضر بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی، امام راحل، گلپایگانی، نجفی مرعشی، بهاءالدینی و در حکمت و فلسفه از محضر علامه طباطبایی بهره گرفت و از اساتید برجسته حوزه علمیه بود.

او بیان کرد: تألیفات ارزشمندی از ایشان در ابعاد مختلف اخلاقی و تربیتی چاپ شده و در اختیار همگان قرار دارد، اگر بخواهم از نگاه مبارزاتی آیت الله امینی نکاتی را بیان کنم، سابقه مبارزاتی ایشان در قبل از انقلاب همان بس که وی از امضا کنندگان اعلامیه مرجعیت حضرت امام (ره) بود و از مؤسسین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بطوریکه در دوران تبعید امام به ترکیه و سایر کشورها، ایشان رابط میان جامعه مدرسین و امام امت بود.

آیت الله بوشهری به سفرهای خارجی مرحوم آیت الله امینی اشاره کرد و گفت: ایشان به واسطه درجه علمی که داشتند بارها به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و حوزه های علمیه در کنفرانس های بین المللی حضور پیدا می کردند که گزارشات آن هم اکنون موجود است.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری افزود: حضور فعال مبارزاتی این روحانی مجاهد در قبل از انقلاب بر همگان مشهود است و پس از انقلاب با توجه به مسئولیت هایی که از سوی امام راحل و مقام معظم رهبری بر عهده ایشان واگذار می گردید، نشان از شخصیت ولایت مدار و دغدغه مند این روحانی مجاهد داشت.

او ادامه داد: حضور آیت الله امینی در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی و پذیرفتن مسئولیت هایی در اوایل انقلاب از سوی امام در استان های هرمزگان و مازندران نشان از اعتماد عمیق امام خمینی(ره) و پس از ایشان رهبر  انقلاب به این شخصیت خستگی ناپذیر و پرتلاش داشت.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به مهمترین ویژگی و خصوصیت آیت الله امینی پرداخت و گفت: تواضع و فروتنی، دغدغه مندی نسبت به وضع معیشت مردم و مسائل مربوط به انقلاب اسلامی از خصوصیت های بارز این شخصیت والامقام حوزه علمیه قم و اصفهان بود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: با توجه به اینکه آیت الله امینی چند سال با بیماری همراه بود اما لحظه ای از تحقیق، پژوهش و مطالعه دست برنداشت و هر بار به محضر ایشان می رفتیم یا در حال مطالعه بودند یا نگارش، حقیقتا حوزه های علمیه شخصیت بزرگی را از دست داد، شخصیتی که هر مسئولیتی به ایشان واگذار کردند از امامت جمعه، دبیرخانه خبرگان، امامت مسجد اعظم و .. با جان و دل خدمت کرد و همیشه یار امام و رهبری بود.

شخصیت آیت الله امینی برای طلاب و جوانان الهام بخش است

آیت الله علیرضا اعرافی در گفت وگو با خبرنگار شفقناقم اظهار کرد: ارتحال این مجاهد نستوه و فقیه نام آشنا ثلمه بزرگی به حوزه های علمیه وارد کرد و مایه تالم جامعه روحانیت و مردم بصیر قم گردید.

او ادامه داد: حضور فعال و مؤثر آیت الله امینی در قبل از انقلاب به عنوان رابط جامعه مدرسین و امام امت در دوران تبعید نشان از جایگاه مؤثر ایشان در مبازرات قبل از انقلاب دارد و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر اساس وظایفی که امام خمینی(ره) در استان های مختلف کشور برعهده ایشان واگذار می کرد، نشان از ولایت مداری و دغدغه آیت الله امینی نسبت به انقلاب و ارزش های انقلابی است.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از گفت وگوی خود به خدمات آیت الله امینی در دوران رهبری آیت الله العظمی خامنه ای اشاره کرد و افزود: حضور در مجلس خبرگان قانون اساسی، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، تشخیص مصلحت نظام، جایگاه امامت جمعه قم و بطور کلی در طول سال های پیش و پس از انقلاب اسلامی در خدمت به فکر، فرهنگ، حوزه، انقلاب، نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران و مردم قم کوشا و درپایه ریزی انقلاب و نظام اسلامی نقش آفرین بود.

او بیان کرد: اندیشه های دینی، تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و انقلابی آن مرحوم در آثار، کتب و  نوشتارهای جذاب و روان و گره گشای وی، نمایان است و شخصیت وی می تواند برای طلاب و فضلا و جوانان حوزه و دانشگاه الهام بخش و سرمشق باشد.

