شناسهٔ خبر: 40493739 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نویسنده قزاقستانی: امام خمینی زندگی خود را وقف بشریت کرد

مسکو - ایرنا - وحید رستموف نویسنده و فیلسوف قزاقستانی معتقد است که امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رهبری بشر دوست بود که زندگی خود را وقف خدمت به بشریت و اعتلای انسان کرد.

صاحب‌خبر -

رستموف روز چهارشنبه در وبینار بین‌المللی آشنایی با اندیشه‌های بین‌المللی حضرت امام که از سوی سفارت ایران در روسیه با حضور سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه و اندیشمندانی از ایران، آرژانتین، روسیه، بلاروس-ارمنستان و قزاقستان برگزار شد، گفت: زمانی که موضع امام خمینی (ره) و اندیشه های ایشان در عرصه بین‌المللی را مطرح می‌کنیم می‌خواهیم خصوصیات منحصر بفرد ایشان و وضع حیات زندگی امام را بیان کنیم.

رستموف که مولف کتاب «اندیشه های امام خمینی‌(ره) است، با بیان اینکه تاریخ شخصیت انسان را می‌سازد، گفت: انسان وقتی زندگی و آثار امام خمینی (ره) را می‌بیند از گستردگی افکار و زندگی ایشان متعجب می‌شود.

وی در این وبینار که به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در آثار خود زمانی که ابعاد مختلف را گسترش می‌دهد نه تنها به توسعه کشور خود توجه می‌کند بلکه همزیستی مسالمت آمیز تمام جهان را مورد توجه قرار می‌دهد.

فیلسوف قزاقستانی با اشاره به این نکته که اختلافاتی بین اسلام، مسیحیت و یهود وجود دارد، اظهار کرد: در عین حال ایدئولوژی و افکار امام بر اساس دوستی جهانی و گسترش مودت بین کشورها توسعه می‌یابد.

وی گفت: به همین خاطر تلاش‌ها و اندیشه‌های ایشان نه فقط برای ایرانی‌ها بلکه برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان الهام بخش است. 

به گفته رستموف، انقلاب اسلامی خیلی‌ها را متقاعد کرد که همزیستی مسالمت‌آمیز بین انسانها و ادیان ممکن است و مهم این است که بخواهند.

وی افزود: اندیشه‌هایی که امام خمینی (ره) گسترش می‌داد نشان داد که اسلام دین پیشرفته‌ای است که بشریت را به سوی شکوفایی و رفاه پیش می برد.

نویسنده قزاقستانی با بیان اینکه افکار امام خمینی (ره) برای امروز نیز مهم است، خاطرنشان کرد: امام نه فقط مربوط به ایران سخن می‌گفت بلکه سخنان ایشان برای کل جهان بود. این افکار برای انسانهایی است که بتوانند از حقوق خود دفاع کنند و از نفاق و دورویی دور باشند و تلاش کنند عدالت را در جهان گسترش دهند.

وی تصریح کرد: جامعه جهانی شخصیت امام خمینی (ره) را بسیار ارزشمند می‌داند و رهبری ایشان را به رسمیت می‌شناسد. چنین شخصیت‌هایی مانند امام خمینی (ره) هر یکصد سال و حتی هزار سال یک بار به بشریت هدیه داده می‌شود.

به گفته نویسنده قزاقستان، امام راحل (ره) رهبر بشردوست و یک پدیده بود که خود را وقف بشریت کرد و کسانی که دوست ندارند که دیگران با بی عدالتی در جهان مبارزه کنند تلاش می‌کنند اهمیت ایده‌های امام خمینی (ره) را بکاهند. افکار امام (ره) قرن‌ها پس از ایشان با حفظ مولفه اصلی بشردوستانه باقی می‌ماند.  

رستموف با اشاره به نامه حضرت امام به گورباچف رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی خاطرنشان کرد: محتویات نامه نشان می‌دهد که این نامه مربوط به همه رهبران کشورهای جهان است. 

وی گفت: آثار امام خمینی (ره) به انسان‌ها کمک می‌کند ازنظر معنوی غنی‌تر شود و عدالت در جهان تحقق بیابد.

نویسنده قزاقستانی در پایان سخنان خود کتاب خود با عنوان اندیشه‌های امام خمینی را معرفی که به زبان های قزاقیس و ترکی منتشر شده است و گفت که این کتاب انعکاس بزرگی در کشورهای ترک زبان داشته است.

نظر شما