شناسهٔ خبر: 40493840 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

مسی یا رونالدو ؟ پشت جام ها پنهان نشوید

barca fan

صاحب‌خبر -

 

در این پست به مقایسه مسی و رونالدو با اصلی ترین فاکتورهای "برتری" می پردازیم

 

مهم ترین نکته در مورد این مقایسه آمار و ارقام و جام و رکورد و اینجور چیزا نیست ؛ مهم ترین نکته تعریف ما از "بهتر بودن" هست .  

ببینید دعوای اصلی بین طرفداران این دو بازیکن همین قضیه است ؛ ما تعاریف مختلفی از بهتر بودن داریم !

 

  

"بهتر بودن" با "موفق بودن" تفاوت داره .

موفق بودن برای شخص بازیکن مهمه ؛ مسی و رونالدو قطعا دوست دارن جام جهانی ببرن ولی این قضیه تو مقایسه بازیکنا اهمیت نداره .

موفق بودن یه بازیکن به یه عالمه فاکتور بستگی داره که فقط یکی از این فاکتورها خود بازیکنه .

چیزی که رونالدو فن ها درک نمیکنن همین قضیه است ؛ اونا میدونن که مسی بهتره ولی تلاش میکنن با ادغام کردن "بهتر بودن" و "موفق بودن" از این برتری مسی فرار کنن ! 

 

تا سال 2015 رونالدو موفق تر از مسی نبود برای همین برتری مسی نسبت به رونالدو بین فوتبال دوستان یه فکت به حساب میومد (خیلی از ویدیوهایی که درباره پرسش از بزرگان فوتبال درباره مسی و رونالدو میبیند و مسی با اختلاف زیاد بالاتر قرار میگیره مربوط به همون سال هاست )   

اما رونالدو در یک بازه سه ساله تبدیل به بازیکن موفق تری شد و طرفداراش از همین قضیه استفاده کردن تا از برتری مسی فرار کنن ؛ اونا درک نمیکنن که بهتر بودن یه بحثه و موفق بودن یه بحثه کاملا متفاوت .

در واقع طرفداران رونالدو از جام به عنوان یک سنگر استفاده می کنند تا ضعف های رونالدو را در پشت آن پنهان کنند ؛ الحق سنگر خیلی خوبی رو هم به دست آوردن !  

 

یه مثال از خود رونالدو ببینیم .

احتمالا بهترین بازه دو ساله رونالدو مربوط به سال های 2012 و 2013 هست . حالا بیاید این رونالدو رو در این دو سال با رونالدوی سال های 2016 و 2017 در تمام فاکتورهایی که رونالدو فن ها میگن با هم مقایسه کنیم . 

 

جوایز و افتخارات فردی

بازه زمانی توپ طلا جایزه سال فیفا جایزه سال یوفا کفش طلا آقای گلی چمپیونزلیگ آقای گلی یورو
2012 - 2013 1 1 0 0 1 1
2016 - 2017 2 2 2 0 2 0

 

افتخارات تیمی

بازه زمانی چمپیونزلیگ یورو لالیگا کوپا دل ری سوپر کاپ اسپانیا سوپر کاپ اروپا جام باشگاه های جهان
2012 - 2013 0 0 1 0 1 0 0
2016 - 2017 2 1 1 0 1 2 2

 

آمار و ارقام

بازه زمانی تعداد بازی گل پاس گل تاثیر مستقیم روی گل
2012 - 2013 130 132 31 163
2016 - 2017 117 108 30 138

 

 

رونالدو در بازه 2016 - 2017 تونسته 9 جام ببره که 3 تا از این 9 جام اروپایی بودن ؛ از اون طرف در بازه زمانی 2012 - 2013 فقط یک لالیگا و یک سوپر کاپ اسپانیا برده ! 

خب به وضوح رونالدو در بازه 2016 - 2017 موفق ترین وضعیت خودش رو داشته ولی این درسته که این افتخارات رو بزاریم در کنار آمار و ارقام و ویژگی های فردیش و در مجموع نتیجه بگیریم رونالدو در این بازه دو ساله بازیکن بهتری بوده ؟ قطعا نه ...

