شناسهٔ خبر: 40495226 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

تحقیقات و پژوهش های پزشکی

استرس یکی از عوامل سفی شدن مو است

استرس موجب سفید شدن مو می‌شود.

صاحب‌خبر -

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا شواهدی را یافتند که نشان می دهد اضطراب یکی از عوامل سفیدی موی انسان است و با از بین رفتن استرس میتوان رنگ طبیعی موها را بازگرداند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این پژوهش ها ۴۰۰ تار مو از ۱۴ داوطلب گرفته شد و سپس با استفاده از یک تکنیک عکس برداری جدید وضعیت پروتئینهای ملانین و کراتین (Keratin) و همینطور رنگدانه های موجود در بخش های مختلف هر تار مو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحقیقات معلوم شد در بعضی از تارهای مو به جای ریشه، قسمت نوک آنها سفید شده است. این وضعیت نشان می دهد تار مو زمانی سفید شده و بعد از مدتی مجددا رنگ اصلی خود را بدست آورده است. باتوجه به اینکه سرعت رشد مو برای هر شخص قابل اندازه گیری است، پژوهشگران توانستند زمان شروع سفیدی مو و همینطور زمان بازیابی رنگدانه طبیعی موهای هریک از داوطلبان را محاسبه کنند.

سپس با استفاده از یک پرسشنامه، وقایع و شرایط استرس زایی را که داوطلبان در دوره آغاز سفیدی مو تجربه کرده بودند، شناسایی کرده و تقارن زمانی این وقایع و شروع سفیدی مو را در بسياري از آنها تائید کردند. همینطور متوجه شدند شروع بازیابی رنگدانه طبیعی موی یکی از داوطلبان دقیقا هم زمان با آغاز یک دوره تفریحی برای او شروع شده است.

تاثیر استرس بر سفیدی مو,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی

بر اساس نتیجه این تحقیقات معلوم شد استرس واقعا میتواند باعث سفیدی موها شود و از بین رفتن عوامل استرس زا میتواند رنگ طبیعی موها را بازگرداند. همینطور مشخص شد این بازیابی رنگ تنها در خصوص موهایی که به علت استرس سفید شده اند و در یک فاصله زمانی نسبت کوتاه بعد از سفید شدن موها رخ می دهد.

گزارش کامل این تحقیقات در وب سایت bioRxiv منتشر شده است.

نظر شما