شناسهٔ خبر: 40495834 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

موسوی در گفتگو با دانا:

مشکل آب بیشتر روستاهای غیزانیه تا 2 هفته آینده برطرف می‌شود/ پیگیری مجلس برای تحقق «سهم آلایندگی» خوزستان

سید نظام الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس پس از بازدید از مناطق محروم اطراف اهواز گفت: پروژه‌های آب‌رسانی به روستاهای غیزانیه به خاطر نبود بودجه متوقف شده بود که مشکل آب بیشتر روستاهای غیزانیه تا 2 هفته آینده برطرف می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غیزانیه یکی از بخش های شهرستان اهواز است که طی روزهای گذشته مردم این منطقه در اعتراض به توقف پروژه آبرسانی به این شهرستان اقدام به بستن چند جاده کردند. در همین راستا همزمان با فرا رسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) تعدادی از نمایندگان برای بازدید و احصاء مشکلات مردم این منطقه به غیزانیه سفر کرده و درباره مشکلات پروژه آب رسانی به این منطقه با مسئولان استانی به گفتگو پرداختند.

در همین راستا، سید نظام الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در توضیح این سفر و پیگیری‌های انجام شده توسط نمایندگان اظهار داشت: همزمان با سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) به دلیل فراهم نبودن شرایط حضور در مرقد ایشان و تجدید میثاق با آرمان های امام بزرگوار و با توجه به اینکه حضرت امام خمینی(ره) توجه ویژه‌ای به محرومان و مستضعفان داشتند، جمعی از نمایندگان از سراسر کشور به اهواز سفر کردند.

وی در توضیح علت سفر همچنین گفت: این سفر به دعوت آقای یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس و برای بررسی میدانی مشکلات مردم حاشیه نشین اهواز و به ویژه بخش غیزانیه صورت گرفت؛ در هفته های گذشته اخباری مربوط به اعتراضات مردم این منطقه به خاطر مشکلات آب صورت گرفته بود که در این سفر علت های اصلی این اعتراضات بررسی شد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه افزود: پروژه های مختلفی برای آب رسانی به این منطقه تعریف شده و در حال اجراست که متاسفانه به دلایل مختلف سالیان طوالانی مردم این منطقه برای تأمین آب شرب و یا حتی شستشو و خوراک دام های خود دچار مشکل هستند که قرار بوده است با این پروژه های آبرسانی این مشکلات برطرف شود.

موسوی با بیان اینکه مسئولان استان خوزستان هم امروز با نمایندگان برای حل مشکل مردم غیزانیه جلساتی داشتند عنوان کرد: جلسه 3ساعت و نیمه با استاندار خوزستان و برخی از مسئولان این استان برگزار شد که مشکلات و نتایج بررسی های میدانی در این جلسه مطرح شد که مسئولان استانی مشکلات خود برای اتمام پروژه های آب رسانی را مطرح کردند.

وی در ادامه افزود: جمع بندی این جلسه حل شدن مشکل آب بیشتر روستاهای غیزانیه تا دو هفته آینده بود؛ البته در این جلسه عنوان شد که مشکل آب سایر روستاهای این منطقه در نهایت تا 2 ماه آینده برطرف شود و دیگر روستای بدون آب در غیزانیه نداشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکل آب رسانی در بخش غیزانیه چرا تا کنون حل نشده باقی مانده بود هم گفت: به گفته استاندار خوزستان، هزینه آب رسانی به مناطق مختلف استان خوزستان بسیار سنگین است چرا که در همه مناطق کشور بخش زیادی از آب شرب از طریق منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و نیازی به لوله‌کشی گسترده نیست اما در استان خوزستان آب شرب باید از آب‌های جاری تأمین شود، چرا که حدود 70 درصد منابع آب در این استان سطحی است که همین مساله هزینه آب‌رسانی به مناطق کم آب این استان را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

موسوی در ادامه افزود: تأمین آب شرب در غیزانیه در گذشته به وسیله تانکرهای آب‌رسانی صورت می‌گرفته است اما به خاطر اینکه آب و فاضلاب روستایی از وزارت جهادکشاورزی به وزارت نیرو منتقل شده، آب‌رسانی به این مناطق هم متوقف شده و تأمین آب این منطقه نیازمند یک کار اساسی و بنیادی بوده است که به همین دلیل پروژه آب‌رسانی به این مناطق کلید می‌خورد.

وی همچین تصریح کرد: وعده آب‌رسانی به روستاهای غیزانیه تا 2 هفته آینده بر اساس پروژه‌ای است که پیش از این وجود داشته اما به دلایلی به بخشی از روستاها آب‌رسانی صورت نگرفته که با تلاش مسئولان استانی و پیگیری نمایندگان مجلس مشکلات آب همه روستاهای غیزانیه حداکثر تا 2 ماه آینده حل می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص برخی از اظهارات مبنی بر عدم پرداخت سهم بودجه استان خوزستان از سوی وزارت نفت هم گفت: به گفته استاندار خوزستان همه سهم بودجه این استان از سوی وزارت نفت پرداخت شده است؛ چرا که بر اساس قانون، سهم استان های نفت خیز، سه درصد از فروش نفت است که این سهم تا کنون به استان خوزستان پرداخت شده است.

 

پیگیری نمایندگان مجلس برای تحقق «سهم آلایندگی» خوزستان

موسوی در ادامه توضیح داد: برای استان خوزستان موضوعی به نام «سهم آلایندگی» مطرح است که بر اساس قانون باید یک درصد از تولید نفت به استان خوزستان تعلق می گرفته است که این سهم تا کنون پرداخت نشده و رقم آن با بدون احتساب جریمه رقم بالایی در حدود 6 هزار میلیارد و با احتساب جریمه دیرکرد آن حدود 12 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تا کنون به استان خوزستان «سهم آلایندگی» پرداخت نشده همچنین بیان کرد: بر اساس گفته‌های استاندار خوزستان، وزیر نفت مشکلی برای پرداخت این رقم ندارد؛ اما «سهم آلایندگی» اگرچه در قانون تعریف شده است اما تا کنون در ردیف‌های بودجه مربوط به وزارت نفت نیامده و به همین جهت وزارت نفت آن را به استان خوزستان پرداخت نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان تصریح کرد: همه این موارد بر اساس گفته‌های استاندار خوزستان است و وظیفه ما نمایندگان بررسی این مسائل است که آیا اساساً این بودجه‎ها به استان خوزستان تعلق گرفته‌اند و اگر این اتفاق نیفتاده تا کنون علت آن چه بوده است.

انتهای پیام/ط

نظر شما