شناسهٔ خبر: 40493462 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تنها شخصیت معاصری که مقام زن را به جایگاه اصلی خود بازگرداند

امام خمینی(ره) بعد از بعثت پیامبر اسلام(ص) و در ادامه ولایت اهل‌بیت(ع) تنها شخصیت معاصری است که مقام زن در جوامع اسلامی و بشری را تا بلندای آسمان‌ها رفعت داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس در اصفهان، روزگاری در سرزمینی نه‌چندان دور، به زن نگاهی حقارت‌بار داشتند و فرزند دختر را ننگ می‌دانستند تا جایی که مهر پدری را زنده‌به‌گور می‌کردند و صورت‌هایشان از مژده تولد دختر سیاه می‌شد.

و در این زمان بود که خداوند خاتم انگشتری خلقت را به عالم هستی هدیه داد تا الگویی نیکو باشد برای به سعادت رسیدن بشر و دختری به او اعطا کرد که بوی بهشت را از او استشمام کند و «ام‌ابیها» بنامدش و این‌گونه شد که زن را از قعر تعصبات جاهلانه به اوج شخصیت و ارزش خود بازگرداند.

بشر خاکی رفته‌رفته در ساخت و استفاده از ابزار پیشرفت کرد اما در فهم و تعالی سقوط‌هایی عجیب داشته است، سقوط‌هایی که رنگ و لعاب مدرن دارد اما محتوای جاهلیت، زن به کالایی بدل شد که برای مرد آراسته و پرزرق و برق باید باشد تا او لذت بیشتری ببرد و این میان هیچ نشانی از کرامت و انسانیت نبود و گویی ندای «ان اکرم کم عندالله اتاقکم» در تلاطم شهوات انسانی گم شد.

۱۴ قرن بعد از حضرت زهرا(س) در ۲۰ جمادی‌الثانی ۱۳۲۰ قمری مطابق با اول مهرماه ۱۲۸۱ شمسی، به روایتی مصادف با میلاد باسعادت حضرت فاطمه(س) در شهر خمین، جهان مردی به دنیا آمد که شخصیت ام‌ابیها(س) در تفکر و اعمال او نقش ‌بست.

۴ ماه و ۲۲ روز بیشتر نداشت که با شهادت پدرش سید مصطفی، سرپرستی حضرت به دو شیر زن، مادر و عمه مکرمه‌اش سپرده شد تا اینکه دست روزگار در ۱۵ سالگی دست مهر مادری را از سر ایشان کوتاه کرد تا مصیبت‌های پیامبر اسلام(ص) برای ایشان متجلی شود و عنایت خاص بی‌بی دوعالم شامل حالش شود.

در ۲۷ سالگی و در حالی که امام (ره) استاد حوزه علمیه قم شده و در عرفان نظری سیر می‌کرد، با یار آفتاب خانم ثقفی آشنا شده که به گفته خود ایشان با الهاماتی در خواب و رؤیا و رؤیت پیامبر اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و امام حسن (ع) این وصلت فرخنده انجام شد تا تکیه‌گاهی برای معمار بزرگ انقلاب باشد.

وصیت‌نامه سیاسی الهی امام (ره) عصاره تفکر او

در راستای جایگاه، اهمیت و تأثیرگذاری زن در انقلاب اسلامی و اندیشه امام راحل با محمدرضا احمدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه اندیشه‌های امام خمینی (ره) به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

فارس: در مورد اهمیت و جایگاه آثار حضرت امام (ره) توضیحاتی بفرمایید.

احمدی: امام بعد از 87 سال زندگی بابرکت و بجا گذاشتن آثار بسیاری، عصاره تفکر خود را در قالب وصیت‌نامه سیاسی و الهی خود برایمان به یادگار گذاشته و چکیده آن خلاصه می‌شود در حدیث شریف ثقلین که مطلع کلام وصیت‌نامه و ابتدای پیشگفتار سنگینی است در خصوص دو امانت گران‌سنگ پیامبر اکرم (ص) که هر دو، هم چون جایگاه وصیت‌نامه و کلام امام در جامعه، به‌خصوص قشر دانشگاهی، مهجور واقع‌شده است.

