شناسهٔ خبر: 40495877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رسالت رسانه در ترویج اندیشه امام و رهبری

تبیین و ترویج اندیشه‌های امام خمینی به ویژه برای نوجوانان و جوانان مهم است بنابراین وظیفه مهم رسانه در این مقطع ترویج اندیشه امام و رهبری و آرمان‌های امام است.

صاحب‌خبر -

محسن نصرپور؛ مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی امروز در یادداشتی به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب نوشت:

امام خمینی(ره) به عنوان یک شخصیت دینی منحصر بفرد و روحانی برجسته و آگاه و شجاع و محبوب در عصر حاضر، توانست بر مبنای اسلام سیاسی و نظریه ولایت فقیه، مسیر حرکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نه تنها کشور ایران بلکه منطقه و جهان اسلام را دستخوش تغییر و تحول عمیق کند و از این روست که شخصیت والای امام خمینی(ره) آنقدر ظرفیت دارد که با گذشت ۳۱ سال از رحلت ایشان هنوز ابعاد مختلف، متنوع و گسترده‌ای از زندگی فردی و اجتماعی ایشان قابل پرداخت باشد.

در این راستا نقش و وظایف اصحاب رسانه در مورد بیان و نشر افکار امام خمینی (ره) محوری و بسیار تاثیرگذار است.

اولین سوال اینکه معرفت مردم نسبت به حضرت امام خمینی(ره) به خصوص در حوزه‌های تخصصی چه میزان است؟ باید مجموعه‌های تخصصی در رسانه‌ها موظف شوند متعهدانه در شقوق مختلف کار کنند تا میزان اطلاعات مردم از امام(ره) را کسب کنند، به ویژه ارتباط مردم با امام و علاقه شان به امام خمینی(ره) در محورهای مختلف.

کسی انکار نمی‌کند که بقای نهضت اسلامی ایران در گرو بسط و اندیشه امام در ابعاد و زوایای مختلف آن است، بنابراین رسالت بسط اندیشه و شخصیت و مبانی فکری امام خمینی(ره) از وظائف رسانه ملی و سایر اصحاب رسانه است.

آسیب شناسی مهم است، باید مواظب آسیب‌ها بود و آنها را شناسایی و با آن مبارز کرد مثل اینکه فقط یک بخش جامعیت امام برجسته نشود و از بقیه محورها غافل شد،  درمورد شخصیت امام نباید غلو کرد نباید اصحاب رسانه در تعریف امام کاری کنند که مردم و جوانان فکر کنند امام دست نیافتنی است.

نکته مهم دیگر اینکه باید اصحاب رسانه خصوصا صدا و سیما دقت کنند تا در تحلیل شخصیت امام و حوادث انقلاب و قبل از انقلاب نشان دهند امام رحمه الله علیه اهل مشورت و تعامل با کارشناسان و افراد دلسوز بودند و به همه ابعاد موضوع فکر می‌کردند و تصمیم می‌گرفتند و همه جانبه و دائما در صدد کسب اطلاع از بخش های مختلف برای تصمیم سازی بودند.

تبیین و ترویج اندیشه‌های امام خمینی به ویژه برای نوجوانان و جوانان مهم است بنابراین وظیفه مهم رسانه در این مقطع ترویج اندیشه امام و رهبری و آرمان‌های امام است.

از نکات مهم دیگر در این بخش اینکه باید مراقب سوء استفاده جریان تعداد محدود یاران منحرف امام و جریان های بهره بردار سیاسی این حلقه همچون فتنه سبز هم باشیم تا خدشه‌ای به تفکر نورانی و ارزشی، دینی و انقلابی حضرت امام و همچنین حیات طیبه انقلاب اسلامی وارد نشود.

تلاش وسیعی در گذشته و حال صورت گرفت و شاید در آینده روی قداست زدایی از امام راحل انجام شود بنابراین اصحاب رسانه باید مراقب و مواظب ابعاد حرمت امام خمینی در جامعه باشند تا حریم امام مغشوش نشود.

از طرفی ضرورت دارد امروز بیشتر از هر زمان دیگری در مورد شخصیت و جایگاه امام خمینی(ره) و اندیشه‌های او و همچنین جایگاه رهبری و ولایت فقیه کار کنیم، از جمله در مورد جانشین بر حق امام، حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) که در مسیر اصول و بنیان‌های انقلاب اسلامی و راه روشن امام خمینی(ره) توانسته نقش برجسته، آگاهانه، مدبرانه و ارزنده خود را به خوبی ایفا کند و همچنان در این مسیر با صلابت و شجاعت ادامه دهنده راه امام راحل باشند. نقش معظم له به عنوان رهبری دینی، هوشمند، آگاه و مقتدر، همواره باید در گفتمان رسانه، جاری و ساری باشد.

همچنین باید حساسیت و تعصب ملی مردم نسبت به جایگاه ولایت، امام و رهبری و در صحنه بودن مردم و روحیه انقلابی و از خودگذشتگی و دفاع آنان از تفکر و جایگاه حضرت امام و اهمیت حیاتی استمرار و سکانداری رهبری در برهه‌های مختلف توسط رسانه‌ها برجسته شود، بنابراین ضرورت دارد تا رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های ارزشی و انقلابی و در راس آنها صداوسیما، با برنامه ریزی و اقدام مستمر در جهت جریان سازی مطلوب، با حرکت قوی و پویا در این مسیر تمرکز نموده و با استفاده بهینه از منابع، توانمندی‌ها و با انگیزه انقلابی در جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع، مستمر و موثر نسبت به این موضوع مهم ایفای نقش نموده و با تلاش جهت خنثی سازی توطئه‌ها و ترفندهای مختلف رسانه‌ای دشمنان نسبت به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و حکومت دینی و اصل ولایت فقیه، بویژه در گام دوم انقلاب اسلامی تلاش کرده و با انعکاس کارآمدی نظام دینی و ولایی با توجه به ضرورت تقویت امید، شور انقلابی و نشاط جامعه اقدام جهادی کند.

اصحاب رسانه باید نتایج حرکت پیامبرگونه امام و رهبری و اهمیت انقلاب و برکات آن از جمله عزت و سربلندی ملت و کشور و اقتدار ملی، استقلال و خودباوری و عدم وابستگی به بیگانگان، وجود آزادی‌های مشروع و توجه و اهمیت دادن حاکمیت به مردم و حفظ منافع ملی، و دفاع از حقوق مستضعفین و آزادی‌خواهان جهان از جمله جریان مقاومت، را به خوبی و شایستگی در قاب رسانه نشان دهند و بپردازند.

انتهای پیام/ 70068

نظر شما