شناسهٔ خبر: 40494748 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شناسایی ۲۹۶ روستای حساس به حریق در کردستان

امسال طی سه فقره آتش‌سوزی در سنندج ۳۳ هکتار از جنگل‌ها طعمه حریق شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در جمع خبرنگاران گفت: ۱۰ هکتار در حاشیه روستای برقرو تا لنگریز و ۲۳ هکتار در ۲ فقره در مراتع اجگره و ساتیله دچار آتش سوزی شد.

او به بارش‌های مناسب در استان اشاره و آن را عاملی برای افزایش پوشش گیاهی مراتع اعلام کرد و افزود: بارندگی‌های مناسب باعث شد تا پوشش گیاهی در مراتع درجه سه و چهار هم بسیار مطلوب باشد.

نقشبندی به تهیه طرح جامع استانی پیشگیری و اطفای حریق استان برای اولین بار در کشور در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: در این طرح زمان‌ها، مکان‌ها و ساعات بحرانی شناسایی شده و ارتباط نوع آتش سوزی با مکان و پوشش گیاهی نیز تبیین شده است.

او اضافه کرد: در ماه خرداد و فصل تابستان شاهد بیشترین میزان آتش سوزی‌ها هستیم که علت آن‌ها خطای انسانی است لذا انتظار داریم مردم در زمان حضور در طبیعت از روشن کردن آتش خودداری کرده و در غیر این صورت حتما از خاموش بودن آن قبل از ترک محل اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی منابع طبیعی در این فصل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است، گفت: آتش هر سال چندین بار به جان مراتع و جنگل‌های استان می‌افتد البته اگر مردم با رعایت اصول ایمنی به نیرو‌های ما کمک نکنند بی‌شک کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

نقشبندی با اشاره به شناسایی ۲۹۶ روستای حساس به حریق در استان تاکید کرد: از این تعداد، ۴۱ روستا در مریوان، ۴۵ روستا در بانه، ۴۶ روستا در سقز، ۴۲ روستا در سنندج، ۱۹ روستا در دیواندره، ۲۰ روستا در بیجار، ۲۹ روستا در کامیاران، ۱۸ روستا در قروه، ۱۲ روستا در دهگلان و ۲۴ روستا در سروآباد شناسایی و به مدیریت بحران استان پیشنهاد شده تا دهیاری این روستا‌ها از محل اعتبارات قانون مدیریت بحران، ابلاغی سال گذشته، به امکانات اطفای حریق مجهز شوند.

او افزود: سال گذشته از محل این اعتبار ۸۶ گروه واکنش سریع در استان تشکیل و دهیاری به امکانات لازم مجهز شد.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان گفت: پارسال ۲۷۱ فقره آتش‌سوزی در سطح مراتع و جنگل‌های این استان رخ داد که ۲ هزار و ۶۵۵ هکتار از مراتع و جنگل‌ها بر اثر این حوادث سوخت.

او اضافه کرد: بیشترین تعداد وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها مربوط به بانه با ۶۷ مورد و کمترین مورد هم مربوط به دهگلان با ۶ مورد بوده است.

نقشبندی با بیان اینکه ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشاء انسانی دارد، اظهار داشت: برخی افراد با روشن کردن آتش در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کنند موجب آتش سوزی می‌شوند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

انتهای پیام/ع

نظر شما