 

خطبه های اخلاقی و خانوادگی آیت الله امینی در اذهان باقی می ماند

حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا ضمن تسلیت ارتحال آیت الله امینی خاطرنشان کرد: از توفقیات دوران طلبگی من در سالهای ۶۱ و ۶۲ در مدرسه خان، حضور در درس اسفار این عالم وارسته بود که تمام عمر خود را در راه رشد و اعتلای حوزه های عملیه صرف کرد و روح اخلاق مداری، تعلیم و تربیت اسلامی را در نظام آموزشی کشور احیا و قوت بخشید.

او گفت: شخصیت معنوی و سیمای نورانی و متانت رفتاری آیت الله امینی بر کسی پوشیده نیست و هنوز خطبه های اخلاقی و مباحث خانوادگی وی در مسند امامت جمعه شهر مقدس قم از یادها نرفته است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه از ویژگی های خاص آیت الله امینی، توجه به جوانان و سبک زندگی اسلامی توصیف کرد و افزود: توجه این فقیه پارسا به اخلاق خانوادگی و ارائه آن به عنوان بخشی از خطبه های نماز جمعه آثار و برکات ارزشمندی را بر جای گذاشت و بدون تردید هنوز در اذهان مردم قم وارادتمندان به ایشان است.

 

چرا آیت الله امینی درس اسفار را تعطیل کرد؟

حجت الاسلام و المسلمین سیدمرتضی مرتضوی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا با بیان اینکه سابقه دوستی ام با آیت الله امینی ۵۰ سال است، اظهار داشت:من از سال ۴۹ با مرحوم امینی(ره) آشنا هستم و خوب به خاطر دارم قبل و بعد از انقلاب، وی کمک های شایان و مؤثری برای پیشبرد اهداف امام راحل و انقلاب اسلامی داشت.

او ادامه داد: خوب به خاطر دارم که آیت الله امینی در خصوص اهمیت توجه به امر تعلیم و تربیت اسلامی، بارها گفته بودند من درس اسفار ملاصدرا را در حوزه تعطیل کردم تا بتوانم با کمک به آموزش و پرورش کتاب های دینی را تألیف و در اختیار دانش آموزان قرار دهم.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: روزی آقای محمدرضا حکیمی از نویسندگان بنام و مطرح کشور و خالق کتاب الاحیات به ذکر نام ۴۰۰ کتاب اصیل شیعه پرداختند که نام یکی از مهمترین آن کتب ، کتاب دادگستر جهان نوشته آیت الله امینی بود که تمام مباحث پیرامون حضرت بقیه الله اعظم را به صورت یکجا عرضه کرده اند.

مرتضوی گفت: در خصوص اهمیت این کتاب ارزشمند همین نکته کفایت می کند که هر نویسنده ای که قصد نگارش کتابی در ابواب مختلف امام عصر(عج) دارد بدون تردید به بخشی از این کتاب آیت الله امینی اشاره خواهد داشت.

او افزود: کتاب ارزشمند دادگستر جهان به پیشنهاد آیت الله مطهری با هدف پاسخگویی به شبهات اعتقادی و مهدوی در آن دوران به کوشش آیت الله امینی به زیور طبع آراسته شد.

امام جماعت مسجد اعظم یادآور شد: آیت الله امینی از استوانه های ارزشمند انقلاب و حوزه های علمیه بود که همه عمر خود را برای انقلاب و اسلام و اعتلای حوزه های علمیه هزینه کرد.

 

آیت الله امینی شخصیتی متّقی، پارسا و فقیهی وارسته بود

آیت الله علی مؤمن پور در گفت وگو با خبرنگار شفقناقم ضمن تسلیت ارتحال آیت الله امینی خاطرنشان کرد: از روزی که من خودم را شناخته ام، افرادی که برای پیشبرد اهداف امام راحل که همان اهداف انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی بود، حضور چشمگیری داشتند، افرادی مانند اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت الله امینی از چهره های شاخص جامعه مدرسین بودند، جامعه ای که اصل مرجعیت و اعلمیت مرحوم امام (ره) را اعلام کردند و وی یکی از افراد امضاکننده آن نامه مهم و تاریخی بود.

او تصریح کرد: دوران تلاش ها و مجاهدت های وی به قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاکنون قابل ذکر است، بطوریکه وی از همان سال ۴۲ که سنگ بنای انقلاب به حرکت درآمد جزو چهره های مؤثر مبارزات انقلابی بودند و با پیروزی انقلاب اسلامی طرفدار واقعی مرحوم امام (ره) و مورد اعتماد بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به مسئولیت های این عالم مجاهد نستوه در ارکان نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: سابقه انقلابی و سیاسی وی بر همگان روشن است. اما از نظر حوزوی، مرحوم آیت الله امینی از اساتید بنام حوزه عملیه بودند و بنده نیز توفیق داشتم در مدرسه خان پای درس اسفار ایشان حضور پیدا کنم و همانند بسیاری از روحانیون سالهای دور از کرسی درس آیت الله امینی خوشه چینی داشته باشیم.