میتونیم خیلی ساده خودمون رو قانع کنیم ؛ رونالدو در بازه 2012 - 2013 بازیکن بهتری بوده ولی در بازه 2016 - 2017 بازیکن موفق تری بوده . حالا شما یک لحظه فکر کنید یکی بهتون بگه اگر رونالدو در اون دو سال بهتر بوده پس چرا جام نبرده ؟ شما چه جوابی بهش میدید ؟ این همون بدبختی هست که ما تو این سال ها کشیدیم تا برتری مسی رو به شما ثابت کنیم ...

 

این قضیه رو میشه در رقابت یورو 2016 و کوپا 2016 هم دید ؛ جایی که رونالدو بدترین فرم خودش در چهار دوره حضور در این رقابت ها رو داشته ولی عملکرد مسی در نقطه مقابل رونالدو قرار داشته و با توجه به شرایط بازیش در تیم ملی میشه گفت از مسی بارسلونا هم بهتر بود اما در انتها رونالدو به اولین جام ملیش رسید و مسی شد ناکام بزرگ !

 

در کل اگر به دنبال مقایسه این دو بازیکن هستید اول تکلیف خودتون رو با عبارات "بهتر بودن" و "موفق بودن" مشخص کنید تا بتونید مقایسه درستی انجام بدید ...  

 

با این تفاسیر اگر بحث مقایسه دو بازیکن برای کشف برتری یکی نسبت به دیگری هست باید از چهار فاکتور استفاده کنیم ؛ آمار و ارقام، ویژگی های فردی، جوایز فردی و ثبات و تکامل

البته شاید بررسی جوایز فردی هم کار درستی نباشه چون این جوایز هم به بهترین ها نمیرسه ! این جوایز خیلی وقت هست که از جایزه  "بهترین بازیکن سال" به جایزه "موفق ترین بازیکن سال تبدیل" شدن .  

توپ طلا و جایزه فیفا گاهی اوقات از این قضیه فاصله میگیرن ولی جایزه یوفا به طور کامل تبدیل به جایزه ای شده که به قهرمانان اروپا تعلق میگیره نه به بهترین بازیکن اروپا !

 

 

 

1. آمار و ارقام

برای کم شدن حجم مطلب از بررسی آمارهایی که به وضوح مسی در آن ها برتری دارد پرهیز می کنم ؛ مثل پاس گل، موقعیت سازی و ... 

تنها زمینه آماری که رونالدو و مسی در آن قابل مقایسه هستند گلزنی است پس فقط به بررسی همین زمینه می پردازم . 

 

فقط نکته ای که هست آمارها رو یک بار با در نظر گرفتن پنالتی و یک بار بدون در نظر گرفتن پنالتی مینویسم دلیلشم برای هر کسی به جز طرفداران رونالدو مشخصه ! 

درسته که یک گل به هر روشی که به ثمر برسه برای یک تیم یک گل ثبت میشه ولی برای بررسی توانایی بازیکنان در گلزنی نمیشه تمام گل ها رو هم ارزش در نظر بگیریم ؛ تک به تک با گل بیرون از محوطه متفاوته و همینطور پنالتی هم با گل های دیگه متفاوته پس درستش اینه که برای مقایسه گلزنی دو بازیکن یه تفکیک کامل از گل هاشون در اختیار داشته باشیم تا بتونیم مقایسه درست انجام بدیم ولی خب از اونجایی که آماری مثل تک به تک ثبت نمیشه نمیتونیم مقایسه درستی داشته باشیم ولی با در نظر گرفتن پنالتی میتونیم خودمون رو به واقعیت نزدیک کنیم ...

