شناسهٔ خبر: 40492708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

با گذشت سی و یک سال؛

عاشقان بنیانگذار انقلاب اسلامی از لحظه تلخ جدایی می‌گویند/ اشک‌ها، بغض‌ها و داغ مانده بر دل‌ها‌

سی و یک سال گذشت؛ اما کافی ست در حضور عاشقان روح‌الله خمینی(ره)، رهبر عظیم انقلاب اسلامی از 14 خرداد 68 حرفی به میان آید تا شاهد بغض‌ها و اشک‌ها باشی، خاطراتی که هیچگاه از یاد نمی‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سی و یک سال از عروج ملکوتی امام(ره) گذشت؛ اما کافی ست در حضور عاشقانش از 14 خرداد 68 حرفی به میان آید تا شاهد بغض‌ها و اشک‌ها باشی، خاطراتی که نه تنها از یاد نمی‌روند، بلکه تازه‌تر هم می‌شوند. از آن صبحی که صدای تلاوت حزن‌آلود قرآن کریم همه جا را پر کرده بود، از اعلام خبر رحلت پر از بغضِ حیاتی، مجری تلویزیون و تکه تکه‌های جگرِ سوخته ایرانِ به عزا نشسته که از سراسر کشور خود را به تهران رساندند و آن حماسه را در تشییع پیکر امامشان آفریدند.

در ادامه گوشه‌ای از همین خاطرات را بخوانید.

ایلام

رحلت امام خمینی(ره) در آیینه خاطرات مردم ایلام

به گزارش ایلام بیدار، انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخ بشری بود با رهبری امام خمینی (ره) توانست طاغوت را از میان برداشه وبرمستکبران تاریخ پیروز شود.

ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) به نحوی بود که محبت امام در قلب مردم جای داشت وهمین امر باعث شد تا بر بسیاری از مشکلات وکمبود ها بتوانند به پیروزی دست پیدا کرده وامروزبا رهبری حکیم ودانا  به یکی از قدرتمند ترین کشورهای دنیا تبدیل شود که در مقابل ظلم واستبداد در سطح جهانی ایستاده است.

رحلت امام خمینی (ره) یکی از وقایع تالم برانگیز تاریخ انقلاب اسلامی است که واقعه ای تاثیر گذار دراذهان مردم است و هنوز هم خاطرات آن باقی است.

قطعا کسانی که آن روزها را درک کرده اند خاطراتی دارند که بیان آن وانتقال به نسل های آینده امری ضروری تا آیندگان هم آن روزها را به نحوی درک کنند.

وقتى که خبر رحلت امــام منتشر شـد، گـویـى زلزله اى عظیـم رخ داده است ، بغضها تـرکیـد و سرتاسر ایران و همـه کانـونهایـى کـه در جـهان بـا نام و پیام امام خمینـى آشـنا بـودنـد یــکپارچه گـریستند و بـر سر و سینه زدنـد. هیچ قلـم و بیـانـى قـادر نیست ابعاد حـادثه را و امواج احساسات غیر قابل کنترل مردم را در آن روزها تـوصیف کند.

داغ رحلت امام در قلب ها باقی است

شریفی از شهروندان چرداولی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: رحلت امام خمینی (ره) واقعه سنگینی بود که هنوز هم داغ آن روی قلب هایمان احساس می شود.

وی افزود: روزی که خبر رحلت امام خمینی (ره) از رادیو پخش شد در حال کار کشاورزی بودیم که داد وفریاد در روستا وشهرها بلند شد وهمه مردم هراسان ونگران بودند.

این شهروند چرداولی در ادامه گفت:با شنیدن این خبر دست از کار کشاورزی برداشتیم ودر گوشه ای نشسته وفقط گریه کردیم وداغ از دست دادن امام را نمی توانستیم باور کنیم به همین جهت هنوز هم داغ رحلت امام در قلب هایمان باقی است.

شریفی خاطرنشان کرد: بعد از رحلت امام خمینی (ره) نگران آینده کشور بودیم که با این همه زحمت دوباره دست طاغوت نیافتدولی رهبر انقلاب آیت اله خامنه ای به خوبی توانستند در طول سال های متوالی انقلاب را از گزند حوادث حفظ کنند.

رحلت امام خمینی (ره) قابل باور نبود

پیری از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:رحلت امام خمینی (ره) را نمی توانستیم باور کنیم زیرا این شخصیت بزرگوار اسطوره ای بود خستگی ناپذیر که توطئه استکبار نتوانسته بود گزندی به او وارد کند.

وی افزود: با شنیدن خبر رحلت امام با تمام توان به سرو صورت خود کوبیدیم وهراسان در کوچه ها به راه افتادیم وتنها چیزی که می دیدیم فقط غم وماتم است با عجله خودمان را به مساجد رساندیم ودیدیم که همه مردم جمع هستند وگریه وزاری می کنند.

پیری خاطرنشان کرد:رحلت امام قطعا یکی از وقایع تاریخ انقلاب اسلامی است که در قلب مردم باقی مانده ودرایت رهبر انقلاب وپیشرفت های امروزه تلخی آن روزها را به شرینی شکست استکبار تبدیل کرده است.

چهارمحال و بختیاری:

رحلت امام خمینی (ره) داغی همیشگی بر قلب ایران/ خرداد 68 بام ایران را به عزا نشاند

به گزارش جهانبین نیوز؛ 14 خرداد سالروز رحلت بزرگ‌مردی است که نهضتی عظیم را در تاریخ ایران و جهان به ثبت رساند، مردی که تمام قد در مقابل استبداد و ظلم ظالمان ایستاد و با دست خالی و کمک جوانانی که ظلم را بر نمی‌تابیدند بساط عیش و نوش نظام شاهنشاهی را بعد از چند صد سال برچید و تا همیشه ریشه حکومت‌های ارباب و رعیتی را از بُن کند.
 
چهاردهم خرداماه ملت ایران مقتدا و پیشوای خود را از دست دادند و تا همیشه این غم در دلشان ماند، اما لحظه پر غم از دست دادن امام خمینی (ره) برای هر کس به‌گونه‌ای به ثبت رسیده که تا ابد از یادش نخواهد رفت و در این گزارش سعی شده تا خاطره مردم از این زمان بیان شود:
 
خبر رحلت امام خمینی سخت و جان‌سوز بود

مریم حسین نژاد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ بیان می‌دارد: زمانی که آقای حیاتی خبر رحلت امام خمینی (ره) را در تلویزیون می‌خواندند من در آشپزخانه بودم.
 
وی می‌گوید وقتی پسرم گفت مامان چرا این آقاها گریه می‌کنند خودم را به تلویزیون رساندم و خبر را از زبان آقای حیاتی شنیدم، توصیف حس و حالم در آن شرایط سخت است، فقط از چشمانم اشک می‌آمد و حتی نمی‌توانستم جواب پسرم را که مدام می‌پرسید چرا گریه می‌کنی را بدهم.