او تصریح کرد: حوزه علمیه قم دارای شخصیت های متدین، اخلاقی، علمی و معنوی بسیاری دارد اما تدّین، تعبد، تقوا و پارسایی آیت الله امینی مثال زدنی و برکسی پوشیده نیست، بطوریکه در کمتر از ۴۸ ساعت از انتشار خبر ارتحال ایشان، شخصیت های متعددی از نظام اسلامی با هر سلیقه و تفکری که هستند پیام تسلیتی را خدمت ملت بزرگ ایران و بیت شریف ایشان صادر کرده اند.

آیت الله امینی در ظاهر، باطن، عمل و قول سر سوزنی دوگانگی نداشت

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه آیت الله امینی در سادگی و ساده زیستی، آیینه تمام نمای مراجع عظام تقلید گذشته بودند، گفت: این عالم بزرگوار در ظاهر، باطن، عمل و قول سر سوزنی دوگانگی نداشت و تا آخرین لحظه برای حفظ نظام تلاش کرد، جوانان تربیت یافته کتاب های آیت الله امینی شهدای زمان جنگ بودند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب در گفت وگو با شفقنا، ضمن تسلیت فقدان آیت الله ابراهیمی امینی درخصوص ویژگی های شخصیتی و اخلاقی ایشان اظهار کرد: آیت الله امینی دارای ویژگی های شخصیتی فوق العاده ای بودند که متأسفانه این ویژگی ها مجهول ماند.

نواب با اشاره به اینکه آیت الله امینی در سادگی و ساده زیستی، آیینه تمام نمای مراجع عظام تقلید گذشته بودند، بیان کرد: آیت الله امینی بسیار ساده زیست بودند به گونه ای که زندگی پس از انقلاب ایشان هیچ تفاوتی با زندگی قبل از انقلاب شان نداشت. به یاد دارم زمانی که به خواستگاری دختر ایشان برای اخوی خود رفتم، دقیقاً همان صورت که در دوران طلبگی از ما پذیرایی می کردند در این مراسم هم پذیرای مهمان ها بودند.

وی با بیان اینکه آیت الله امینی در ظاهر، باطن، عمل و قول سر سوزنی دوگانگی نداشت، گفت: همانطور که چهره ظاهری آیت الله امینی بسیار نورانی بود، چهره باطنی ایشان نیز به دلیل اخلاصی که داشت، مانند نور بود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مورد شخصیت علمی آیت الله امینی بیان کرد: کتاب های آیت الله امینی به مانند کتاب های شهید مطهری چندین بار چاپ شد، به عنوان مثال کتاب ارزشمند «دادگستر جهان» یکی از برکات وجودی این عالم زاهد و از جمله فعالیت های‌ ماندگار علمی، فرهنگی‌ و تربیتی است. این‌ کتاب‌ در زمانی‌ به‌ چاپ‌ رسید که‌ حملات‌ دشمن‌ به‌ مسأله‌ مهدویت‌ بسیار بود و بسیاری‌ از جوانان‌ می‌خواستند با زندگی‌ حجّت‌ دوازدهم‌ آشنا شوند و این گنجینه علمی بهترین کتاب در مورد امام زمان(عج) است.

عالمی ممتاز و با اخلاص

نواب افزود: اگرچه کسی نبود که کتاب های آیت الله امینی را تبلیغ کند و ایشان در این زمینه هم مهجول باقی ماندند، اما فراموش نکنیم که شهید مطهری، آیت الله منتظری، شهید بهشتی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله امینی را از جمله علمای درجه یک می دانند.

جوانان تربیت یافته کتاب های آیت الله امینی شهدای زمان جنگ بودند

وی به فعالیت های علمی آیت الله امینی پیش از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب با وجود فشارهایی که شاه بر علما وارد می کرد، آیت الله امینی مرجعیت را کنار گذاشت و قلم به دست گرفت، بیان کرد خود را فدای جوانان و دانش آموزان می کند و کتاب های تعلیمات دینی دانش آموزان آن زمان را به رشته تحریر در آورد. دانش آموزان و جوانانی که با کتاب های تألیف شده توسط آیت الله امینی تربیت شدند، شهدای زمان جنگ بودند به عبارت دیگر دانش آموزان مدرسه های شاه، شهدای دوران انقلاب شدند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: قول و عمل آیت الله امینی یکی بود،. مورد احترام شدید علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود و چندین حکم مهم از جانب امام(ره) داشتند.

نواب در پایان گفت: آیت الله امینی با همه گرم و صمیمی بود، با صفاترین عالم بزرگواری بود که ما دیدیم. تا آخرین نفس برای حفظ نظام وقت گذاشت و خود را خرج کرد.

 

خودزندگینامه نوشت

آیت الله امینی امام جمعه قم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام زندگینامه خود را اینگونه می نویسد:

اینجانب ابراهیم امینى فرزند حسین در سال ۱۳۰۴ در نجف آباد متولد شدم. در حدود شش سالگى پدرم وفات کرد. تا کلاس ششم ابتدایى در یکى از مدارس شبانه غیر دولتى درس خواندم، از همان زمان به تحصیلات علوم دینى علاقه داشتم. در فروردین ۱۳۲۱ به قصد تحصیل علوم دینى به حوزه علمیه قم آمدم. در حدود سه ماه در قم توقف داشتم، دوران خوش و زیبایی بود، مخصوصاً شرکت در درس اخلاق امام خمینى (حاج آقا روح الله) برایم بسیار جالب بود. با فرارسیدن تعطیلات تابستانى ناچار به نجف آباد مراجعت کردم. تابستان را در نجف آباد به تحصیلات ادامه دادم. به دلیل کمیابى و گران بودن ارزاق (در اثر اشغال ایران بوسیله سپاه متفقین) ناچار شدم براى ادامه تحصیلات به حوزه علمیه اصفهان بروم. به همان دلیل معیشت در اصفهان نیز دشوار بود. ولى از جهت مدارس محل سکونت و وجود اساتید دانشمند مخصوصاً دروس ادبیات در سطح بسیار غنی و ممتاز بود. ابتدا در مدرسه نوریه و بعد از چندی در مدرسه کاسه گران و در نهایت در مدرسه جده بزرگ مسکن گزیدم.

 

دوران‌ تحصیل‌

آیت‌الله‌ امینی دروس‌ کلاسیک‌ را تا ششم‌ ابتدایی در یکی‌ از مدارس‌ غیر دولتی‌ و شبانه‌ به‌ پایان‌ رساند و در جلسات‌ قرآن‌ که‌ در مساجد تشکیل‌ می‌شد، شرکت‌ جدی داشت‌. از همان‌ سالها عاشق‌ طلبگی و تحصیل‌ علوم‌ دینی شد و در فروردین‌ ۱۳۲۱ پس‌ از کسب‌ رضایت‌ مادر همراه‌ دو تن‌ از دوستان‌ خود به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ آمد و در مدرسه‌ حاج‌ ملا صادق‌ سکونت‌ داشت‌. روزگار او همزمان‌ با اشغال‌ ایران‌ به‌ دست‌ نیروهای متفقین‌ بود و از این‌ رو ارزاق‌ عمومی کمیاب‌ شده‌ بود و مردم‌ در معیشت‌ دچار مشکلات‌ فراوان‌ شده‌ بودند. او در این‌ مدت‌ در روزهای پنج‌شنبه‌ و جمعه‌ در درس‌ اخلاق‌ امام‌(ره‌) شرکت‌ می‌کرد و شبهای جمعه‌ نیز به‌ درس‌ اخلاق‌ آقا حسین‌ قمی می‌رفت‌. نماز مغرب‌ و عشا را در فیضیه‌ به‌ امامت‌ آیت‌الله‌ سید محمد تقی‌ خوانساری می‌خواند تا اینکه‌ ایام‌ تعطیلی حوزه‌های علمیه‌ و فصل‌ تابستان‌ فرا رسیده‌ و دوره‌ سه‌ ماهه حضور او در قم‌ به‌ سر آمد.

در تابستان‌ آن‌ سال‌ به‌ زادگاه‌ خود بازگشت‌، امّا در سال‌ تحصیلی بعد به‌ دلیل‌ کمبود و گرانی‌ ارزاق‌ عمومی و مشکلات‌ معیشتی نتوانست‌ به‌ قم‌ برود و به‌ سفارش‌ از استادان‌ و دوستان‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ رفت‌ و در مدرسه‌ نوریه‌ ساکن‌ شد. حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ در آن‌ روزگار رونق‌ فراوانی‌ داشت‌ و در امور معنوی نیز بسیار شگفت‌آور بود. آیت‌الله‌ امینی در این‌ سالها به‌ تکمیل‌ دروس‌ دوره سطح‌ مشغول‌ شد و همواره‌ از محضر استادان‌ اخلاق‌، همچون‌ حاج‌ میرزا علی‌ شیرازی بهره‌ می‌برد. مدت‌ حضور او در اصفهان‌ نزدیک‌ به‌ شش‌ سال‌ بود.