 

 

آمار کلی گل نرخ گلزنی گل بدون در نظر گرفتن پنالتی نرخ گلزنی بدون در نظر گرفتن پنالتی
مسی 697 0.81 609 0.71
رونالدو 725 0.73 604 0.60

 

آمار باشگاهی گل نرخ گلزنی گل بدون در نظر گرفتن پنالتی نرخ گلزنی بدون در نظر گرفتن پنالتی
مسی 627 0.87 554 0.77
رونالدو 626 0.75 516 0.62

 

آمار ملی گل نرخ گلزنی گل بدون در نظر گرفتن پنالتی نرخ گلزنی بدون در نظر گرفتن پنالتی
رونالدو 99 0.60 88 0.54
مسی 70 0.51 55 0.40

 

 

 

نکته اول اینه که رونالدو هم تا چند وقت پیش نرخ گلزنیش در تیم ملی کمتر بود ولی در این مدت تونسته جبران کنه .

نکته دوم نتیجه ای هست که از اختلاف نرخ گلزنی مسی در بارسا و آرژانتین میگیرن ؛ مسی گلزن خوبی نیست !

رونالدو در بازه زمانی 2011 تا 2014 در 211 بازی توانست 226 بار برای رئال گلزنی کند یعنی 1.07 گل در هر بازی در صورتی که در همین بازه در 39 بازی فقط 27 بار برای پرتغال گلزنی کرده است یعنی 0.69 گل در هر بازی ! اختلاف نرخ گلزنی رونالدو در رئال و پرتغال در این بازه زمانی 0.38 است یعنی بیشتر از اختلاف نرخ گلزنی مسی در بارسا و آرژانتین ...

 

اما دلیل اینکه مسی در تمام رقابت ها نرخ گلزنی بهتری نسبت به رونالدو دارد ولی در بازی های ملی این قضیه برعکس است یک بحث طولانی دارد که در این پست توضیح دادم -> https://www.tarafdari.com/node/1577629

بیشتر این اختلاف به بازی های رسمی مسی و رونالدو بر میگردد که به طور کامل در آن پست توضیح دادم .

 

اما در کل با در نظر گرفتن اختلاف زیاد رونالدو و مسی در نرخ گلزنی باشگاهی و نرخ گلزنی کل و با توجه به این موضوع که رونالدو گلزن ترین سال های فوتبالی خود را در رئال سپری کرده نمیتوان گفت مسی گلزن بهتری نسبت به رونالدو است ؟ یا حداقل توانایی گلزنی برابری دارند ...

 

برای مقایسه دقیق تر بهتر است آمار رونالدو و مسی در لیگ های مشترک بررسی شود ؛ لالیگا و چمپیونزلیگ

لالیگا گل نرخ گلزنی گل بدون در نظر گرفتن پنالتی نرخ گلزنی بدون در نظر گرفتن پنالتی
مسی 329 1.06 288 0.93
رونالدو 311 107 250 0.86

 

چمپیونزلیگ گل نرخ گلزنی گل بدون در نظر پنالتی نرخ گلزنی بدن در نظر گرفتن پنالتی
مسی 114 0.81 102 0.72
رونالدو 128 0.76 112 0.66

 

البته وضعیت گلزنی مسی در لالیگا بهتر از رونالدو بوده و این نرخ گلزنی بر اساس تعداد بازی هست و اگر دقایق بازی رو در نظر بگیریم مسی در هر 79 دقیقه و رونالدو در هر 81 دقیقه یک گل در لالیگا زده -> https://michelacosta.com/en/lionel-m...

 

نکته بعدی درباره موقعیت شناس بودن است که بفهمیم یک بازیکن از چه تعداد موقعیت می تواند گل بسازد .

متاسفانه آمار موقعیت بزرگ از دست داده ( big chance missed ) از ابتدای بازی رونالدو و مسی در دسترس نیست اما این آمار از فصل 2016 - 2015 که از طریق سوفا اسکور در دسترس همگان قرار گرفته را در این پست بررسی کردم -> https://www.tarafdari.com/node/1641388

در این بازه زمانی با وجود اینکه مسی بیشترین گل را در مجموع رقابت های لیگ و سی ال به ثمر رسانده است اما رونالدو در کنار سوارز و لواندوفسکی جزو بازیکنانی است که بیشترین موقعیت را در این رقابت ها از دست داده است ؛ دومین بازیکن موقعیت خراب کن در سی ال و پنجمین بازیکن موقعیت خراب کن در لیگ داخلی !