وی در ادامه می‌گوید: این خبر آنقدر سخت و جان‌سوز بود که تا هیمشه در دلم باقی ماند و هیچگاه نمی‌توانم سختی لحظه شنیدن آن را از یاد ببرم.
 
با شنیدن خبر رحلت امام خمینی از هوش رفتم

امین علی‌پور یکی دیگر از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ از حال و هوای روز رحلت امام خمینی (ره) می‌گوید: شغل من در آن زمان رانندگی بود و چون تاکسی داشتم همیشه رادیو ماشینم روشن بود.
 
وی ادامه می‌دهد: روز چهاردهم وقتی سوار ماشینم شدم و خواستم رادیو را روشن کنم متوجه شدم که خراب است و روشن نمی‌شود، حول و هوش ساعت هفت و 45 دقیقه بود که دیدم مردم به خیابان‌ها آمده و عزاداری می‌کنند، با وجود اینکه می‌دانستم امام در بستر بیماری به سر می‌برند اما یک لحظه هم نخواستم به این فکر کنم که شاید برای ایشان اتفاقی افتاده است، همش در دلم خدا خدا می‌کردم و ترس و اظطراب در وجودم بود.
 
علی پور درحالی که اشک در چشمانش حلقه زده می‌فزاید: با همه نگرانی که داشتم خواستم از ماشین پیاده شوم ولی پاهایم سست شده بود و فقط توانستم در ماشین را باز کنم، از جوانی که آنجا ایستاده بود پرسیدم چه اتفاقی افتاده؟ چرا مردم بر سر و صورتشان می‌زنند؟ شنیدن این خبر که امام دار فانی را وداع گفتند برایم به قدری تلخ بود که هنوز در خاطرم باقی مانده است، احساس کردم سرم گیج می‌رود و دیگر چیزی نفهمیدم، چون دیابت داشتم دچار افت قند شده بودم و فقط یادم است که در بیمارستان چشم‌هایم را که باز کردم دیدم که همه سیاه‌پوش هستند و خودم هم فقط گریه می‌کردم.

امام را که از بین ما رفت انگار دوباره پدرم را از دست دادم

حسنی یکی از فرزندان شهدا در شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز خبر رحلت امام را تلخ‌ترین خبر زندگیش می‌داند و می‌گوید: من فرزند شهید هستم و امام خمینی (ره) مانند پدرم بود جای خالی پدرم را حضور امام پر می‌کرد و برایم دل‌گرم‌کننده بود.

وی اضافه می‌کند: روزی که امام از میان ما رفتند مانند روزی بود که خبر شهادت پدرم را شنیدم همانقدر سخت و ناراحت‌کننده، نمی‌دانستم چه کنم از ته قلب دلم می‌خواست خودم را به مراسم تشییع برسانم اما نتوانستم و این موضوع بیشتر ناراحتم می‌کرد.

حسنی می‌گوید: همه مراسم‌های امام خمینی (ره) را از تلویزیون دنبال می‌کردم و در لحظه به لحظه آن اشک ریختم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ خبر سنگین بود و همه را شوکه کرد، مردم نمی‌دانستند بعد از امامشان که انقلاب را تا اینجا همراهی کرده بود چگونه باید ادامه مسیر را طی کنند، تصور اینکه دیگر رهبرشان در کنارشان نیست غمی وسیع را در دلشان می‌آورد و هر کس این مصیبت را به‌گونه‌ای تحمل و پشت سر گذاشت، اما رهبری مقام معظم رهبری التیامی بود بر این غم عظیم که ادامه راه را ممکن ساخت.

خراسان شمالی

خاطره گویی مردم خراسان شمالی از روز رحلت امام (ره) در سال ۶۸

به گزارش عصراترک، ساعت ۷ صبح روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، محمدرضا حیاتی خبر رحلت امام خمینی(ره) را از رادیو اعلام کرد. در پی اعلام این خبر و اطلاع مردم از رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران شوک عظیمی کشور را فرا گرفت و مردم با غم بزرگی در تمامی نقاط کشور به عزاداری پرداختند.

در شهرستان های خراسان شمالی نیز مردم انقلابی شهرستان ها و روستاها با حضور در خیابان ها به عزاداری و گریه پرداختند.

زنجان

خاطرات زنجانی‌ها از تلخ‌ترین روز تاریخ؛ امام خمینی(ره) ابرمرد تاریخ بود

به گزارش موج رسا; ماه خرداد همواره برای مردم ایران سرشار از خاطرات تلخی است که هر ساله به یاد آن خاطرات تلخ مراسم‌های مختلفی برای یار سفرکرده برگزار می‌شود.

امسال نیز اگر چه به دلیل شیوع بیماری کرونا مراسم میدانی در زنجان برگزار نمی‌شود اما مردم پایتخت شور و شعور حسینی زنجان برنامه‌های مختلفی را در فضای مجازی برای آن یار سفر کرده برگزار می‌کنند.

مردم زنجان از تلخ‌ترین روز تاریخ خاطراتی دارند که امروز با گذشت 32 سال از سفر امامشان، هنوز تلخی آن از بین نرفته است.

 *بعد از شنیدن خبر رحلت امام همه خانواده گریستند

یکی از شعرای زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: من خبر رحلت امام را از تلویزیون شنیدم و بغض شدیدی داشتم اعضای خانواده هم حال چندان خوشی نداشتند دست جمعی نشستیم و گریه کردیم اصلا باور نمی‌کردیم امام رفته باشد.

سروناز محبی با بیان اینکه آن سال برای امام در منزل یکی از همسایه‌ها مراسم روضه خوانی برگزار کردیم، افزود: همسایه‌ها به صورت خودجوش بر سر در خانه‌های خود پرچم سیاه نصب کرده بودند.

وی گفت: مراسم ارتحال امام را هم از تلویزیون دیدیم که با چه عظمت و شکوهی برگزار می‌شد اگر چه دلمان می‌خواست در آن مراسم حضور داشته باشیم اما نشد.

این شهروند زنجانی ادامه داد: تقریبا 10 سال است که هر سال در سالروز رحلت امام به تهران می‌روم و در مراسم شرکت می‌کنم.

*امام خمینی (ره) ابر مرد تاریخ بود

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز در این زمینه به خبرنگار موج رسا، گفت: امام خمینی (ره) ابر مرد تاریخ بود او تنها کسی بود که تن آمریکا را به لرزه در آورد.

وی ادامه داد: امام کارهای بزرگی برای کشور انجام داد زمانی بود که تا اسم آمریکا می‌آمد همه هراسان می‌شدند اما امام به ما یاد داد که در برابر ابرقدرت‌ها نهراسیم.