در سال‌ ۱۳۲۶ برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت‌ تا از محضر استادان‌ آن‌ دیار نیز کسب‌ فیض‌ نماید. در آنجا نیز از محضر آیات‌ عظام‌ و استادان‌ بسیاری در فقه‌ و اصول‌ و حکمت‌ بهره‌ برد و در کنار آن‌ به‌ تهذیب‌ نفس‌ و بهره‌مندی از دروس‌ اخلاق‌ اشتغال‌ داشت‌. در این‌ مدت‌ از تدریس‌ دروس‌ فرا گرفته‌ نیز غافل‌ نماند.

 

استادان‌ و دوستان‌

آیت‌الله‌ ابراهیم‌ امینی در طول‌ سالهای تحصیل‌ خود، به‌ محضر علما و استادان‌ بسیاری شرفیاب‌ شد. او دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ را در محضر استادانی چون‌ آقا شیخ‌ رمضانعلی ملایی، آقا شیخ‌ هاشم‌ جنّتی، آقا سید محمد هاشمی قهدیجانی فرا گرفت‌ و بیشتر شرح‌ لمعه‌ و نیز معالم‌ الاصول‌ را نزد حاج‌ شیخ‌ محمد حسن‌ عالم‌ آموخت‌. برای آموختن‌ منطق‌ منظومه‌ نیز به‌ درس‌ حاج‌ آقا صدر هاطلی کوهپایی رفت‌. او رسائل‌ را نزد آقا سید عباس‌ دهکردی و حیدر علی برومند و قوانین‌ را نزد آقا سید علی اصغر محقق‌ و مکاسب‌ را نزد آقایان‌ شیخ‌ محمد حسین‌ جرقویه‌ای و آقا شیخ‌ مرتضی اردکانی و حاج‌ آقا رحیم‌ ارباب‌ فرا گرفت‌. در قم‌ نیز ادامه‌ رسائل‌ و مکاسب‌ را نزد آقای سلطانی، حاج‌ آقا رضا بهاءالدینی و آقای مجاهدی خواند. جلد اول‌ کفایه‌ را نزد آیت‌الله‌ مرعشی و جلد دوم‌ را نزد آیت‌الله‌ گلپایگانی و بخش‌ حکمت‌ منظومه‌ را نزد آیت‌الله‌ سید محمد حسین‌ طباطبایی به‌ اتمام‌ رساند. در درسهای خصوصی علامه‌ طباطبایی که‌ در شبهای پنج‌شنبه‌ و جمعه‌ تشکیل‌ می‌شد شرکت‌ میکرد و بخشی از کتاب‌ اسفار و کتاب‌ تمهید القواعد و چند جلد از بحارالانوار و منطق‌ شفا را در آنجا فرا گرفت‌.

وی در درسهای خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آیت‌الله‌ بروجردی(ره‌) و در درس‌ خارج‌ اصول‌ امام‌ خمینی(ره‌) شرکت‌ می‌نمود. بعدها که‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ امام‌(ره‌) نیز تشکیل‌ شد، در آن‌ شرکت‌ می‌جست‌.

آیت‌الله‌ امینی در طی این‌ سالها با طلاب‌ فاضل‌ بسیاری رابطه‌ دوستی و رفاقت‌ داشت‌ و دروس‌ آموخته‌ را مباحثه‌ میکرد که‌ از جمله‌ آنها آقایان‌ سید کمال‌ الدین‌ موسوی، شیخ‌ ابوالقاسم‌ محمدی، شیخ‌ عبدالله‌ جوادی آملی و شیخ‌ عباس‌ ایزدی را می‌توان‌ نام‌ برد. وی در سالهای تحصیل‌ خود از امر تدریس‌ نیز غافل‌ نماند و بسیاری از کتب‌ درسی را تدریس‌ می‌کرد.

 

فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌

فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ آیت‌الله‌ امینی‌ فراوان‌ است‌. از جمله‌ می‌توان‌ به‌ سفرهای‌ تبلیغی‌ او در مناطق‌ مختلف‌ کشور اشاره‌ کرد. همچنین‌ معظم‌ له‌ در بسیاری‌ از سمینارهای‌ علمی‌ داخل‌ و خارج‌ کشور حضور داشته‌ و به‌ ایراد سخن‌ پرداخته‌ است‌ که‌ برخی‌ از آنان‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌.

او در سال‌ ۱۳۴۴ کتاب‌ «دادگستر جهان‌» را نوشت‌. این‌ کتاب‌ در زمانی‌ به‌ چاپ‌ رسید که‌ حملات‌ دشمن‌ به‌ مسأله‌ مهدویت‌ بسیار بود و بسیاری‌ از جوانان‌ می‌خواستند با زندگی‌ حجّت‌ دوازدهم‌ آشنا شوند.

