شناسهٔ خبر: 40498272 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از افزایش آمار کرونا در کشور تا سوختن زاگرس در آتش

تهران (پانا) - افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور، بازگشت ساعت کار پاساژها به حالت عادی، اعلام رأی قطعی پرونده سکه ثامن، برگزاری پنجمین جلسه دادگاه روح‌الله زم و سوختن جنگل‌های زاگرس بخشی از اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

صاحب‌خبر -

در دومین هفته از خردادماه ماه سال جاری بیشتر اخبار حوزه اجتماعی تحت تاثیر از شیوع ویروس کرونا در کشور بود که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

تاکنون ۱۶۰ هزار و ۶۹۶ نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و ۸۰۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تاکنون ۱۲۵ هزار و ۲۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که آمار مبتلایان به کرونا در کشور رو به افزایش است و ۸ استان در وضع هشدار قرار دارند.

علائم بالینی متنوع در بیماران کرونایی

بیماری کرونا یک بیماری هزار چهره است و ممکن است با علائم متفاوتی بروز کند. طبق اعلام مسئولان، در زمان اپیدمی هر بیماری که به مراکز درمانی مراجعه می‌کند و مشکل او با بیماری شایع اپیدمی در تطابق است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز در هفته‌ای که سپری شد نسبت به مشاهده علائم بالینی متنوع در مبتلایان به کرونا، هشدار داد. به گفته زالی، علاوه‌بر علائم ثابت سرفه، تنگی نفس، لرز و مشکلات تنفسی، علائم جدیدی از جمله مشکلات گوارشی نیز در مبتلایان کرونا دیده شده است. در میان افراد مسن نیز علائمی از قبیل بیحالی، احساس ضعف و خستگی، تغییر خلق و کاهش تمرکز بروز کرده که این موارد به مرور زمان در زمره علائم کرونا قرار گرفته است.

بازگشت ساعت کار پاساژها به حالت عادی

برابر مصوبات ستادملی مقابله با کرونا پس از آنکه اعلام شد فعالیت پاساژها بلامانع است، ابتدا محدودیت زمانی برایشان در نظر گرفته شد و تمامی پاساژها و مجتمع‌های تجاری تنها تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت داشتند. حالا بنا به گفته سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ ساعات کاری پاساژها به حالت عادی بازگشت. به گفته او، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به مسئولان پاساژها و مجتمع‌های تجاری ابلاغ شده و آنها و تمامی واحدهای مستقر در این پاساژها ملزم به رعایت این دستورالعمل‌ها هستند و پلیس و صنوف مربوطه نیز بر این موارد نظارت خواهند کرد.

اعلام رأی قطعی پرونده سکه ثامن

در هفته‌ای که سپری شد، رأی قطعی پرونده مالباختگان سکه ثامن نیز اعلام شد. به گفته رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مالباختگان پرونده سکه ثامن، رأی قطعی در شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران صادر شد. به گفته او، دادگاه تجدید نظر، رأی بدوی را تایید کرد یعنی متهم به ۱۵ سال حبس و دو سال تبعید بعد از اتمام مدت حبس و دو سال ممنوعیت از اشتغال به مشاغل مرتبط با فعالیت در زمینه‌های ارز، طلا، سکه و سایت‌های آنلاین کسب و کار در فضای مجازی در دادگاه محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر عیناً آن را تایید کرد. در خصوص میزان جزای نقدی که باید به صندوق دولت پرداخت می‌شد و دادگاه طبق قوانین و مقررات و ضوابط در واقع میزان جزای نقدی را کاهش داد که البته این قضیه بحث رد مال را به شکات و مالباختگان تسهیل می‌کند.

آتش در زاگرس

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، بخش وسیعی از جنگل‌های کشور در آتش سوخت. گرمای هوا و کمبود امکانات سبب شده است، آتش علاوه بر عرصه‌های منابع طبیعی، مناطق حفاظت شده در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کردستان، ایلام و بوشهر را درگیر کند. در این بین منطقه حفاظت شده خائیز به دلیل ارزش اکولوژیکی که دارد از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. منطقه‌‌ای با مساحتی بیش از 33 هزار هکتار که در سال 77 به عنوان منطقه حفاظت شده، ثبت شد و در فاصله 15 کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به‌ خصوص ‏استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوست که با توجه به آمادگی‌های ‏نیروهای استانی در کمترین زمان ممکن با امکانات در اختیار اطفا صورت گرفته است‎.‎

حال خوش دریاچه ارومیه

عمق دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود و تراز دریاچه ارومیه به 1271.89 رسید و تراز دریاچه ارومیه بر این اساس کاهش پنج درصدی را نسبت به مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. به گفته فرهاد سرخوش، مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه حجم دریاچه نیز پنج میلیارد و 220 میلیون مترمکعب و وسعت آن سه هزار و 231 کیلومتر مربع است و در حالت کلی می‌توان گفت دریاچه ارومیه وضعیت قابل قبولی داشته و حتی عمیق‌تر شده است.

پنجمین جلسه دادگاه روح‌الله زم

پنجمین جلسه محاکمه متهم روح الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با حضور مستشار، وکیل مدافع و نماینده دادستان در اجرای ماده ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری به صورت علنی برگزار شد. در این جلسه متهم به سوالات رئیس دادگاه پاسخ داد.

اولتیماتوم پلیس به محتکران خودرو

با افزایش قیمت خودرو، موضوع احتکار خودرو دوباره مطرح شده و پارکینگ‌های احتکار خودرو یکی یکی از سوی پلیس کشف می‌شوند. وزارت صنعت هرگونه دپو و نگهداری خودروی فاقد پلاک در پارکینگ‌ها را مصداق احتکار دانست و اعلام کرد که با محتکران برابر دستور قضائی برخورد خواهد شد. در همین رابطه رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت نیز در حالی از شهروندان خواست تا در صورت اطلاع از این گونه پارکینگ‌ها مراتب را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند. این در حالی است که معاون وزیر صنعت اعلام کرده که مسوولیت ناشی از تحویل خودروی بدون پلاک با خودروسازان خواهد بود. میزان کشفیات خودرو به جایی رسید که سرهنگ مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ به صاحبان و مسئولان پارکینگ‌ها نیز هشدار داد تا هرگونه اختصاص محل برای نگهداری خودروهای فاقد پلاک جرم محسوب شده و با آن برخورد می‌شود. همچنین سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا درباره خودروهای احتکار شده گفت: برخورد با محتکران خودرو وظیفه پلیس انتظامی است و این اقدامات از سوی آنها به نحو احسن در حال اجرا است، اما انتقادی که ما به خودروسازان داریم، این است که برابر قانون خودرو نباید بدون پلاک از کارخانه خارج شود.


نظر شما