سینا سلطانی با بیان اینکه در روز رحلت امام 16 سال بیشتر نداشتم، گفت: خبر رحلت امام خیلی سخت و نگران کننده بود اما می‌ترسیدند که چه کسی جانشین امام می‌شود تا اینکه مقام معظم رهبری انتخاب شد و خیال همه ما راحت شد، مقام معظم رهبری راه امام را ادامه دادند.

وی گفت: خبر حلت امام را گوینده خبر با بغض گفت و موجب شد تا بغض همه ما بشکند، خانواده 4 نفری ما زانوی غم بغل گرفتند.

این شهروند زنجانی افزود: آنروز امتحان داشتم و به شدت ناراحت شدم و نرفتم مدرسه،خبر رحلت امام برای همگان ناراحت کننده بود.

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز در این زمینه به خبرنگار موج رسا، گفت: خبر راحت امام را از رادیو شنیدم و بسیار متاثر شدم، پدرم به اندازه‌ای از این موضوع متاثر بود که برای شرکت در مراسم راحلت امام راهی تهران شدیم.

وی ادامه داد: مراسم با حضور میلیونی برگزار شد جا برای سوزن انداختن نبود و همه مردم ایران گریان بودند، حال و هوای عجیبی بود و من هم به شدت گریه می‌کردم.

احمد خدایی با بیان اینکه ما به سخنرانی‌های امام عادت کرده بودیم، گفت: اگر چه امام را از نزدیک ندیده بودم اما همیشه قلبم برایشان می‌تپید، روزهای سختی پس از رحلت امام تجربه کردیم.

*مراسم یادبود امام در خانه ما برگزار شد

فاطمه عباسی یکی دیگر از شهروندان زنجانی گفت: با رحلت امام در خانه ما مادرم مراسم یادبود گرفت همسایه‌ها جمع شده و حلوا پختند و پخش کردیم.

وی گفت: آنزمان در هر خانه‌ای عکس امام وجود داشت و مراسم‌ها به گونه‌ای برگزار می شد که انگار عزیزی از آن خانه سفر کرده است.

این شهروند زنجانی افزود: مردم در سراسر ایران مراسم‌های بزرگداشت برگزار می‌کردند و در چهلمین روز رحلت امام نیز ما به تهران رفتیم و در مراسم باشکوه میلیونی شرکت کردیم.

وی افزود: پدر و مادرم علاقه شدیدی به امام راحل داشتند و همه مراسم‌های امام را در منزل برگزار کردند تا سال‌ها مراسم پخت و توزیع حلوا در خانه پدریم انجام می‌شد.

"روح‌الله صمدی"دبیر حزب موتلفه استان زنجان نیز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار با تسلیت سالروز رحلت امام خمینی (ره) و قیام  15 خرداد، اظهار داشت: 15 خرداد به عنوان نقطه عطفی در نهضت حضرت امام خمینی (ره) محسوب می‌شود.

*حضرت امام  قلب تپنده مومنین، مسلمانان و امید مستضعفان بودند

وی افزود: حضرت امام در عصر خود قلب تپنده مومنین، مسلمانان و امید مستضعفان بودند و هرگونه کسالت و ناراحتی ایشان موجب نگرانی مردم می‌شد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: زمانی که امام خمینی (ره) برای اولین بار در بیمارستان قلب تهران بستری شدند بسیاری از جوانان و دوستداران حضرت امام برای اهدای قلب در جلوی بیمارستان صف کشیدند.

دبیر حزب موتلفه استان زنجان با بیان اینکه رحلت امام خمینی (ره) ضایعه فوق‌العاده غمناک برای مردم ایران و آزادی خواهان جهان بود، افزود: اگر انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان جانشین خلف امام اتفاق نمی‌افتاد، مردم ایران نمی‌توانستند رحلت ایشان را هضم کنند.

صمدی ادامه داد: زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدند، قلب مردم تسکین یافته و درک این ضایعه آسانتر شد.

وی با بیان اینکه خبر رحلت امام خمینی (ره) را صبح از مردم شنیدم، افزود: به این دلیل که باور چنین موضوعی برایم سخت بود، سراغ تلویزیون و رادیو نمی‌رفتم چرا که نمی خواستم باور کنم.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: عزاداری و شرکت مردم در مراسم وداع و تشییع پیکر امام صحنه‌های بسیار زیبایی از ارادت مردم به امام راحل را به تصویر می‌کشید.

صمدی با بیان اینکه سیل عظیم جمعیت سیاه پوش و گریان برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی رقم می‌خورد، افزود: هر هنرمندی که بتواند این حجم از ارادات مردم را به نظام اسلامی و امام به تصویر کشیده و یا در قالب نظم و شعر ارائه کند، قابل تقدیر است.

14 خرداد یادآور خاطره تلخ رحلت جانگذار امام خمینی (ره) است که هنوز هم با گذشت 32 سال از آن واقعه، کام مردم ایران تلخ است.

سیستان و بلوچستان

خبر ارتحال بنیانگذار انقلاب دردناک و حزن آلود بود

به گزارش عصرهامون به نقل از صدای بلوچ، ارتحال امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ مهمترین و برای عده ای هم غم انگیزترین خبر قرن بوده است؛ پس از شنیدن خبر فوق عده ای زیادی راهی تهران شدند تا در مراسم عزاداری بنیان گذار انقلاب اسلامی شرکت کنند و عده زیادی هم در همان شهر و روستای خود به عزاداری پرداختند.

نرسیدن به مراسم تشییع امام خمینی(ره) بزرگترین حسرت یک بلوچ

رستم بامری یکی از اهالی منطقه دلگان در گفتگو با خبرنگار ما، بیان کرد: شنیدن خبر ارتحال مرجع دینی و بنیان گذار انقلاب اسلامی برای همه در سراسر ایران اسلامی بسیار تلخ و دردناک بود.

وی ادامه داد: برای اولین بار خبر ارتحال امام خمینی (ره) را از رادیو شنیدم، تا چندین ساعت در بهت و سردرگمی این خبر حزن آلود و ناراحت کننده به سر می‌بردم.

بامری عنوان کرد: بعد از شنیدن این خبر، به همراه چند نفر از دوستانم دنبال رفتن به تهران و شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری بنیان گذار انقلاب اسلامی بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آن سال ها وسیله نقلیه برای تهران بسیار کم و کمیاب بود، روز بعد با اتوبوس ایرانشهر را به مقصد تهران ترک کردیم اما زمانی رسیدیم که مراسم تشییع و خاکسپاری انجام شده بود.

بامری گفت: بزرگترین حسرت در زندگیم همین نرسیدن به مراسم تشییع و خاکسپاری امام خمینی (ره ) بود، گرچه پس از آن تا هفتمین روز مراسم بنیان گذار انقلاب اسلامی در تهران بودیم.

وی افزود: هم در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) شرکت کردم و از آن به بعد سعی کرده ام تا در تمامی مراسماتی که در سالروز ارتحال ایشان برگزار می شود، حضور داشته باشم.