 

برخی از تألیفات‌ آیت‌الله‌ امینی

۱. بررسی‌ مسائل‌ کلی‌ امامت‌؛

۲. همه‌ باید بدانند؛

۳. بانوی نمونه اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها)؛

۴. اسلام‌ و تمدن‌ غرب‌؛

۵. آموزش‌ دین‌ (۴ جلد)؛

۶. آیین‌ همسرداری؛

۷. آیین‌ تربیت‌؛

۸. خودسازی؛

۹. دروس‌، من‌ الثقافه‌ الاسلامیه‌؛

۱۰. انتخاب‌ همسر؛

۱۱. اسلام‌ و تعلیم‌ و تربیت‌؛

۱۲. آشنایی‌ با مسائل‌ کلی اسلام‌؛

۱۳. وحی‌ در ادیان‌ آسمانی‌؛

۱۴. در کنفرانسها؛

۱۵. تعلیمات‌ دینی‌ دوره‌ ابتدایی و راهنمایی تحصیلی.

۱۶. الگوهای فضیلت‌؛

۱۷. خداشناسی؛

۱۸. پیامبرشناسی و پیامبر اسلام‌؛

۱۹. زن‌ در اسلام‌؛

۲۰. آشنایی با مسائل‌ کلی اسلام‌؛

۲۱. نماز نور چشم پیامبر اعظم(ص)؛

۲۲. همه باید بدانند؛

۲۳. مهمترین واجب فراموش شده؛

۲۴. دادگستر جهان؛

۲۵. امامت و امامان علیهم السلام؛

۲۶. تربیت.

۲۷. پرتوی از اسلام

۲۸. گفتارهای اخلاقی و اجتماعی

۲۹. جهاد با نفس

۳۰. انضباط اقتصادی

۳۱. عدالت در اسلام

 

تدریس

کتاب هاى سطح فقه و اصول، فلسفه و کلام را در حوزه، تدریس کردم.

در اوائل پیروزى انقلاب، با توجّه به اسلامى بودن نظام، توجّه همگان بویژه فرهنگیان و دانشجویان براى شناخت صحیح آراء اسلامى به سوى حوزه علمیه جلب شد. نظر اسلام را در همه چیز حتى ورزش و کشتى خواستار بودند و با حرص و ولع پى گیرى مى کردند. این تقاضا در بین مسئولین آموزش و پرورش و دانشگاهیان بیشتر مشاهده مى شد. ولى متأسفانه حوزه علمیه در آن زمان براى پاسخگویى بدین نیازها آمادگى کامل نداشت ، چون جزء برنامه رسمى حوزه نبود. تأمین این نیاز ضرورى و فورى به دو چیز نیاز داشت یکى مطالعه و تحقیق در علوم مربوطه و تهیه متون لازم . دیگرى مسافرت به شهرهاى مختلف ایران و شرکت در سمینارها و جلسات فرهنگى جهت عرضه مطالب به علاقه مندان و پاسخگویى به پرسشهاى گوناگون آنها، و احیاناً سفر به کشورهاى خارجى به همین منظور و انجام این مسئولیت هاى جدید با ادامه درس و بحث هاى حوزوى چندان سازگار نبود. ناچار باید یکى از این دو امر انتخاب مى شد:

ادامه درس و بحث حوزوى که امرى ضرورى بود یا رها کردن بحث هاى حوزوى و صرف همه اوقات در تأمین نیازهاى جدید. اکثر فضلاء روش اول را انتخاب کردند، ولى من روش دوم را لازم تر دیدم و برگزیدم. بدین علت که احساس کردم حوزه علمیه از لحاظ استاد کمبودى ندارد، در صورتى که تأمین نیازهاى فرهنگى جدید امرى ضرورى تر مى باشد، بویژه مسائل تعلیم و تربیت ، جوانان و خانواده. در همین راستا اکثر اوقاتم را صرف مطالعه در مسائل جدید، تألیف کتاب هاى مورد نیاز، مسافرت به شهرهاى مختلف ایران ، سخنرانى در مجامع فرهنگى و پاسخگویى به سؤالات مربوطه کردم. و در همین رابطه سفرهاى فراوانى به کشورهاى خارجى و حضور در سمینارها، دانشگاه ها و مجامع فرهنگى داشتم . که زمان آن ها غالباً کمتر از پانزده روز نبود و گاهى به بیش از چهل روز مى کشید. و از انتخاب این روش پشیمان نیستم.