 

مورد بعدی ارزش گل هاست !

نکته مهم در این باره این هست که چه چیزی ارزش گل رو تعیین میکنه ؟ خب اگر از یه طرفدار رونالدو بپرسید قطعا میگه تیمی که مقابلش بازی میکنی یا حساس بودن بازی . خب این درسته ولی آیا فقط همین عوامل اهمیت گل رو نشون میده ؟

یه مثال میزنم ؛ یکی از آمارهای دهن پر کن رونالدو که مدام تکرار میشه اینه که رونالدو 10 گل به دفاعی ترین تیم اروپا زده (یوونتوس)

خب این حرف به خواننده چیو القا میکنه ؟ انگار رونالدو تمام مدافعای یوونتوس رو دریبل کرده و گلزنی کرده ! 

6 تا از این 10 گل رونالدو از نظر فنی هیچ ارزشی ندارن ؛ 2 تا تک به تک 1 دروازه خالی از روی خط دروازه و 3 تا پنالتی !

یعنی پنالتی زدن به دفاعی ترین تیم دنیا ارزش حساب میشه ؟

اصن تک به تک و پنالتی زدن چه ربطی به خط دفاع داره ؟ وقتی فقط دروازه بان یا حتی در بعضی موارد فقط یه دروازه روبروت باشه چه اهمیتی داره داری به چه تیمی گل میزنی ؟؟

 

خب پس باید علاوه بر  در نظر گرفتن حساسیت بازی و قدرت تیم مقابل موارد دیگری هم بررسی بشه مثل : 

1. فاصله تا دروازه

2. شرایط بازی

3. زاویه ضربه نسبت به دروازه

4. شرایط پیش از ضربه زدن

5. نوع ضربه و ...

خب مجموع این موارد با عنوان xG ثبت میشه که یه عدد بین 0 تا 1 هست که هر چه بیشتر باشه یعنی اون موقعیت مناسب تر هست .

پس برای بررسی ارزش گل ها باید علاوه بر مقایسه بازی های حساس و تیم های بزرگ به این موارد هم دقت شود .

راجع به xG این پست کاملی هست -> https://www.tarafdari.com/node/1420512

یه مطلب خوب هم برای مقایسه بازیکنان در این باره از فصل 2015 - 2014 در لیگ هم اینه -> https://www.tarafdari.com/user/35307...

 

در این مدت و در رقابت های لیگ، مسی با زدن 42 گل بیشتر از تعداد موقعیت های متعارف گلزنیش بهترین عملکرد رو داشته ولی رونالدو با گل کردن 11 موقعیت بیشتر از موقعیت های متعارف

گلزنیش بعد از بازیکنانی مثل گریزمان، کین، سوارز، لوکاکو، دیبالا، آسپاس و ... در رده پانزدهم قرار داره که نشان دهنده برتری مطلق مسی در این مورد است .   

 

 

این قضیه رو میشه در یورو و کوپا هم دید ؛ جایی که رونالدو 12 گل زده و مسی 9 گل ولی از طرفی رونالدو 22 موقعیت گلزنی رو از دست داده و مسی 11 موقعیت ! 

 

این تصویر هم مربوط به مقایسه نرخ گلزنی رونالدو و مسی در فصول مختلف است که رونالدو 10 بار و مسی 5 بار بالاتر از یکدیگر قرار گرفته اند و 3 بار هم برابر بوده اند .

 

 

 

اما دلیل برتری رونالدو در این زمینه هم تفاوت سن است ؛ رونالدو همیشه 2 سال از مسی جلوتر و پخته تر است پس مقایسه درست این است که در سن های برابر این نرخ را بررسی کنیم .

 

 

 

که با این حساب مسی 9 بار و رونالدو 7 بار بالاتر از یکدیگر قرار گرفته اند .