بامری خاطرنشان کرد: این دومین حسرتی است که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی توانم در مراسم سالگرد امام خمینی (ره) در تهران حضور داشته باشم.

روز ارتحال امام خمینی(ره) یکی از غم انگیزترین روزهای زندگیم بود

خداداد خدایار یکی از شهروندان زاهدانی در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: امام راحل در رفتار و منش بسیار شبیه به معصومین بود و بنابراین مردم جذب شخصیت بی نظیر ایشان شدند و همین باعث شد تا امروز تفکر امام خمینی در اقصی نقاط عالم گسترش یافته است و مریدان ایشان در نقاط مختلف دنیا علیه دیکتاتوری های جهان قیام می کنند و جبهه مقاومت را علیه دشمنان اسلام ایجاد کردند.
 
وی با اشاره به ویژگی های شخصیتی امام خمینی(ره)، تاکید کرد: امام راحل مجموعه فضایل بود خصوصیت ویژه ایشان جامعیت بود یعنی هم عالمی دینی، فقیه و مرجع تقلیدبود و هم اهل فلسفه، منطق و کلام و عارفی خدایی، سیاستمداری بزرگ که برای رضای خداوند قدم برمی داشت، اعلمیت، معنویت و عارف بودن، قداست و قاطعیت، دشمن شناسی  و در عین حال سادگی، زهد ایشان باعث شد تا مردم دنیا گمشده خود را در شخصیت ایشان ببینند.

وی ادامه داد: بنده قبل از سال 57 با توجه به اینکه در روستایی کوچک زندگی می کردیم اطلاعات چندانی درباره امام خمینی(ره) نداشتم در زمان تبعید ایشان چند بار اسم امام را در مجله دیدم وروحانی منطقه نیزاطلاعاتی در این باره به ما می داد.

خدایار افزود: با شروع تظاهرات ها در سال 56 در دانشگاه اطلاعات نسبی نسبت به قیام امام خمینی پیدا کردیم و در سال 57 بیشتر دراین زمینه ورود پیدا کرده و در تظاهرات ها شرکت می کردیم، در اولین تظاهرات اولین شعاری که شنیدم این بود که «برای حفظ قرآن مردم به ما ملحق شوید» و عکس امام را محرمانه توزیع می کردند که با چند واسطه عکسی از امام پیدا کردم که با اقتداربر علیه دشمنان دین مشت گره کرده بود و آن عکس و شعر زیر عکس برای من که جوان بودم بسیار تاثیر گذار بود.

وی با اشاره به روز ارتحال امام خمینی(ره) گفت: روزی که خبر ارتحال امام را شنیدم بسیارمتاثر شدم و فریاد آه و فغانم بلند شد و بدترین حالاتی بود که در زندگی داشتم ، آن زمان معلمی در شهرستان زابل بودم وهمراه عده ای از همشهریان در مصلی زابل جمع شدیم و مردم با نوحه و گریه بر سر و سینه می زدند و روز رحلت امام خمینی(ره) یکی از غم انگیزترین روزهای زندگیم بود.

وی عنوان کرد: آنچه غم از دست دادن امام خمینی(ره) را تسکین می داد این بود که مشاهده می کردیم  قیام و نهضت ایشان زنده است و جانشین امام راحل یعنی مقام معظم رهبری که فرزند خلف ایشان است توانستند مجموعه ارزش های الهی را  حفظ و انقلاب را تداوم ببخشند و جانشینی بر حق برای امام راحل هستند.

روز ارتحال امام خمینی حتی در پاکستان هم عزاداری برپابود

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت میرجاوه نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در زمان رحلت امام در خارج از کشورزندگی و تحصیل می کردم روزنامه های پاکستانی از امام به عنوان مردی بزرگ در جهان یاد می کردند و سیاسیون پاکستان همواره سعی داشتند از انقلاب ایران اسلامی به عنوان الگو بهره ببرند.

وی بیان کرد: مذهبیون آن کشور نیز رفتار و سلوک حضرت امام را الگو قرار داده بودند و امام خمینی(ره) همهمه ای در جهان ایجاد کرده بود و خبر ارتحال ایشان داغی بزرگ بر قلب تمام مسلمانان بود و حتی مسلمانان پاکستانی نیز در این غم عزاداری می کردند.

همسرم ساعت ها در کنار عکس امام گریه می کرد

مهرعلی سرحدی یکی از انقلابیون منطقه سیستان است که بیشر از ۶۰ سال سن دارد،گفت: در آن دوران خبر رحلت امام (ره) را چند ساعت بعد از فوت ایشان مطلع شدیم. در محله ای که زندگی می کردیم تنها چند خانواده تلویزیون داشتند که از این طریق توانستیم اطلاع پیدا کنیم.

وی بیان کرد: باور اینکه امام برای همیشه ملت ایران را ترک کرده باشد سخت بود، یادم می آید که همسرم ساعت ها در کنار عکس امام گریه می کرد.

این شهروند سیستانی ادامه داد: مردم ایران تعصب بسیاری بر روی حضرت امام داشتند،در بسیاری از روستاهای منطقه سیستان که بروید هنوز پیرمردهایشان می گویند که خمینی برای ما آب و برق آورد، انقلاب اسلامی ثمره ایمان راسخ حضرت امام بود که همان ایمان باعث شد مردم همراه و هم صدا با ایشان بپا خیزند.

وی گفت: پس از رحلت امام و معرفی آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی دلها گرم و قرص و محکم شد، انتخاب ایشان به عنوان رهبر انقلاب خواست خدا بود که این انقلاب بزرگ به دست عالمی فهیم و رهرو خط امام بیفتد.

رحلت امام راحل برای ملت ایران گران تمام شد

موسی سجادی، یکی از اهالی شهر ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در زمان ارتحال حضرت امام خمینی رحمت الله علیه بنده دانشجو دانشگاه فرهنگیان زاهدان بودم و در روز ۱۴ خرداد سال ۶۸ ناگهان صدای ضجه دانشجویان در سالن و کلاس ها بلند شد، ماجرا را از دوستانم جویا شدم، گریه و ناله آنان به نحوی بود که نمی توانستند موضوع را بیان کنند و حرف بزنند.
 
وی افزود: در روز چهاردهم خرداد سال ۶۸ دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان یکپارچه عزا شد و بسیاری از دانشجویان جهت شرکت در تشییع جنازه از زاهدان به تهران رفتند.
 
سجادی ادامه داد: در آن زمان رحلت امام راحل برای هرکدام از ما به گونه‌ای بود که انگار عزیزترین کس خود را از دست داده ایم، هرچند با از دست دادن ایشان فکر، اندیشه و مسیرشان فراموش نشد  و راه ایشان توسط مقام معظم رهبری ادامه یافت.

