شناسهٔ خبر: 40494178 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

درمان این بیماری ها با سلول بنیادی خون بندناف

مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان گفت: سلول های بنیادی در درمان بیماری های تحلیل برنده سیستم اعصاب مرکزی که از اختلالات سیستم ایمنی بدن ناشی می شود و بیماری های خونی بسیار موثر است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مسعود وثوق در گفتگوی ۱۸:۳۰ با ارائه تعریفی از سلول‌های بنیادی گفت: این سلول، دارای دو ویژگی است که می‌تواند اولاّ سلول مشابه خود را تولید و به انواع رده‌های سلولی تمایز پیدا کند.

او با بیان اینکه یک فرد بالغ ۲۰۷ نوع سلول در بدن خود دارد، افزود: از آنجایی که ما روزانه تعداد زیادی سلول از دست می‌دهیم؛ سلول‌های بنیادی جایگزین مناسبی برای سلول‌های از دست رفته هستند.

مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بیشترِ بیماری‌ها یک فرایند مزمن را طی می‌کنند افزود: در سیستم اعصاب مرکزی بیماری‌های تحلیل برنده ای مثل آلزایمر، MS , ALS و پارکینسون، ناشی از اختلالات سیستم ایمنی بدن رخ می دهد که سلول‌های بنیادی در درمان آنها بسیار موثرند.

او در خصوص جایگاه ایران در جهان، منطقه و دنیای اسلام این طور توضیح داد: ما در جهان اسلام در تولید علم در رتبه نخست قرار داریم، در منطقه نیز رقبایی داریم.
<div id="video-display-embed-code_291296" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/796012/291296?width=400&height=300"></script></div>

دکتر وثوق در خصوص شرایط لازم برای استمرار موفقیت‌های این پژوهشگاه در عرصه‌های علمی هم این طور گفت:
<div id="video-display-embed-code_291294" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/796012/291294?width=400&height=300"></script></div>

در ادامه دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف پژوهشگاه رویان تلفنی گفت: ایران در سال‌های گذشته توانسته است یکی از ذخایر ارزشمند سلول‌های بنیادین را در سطح منطقه فراهم کند.

او با تاکید بر این‌که بیشترین پیوند‌های انجام شده از نمونه‌های خون بند ناف برای بیماران خونی بوده است، افزود: از این نمونه‌ها برای کودکانی که به تالاسمی، انواع سرطان‌های خونی، نقص سیستم ایمنی و فلج مغزی استفاده کردیم. سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت بند ناف هم در درمان بیماری‌های غیر خونی مثل "عصبی، عضلانی و غضروفی" کاربرد دارند.

او افزود: درباره کودکان اوتیسم هم با نمونه‌های خون بندناف اقدامات درمانی انجام می‌گیرد که درکشورمان نیز بر روی چند بیمار اقدامات درمانی انجام شده و قصد داریم این کار بزرگ را در کشور شروع کنیم.
<div id="video-display-embed-code_291295" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/796012/291295?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما