شناسهٔ خبر: 40497949 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قزوین شهری تاریک‌تر از شب

قزوین - ایرنا - شماری از مردم قزوین معتقدند که روشنایی معابر و خیابان‌های این شهر نسبت به گذشته کاهش یافته و باعث شده فضاهای شهری هنگام شب در تاریکی عمیقی فرو روند.

صاحب‌خبر -

«شهرها در شب نمی‌خوابند»...این عبارت در علم شهرسازی به ما می‌گوید که شکل و محتوای یک شهر هم در روشنایی روز و هم در تاریکی شب باید دارای هویت باشد.

شهرهایی که در ساعات شب می‌توانند سیمای خود را از نظر بصری و پویایی حفظ کنند، نه تنها به ظرفیت اقتصادی خود کمک کرده‌اند، بلکه امنیت روانی و جسمی مناسبی را فراهم می‌کنند.

در شهر قزوین چنین ظرفیتی را مشاهده نمی‌کنیم؛ بیشتر روشنایی‌ها و نورپردازی‌ها به خیابان‌های ورودی شهر معطوف شده و محلات و معابر داخلی آن در بیشتر موارد غرق در تاریکی است.

تاریکی برخی از خیابان‌ها و معابر شهری قزوین نه تنها رانندگی را دشوار ساخته است، بلکه شهروندان معتقدند که هنگام شب عبور از برخی خیابان‌ها بسیار خطرناک بوده و ممکن است به حوادث ناگواری مانند تصادف منجر شود.

نبود نورپردازی و استفاده از جلوه‌های نوری در طول شب و همچنین استفاده از لامپ‌های زرد رنگ به جای سفید باعث می‌شود که کیفیت روشنایی سطح شهر پایین آمده و میزان آسودگی خاطر را در شهروندان کاهش دهد:

تاریکی انتهای خیابان نوروزیان و مناطق مینودر

مرتضی صفرانداقی یکی از رانندگان تاکسی در شهر قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از نقاط شهر مانند پل انتهای خیابان نوروزیان به حدی تاریک است که اگر یک خودرو چراغ مناسبی نداشته باشد، امکان ادامه مسیر برایش ممکن نیست.

وی افزود: متاسفانه در منطقه مینودر قزوین به غیر از خیابان‌های اصلی، کوچه‌ها و مجتمع‌ها بسیار تاریک هستند و تردد با وسیله نقلیه در این معابر هنگام شب بسیار خطرناک است.

یک شهروند: پل انتهای خیابان نوروزیان به حدی تاریک است که اگر یک خودرو چراغ مناسبی نداشته باشد، امکان ادامه مسیر برایش ممکن نیست.

صفرانداقی تصریح کرد: جنب بیمارستان ولایت یک بانک وجود دارد که مجهز به عابربانک است، با اینکه این بانک در نزدیکی میدان قرار گرفته است، اما مخروبه جنب آن و همچنین وجود خیابان کندرو در مقابلش باعث شده تا عملا در ساعات شب فاصله زیادی بین عابربانک و نزدیک‌ترین روشنایی ایجاد شده و این مکان را به یکی از تاریک‌ترین مناطق مینودر تبدیل کند.

به گفته این راننده تاکسی، خیابان‌های پوشینه بافت، مالکانه و میدان تنب در نزدیکی ساختمان‌های شیشه واقع در مینودر  بسیار تاریک هستند و لازم است که برای روشنایی آن چاره‌اندیشی کرد؛چون در این محورها سرعت خودرو بسیار بالاست و اگر عابر پیاده‌ای در طول شب رویت نشود، احتمال تصادف با او را افزایش می‌دهد.