سرپرست دفتر شورای نگهبان ایرانشهر با اشاره به این که رحلت امام خمینی(ره) برای مردم ایران بسیار سخت و گران تمام شد؛ تصریح کرد: در زمان رژیم منحوس طاغوت ارزش انسان ها به انسانیت نبود بلکه مسائل مادی گرایی و لیبرالی گرایی مهم بود و مد نظر قرار می گرفت.

وی گفت: امام خمینی(ره) با کمترین تجهیزات و به موقع توانست مقابل دشمنان ایران بایستد و با آنان مقابله کند و اقدامات امام راحل به ثمر بنشیند و انقلاب اسلامی به تمام دنیا صادر شود که صدور این انقلاب با فکر و اندیشه ایشان و پیروانش چون امام خامنه ای میسر شد.

سجادی در ادامه تصریح کرد: در روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ابرقدرت آمریکا بود اما امروزه این کشور ذلیل است که سیاهپوستان در کاخ پرچم آنان را به آتش می کشند‌.

این مقام مسئول با اشاره به این که افکار و اندیشه امام راحل و خون شهدا بستر ایجاد انقلاب اسلامی بود، خاطر نشان کرد: در دنیای امروز ابر قدرت ایران است و راه و مسیر انقلاب اسلامی همچنان با حضور رهبری حکیمانه امام خامنه ای ادامه دارد.

قم

محافظ حضرت امام خمینی(ره): روز رحلت حضرت امام غمگین‌تر روز قم بود

سید جواد موسوی محافظ حضرت امام خمینی(ره) ضمن تسلیت سالگرد رحلت حضرت امام در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: قم از گذشته خواستگاه و دوستدار اهل بیت پیامبر بوده بعد از صدر اسلام هم قم به خاطر موقعیتی که داشت محل تربیت علما و روحانیون بود ترویج علم و دانش بود و مردم قم با سلسله روحانیت یک انس بخصوصی داشتند.

وی گفت: هنوز وقتی یاد روزی که خبر رحلت امام را اعلام کردند می افتم اشک در چشمانم جمع می شود غم سنگین رحلت امام را در طول عمرم تجربه نکرده بودم روز رحلت امام شهر قم غرق در ماتم و عزا بود و قم غمگین روز خود را سپری می‌کرد.

محافظ حضرت امام خمینی(ره) ادامه داد: حال و هوای قم در آن ایام قابل توصیف نیست مردم بزرگ‌ترین عزیز خود را از دست داده بودند و در فراق آن عزاداری می کردند چهره شهر قم غمگین و متأثر بود.
موسوی خاطرنشان کرد: احساس آن روز مردم قم در بیان نمی گنجد مردم قم علاوه بر اینکه امام خود را از دست داده بودند سالها همجوار ایشان در قم بودند حضرت امام زمانی که در قم ساکن بودند با مردم قم بسیار مانوس بودند.

وی تصریح کرد: امام به قم خیلی علاقه داشتند و بعد از انقلاب هم به قم آمدند اما اجباراً به خاطر بیماری ساکن جماران شدند.

محافظ حضرت امام عنوان کرد: مردم قم در برگزاری مراسم رحلت حضرت امام سنگ تمام گذاشتند و خداوند به مردم صبر این را داد تا رحلت امام خمینی را تحمل کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه بیشتر قمی های زیادی در مراسم رحلت و خاک‌سپاری حضرت امام شرکت کردند گفت: به علت حرکت جمعیت بالای مردم برای شرکت در مراسم رحلت امام در روز رحلت مسیر اتوبان قم تهران بسته شد تا جایی که مردم خودروها را در 50 کیلومتری پارک می کردند و بقیه راه را پیاده می رفتند.

وی ادامه داد: مشایعت آخر مردم با امام خمینی(ره) در تاریخ بی نظیر بود و ماندگار شد.

موسوی تأکید کرد: امام خمینی(ره) متقابلاً ارتباط و حس ویژه ای به مردم قم داشت و به حاج احمد آقا سفارش کرده بود محافظان بیت از قمی ها باشد البته ایشان نسبت به همه پاسدارها لطف و مهربانی داشت اما بچه های قم را ویژه قبول داشت.

محافظ حضرت امام بیان کرد: به خاطر برخی مسائل امنیتی گروه های که از قم بودند از فیلترهای مختلفی عبور کرده بوده به همین خاطر برای امام و بیت امام قمی ها قابل اعتمادتر بودند زیرا آن زمان بحث نفوذی ها و تروها بسیار زیاد شده بود.

دختر ناشناسی که خبر فوت امام را داد

فریبا میرزایی شهروند قمی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد:  روزهای رحلت امام  من هنوز به مدرسه نمی‌رفتم و خیلی و حدود 6 سال  سن داشتم ما  تلویزیون نداشتیم آن زمان  مزاحم تلفنی خیلی باب بود صبح روز رحلت امام تلفن منزل ما زنگ خورد یک دختر پشت خط بود و مدام می‌گفت امام فوت کرد امام فوت کرد رادیو را روشن کنید.

وی افزود: من تصور کردم مزاحم تلفنی است تلفن را قطع کردم  در عالم کودکی  نمی دانستم امام دقیقاً کیست در این حد می‌دانستم  فقط آدم بزرگ و مهمی هستند به مادرم گفتم مادر دختری به تلفن خانه ما زنگ زده و می گفت امام فوت کرده مادرم حرف من را جدی نمی گرفت  تا اینکه رادیو رو روشن کردیم و از رادیو شنیدیم که امام فوت شده و آن دختر راست می‌گفت، مادرم خیلی ناراحت شد و باورش نمی شد شوکه شده بود من  از ناراحتی مادرم ناراحت شدم انگار یکی ازعزیزانم را از دست دادم آخرش هم  نفهمیدیم آن دختری که پشت تلفن چه کسی بود.

امام خمینی بابای همه بچه ها است

پیر محمدی دیگر شهروند قمی نیز گفت: من متولد سال 64 هستم آن روز را به خوبی به خاطر دارم یادم می آید که آن روزها همه ناراحت بودند گریه می کردند و غصه می‌خوردند باورش برای ما سخت بود که پدرمان را  از دست داده باشیم، پدرومادر به ما گفته بودند که امام خمینی بابای همه  بچه ها است ، آن سال ما و همه همسایه ها ه سر سفره هفت سین خرما گذاشتیم.

این شهروند قمی تصریح کرد: چند سال بعد که به مدرسه رفتم در ذهنم باقی مانده بود که امام خمینی پدر من است در مدرسه عکس امام را به  بچه ها نشان می‌دادم و می گفتم بچه ها این عکس بابای منه؛ و ناراحت می‌شدم ، وقتی معلم متوجه شد گفت دخترم مگر بابای تو شهید شده است در جواب به معلم گفتم  نه خانم من بابا دارم ولی امام را هم مثل پدرم دوست دارم.