این مهجور بودن در حقیقت ریشه در مهجوریت قرآن و اهل‌بیتی دارد که در دامن زهرای مرضیه (س) به ظهور پیوست و اخبار این ثقل بر آن معصومه نازل و در صحیفه منتسب به فاطمه زهرا (س) سینه به سینه تا امام عصر (عج) نقش بسته است.

به جرأت می‌توان گفت تا کسی شناخت خوبی از بانوی دو عالم نداشته باشد نمی‌تواند به عمق شخصیت حضرت امام (ره) دست پیدا کند و این در کلام امام (ره) نیز به خوبی مشاهده می‌شود چرا که ایشان الگو را حضرت زهرای مرضیه (س) می‌دانند همچنان که الگوی اهل‌بیت (ع) نیز وجود مبارک ایشان بوده است.

فارس: نگاه اسلام و انقلاب اسلامی به زن و جایگاه او را چطور می‌دانید؟

احمدی: پیامبر اکرم (ص) با دین اسلام کرامت زن را به جایگاه انسانیت خود رساند، آن‌هم در زمانی که در اقوام مختلف مخصوصاً عرب جاهلی ‌شأنی فراتر از حیوانیت برای زن متصور نمی‌شد و این به برکت الگوی تمام‌نما و اوج شرافت و انسانیت در وجود بانوی دوعالم، دخت پیامبر اکرم (ص) است.

«ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و هم دوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند و ما مکرر دیدیم که زنان بزرگواری زینب گونه فریاد می‌زنند که فرزندان خود را از دست داده و در راه خدای تعالی و اسلام عزیز از همه چیز خود گذشته [اند] و مفتخرند به این امر؛ و می‌دانند آنچه به دست آورده‌اند بالاتر از جنات نعیم است، چه رسد به متاع ناچیز دنیا.»

زنان افتخارات اسلام و انقلاب اسلامی ایران

امام (ره) در کنار افتخاراتی سنگین همچون قرآن، پیامبر اسلام (ص)، اهل بیت (ع)، ادعیه و .... بانوان انقلاب را افتخار خود، اسلام و انقلاب می‌داند که خود نشان از شأن و منزلت بانوی اسلامی است، امام خمینی (ره) بزرگ‌ترین شخصیت فرهنگی معاصر جامعه ایران بلکه منطقه و ملل اسلامی است چراکه بیشترین تأثیر را در دگرگونی ارزش‌های کهن و تثبیت ارزش‌های نوین داشته است.

فارس: در اندیشه امام راحل حوزه فعالیت زن چه وسعتی دارد؟

احمدی: امام (ره) فرهنگ را رکن اصلی جامعه می‌دانست بنابراین زنان را که تا حد یک کالا تنزل پیداکرده بودند و وسیله‌ای برای مقاصد ضد فرهنگی بودند را به اوج کرامت انسانی رساند و همین بانوان در ۱۰ سال و ۴ ماه رهبری انقلاب اسلامی به‌وسیله امام راحل، نقش برجسته‌ای را به خود اختصاص دادند.

در این خصوص امام (ره) می‌فرمایند: «شما می‌دانید که فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت چند صدسال، بلکه از اول بعد از پیغمبر (ص) تا برسد به حالا فرهنگ اسلام مظلوم بود، احکام اسلام مظلوم بودند و این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانم‌ها همان‌طوری که آقایان مشغول هستند، همان‌طوری که مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید.»

فارس: آیا زنان در مسائل اقتصادی جامعه هم می‌توانند مؤثر باشند؟

احمدی: در دوران انقلاب و بعد از آن، تکیه‌گاه اقتصادی جامعه و مردان مجاهد، در نبود آن‌ها همین بانوان مجاهد بودند که نقش مهمی در پیشبرد اقتصادی خانواده و جامعه در شرایط سخت تحریم اقتصادی و نابرابر جنگی بودند، همچنین زنان در پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، دوشادوش مردان در جهاد پشت جبهه و خط مقدم مبارزه ایفای نقش کردند.