تاریکی در منطقه غیاث آباد و برخی پارک‌ها

فریبرز لامعه‌ای دیگر شهروند ساکن قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: بنده ساکن غیاث آباد هستم؛ متاسفانه محل زندگی ما در محدوده بین استخر سونا و ساختمان‌های میلاد، دارای یک میدان بزرگ خاکی و تاریک است که عبور از آن همیشه ترسناک بوده و برای فرد احساس ناامنی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در وسط این میدان خاکی، چهاردیواری خالی و مخروبه‌ای وجود دارد که معمولا محل پاتوق معتادان و جوانان معلوم الحال است که به لحاظ تاریک بودن در این مکان دست به اعمال مجرمانه می‌زنند.

لامعه‌ای اظهار داشت: اگر شهرداری چندتا تیرچراق برق در وسط این میدان نصب کند، به طور حتم حضور افراد بزهکار کاهش یافته و برای شهروندان ساکن در این مناطق امنیت بیشتری ایجاد می‌شود.

به گفته این شهروند در بیشتر اوقات، تاریکی خیابان باعث می‌شود تا رفت و آمد و تردد از عرض خیابان برای عابران پیاده دشوار شود که به نظر می‌رسد این اقدامات از سوی شرکت برای صرفه جویی در مدیریت مصرف صورت می‌گیرد.

نورپردازی و توازن در روشنایی شهر قزوین مورد غفلت قرار گرفته است

کارشناس مسائل حوزه شهری به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان‌های قدیم تاکنون همیشه در همه شهرها حیات شبانه جزیی از زندگی شهری محسوب می‌شده است و همواره حکام و روسای بلدیه برای روشنایی و ایجاد امنیت شهروندان اقدامات بسیاری انجام می‌دادند.

سید جلال صامت افزود: از قدیم رسم بر این بوده که حتی اگر مسؤولان نمی‌توانستند برای یک منطقه روشنایی ایجاد کنند، مردم با آویز کردن یک لامپ در جلوی منزل به امنیت بیشتر محیط زندگی خود اقدام می‌کردند و اکنون با وجود شهرداری این رفتارها به مروز زمان کمرنگ‌تر شده است.

وی اضافه کرد: امروزه ایجاد بستری مناسب و امن برای زندگی شبانه در شهرها یکی از وظایف مهم شهرداری محسوب می‌شود که باید با بکارگیری از علوم و فنون نورپردازی، میادین، پارک‌ها و خیابان‌های شهر را به لحاظ بصری روشن‌تر کند.

صامت تاکید کرد: وجود روشنایی در طراحی معماری و شهرسازی به قدری حایز اهمیت است که برخی از دانشمندان معتقدند احساس افسردگی، شادی، هیجانات و حتی احساسات مردم یک شهر را می‌توان با نورپردازی مدیریت کرد؛ به طوری که استفاده از نورهای ساده و مات احساس آرامش و استفاده از نورهای براق و درخشنده احساس هیجان به فرد منتقل می‌کند.

این کارشناس شهرسازی به توازن در نورپردازی اشاره کرد و گفت: موضوع دیگری که باید در روشنایی شهر قزوین به آن توجه کرد، توازن در نورپردازی است، به طوری که تمام شهر به طور یکنواخت روشن شود و اینطور نباشد که یکجا با نور فراوان و در جای دیگر با تاریکی مطلق روبرو باشیم.

صامت در ادامه به نورهای سفید و زرد داخل خیابان اشاره کرد و گفت: روشنایی برخی از خیابان‌های شهر با لامپ‌های سفید و برخی دیگر از معابر شهری با نور زرد انجام می‌شود، درحالی که نور سفید بهتر از نور زرد است و باید پرسید که چرا مسؤولان نور معابر را سفید نمی‌کنند تا وضوح و وسعت دید شهروندان افزایش یابد؟

آذین بندی میادین و نصب لوستر روی تیر چراغ برق؛ تا یک ماه آینده پل انتهای نوروزیان روشن می‌شود

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: به طور کلی بحث روشنایی شهر بر عهده شرکت توزیع نیروی برق است و سازمان زیباسازی موظف است که با نورپردازی میادین، تندیس‌ها و محوطه‌ها به دیده شدن بهتر آن‌ها در طول شب کمک کند.