 

زندگی سیاسی (از زبان آیت الله امینی)

در سال ۱۳۴۱ شمسى در جلسه اى سرّى شرکت کردم که اعضاى آن، آقایان: حاج شیخ عبدالرّحیم ربّانى شیرازى، شیخ على مشکینى، شیخ على قدّوسى، شیخ حسینعلى منتظرى، شیخ محمد تقى مصباح یزدى ، شیخ مهدى حائرى تهرانى ، شیخ على اکبر هاشمى رفسنجانى و شیخ احمد آذرى قمى و سید محمد خامنه اى و سید على خامنه اى بودند.

اساس نامه ، مفصّلى داشت و اهدافى را که دنبال مى کرد به قرار زیر بود:

۱. اصلاح حوزهء علمیّهء قم؛

۲. تبلیغ اسلام؛

۳. امر به معروف و نهى از منکر؛

۴. سعى در اجراى احکام سیاسى، اجتماعى و اقتصادى اسلام.

جلسه کاملاً سرّى و منظّم بود و مسئولیّت ها بین افراد تقسیم شده بود. بعدها همین جلسه هستهء مرکزى جامعهء مدرّسین راتشکیل داد.

در سال ۱۳۴۲ شمسى که مبارزات ضدّ رژیم پهلوى شروع شد، تشکّل مذکور بدون این که خودش را به صورت یک جمعیّت متشکّل معرّفى کند با جدّیّت تمام در خدمت امام خمینى(قدس سره) بود و از او حمایت مى کرد. در چاپ و نشر اعلامیه ها، در تشویق علما و مراجع براى همکارى ، تشویق مردم به اعتصاب ، در مسافرت به شهرستان ها، در اعزام طلاّب به شهرستان ها، در تشویق مدرّسان به امضاى اعلامیه ها، جدّى و فعّال بودند. بنده نیز در این تشکّل و گاهى به تنهایى انجام وظیفه مى کردم.

بعد از بازداشت امام خمینى در پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ نیز در روشن کردن افکار مردم و تشویق مراجع و علماى قم و شهرستان ها نیز فعّال بودم . همین تشکّل بعد از تبعید امام به ترکیه و بعداً به نجف اشرف ، مسئولیّت ارتباط امام با مردم وهدایت مردم و گرم نگه داشتن میدان مبارزه را بر عهده داشت. در همهء این مراحل بنده هم مانند سایر آقایان فعّال بودم.

بعد از بازداشت امام در پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ و هجرت جمعى از علماى بزرگ به تهران براى آزاد کردن حضرت امام، بنده نیز به تهران رفتم و در جمع آنان فعّال بودم. در دعوت به تشکیل جلسات مشترک، درتشویق آنان به اقدامات مناسب، در تهیّهء اطلاعیه ها، در تشویق به توقّف در تهران و اقدامات لازم براى آزادى امام و پیش گیرى از تبعید و ادامهء زندان و اعدام احتمالى امام ، نقش فعّالى داشتم.

یکى از یازده نفرى بودم که بعد از وفات آیه الله حکیم اعلامیهء مرجعیّت امام خمینى را امضا کردند. زمانى که امام از نجف اشرف به پاریس تشریف برد به پاریس رفتم و با امام در بارهء حوادث ایران ملاقات و گفتگو داشتم.

بعد از پیروزى انقلاب همراه با اعضاى جامعهء مدرّسین یا به تنهایى، در خدمت امام و انقلاب بودم. پانزده روز بعد ازپیروزى انقلاب از سوى امام مأموریّت یافتم که به استان هرمزگان بروم و به امور نهادهاى نوپا و اوضاع ارتش و ادارات بندرعبّاس ، جزیرهء کیش و دیگر جزایر استان و وضع علماى اهل سنّت و حوزه هاى علمیّه رسیدگى کنم. از این رو، چندماه در آن جا توقّف کردم و در بین طلاّب و علماى اهل سنّت مبلغى تقسیم نمودم که بعد از آن به دستور امام به صورت شهریّهء مستمر در آمد.

بعد از مراجعت از هرمزگان بار دیگر از سوى حضرت امام مأمور شدم به استان مازندران به ویژه ترکمن صحرا بروم و به امور آن جا رسیدگى کنم و به دستور امام اوّلین شهریّهء رسمى را به طلاّب و علماى اهل سنّت پرداختم. براى اجراى فرمان عفو امام سفرى به همدان، ملایر و نهاوند و مأموریّت دیگرى نیز به نائین داشتم.