 

در آخر هم نگاهی به عناوین آقای گلی در رقابت های مختلف خواهیم داشت ...

  کفش طلا آقای گل چمپیونزلیگ آقای گل تورنمنت قاره ای آقای گل جام جهانی بهترین گلزن سال کفش طلا بدون پنالتی آقای گل چمپیونزلیگ بدون پنالتی آقای گل تورنمنت قاره ای بدون پنالتی آقای گل جام جهانی بدون پنالتی  بهترین گلزن سال بدون پنالتی
مسی 6 6 0 0  3 7 5 0 0 5
رونالدو 4 7 1 0 4 3 6 1 0 2

 

*  مسی در سال 2018 بهترین گلزن اروپا شد ولی بهترین گلزن جهان نه ...

* رونالدو 16 بار و مسی 15 بار به عناوین اصلی آقای گلی دست یافتند که البته آمار بدون در نظر گرفتن پنالتی جالب است ؛ 17 - 12 به نفع مسی . بعد بهش میگن پنالدو، فناش ناراحت میشن !

* یه نکته مهم هم اینه که ببینید رونالدو فقط یک بار آقای گل یک تورنمنت ملی شده اونم یورو 2012 بوده . بعضی از طرفداران رونالدو جایزه آقای گل لیگ ملت ها 2019 رو هم در نظر میگیرن که یک استاندارد کاملا دو گانه است ! دو حالت داره یا شما به این توجه میکنی که چه کسی جایزه آقای گلی رو برده که در این صورت یورو 2012 به حساب نمیاد و فقط لیگ ملت ها 2019 میمونه یا معتقدی که هر کس بیشترین گل رو زده آقای گل هست و جایزه مهم نیست که در این صورت رونالدو آقای گل یورو 2012 شده ولی لیگ ملت های 2019 نه ؛ پس در هر دو صورت رونالدو فقط یک بار آقای گل یک تورنمنت ملی شده ... 

 

 

 

 

2. ویژگی های فردی

 

 

"برای مقایسه دو بازیکن خیلی نمی توان به مسئله ویژگی های انفرادی مراجعه کرد"

ترجمه : دوست ندارم اختلاف زیاد مسی و رونالدو در این زمینه را باز کنم ولی جام هایی که هزار عامل دیگر به جز خود بازیکن روی آن تاثیر گذارند را مهم می دانم چون کریس را برتر نشان می دهد . 

 

وقتایی که میخوان ویژگی های انفرادی مسی و رونالدو رو مقایسه کنن به زیبایی بعضی موارد رو کلا در نظر نمیگیرن ؛ مثلا قدرت شوت زنی مهمه ولی دقت شوت مهم نیست یا مثلا پای غیر تخصصی مهمه ولی پای تخصصی مهم نیست !

 

رونالدو قدرت هر دو پاش از هر دو پای مسی بیشتره ولی دقت هر دو پای رونالدو از مسی کمتره ؛ از طرفی اختلاف پای تخصصی مسی و رونالدو خیلی بیشتر از پای غیر تخصصیشونه پس در مجموع میشه گفت مسی روی زمین از رونالدو بهتره و رونالدو روی هوا . 

حالا چرا اینجوری میگن ؟ دلیلش اینه که به نفعشونه ؛ میگن رونالدو پای غیر تخصصیش بهتره و چیزی از پای تخصصی نمیگن بعد از طرفی میگن رونالدو روی هوا بهتره پس نتیجه این میشه که رونالدو دو تا برتری نسبت به مسی پیدا میکنه در صورتی که اگر منطقیشو نگاه کنیم مسی روی زمین بهتره و رونالدو روی هوا پس اساسا هیچ برتری برای هیچ کدومشون به دست نمیاد ... 

 

حالا ببینیم در موارد اصلی کدومشون برتر هستن ...