داریوش قاسمی افزود: تقاطع غیرهمسطح سرداران، پل‌های عمران و نادری، دروازه تهران قدیم و میدان مینودر از عمده مکان‌هایی هستند که با آذین بندی نورانی شده و جلوه خاصی به سطح شهر بخشیده‌اند.

وی اضافه کرد: نصب سازه‌های نوری به وسیله لوستر به تیر چراغ برق که از خیابان طالقانی تا میدان مینودر اتفاق افتاده است، اقدامی بود که میزان روشنایی خیابان را افزایش داد، اما این لوسترها قیمتی حدود سه میلیون تومان دارند و هزینه آنها برای شهرداری سنگین است.

قاسمی سازمان زیباسازی شهرداری قزوین: نشست‌هایی با اداره برق داشتیم و تصمیم گرفتیم تا شهر قزوین روشن‌تر شود.

قاسمی بیان داشت: برخی از لامپ‌های جیوه‌ای ۴۰۰ وات از سوی شرکت توزیع نیروی برق در حال تعویض شدن است و لامپ‌های ۲۵۰ وات LED جایگزین آن می‌شود تا هم نور بیشتری به سطح خیابان منعکس کند و هم اینکه دامنه نورانی بودن را افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: نشست‌هایی با اداره برق داشتیم و تصمیم گرفتیم تا شهر قزوین روشن‌تر شود، روشنایی پل ولایت و جنب بیمارستان قدس هم اکنون در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم تا یک ماه آینده نیز روشنایی پل انتهای نوروزیان را انجام دهیم.

قاسمی یادآور شد: در همین بلوار قدیر واقع در شهرک مینودر و خیابان سلامت پایه‌های چراغ نصب شده است و سطح روشنایی را افزایش دادیم که این اقدامات همچنان ادامه دارد.

سوختگی لامپ، نورهای زرد سدیمی و سرقت کابل مشکلات را افزایش داده است

مدیر توزیع برق شهرستان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: بلوار نوروزیان تا انتها دارای روشنایی است، اما از قسمت زیرپل به سمت بالا محدوده شهری تمام شده و مربوط به شرکت توزیع برق نیست و از این به بعد برعهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است؛ به طوری که این اداره باید تقاضای روشنایی داده و از ما برق تهیه کند.

احمدی احمدی افزود: روشنایی برخی از میادین شهری مانند میدان تنب در محله مینودر با شهرداری بوده و روشنایی بخشیدن به آن بر عهده شرکت توزیع نیروی برق نیست، اما به طور کلی نصب روشنایی در چند محدوده شهر مینودر مانند خیابان پوشینه بافت در دستور کار قرار دارد.

وی در واکنش به اظهارات شهروندان مبنی بر صرفه جویی در مصرف برق با خاموش کردن چراغ‌ها، گفت: چنین موضوعی دروغ است و شرکت برق هرگز دست به چنین کاری نمی‌زند؛ بنده هم معتقدم که در برخی از نقاط شهری به صورت پراکنده خاموشی  داریم، اما نکته اینجاست که انرژی برق لازم برای روشنایی معابر شهر قزوین تنها ۱.۵ درصد است و این رقم به حدی نیست که بخواهیم از آن دریغ کرده و صرفه جویی کنیم.

احمدی اضافه کرد: مسئله دیگر پیک مصرف برق است که در طول روز اتفاق می‌افتد و به خاطر فصل گرما و استفاده از کولرهای گازی شاهد افزایش آن هستیم، به همین خاطر در طول شب که مصرف برق کاهش پیدا می‌کند، چندان مشکلی در میزان مصرف نداریم و نیازی به خاموش کردن چراغ‌های سطح شهر نیست.