سه دوره هشت ساله، به نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى از استان چهارمحال و بختیارى انتخاب شدم . در مقام نائب رئیسى و در کمیسیون ها و در اداره دبیرخانه خبرگان انجام وظیفه کردم و فعال بودم . ولى در دورهء چهارم ، با همه اصرارى که دوستان ، در کاندیداتورى از تهران داشتند به عللى که مهمترین آنها عدم قدرت بر انجام وظیفه بود امتناع ورزیدم و از الطافشان تشکر مى کنم .

علاوه بر این ها، عضو هیئت امناى دانشگاه امام صادق(ع) عضو هیئت امناى مجمع جهانى علوم اسلامى طلاّب غیرایرانى ، عضو هیئت علمى و برنامه ریزى مجمع جهانى علوم اسلامى بودم و در جامعهء مدرّسین حوزهء علمیّهء قم که یک نهاد علمى ـ سیاسى است، چه قبل از پیروزى انقلاب و چه بعد از آن، همواره یک عضو فعّال بوده ام. مدّت ها به عنوان دبیر و گاهى به عنوان نایب رئیس به قدر وسع و توانایى انجام وظیفه مى کردم و نیز مسئول بخش فرهنگى این نهاد بودم.

در طول فعّالیّت هاى سیاسى، اجتماعى ، چه در جامعه مدرّسین یا غیر آن ، همواره فردى آزاد و معتدل بوده ام و سعى کرده ام از مرز حق تجاوز نکنم، از افراط و تفریطها و گروه گرایى ها و جناح بازى ها خوددارى کرده ام. در تعریف و تمجید یا انتقاد از شخصیّت هاى روحانى و سیاسى نیز سعى کرده ام از مرز حق تجاوز نکنم.

از اردیبهشت ۱۳۷۱ به دستور مقام معظّم رهبرى آیه الله خامنه اى ـ مدّظلّه العالى ـ به امامت جمعه شهر قم منصوب شدم و به اتفاق آیه الله مشکینى و آیه الله جوادى آملى ، هر سه هفته یک مرتبه، به نوبت نماز جمعه قم را اقامه مى کردیم که بعد از ارتحال آیه الله مشکینى(قدس سره) با انتصاب آیه الله استادى به امامت جمعه قم، همین نوبت ادامه داشت. در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضویّت داشتم.

اکثر اوقاتِ من به مطالعه، تحقیق، نگارش کتاب، نظارت بر تحقیقات دبیرخانه خبرگان و اداره دبیرخانه، شرکت درسمینارهاى علمى و فرهنگى صرف مى شد.

یکى از توفیقات من این بوده که براى تبلیغ اسلام و تبیین ارزش هاى جمهورى اسلامى ایران و روشن کردن افکارعمومى و دفاع از حکومت اسلامى به چند کشور خارجى سفر کرده ام و در بعضى سمینارها و کنگره ها و مجامع علمى شرکت نموده ام و با لطف خدا موفق بوده ام که مى توان به کشورهاى نیجریه ، ساحل عاج ، گابون، سرالئون، گینه ، اتیوپى، غنا، زیمباوه، کنیا، اوگاندا، اندونزى، بنگلادش، تایلند، سوریه، سریلانکا، هندوستان، پاکستان، چین، مالزى ، سنگاپور، استرالیا، زلاندنو، فرانسه، انگلستان، ایرلند، اتریش، آلمان ، کانادا و ژاپن اشاره کرد.

درکلّیّه سفرهاى خارج از کشور از لحاظ فرهنگى وسیاسى موفق بودم واین سفرها متناسب با هزینهء در نظر گرفته شده که نسبتاً کم بود، به حال اسلام و انقلاب مفید بود.

 

برخی از مسؤولیتهای آیت الله امینی

۱. نماینده‌ امام‌(ره‌) در امور استان‌ هرمزگان‌؛

۲. نماینده‌ امام‌(ره‌) در امور استان‌ مازنداران‌؛

۳. نماینده‌ امام‌(ره‌) در اجرای‌ فرمان‌ عفو در همدان‌، ملایر و نهاوند؛

۴. عضویت‌ در شورای بازنگری قانون‌ اساسی با حکم‌ امام‌(ره‌)؛

۵. سه‌ دوره‌ نمایندگی در مجلس‌ خبرگان‌ از چهار محال‌ و بختیاری؛

۶. نایب‌ رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌؛

۷. ریاست‌ دبیرخانه مجلس‌ خبرگان‌؛

۸. عضویت‌ در هیأت‌ امنای‌ دانشگاه‌ امام‌ صادق‌ و مجمع‌ جهانی علوم‌ اسلامی؛

۹. عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌؛

۱۰. امام‌ جمعه‌ شهر قم‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ از سال ۱۳۷۱ تا کنون؛

آیت‌الله‌ امینی امام‌ جمعه‌ شهر قم‌، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری بود.

نظر شما