گلزنی : شاید بشه گفت هم سطح

پای تخصصی : مسی

پای غیر تخصصی : رونالدو

مجموع دو پا : مسی

ضربه سر : رونالدو

پاسوری و موقعیت سازی : مسی

رهبری : رونالدو

دریبلینگ : مسی

کار تیمی : مسی

دقت شوت : مسی

قدرت شوت : رونالدو

کاشته های دور : رونالدو

کاشته های نزدیک : مسی

دید بالا : مسی

سرعت با توپ : مسی

سرعت بدون توپ : رونالدو 

تاکتیک پذیری و بازی در پست های مختلف : مسی

 

دلیل اینکه فیزیک بدنی رو مقایسه نکردم اینه که یه همچین مقایسه ای برای فوتبال وجود نداره ؛ رونالدو فیزیکش بهتره ولی این قضیه ربطی به فوتبال نداره .

مثلا بارها دیدیم چند بازیکن مسی رو تحت فشار میزارن ولی مسی بازم زمین نمیخوره و از اون طرف رونالدو با یک باد هم دایو میزنه ؛ آیا میشه بر این اساس گفت فیزیک مسی بهتره ؟ قطعا نه ...

موضوع اینه که هر بازیکنی به چه بدنی نیاز داره ؛ مثلا مسی و مارادونا بازیشون بر اساس دریبل هست و بهترین فیزیک رو برای این سبک دارن و رونالدو هم بهترین فیزیک رو برای سبک بازی خودش داره . حالا فکر کنید مسی فیزیکش مثل رونالدو بود ؛ آیا این ضعف حساب میشد یا قوت ؟ قطعا یه ضعفه بزرگه چون با فیزیک رونالدو نمیشه بازی مسی رو به نمایش گذاشت یا برعکس با فیزیک مسی نمیشه بازی رونالدو رو به نمایش گذاشت ... 

 

‌در زمینه ویژگی های انفرادی مسی با اختلاف زیاد از رونالدو جلوتره و این قضیه در فاکتورهای مختلف فاز هجومی بیشتر هم میشه ؛ هر وقت به این حرفم شک کردید تصویر بالا رو ببینید که چطور از زیر این مقایسه شونه خالی میکنن و بفهمید اوضاع چقدر خرابه !

 

در آخر هم شما رو با سه خط آخر عکس که یکی از زیباترین تحلیل های این چند دهه فوتبال بوده تنها میزارم ...

 

 

 

3. جوایز و افتخارات فردی

در عصر مسی و رونالدو جوایز زیادی اهدا میشه که مهم تریناش جوایز بهترین های سال است .

مشکل اصلی درباره این جوایز ادغام توپ طلا و جایزه سال فیفاست که کاملا به ضرر مسی بوده . 

 

اکثر رونالدو فنا رونالدو رو رکورددار جایزه فیفا میدونن با 3 عنوان در صورتی که خود فیفا هم مسی رو رکورددار میدونه با 6 عنوان . تنها دلیل طرفداران رونالدو هم اینه که مسی 2 بار این جایزه رو به صورت فیزیکی برده و رونالدو هم 3 بار ولی اصلا براشون مهم نیست که واقعا کدومشون بیشتر این جایزه رو برده !

 

اجازه بدید درباره این موضوع هم یه مثال بزنم که این جماعت کاملا شیر فهم بشن ؛ فرض کنید همین اتفاقی که برای جایزه توپ طلا و فیفا افتاد برای دو جایزه دیگه میوفتاد . 

بیاید فرض کنیم جایزه کفش طلا و جایزه آقای گل چمپیونزلیگ از فصل 2013 -‌ 2012 با هم دیگه ادغام میشدن ؛ یعنی در هر فصل جایزه کفش طلای اروپا رو به کسی میدادن که در مجموع لیگ های اروپایی و چمپیونزلیگ بیشتر گل زده باشه و دیگه جایزه ای با عنوان آقای گل چمپیونزلیگ اهدا نمیشد !

در حال حاضر مسی ۶ بار فاتح کفش طلا شده و ۶ بار هم آقای گل چمپیونزلیگ شده و از طرفی رونالدو هم 4 بار کفش طلا رو برده و 7 بار آقای گل چمپیونزلیگ شده پس رونالدو رکورد بیشترین آقای گلی در چمپینزلیگ رو داره و در مجموع این دو عنوان فقط یکی کمتر از مسی داره .

