شناسهٔ خبر: 40497486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اقتصاد ایران در هفت روز گذشته؛

پرچم ایرانی بر فراز آب‌های جبل‌الطارق/ در انتظار خودرو/ دستاوردهای حوزه انرژی در عرصه بین‌الملل

حوزه اقتصادی در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهای مختلف تاسف بار و افتخار آمیزی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، اگر چه مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی هفته را معمولا بازارهای پولی و مالی ایجاد می‌کنند اما این بار یک اتفاق بزرگ سر خط مهم‌ترین اخبار داخلی و خارجی بود که همه حوزه‌ها از سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی و نظامی را در برمی‌گرفت.

اقتدار هفته

قطعا حرکت ۵ نفتکش با پرچم ایرانی از آب‌های آزاد، گذر آن‌ها از تنگه جبل‌الطارق بدون هیچ تنشی و رسیدن به سلامت به مقصد خود یعنی ونزوئلا می‌تواند اقتدار و حتی افتخار کشورمان محسوب شود.

اقدامی که علاوه بر پیام‌های سیاسی و نظامی در ابعاد بین‌المللی، دارای زوایای اقتصادی و تجاری با‌اهمیتی به ویژه در حوزه انرژی بود.

ایران در شرایط تحریم و علی‌رغم همه تهدیدات صورت گرفته بدون تبادل پول و مبادلات بانکی توانست فرآورده نفتی خود را به یک کشور تحریم شده دیگر از طریق تهاتر و در ازای دریافت طلا، ارسال کند.

دیدار هفته

در آخرین روزهای هفته، در حالی‌که زمزمه‌های نا‌خوشایندی در خصوص روابط ایران و عراق به خصوص در حوزه صادرات انرژی به گوش می‌رسید، رضا اردکانیان وزیر نیروی کشورمان به همراه هیاتی از کارشناسان به بغداد رفت و با وزیر انرژی جدید عراق و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

ملاقات‌ها و رایزنی‌های اثر گذار اردکانیان نتایج فوری به دنبال داشت و ریاست جمهوری کشور عراق همان روز طی بیانیه‌ای بر توسعه همکاری‌های برقی و آبی میان تهران و بغداد تاکید کرد.

سهام هفته

سهام عدالت همچنان پر خبر ترین و پر اهمیت‌ترین مساله این روزهای مردم است به خصوص اینکه در هفته‌ای که گذشت معاملات این سهام به طور رسمی آغاز شد.

با توجه به توصیه‌های مداوم کارشناسان، تا کنون بسیاری از سهامداران به نگهداری سهام خود پرداخته و تعداد کسانی که به فروش آن اقدام کرده‌اند، از پیش‌بینی‌ها کمتر بوده‌است.

همچنین اقدام خوبی در این خصوص صورت گرفت و آن راه‌اندازی مرکز تماس سهامداران عدالت بود تا مردم بتوانند سوالات متعدد خود را از طریق شماره ۱۵۶۹ بپرسند.

صعودی‌های هفته

بورس که روزهای نزولی را در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، تجربه کرده‌بود، پایان هفته خوشی را با صعود دوباره شاخص و بازگشت به کانال ۱ میلیونی برای اهالی بازار سرمایه رقم زد.

اما بورس تنها بازار صعودی این هفته نبود. قیمت نفت پس از گذران روزهای سخت زیر صفر، این هفته تا جایی به روند افزایشی ادامه داد که به قیمت شگفت انگیز ۴۰ دلار برای نفت برنت رسید که تحلیلگران آن را نتیجه اجرای توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید می‌دانند. قیمت نفت اوپک نیز اواخر هفته به مرز ۳۵ دلار رسید. 

طلا، سکه و ارز هم کم و بیش هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشتند. بازار طلا و سکه اگرچه با نوسان همراه بود روزهای نزولی را هم تجربه کرد اما مجموعا روند افزایشی را ادامه داد.

افزایش قیمت‌ها در بازار ارز اگرچه با سرعتی کم ادامه یافت.

اتفاق اسفناک هفته

مشکلات آب شرب غیزانیه اهواز تا جایی ادامه یافت که صبر اهالی غیزانیه را لبریز کرد و باعث ایجاد تجمعات اعتراض آمیز از سوی آن‌ها شد که وضعیت تاسف باری را در این منطقه رقم زد. مسئولان دولتی رفع مشکلات آبرسانی به غیزانیه را تا دو هفته آینده وعده دادند.

سرپرست آبفای روستایی خوزستان به برنا گفت که به دلیل پراکندگی، کثرت روستاها و فرسودگی لوله‌های آبرسانی و توزیع، مردم این منطقه سال‌هاست که با کمبود آب شرب مواجهند.

فاز نخست پروژه آبرسانی روستاهای غیزانیه روز گذشته به صورت آزمایشی افتتاح شد.

انتظار هفته

دو گروه در انتظار تکمیل و تعیین وضعیت خود برای صاحب‌‌خانه شدن و خودرو دار شدن هستند‌. این هفته پالایش ثبت نام کنندگان مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن به پایان رسید و ارسال پیامک به پذیرفته‌شدگان، برای تکمیل فرایند ثبت نام آغاز شد.

همچنین ثبت نام کنندگان در طرح فروش فوق‌العاده دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو باید منتظر روزهای ۱۷ و ۱۸ خرداد برای قرعه کشی باشند تا ببینند اسامی آن‌ها میان برگزیدگان برای دریافت خودرو هست یا نه.

مهمانی هفته

هفته گذشته نمایندگان مجلس میزبان چند تن از اعضای هیات دولت (محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی) بودند و قرار است هفته آینده هم این میزبانی با حضور وزرای راه و شهرسازی، اقتصاد و نیرو ادامه یابد.

نوبخت و همتی با ارائه گزارش‌ها و آمارهایی به توضیح وضعیت اقتصادی کشور برای تازه واردان بهارستان پرداختند.

طبق وعده نوبخت، قرار است اصلاح ساختار بودجه با رویکرد قطع وابستگی به نفت که سال گذشته تدوین شد، به مجلس یازدهم نیز ارسال شود.

واگذاری هفته

هفته گذشته هپکو پس از واگذاری‌های ناموفق به بخش خصوصی در نهایت به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) واگذار شد.5

نظر شما