شناسهٔ خبر: 40497968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آتش بی‌احتیاطی گردشگران در روستای "درقلعه" استهبان خاموش شد

آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی روستای "درقلعه" استهبان که به گفته رئیس اداره منابع طبیعی این شهرستان به دلیل بی‌احتیاطی گردشگران رخ‌داده بود، با حضور به‌موقع گروه پیشتاز متشکل از اهالی روستا در کمتر از یک ساعت به‌طور کامل مهار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  ایرنا، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استهبان، استان فارس گفت: بر اساس اعلام قرقبان فصلی مستقر در منطقه مبنی بر مشاهده دود در مرتع آب‌بند و جوار سد رود بال (که در فاصله ۵۰ کیلومتری شرق مرکز استهبان و ۱۸۳ کیلومتری شیراز قرار دارد) گروه پیشتاز اطفای حریق مردمی روستای در قلعه و دهیار آن منطقه به محل عزیمت و کمتر از یک ساعت آتش‌سوزی را مهار کردند.

مجاهد مهدی علیشاهی افزود: در ادامه عملیات که ۱۳ خرداد بود، گروه پایش منابع طبیعی برای جلوگیری از روشن شدن مجدد آتش در محل مستقر شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استهبان با اشاره به وسعت ۲۰۰ هزار هکتاری شهرستان گفت: از این میزان ۱۵۰ هزار هکتار جنگل و مرتع است که مراقبت و نگهداری از این سطح وسیع به‌تنهایی از عهده اداره منابع طبیعی به‌تنهایی خارج است لذا همکاری و همیاری مردم و گروه‌های دوستدار طبیعت در این راه بسیار راهگشا و مثمر ثمر خواهد بود.

علیشاهی ادامه داد: اگر اقدام به‌موقع و سرعت عمل گروه پیشتاز اطفای حریق نبود سطح بیشتری از مراتع آتش می‌گرفت که با توجه به گرمی هوا و سخت گذر بودن منطقه امکان گسترش آتش و تبدیل آن به یک فاجعه بزرگ وجود داشت.

وی از گردشگران خواست زمانی که به طبیعت وارد می‌شوند از رها کردن شیشه و بطری‌هایی پلاستیکی در عرصه‌ها خودداری کنند زیرا خرده‌شیشه‌ها با تابش نور خورشید به شکل ذره‌بین عمل می‌کنند و آغازگر حریق در عرصه‌های منابع طبیعی می‌شوند.

استهبان از شهرستان‌های شرقی فارس است که فاصله مرکز آن با شیراز حدود ۱۶۰ کیلومتر است.

نظر شما