احمدی مدیر توزیع برق شهرستان قزوین: انرژی برق لازم برای روشنایی معابر شهر تنها ۱.۵ درصد است و این رقم به حدی نیست که بخواهیم از آن دریغ کرده و صرفه جویی کنیم.

این مسؤول بیان داشت: مدیریت مصرف برق مربوط به مدیریت سابق این شرکت بود که گفتند نور چراغ‌ها باید کم شود، اما از سال ۹۴ تاکنون روشنایی بیشتر اماکن و فضاهای شهری بهبود یافته و سعی کردیم در تمام نقاط شهری به اندازه کافی روشنایی قرار دهیم.

مدیر توزیع برق شهرستان قزوین تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم و مورد نظر شهروندان نیز قرار دارد، خاموشی تیرهای چراغ برق به واسطه سوختگی لامپ است که این روزها شرکت برق به دلیل مطالبه ۱۰۰ ملیارد تومانی و مهلت دادن به مردم در ایام کرونا با تنگنا مواجه شده و به زودی به فراهم شدن نقدینگی و رفع این موارد اقدام می شود.

احمدی تصریح کرد: بخشی از مطالبات شهروندان در مورد روشنایی شهر به نصب لامپ‌های LED سفید مربوط می‌شود که وزارت نیرو به نصب آن اقدام کرد و پس از مدتی به علت هزینه‌های بالا از ادامه آن صرف نظر شد، اگر چنین اقدامی انجام نمی‌شد مردم هرگز چنین مطالبه‌ای از شرکت توزیع نیروی برق نداشتند، اما چون الان نور این لامپ‌ها را در خیابان طالقانی مشاهده می‌کنند، می‌خواهند که کل شهر از این نوع لامپ‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: لامپ LED بسیار پرهزینه است و به واسطه افزایش قیمت ارز باید آن را ۶ برابر قیمت قبلی خریداری کنیم، به همین خاطر از لامپ‌های سدیم یا به اصطلاح زرد در سطح شهر استفاده می‌کنیم؛ مشکل لامپ سدیم این است که چون همه طیف‌های رنگی را در درون خود ندارد، رنگ اجسام و محیط تک رنگ نمایش داده می‌شوند اما در زیر نور سفید LED رنگ‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسند.

احمدی یادآور شد: در برخی موارد که شهروندان با تاریکی در معابر و خیابان‌ها روبرو می‌شوند، ممکن است سرقت سیم برق اتفاق افتاده باشد، چندی پیش کابل‌های خیابان شرکت نفت و بلوار خرمشهر سرقت شد و همین موضوع باعث می شود تا نصب مجدد آن به لحاظ ترمیم نشدن روند اصلاح و تعمیر را طولانی کند.

نیم نگاه: برای زنده کردن و پویایی بخشیدن به شهر قزوین می‌توان از نورپردازی متحرک استفاده کرد، اما به طور کلی باید اعتبارات لازم در راستای تعویض لامپ‌های سفید LED از سوی مسؤوللن فراهم شود.

با توجه به درپیش رو بودن تابستان و مراجعه مردم به مناطق تفرجگاهی، لازم است که شهرداری به نصب و تعمیر لامپ‌های فضای سبز و پارک‌ها اقدام کرده و محیطی امن و آسوده در اختیار شهروندان قرار دهد.

در بیشتر مواقع تاریکی شهر قزوین مربوط به شاخه درختانی است که زیر تیرهای چراق برق را گرفته و از انعکاس نور به سطح خیابان جلوگیری می‌کند، برای رفع این موضوع می‌توان با هرس کردن اصولی میزان نوردهی را افزایش داد.

به هرحال افزایش روشنایی در هنگام شب نه تنها باعث امنیت و آسودگی خاطر شهروندان می‌شود، بلکه نگاه مسافران و گردشگران را به خود جذب کرده و شهر را از رخوت و سکوت شبانه خارج می‌سازد.

نظر شما