حالا بیاید طبق همان قاعده ادغام کردن بررسی کنیم ببینیم چه کسانی در این سال ها این جوایز رو میبردن ...

فصل 2008 - 2007 2009 - 2008 2010 - 2009 2011 - 2010 2012 - 2011 2013 - 2012 2014 - 2013 2015 - 2014 2016 - 2015 2017 - 2016 2018 - 2017 2019 - 2018
کفش طلای اروپا رونالدو فورلان مسی رونالدو مسی مسی رونالدو رونالدو رونالدو مسی صلاح مسی
آقای گلی چمپیونزلیگ رونالدو مسی مسی مسی مسی - - - - - - -

 

خب اتفاقی که افتاد اینه که مسی و رونالدو هر دو 5 بار فاتح کفش طلای اروپا شدن ولی از طرفی مسی 4 بار آقای گل چمپیونزلیگ شده و رونالدو فقط 1 بار و در مجموع هم مسی 3‌ بار بیشتر عناوین آقای گلی رو به دست آورده ! خب اگر یه همچین اتفاقی میوفتاد طرفدارای رونالدو یه همچین مقایسه ای رو میپذیرفتن ؟ قطعا نه ...

برای جایزه فیفا و توپ طلا هم دقیقا یه همچین اتفاقی افتاده ؛ یعنی جایزه ای که مسی باید رکورددارش باشه بخاطر ادغام شدن در یک دوره خاص رونالدو تبدیل شده به رکورددارش !

 

 

 

در کل دو حالت منطقی وجود داره :

1. بخاطر اینکه در اوج رقابت مسی و رونالدو جایزه فیفا و توپ طلا با هم ادغام شدن پس کلا نباید جایزه فیفا رو به حساب بیاریم .

2. طبق چیزی که خود فیفا هم قبول داره مسی رو فاتح 6 جایزه فیفا و رونالدو رو فاتح 5 جایزه فیفا بدونیم ؛ برای توپ طلا هم اگر فقط رای خبرنگاران رو در نظر بگیریم میشه 5 - 4 به نفع مسی و اگر هم به همین حالت فعلی در نظر بگیریم که 6 - 5 به نفع مسی میشه که در کل همون یک اختلاف وجود داره . 

 

نکته بعدی اینه که چرا باید کفش طلا به حساب بیاد ولی جایزه بهترین بازیساز سال به حساب نیاد ؟ مگه جفتشون جزو جوایز تخصصی نیستن ؟ چرا باید جایزه تخصصی در زمینه گلزنی رو در نظر بگیریم ولی در زمینه بازیسازی رو نه ؟ چون میخوایم ضعف رونالدو رو در این زمینه پنهان کنیم و بگیم اختلاف مسی و رونالدو در جوایز انفرادی کمه و بعدش بریم با جام های تیمی این اختلاف رو جبران کنیم ...

 

این پست هم توضیحات خوبی درباره جوایز فردی داده  -> https://www.tarafdari.com/node/1427435

 

جوایز توپ طلا جایزه سال فیفا جایزه سال یوفا کفش طلا جایزه بهترین بازیساز سال توپ طلای تورنمنت های ملی مجموع
مسی 6 6 3 6 4 2 27
رونالدو 5 5 4 4 0 0 18

 

جوایز "بهترین بازیکن تورنمنت" یا همون mvp هم برای رقابت های مختلف در این پست بهش پرداخته شده -> https://www.tarafdari.com/node/1645465

 

در کل جوایز خیلی زیادی وجود داره ولی یه تعداد خوبی از این جوایز رو میتونید در این لینک ببینید ->  https://michelacosta.com/en/messi-vs...

( مسی 94 - 74 رونالدو ) 

 

در مجموع میتونید مشاهده کنید که مسی و رونالدو در این زمینه به معنی واقعی کلمه "اختلاف اندکی" دارن :/

البته اینکه مسی 869 روز کوچکتر از رونالدو هست هم میتونه روی این اختلاف اندک تاثیر بزاره :/

 

 

 

4. ثبات و تکامل

نکته ای که در این بخش لازمه بهش توجه داشته باشیم اختلاف سن مسی و رونالدو هست .

