شناسهٔ خبر: 40497399 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: دشمن می‌خواهد کشور را در خوزستان زمین‌گیر کند

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان با بیان اینکه برخی اظهارنظرها در مورد استان شاید از سر دلسوزی باشد، اما نباید به‌ شکلی بیان شود که مورد سوءاستفاده قرار گیرد، گفت: باید توجه داشت که دشمن می‌خواهد کشور را در خوزستان زمین‌گیر کند و اینکه گفته شده نباید اجازه داد منافع بهره‌برداری از نفت خوزستان به کشور برسد، صحبت درستی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در جمع نمایندگان مجلس دیگر استان‌های کشور که برای بررسی مشکلات خوزستان به این استان سفر کردند، اظهارداشت: همراهی و ابراز تاسفی که نمایندگان از شرایط استان داشته‌اند جای تشکر دارد اما امیدواریم تصمیمات اتخاذ شده و همچنین اقدامات در حال انجام باعث شود خوزستان با رعایت انصاف در آینده مدنظر قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه در چاه‌های نفت باید بسته شود تا منافع آن به مملکت نرسد، گفت: بیان چنین اظهاراتی درست نیست زیرا امنیت و تمامیت ارضی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه همه ما ملت ایران در یک کشور زندگی می‌کنیم، افزود: بنا نیست این چنین در مورد امنیت کشور تصمیم گیری و سخن بگوییم زیرا تبعات بعدی را درپی دارد.

شریعتی گفت: صحبت‎‌های عنوان شده در مورد وضعیت استان به خاطر رنجی است که از نزدیک مشاهده شده اما باید مراقب باشیم در مسیر  اهداف گروه‌های تجزیه طلب گام برنداریم.

وی با تاکد بر اینکه من در قبال امنیت این منطقه مسئولیت دارم افزود:  زمین دعوای کشورهای منطقه و عربستان که با ما سر جنگ دارند،  خوزستان است و دشمن می‌خواهد کشور را در این استان زمین‌گیر کند.

 استاندار خوزستان بیان کرد: عربستان که نمی‌تواند در استان یزد و سمنان یارگیری کند در خوزستان این کار را می‌کند و به همین دلیل باید مراقبت باشیم تا اجازه سوء استفاده به بدخواهان کشور ندهیم.

وی به ریخته شدن خون‌های زیاد برای حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی در همین خوزستان اشاره کرد و گفت: همه ما حاضریم خون خود را به پای اسلام، انقلاب و کشور بریزیم لذا انتظار می‌رود نوع صحبت و سخن‌ها به نحوی باشد تا دشمن فرصت سوء استفاده پیدا نکند.

آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به غیزانیه قبل از امنیتی شدن آن

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به موضوع آبرسانی به غیزانیه و  برخی اظهارات صورت گرفته مبنی بر اینکه چرا باید حتما موضوعات در خوزستان امنیتی شوند تا مورد رسیدگی قرار گیرند گفت: موضوع آب غیزانیه پیش از اینها آغاز و در جریان بوده است و قبل از اینکه امنیتی شود عملیات اجرایی آن شروع شده است.

وی مشکل آب شرب غیزانیه را مربوط به سال‌های طولانی عنوان کرد و افزود: پیشتر در مورد تاخیر به وجود آمده در اجرای این طرح از مردم منطقه عذرخواهی کرده‌ام.

شریعتی با بیان اینکه بخش غیزانیه محرومیت‌های دیگری به واسطه داشتن کلاس‌های درس کانکسی، بی‌برقی و نبود شبکه گاز هم داشته است، گفت: امروز هیچ کلاس کانکسی در این منطقه وجود ندارد و همزمان با پیگیری موضوع آب مشکلات دیگر غیزانیه نیز رسیدگی شد.

وی دلیل تاخیر در اجرای طرح آبرسانی به غیزانیه را وجود معارض حقیقی و حقوقی دانست و افزود: افزایش قیمت‌ها نیز در روند اجرای طرح مشکل ایجاد کرد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: سال ۹۶ که برای اولین بار به عنوان استاندار در منطقه غیزانیه حضور پیدا کردم، شبکه برق آن وضعیت پایداری نداشت و حتی تعدادی از روستاها  از داشتن برق محروم بودند؛ اما امروز این شرایط فرق کرده و علاوه بر پایداری شبکه، شاهد برق‌دار شدن تمامی روستاهای آن هستیم.

وی ادامه داد: از همان سال گازدار کردن روستاهای غیزانیه را در دستور کار قرار دادیم و امروز برخی از آنها از نعمت شبکه گاز برخوردار هستند و عملیات اجرایی پروژه برای دیگر روستاها در حال انجام است.

برخی می‌خواهند خدمات شیرین نظام را برای مردم تلخ کنند

استاندار خوزستان به تجمعات و ناامنی های سال ۹۷ به بهانه شوری آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر اشاره کرد و گفت: در آن دوره نیز عده ای خارج نشین که همواره قصد دارند خدمات شیرین نظام را برای مردم تلخ کنند، مشکل کیفیت آب شرب آبادان و خرمشهر را ۲ هفته قبل از بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به یک موضوع امنیتی تبدیل کردند.

وی افزود: در مورد مشکل آب غیزانیه نیز همان اتفاقات در حال تکرار است و با وجود اینکه طرح آبرسانی آن در حال اجرا است اما عده‌ای از تاخیر پیش آمده سوء استفاده کردند.

نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه کارشناسان و مسئولان حوزه آب استان در مورد زمان بندی اجرای این پروژه نظر داده بودند و من نیز به گفته آنها استناد ‌کردم، افزود: امروز همه تلاش‌ها در جهت تحقق این وعده برای بهره برداری از پروژه آبرسانی غیزانیه به کار گرفته شده است.

مجلس در اجرای مصوبات دولت برای حل مشکلات خوزستان همکاری کند

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به مصوبات پنج‌گانه دولت در سال ۹۵ مربوط به رفع مشکلات استان خوزستان، گفت: این مصوبات مربوط به حوزه‌های مختلف آب، برق، کشاورزی و ریزگردها است که برای اجرا ابلاغ شده‌اند.

وی با بیان اینکه منابع مالی دولت با محدودیت‌هایی همراه است گفت: با این وجود اراده دولت بر اجرایی شدن این مصوبات است اما بعضا در روند تحقق آنها موانعی پدید آمده که با همکاری مجلس، قابل رفع هستند.

وی گفت: به عنوان مثال دولت مصوب کرده که از منابع اختصاص یافته صندوق توسعه ملی برای رفع مشکل آب روستاهای کشور، سالانه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به روستاهای خوزستان اختصاص یابد.

شریعتی افزود: دولت در سال اول اجرای این مصوبه از پنج هزار میلیارد ریال  اعتبارات آب شرب روستاهای کل کشور  یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به خوزستان اختصاص داد اما در ادامه این موضوع مورد انتقاد و اعتراض برخی نمایندگان مجلس دیگر استان‌های کشور در مجلس قبلی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در جلسه یکی از کمیسیون‌ها که شخصا حضور داشتم، یکی از نمایندگان مجلس به شدت از اختصاص این میزان اعتبار به روستاهای خوزستان از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور انتقاد کرد و همین عامل باعث شد تا اختصاص این بخش از منابع برای رفع مشکل آب روستاهای خوزستان متوقف شود.

استاندار خوزستان تصریح‌کرد: در این نشست خطاب به این نماینده مجلس گفتم که منابع صندوق توسعه ملی از فروش نفتی تامین شده که بخش عمده آن در خوزستان تولید می‌شود و اختصاص اعتبارات بیشتر از این منابع برای رفع مشکل آب روستاهای خوزستان، جای اشکال ندارد.

خوزستان از سهم ارزش افزوده تبدیل نفت به بنزین بهرمند شود

شریعتی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بخش بسیار زیادی از نفتی که در پالایشگاه های مختلف کشور، تبدیل به بنزین می‌شود در استان خوزستان استخراج شده و برای آن فرآیندهای مختلفی از جمله جداسازی نمک صورت گرفته است  اما قوانین ارزش افزوده تاکنون عوارض مربوط به این فرآیند را برای استان‌هایی لحاظ می‌کند که کار تبدیل نفت به بنزین در آنجا انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: درخواست ما این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمانی که قانون ارزش افزوده را اصلاح می کنند موضوع استخراج نفت در خوزستان و تبدیل خوراک لازم برای پالایشگاه های کشور را نیز مدنظر قرار دهند تا خوزستان نیز از این موضوع بهرمند شود.

مجلس ساز و کار پرداخت بدهی آلایندگی وزارت نفت به خوزستان را فراهم کند

شریعتی با بیان اینکه وزارت نفت ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بابت حق آلایندگی به استان خوزستان باید پرداخت کند، گفت:حتی اگر جرایم هم داده نشود، اصل پولی که باید به خوزستان پرداخت شود ۶۰ هزار میلیارد ریال است.

استاندار خوزستان گفت: برای اینکه بتوانیم در این خصوص به نتیجه برسیم، حدود ۲ سال به صورت مستمر تلاش صورت گرفت و در هیات های مختلف قانونی پیگیر بودیم تا در نهایت به صورت قطعی رای به نفع خوزستان صادر شد.

وی تاکید کرد: وزیر نفت برای پرداخت این مبلغ آمادگی دارد، اما تاکید وی دیده شدن منابع مالی لازم در بودجه این وزارتخانه است.

 دولت در خوزستان از همکاری و تعامل نزدیکی با سپاه و بسیج برخوردار است

شریعنی همچنین در بخش دیگری از این نشست به برخی صحبت ها مبنی بر اینکه تعامل استاندار خوزستان با گروه های جهادی پایین است واکنش نشان داد و گفت: فرمانده سپاه خوزستان به عنوان یکی از اعضای شورای تامین استان و متولی اصلی این گروه ها، می‌تواند شهادت دهد که تعامل و همکاری بسیار خوبی در خوزستان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هدف ما در خوزستان خدمت به مردم است و در این رابطه خوشبختانه زمینه بسیار خوبی وجود دارد.

چهارشنبه ۱۴ خردادماه ۱۲ نماینده مجلس از حوزه‌های انتخابیه تهران، تبریز، سمنان، فریمان و اردکان برای پیگری مشکلات اخیر مردم. اهواز وارد این شهر شدند و تعدادی از آنها از مناطق حصیرآباد در کلانشهر اهواز و بخش غیزانیه بازدید و از نزدیک با مردم گفت‌وگو کردند.

نظر شما