مسیحی‌ها هم برای امام گریه کردند

ستایش عبدالرزاق نیز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد:  من زمان  رحلت امام به دنیا نیامده بودم اما پدرم خاطرات آن زمان را برایم نقل کرده است، پدرم در آن زمان در کهریزک بود و شاهد عینی تدفین امام بوده پدرم می گوید آن روز را هیچ وقت فراموش نمی کنم امام در آن دوران مخالفانی هم داشت اما  روز فوتش همه برایش گریه می کردند حتی  مسیحی ها و کسانی هم که مسلمان نبودند برای ایشان اشک می ریختند، در بیابانی که حتی آب هم نبود مردم جمع شده بودند هلی‌کوپتر حامل پیکر امام بارها وبارها به زمین نشست اما به علت ازدحام مردمی که از شوق برای آخرین دیدار امام آمده  بودند نمی توانست فرود بیاید و این عشق مردم را به ایشان نشان می داد تا اینکه با ایجاد حصاری توانستند پیکر را پایین آورده و دفن نمایند.


مهدی محمدی نیز در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: بنده خاطرم است که از ساعت شش صبح رادیوها و  مساجد قرآن پخش می کردند ، ساعت هفت صبح خبر فوت توسط آقای حیاتی از رادیو اعلام شد بنده در حال تهیه نان بودم که دیدم همسایه ما براثر شدت ناراحتی سر خود را به دیوار زد و خون آمد و من با دیدن این صحنه وحشت زده به خانه آمدم و دیدم تمام اعضای خانواده خودم نیز ناراحت و اندوهگین هستند.

شیون های سوزناک پیرزن همسایه

جواد شیرین آبادی فراهانی  نیز گفت: روزی که امام(ره)فوت کردند من در حال آماده شدن برای رفتن به مدرسه بودم یک رادیو قدیمی داشتیم که به خاطر دنبال کردن اخبار و مطلع شدن از وضعیت امام (ره) داخل حیاط  در روستا گذاشته بودیم تا خبرها بهتر بشنویم زیرا خانواده ما حیاط کار انجام می کردند.

وی ادامه داد:  فکرمی کنم ساعت 8 بود که خبری را که نمی بایست بشنویم،شنیدیم إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ روح بلند امام امت به ملکوت اعلی پیوست خبری که مثل بمب درهمه جا پیچید خبر نداشتم مدارس تعطیل است به سمت مدرسه حرکت کردم درمسیررفتن به طرف مدرسه یک پیرزن در حال جارو کردن جلوی درب حیاطشان بود وقتی که دید که من گریه  می کنم پرسید پسرم چی شده چرا گریه می‌کنی؛گفتم امام امام فوت کردند، ناگهان پیرزن جارو را روی زمین انداخت و گوشه ای نشست و شروع به گریه های سوزناک کرد.

آزادی گنجشک به خاطر امام خمینی(ره)

لیلی اوتادی نیز بیان کرد:  بنده متولد سال57 هستم سال 68 کلاس چهارم ابتدایی بودم و در روستای شاد قلی خان زندگی می کردیم امتحانات آخر سال بود در راه مدرسه بودم یک  جوجه گنجشک گرفته بودم  جوجه گنجشک را با نخ به انگشتم بسته بودم تا فرار نکند یکی از همکلاسی هایم خبر داد که مدرسه تعطیل است و باید برگردیم  سپس بهمن رو کرد و گفت بیچاره ! امام فوت کرده آن‌وقت تو یک گنجشک رو اسیر کردی.

اوتادی عنوان کرد: من تحت تأثیر حرف‌های  دوستم  قرار گرفتم و وقتی به خانه رسیدم دیدم همه خانواده عزاداری می کنند و ناراحت هستند به رفتم پشت بام خانه رفتم و جوجه گنجشک را به خاطر امام آزاد کردم.

عبادی نژاد شهروند قم نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد:  سالی که امام خمینی(ره) دعوت حضرت حق را لبیک گفت من 11سالم بود هنوز به قم مهاجرت نکرده بودیم و در صحرا با برادر بزرگ‌ترم مشغول چوپانی بودیم خبر رسید امام خمینی(ره) رحلت کرده ما ساکن روستای پیرعزیزازتوابع چاراویماق آذربایجان شرقی بودیم روستای ما بااینکه کوچک بود و جمعیت کمی داشت به داد دارم اهالی روستا گاوی را ذبح کرده و مجلس عزاداری برگزار کردند.

کردستان:

رحلت امام توده مردم سنندج را متأثر کرد/ بعضی ها بلند بلند نوحه کُردی میخواندند

به گزارش کُردتودی،  شاید مردم ایران در طول حیات سیاسی خود، روزی غمبارتر و تلخ تر از 14 خرداد 1368 ه.ش را تجربه نکرده باشد. روزی که امام خمینی (ره) رهبر بزرگ و دوراندیش خود و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را از دست داد.

شخصیتی برجسته که تأثیری عمیق و سرنوشت ساز بر تاریخ کشور کهن ایران گذاشت و همزمان ارادۀ مردم و آیین آنها یعنی اسلام را در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران ، متجلی کرد.

ولی حضرت امام تنها به عنوان یک سیاستمدار برای ملت ایران و همه مسلمانان مطرح نبود، بلکه ایشان یک عالم بزرگ دینی ، رهبری مردمی و ساده زیست و مظهر مبارزه با ظلم و بی عدالتی به شمار می رفت. از همین روست که با وجود گذشت 30 سال از ارتحال امام خمینی (ره) ، یاد وی همچنان در دلها زنده و رهنمودهایش راهگشاست.

عزاداری پرسوز و تشییع جنازۀ باشکوه و بی نظیر مردم برای امام خمینی (ره(نیز در واقع قدردانی آنها از رهبری بود که همه چیز خود را وقف مردم کرده بود و از صمیم قلب به آنها علاقه و اطمینان داشت. این رابطه عمیق و عاطفی میان مردم و آن مصلح دلسوز باعث شده که پس از 30 سال هنوز اندیشه های مترقی و انقلابی امام ، نه تنها در ایران ، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز در میان مردم رو به گسترش باشد.

مردم کردستان با ارادت خاصی که نسبت به رهبر انقلاب دارند معتقدند انقلاب امام، کرامت‌های انسانی را در جامعه دوباره احیا کرد و میگیند که گرامیداشت سالگرد امام، تجلیل از آرمان‌های امام است، زیرا امام خمینی(ره) با انقلاب خود اسلام را از بن‌بست نجات داد.

محمد الله مرادی از بنیانگذاران سازمان پیشمرگان مسلمان کرد است که به همراه برادران و پدر شهیدش که هرچه داشتند در راه انقلاب اسلامی جانفشانی کرده اند، از حال و هوای کردستان و پیشمرگان کرد در ایام رحلت امام میگوید: صبح روزی که مجری با صدای حزینش اعلام کرد" روح ملکوتی امام به خدا پیوست، " بسیاری از مردم را دیدم که از خانه هایشان بیرون آمدند، در خیابان های شهر سنندج جو حزینی ایجاد شده بود. 