 

ابتدا ثبات در حضور در برترین های سال را بررسی می کنیم .

  سه نفر نهایی توپ طلا سه نفر نهایی یوفا
رونالدو 12 10
مسی 12 7

 

* سه نفر نهایی جایزه فیفا رو قرار ندادم چون همونطور که توضیح دادم ادغام این جایزه با توپ طلا در سال های اوج مسی به ضرر مسی بوده .

* با توجه به سن و سال، مسی در حضور بین سه نفر برتر توپ طلا عملکرد بهتری داشته و رونالدو هم در حضور بین سه نفر برتر یوفا ؛ البته این رو هم در نظر بگیرید که رونالدو در اروپا بازی میکنه و شانس بیشتری برای حضور در این لیست داره مثلا سال 2019 اگر لیگ ملت ها برگزار نمیشد رونالدو قطعا جزو سه نامزد نهایی جایزه یوفا قرار نمیگرفت .

 

حال حضور در تیم منتخب و لیست اولیه توپ طلا را بٰررسی می کنیم .

  لیست اولیه توپ طلا تیم منتخب فیفا تیم منتخب یوفا
رونالدو 16 13 14
مسی 14 13 12

 

 

 

برای دقیق تر شدن مقایسه لازم است ثبات در آمار و ارقام هم بررسی شود .

  سه نفر اول کفش طلا سه نفر اول آقای گل چمپیونزلیگ سه نفر اول بهترین بازیساز سال
مسی 9 10 11
رونالدو 6 9 1

 

تعداد سال هایی که از مرزهای مختلف گل و پاس گل گذشته اند را هم بررسی می کنیم . 

  30 + گل 40 + گل 50 + گل 15 + پاس گل 20 + پاس گل 25 + پاس گل
مسی 12 11 9 12 6 4
رونالدو 13 9 7 6 1 0

 

 

درباره بحث تکامل هم قطعا مسی از هر بازیکنی جلوتر است .

مسی با گذشت زمان به توانایی هایش اضافه شد و در ابعاد مختلف فاز هجومی پیشرفت کرد ولی رونالدو دقیقا در نقطه مقابل مسی قرار دارد ؛ توانایی های رونالدو با گذشت زمان افت کردند تا جایی که در حال حاضر رونالدو فقط یک گلزن است و حتی برخی از قابلیت های خود در گلزنی مثل شوت از راه دور و کاشته را نیز از دست داده است .

قطعا در زمینه تکامل، رونالدو فرسنگ ها از مسی عقب تره ... 

 

 

در آخر هم باید بگم دلیل اینکه میبینید جام و افتخار ملی و ... رو برای مقایسه دو بازیکن در مورد "برتری" یکی نسبت به دیگری میارن همین مواردی هست که نوشتم ؛ وقتی طرفداران رونالدو میبینن در تمام فاکتورهای فردی رونالدو عقب تر از مسی قرار داره باید چیکار کنن ؟ خودشون رو پشت جام قایم میکنن ؛ هر کس دیگه هم بود همین کار رو میکرد ...

 

تنها چیزی که باقی میمونه بحث بازی های ملی هست که این مورد هم جزو سنگرهای محبوب طرفداران رونالدوعه . این مورد هم قضیش دقیقا مثل همون بحثی بود که اول پست گفتم ؛ رونالدو فنا موفقیت رونالدو در زمینه ملی رو با برتری قاطی میکنن .

رونالدو در زمینه ملی موفق تر بوده ولی قطعا مسی در تورنمنت قاره ای و جام جهانی عملکرد بهتری از رونالدو داشته .

اینم مقایسه کامل مسی و رونالدو در تورنمنت قاره ای -> https://www.tarafdari.com/node/1579665

 

 

 

امید که به راه راست هدایت شوید ...

 

نظر شما