همسان بودن زنان با مردان یا بهتر از آنان

امام راحل علاوه بر اینکه هیچ فرقی در شأن انسانی مرد و زن قائل نبودند، در مواردی نقش زنان را برجسته و والاتر دانسته‌اند، به ‌طوری ‌که می‌فرمایند: «این پیروزی را ما از بانوان داریم قبل از اینکه از مردها داشته باشیم، بانوان محترم ما در صف جلو واقع بودند، بانوان عزیز ما اسباب این شدند که مردها هم جرأت و شجاعت پیدا کنند، ما مرهون زحمات شما خانم‌ها هستیم و همیشه دعا به همه و همه ملت و همه شماها می‌کنیم.»

بانوان عوامل تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم

حضرت امام (ره) نقش بانوان را در طول تاریخ اسلام و انقلاب فعال دانسته و در تعالی آن و مقاصدی که در قرآن مهجور واقع ‌شده است مؤثر دانسته و می‌فرماید: «درود بی‌پایان بر زنان متعهدی که اکنون در سراسر کشور به تربیت نوباوگان و تعلیم بی‌سوادان و تدریس علوم انسانی و آموزش فرهنگ غنی قرآنی اشتغال دارند.»

فارس: علت نام‌گذاری روز ولادت حضرت زهرا (س) به‌عنوان روز زن را از سوی امام (ره) توضیح دهید؟

احمدی: امام (ره) با صراحت، الگوی زنان جامعه اسلامی را حضرت فاطمه (س) دانسته و با اعلام روز میلاد آن حضرت به ‌عنوان روز زن، اعتبار خاصی برای زنان مسلمان قائل هستند چراکه محوریت خانواده در اسلام، بانوان هستند و امام (ره) «اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخار آمیزتر از روز ولادت باسعادت فاطمه زهرا (س) است، زنی که افتخار خاندان وحی [است] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‌درخشد.»

فرهنگ ایثار و پایداری در بانوان انقلاب

نماد پایداری در فرهنگ اسلامی، بانوان هستند و امام عزیز با الگو شمردن حضرت زینب (س) که در مکتب همین خانواده جلوه کرده است، اعتلای زن انقلابی و اسلامی را پیرو فرهنگ انسانی بانوان می‌داند همچنان که سرداران مقاومت زیر پرچم این بانوی انقلابی نقش‌آفرینی می‌کنند، امام (ره) تذکر می‌دهند که: «حضرت زینب (س) در مقابل حکومت‌های جبار ایستاد و آن خطبه را خواند و آن حرف‌ها را زد که همه می‌دانید؛ زنی که در مقابل یک جباری ایستاد که اگر مردها نفس می‌کشیدند همه را می‌کشتند و نترسید و ایستاد و محکوم کرد حکومت را، یزید را محکوم کرد، به یزید فرمود تو قابل آدم نیستی، تو انسان نیستی، زن چنین مقامی باید داشته باشد.»

 افتخار و اعتلای تفکر در بانوان انقلاب

فارس: آزادی و حفظ شأن زن در نظر امام (ره) چگونه است؟

احمدی: امام (ره) تحولی عظیم در اندیشه زن انقلابی و اسلامی ایجاد کرد به‌گونه‌ای که زنی که تا حد زیادی شأن آن از بین رفته بود و وسیله‌ای برای مطامع دنیوی بود را به‌گونه‌ای رهبری کرد تا جایی که بهشت نعیم جواب گوی مقصد آنان بوده و افقی بسیار والا در نگاه ایشان متصور شد که این را فقط در مکتب اسلام ناب می‌توان به واقعیت نظاره کرد.

در این راستا و همچنین در باب آزادگی بانوان اسلام و تکلیف ایشان در رشد بینش سیاسی جامعه باید اشاره‌کنم به کلام امام (ره) که می‌فرمایند: «زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجلس به هیچ وجه جلوگیری نمی‌شود، از چیزی که جلوگیری می‌شود فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هردو حرام است، خانم‌ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیفشان است، روحانیون هم حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیف آن‌هاست.»

امام خمینی (ره) بعد از بعثت پیامبر اسلام (ص) و در ادامه ولایت اهل‌بیت (ع) تنها شخصیت معاصری است که مقام زن در جوامع اسلامی و بشری را تا بلندای آسمان‌ها رفعت داد.

انتهای پیام/63106/ح30/ی

نظر شما