رحلت امام فقط کسانی مثل پیشمرگ ها و پاسداران مسلمان را تحت تاثیر قرار نداده بود بلکه توده ها مردم تحت تاثیر قرار گرفته بودند. من خاطرم هست همراه با پیشمرگان مسلمان حسابی گریه کردیم و سرمان را به دیوار می کوبیدیم، بعضی ها روی زمین می غلتیدند، بعضی ها بلند بلند نوحه کردی میخواندند و گریه می کردند.

 با دوستان سری به داخل شهر زدیم دیدیم مغازه ها اکثرا تعطیل هستند و پارچه سیاه زدند آن هم به طور خود جوش. خیلی از اهل سنت به صورت خود جوش به سمت تهران برای شرکت در مراسم تشییع جنازه حرکت کردند. البته اگر بخواهیم واقع نگر باشیم، مثل قم و تهران نبود اما در حد خودش بسیار تعجب برانگیز بود.

سکوت عجیبی در بین گروهک ها ایجاد شده بود. هیچ کس جرأت نمی کرد علیه این ماجرا نفس بکشد. ماموستاهای پرنفوذ پیام تسلیت داده بودند. شعرای کرد در رثای امام شعر سروده بودند. یادم می آید یکی از شاعران معروف شعری سروده بود و از شبکه کردستان پخش میشد، که مضمونش به فارسی این می شد: "دریغا، صد دریغا، هزاران نفر داشته باشیم مثل تو نمی شود و..."

باز به یاد دارم در مسجد ملاویسی سنندج که اولین مراسم مردمی بصورت خودجوش در آنجا برگزار شد؛ یکی از روحانیون اهل سنت باسواد ولی گوشه گیر که اصلا فکرش را نمیکردیم، در مراسم حضور پیدا کرد. همانجا بلند شد و در مورد نهضت امام سخنرانی بسیار زیبایی کرد و همه را تحت تاثیر قرار داد. شب ها در خانه های مردم مراسم برگزار میشد. مردم به احترام رحلت امام عروسی های خود را برگزار نمی کردند. تقریبا دوماه این جو حاکم بود.

ما با عده ای از پیشمرگان و سپاهیان بیرون از شهر مستقر شده بودیم که در صورتیکه اتفاق خاصی افتاد بتوانیم واکنش نشان بدهیم. چون گروهک ها اعلام کرده بودند که انقلاب ایران تمام شد. گفته بودند با رفتن خمینی در انقلاب هم بسته شد و کسی دیگر نمیتواند این راه را ادامه بدهد. میخواستند فضای وحشت و ناامیدی را حاکم کنند. این تبلیغات داشت روی مردم هم تاثیر می گذاشت؛ ما نیز ترسیده بودیم و نمی توانستیم آینده را پیش بینی کنیم. اما با انتخاب رهبری همچون آبی که بر آتش ریخته شد و جو خوبی بر شهرها حاکم شد و علمای اهل سنت هم اعلام حمایت کردند و بدلیل همراهی مردم گروهک ها نیز پایگاه اجتماعی خودشان را از دست دادند.

اشک و بغض مردم کردستان در روز رحلت امام خمینی (ره)

سلیمان الله‌مرادی خبرنگار اهل سنت صداوسیمای کردستان بود که 16 خرداد  1368یعنی روز تشییع پیکر امام خمینی(ره) را پوشش خبری داده ، وی از حال و هوای مردم کردستان در آن روز برایمان می گوید:

آن موقع خبرنگار صدا و سیما بودم،  آمدیم سر کار و قرار شد از حال و هوای شهر گزارش تهیه کنیم. سطح شهر به‌شدت خلوت بود. آن موقع روز تا به حال شهر این‌قدر خلوت نشده بود. تک و توکی که از مغازه‌ها باز شده بود رفتیم برای مصاحبه کردن. این نکته را باید بگویم که شرایط آن زمان کردستان به‌گونه‌ای بود که مردم تمایلی برای مصاحبه با تلویزیون نداشتند اما به‌عکس در آن زمان، به‌خاطر دارم از 40 الی 50 نفری که مصاحبه کردیم نصف جمعیت وسط مصاحبه بغض و شروع به گریه می‌کردند. وقتی به سازمان برای تدوین آمدیم همه عوامل که عمدتاً افراد بومی استان کردستان بودند جمع شده بودند و حرف‌های مردم را نگاه می‌کردند و از این حرف‌ها تعجب کرده بودند.

مراسم ختمی در مسجد جامع شهر سنندج برگزار شد که یکی از شلوغ‌ترین اجتماعات تا آن روز بود. شخصیت‌های برجسته و جریان‌هایی که تا آن روز ارتباطی با حاکمیت نداشتند در مراسم حضور داشتند، حتی آنهایی که حضور نداشتند، پیام‌های صوتی برای مردم فرستادند و این مصیبت را تسلیت گفتند.

یعنی اتفاقات جوری رقم خورد که رحلت امام باعث همبستگی و همدلی بین توده‌های مردم کردستان و حاکمیت شد، همان چیزی که شاید دشمنان به‌عکسش را تصور می‌کردند. شاید بتوان گفت درصد بسیاری از مردم با رحلت حضرت امام، عظمت انقلاب را شناختند.

بسیاری از مردم بدون هیچ هماهنگی و نظارت دستگاه‌های حکومتی به‌صورت خودجوش خودشان رفتند تهران برای شرکت در مراسم رحلت امام، یعنی آن چیزی که ما در آن روزها مشاهده می‌کردیم مسائل سیاسی یا جناحی نبود، پیوند قلبی توده‌های مردم اهل سنت کردستان با شخص حضرت امام بود.

تمام این مسائل در شرایطی بود که اینجا کردستان بود و یکی از استان‌های مرزی که هشت سال درگیر جنگ بود، درگیر ناامنی‌های بعد از انقلاب بودند، فرزندانشان شهید شده بودند، بعضی‌ها به‌خاطر تبلیغات جذب گروهک‌ها شده بودند و در این هشت سال واقعاً در سختی زندگی می‌کردند و روز خوشی ندیدند، با وجود همه این مسائل یک چیزی بین مردم و امام پیوند ایجاد کرده بود و این جزء معجزات خداوند بود.

شیونی خودجوش در فراغ مردی عظیم و پدری دلسوز

به گزارش کُردتودی، ۱۴ خردادماه، یادآور عروج ملکوتی بزرگ مردی از تبار نور است که بر بلندای تاریخ سرود فتح و ظفر سر داد و امید را در دل ستمدیدگان خسته از ظلم و استعمار روشن کرد و آزادی و آزادگی را معنایی تازه بخشید؛ روزی که ملت بزرگ ایران و حتی مستضعفان و آزادگان دنیا در فراق محبوب خود صاحب عزا شدند.

