شناسهٔ خبر: 40498311 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت| علاقه وافر امام (ره) به شهید مدرس

امام خمینی(ره) به شدت تحت تاثیر شخصیت مدرس بود و اصرار داشت زندگی آن شهید در ابعاد گوناگون تبیین شده و الگو قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در یادداشت که از سوی مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام و آغاز به کار مجلس جدید به دفتر خبرگزاری فارس در زنجان ارسال شده آمده است:

امام خمینی(ره) به شدت تحت تاثیر شخصیت مدرس بود و اصرار داشتند زندگی آن شهید در ابعاد گوناگون تبیین شده و الگو قرار گیرد.

امام خمینی چنان مشتاق مدرس بود که از قم به تهران رفت تا وی را ملاقات کند و از نزدیک شاهد تلاش‌های پربارش باشد.

امام در فرازی از سخنانش می‌فرماید: «من آن وقت مجلس می‌رفتم... برای تماشا... جوان بودم رفتم. مجلس آن وقت تا مدرس نبود مثل این که یک چیزی در آن نیست، مثل این که محتوا ندارد. مدرس با آن عبای نازک و با آن... قبای کرباسی وقتی وارد... مجلس می‌شد. طرح‌هایی که در مجلس داده می‌شد، آن که مخالف بود، مدرس مخالفت می‌کرد.» «من مجلس آن وقت را هم دیده‌ام، کانه مجلس منتظر بود که مدرس بیاید. با این که با او بد بودند ولی مجلس... احساس نقص می‌کرد. وقتی مدرس نبود. وقتی مدرس می‌آمد مثل این که یک چیزه تازه‌ای واقع شده.»

 امام خمینی علاقه‌مندان را به ویژگی‌های مدرس توجه می‌داد، ویژگی‌هایی که ساده زیستی، قناعت و اعراض از مطامع دنیوی بخشی از آنها است.

امام می‌فرمود: «منزلش یک منزل محقر از حیث ساختمان و زندگی یک زندگی مادون عادی که در آن وقت لباس کرباس ایشان زبانزد بود، کرباسی که باید از خود ایران باشد می‌پوشید». «ایشان با گاری آمد تهران، از قراری که آدم موثقی نقل می‌کرد، آنجا هم یک خانه مختصری اجاره کرد و من منزل ایشان مکرر رفتم، خدمت ایشان رضوان‌الله علیه مکرر رسیدم.» تخت خوابش حصیر، بالشش عمامه، لحافش عبا، لباسش یک پیراهن کرباس و غذایش نان و ماست و آبگوشت بود. در واقع او مبارزه را از خود شروع کرد و دیو نفس را سرکوب ساخت.

مدرس خود می‌گوید: «اگر من نسبت به بسیاری از اسرار آزادانه اظهار عقیده می‌کنم و هر حرف حقی را بی‌پروا می‌زنم برای آن است که چیزی ندارم و از کسی هم نمی‌خواهم اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع را کم نمائید، آزاد می‌شوید.»

مدرس از اینکه قدرت‌های داخلی و خارجی دور از عقل و منطق با سلاح‌های مخرب نظامی و فرهنگی به مردم ستم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند آنان مسیر ایمانی و عقلانی خویش را طی کنند، بسیار متاسف بود.

امام خمینی در این مورد چنین می‌فرماید: «مرحوم مدرس رحمه‌الله علیه آن طوری که من شنیدم که ایشان گفتند که شیخ الرئیس می‌گفته است که من از گاو می‌ترسم برای این که شاخ دارد و عقل ندارد این یک مسئله است... گاو شاخ دارد و عقل ندارد، قدرت دارد، عقل ندارد. آنهایی هم که در دنیا الان فساد راه می‌اندازند از همان سنخ هستند که شاخ دارند و عقل ندارند، قدرت دارند. انسانیت ندارند.»

مدرس از نوادر سیاستمداران ایران است که با در آمیختن دین و سیاست، در نهایت هوش و ذکاوت، شجاعانه در برابر دو جریان استبداد و استعمار ایستاد و مخلصانه جان خود را نیز در این را فدا کرد. این ویژگی‌ها و ده‌ها خصلت دیگر در این روحانی وارسته باعث شد که امام خمینی علاقه وافری به ایشان پیدا کرده و تحت تأثیر آن مرد بزرگ قرار گیرد.

انتهای پیام/73002/ق

نظر شما