خرداد، ماه اندوه است. اندوه فراق مرزبان حماسه و ایثار، مردی که ستایش تمام عصرها و نسل ها را در پیشگاه خویش برانگیخته است.

در وداع مردی که با آمدنش شب های تاریک و بی ترانه ما را به صبح دل انگیز و سپید رهایی مبدّل ساخت هنوز غمباریم. آری او، مرد تنهای صحنه های آتش و خون، پاکمردی از بیشه عدالت و ایمان، و آزاد مردی بی مانند در جهان معاصر بود که آزاد مردان عالم از شمیم نفس های گرمش، به زندگی سلام گفتند.

امام خمینى زنده است تا اسلام ناب محمدى زنده است و او زنده است تا پرچم عظمت اسلام و وحدت مسلمین و نفرت از ظالمین برافراشته است.

کاک ولی حسینی یکی از  مردمان خوب استان کردستان است، وی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، و از حال و هوای آن روزها که 43 سال بیشتر نداشته است برایمان می گوید، روزی که خبر رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی امام راحل را شنیده است گویی یاداوری آن روز او را به یاد تلخ ترین خاطره زندگیش می اندازد این را می شود از چشمان اشک آلودش فهمید.

وی با بغضی در گلو نشسته گفت: طبق معمول، منتظر پخش اخبار صبحگاهی بودم که رادیو ایران بعد از قطع برنامه های عادی خود تلاوت آیات قرآن را پخش کرد و در ساعت هفت صبح، درگذشت امام خمینی (ره) را با قرائت پیام فرزندش اعلام کرد. باور این خبر برایم خیلی سخت بود، همان لحظه برای کسب اطلاع بیشتر به خارج از منزل رفتم و در کمال ناباوری با شیون و گریه و زاری مردم مواجه شدم شیونی که همه در فراغ عزیز و پدری دلسوز سر می دادند.

کاک ولی حسینی می گوید: بعد از شنیدن خبر رحلت امام خمینی(ره) جمعیت زیادی در مسجد جامع شهر جمع  شده بودند که مراسم ختمی در مسجد جامع شهر سنندج برگزار شد و یکی از شلوغ‌ترین اجتماعات تا آن روز بود که به چشم می دیدم. شخصیت‌های برجسته و جریان‌هایی که تا آن روز ارتباطی با حاکمیت نداشتند در مراسم حضور داشتند، حتی آنهایی که حضور نداشتند، پیام‌های صوتی برای مردم فرستادند و این مصیبت را تسلیت گفتند.

این شهروند کردستانی می گوید: رحلت امام باعث همبستگی و همدلی بین توده‌های مردم کردستان و حاکمیت شد، همان چیزی که شاید دشمنان بر ‌عکسش را تصور می‌کردند. شاید بتوان گفت درصد بسیاری از مردم با رحلت حضرت امام(ره)، عظمت انقلاب را شناختند.

کاک ولی افزود: بسیاری از مردم بدون هیچ هماهنگی و نظارت دستگاه‌های حکومتی به ‌صورت خودجوش خودشان عازم تهران برای شرکت در مراسم رحلت امام شدند.

آقای علی عباسعلی فرهنگی بازنشستهT یکی دیگر از شهروندان استان کردستان است، وی می گوید:  آن چیزی که ما در زمان رحلت امام راحل در آن روزها مشاهده می‌کردیم مسائل سیاسی یا جناحی نبود بلکه  پیوند قلبی توده‌های مردم اهل سنت کردستان با شخص حضرت امام(ره) بود.

وی می گوید: آن زمان من جوان  بودم و خوب به خاطر دارم که اکثر مردم علاوه بر غم از دست دادن امامشان، نگران آینده انقلاب اسلامی و کشور بودند اما بعد از انتصاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به امامت جامعه توسط مجلس خبرگان دل‌ها آرام گرفت و به یقین در طول دوران انقلاب فهمیدیم کشور ما در برابر این همه طوفان سهمگین بیمه است و پشتوانه الهی دارد.

اقای عباسعلی در ادامه عنوان کرد: حضرت امام خمینی(ره) میراث گرانقدر به مانند  ولایت‌فقیه را در کشور ما به یادگار گذاشتند و فرمودند ولایت‌فقیه بیمه مملکت است و تحت لوای ولایت، ایران می‌تواند در تعاملات حرف اول را بزند و به کشور نیز آسیب نرسد و اگر از ولایت فاصله گرفتیم با مشکل روبه‎رو می‌شویم و در این حالت باید قدردان میراث عظیم امام روح‌الله باشیم.

محمدمهدی مرادی یکی از بازاریان سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: من در آن سال‌ها در خیابان انقلاب  مغازه داشتم، روز 14 خرداد  سال 68 تاریخی که امام (ره) به ملکوت اعلا پیوست  همه بازاریان سنندج به محض شنیدن خبر مغازه‌های خود  را تعطیل کردند، بازار سیاه‌پوش شد و چهل روز عزای عمومی اعلام  شد و تعدادی  زیادی از بازاریان به صورت خود جوش  برای حضرت امام(ره) مجلس ختم برگزار می کردند و اکنون نیز بعد از گذشت سالها  از رحلت امام(ره) همه ساله مراسم گرامیداشت امام راحل در این شهر  برگزار می شود.

آقای طیبی راد از اساتید دانشگاه های کردستان می گوید: یک هفته بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره ) من در تهران بودم، در بهشت زهرا غوغایی از حضور مردم در سوگ از دست دادن رهبر انقلاب به پا شده بود.

او می گوید: انقدر حرکت جمعیت زیاد بود که  موج جمعیت را جابجا میکرد  و خود من چند مرتبه تا دو متری مرقد شریف  جلو میرفتم اما ناگهان هر دفعه ده متر ، پانزده متر این طرف یا آن طرف از محل دور می شدم. هر لحظه یکی از عاشقان امام بیهوش می شد و سر دست مردم از محل دور می شد.

این استاد دانشگاه می گوید مردم از صمیم قلب عزادار بودند چرا که مردم رهبری را از دست داده بودند که  حرکات و سکنات و سخنان و رفتار و حیات ممات  ایشان همه اش برای خدا و از سر اخلاص بود و حال با رفتنش  دل های تشنه حقیقت را متاثر  کرده بود.

وی می گوید امام حرکت انقلابی خود را در یک خانه کوچک و گلی  آغاز کرد و عالم را تکان داد و امروز می بینیم که سیاهپوستان و ملت مظلوم آمریکا تکبیر گویان پرچم آمریکا را زیر پا می گذارند و آتش می زنند و مردم عکس شهید سلیمانی و مهندس ابو مهدی را در راهپیمایی هایشان حمل می کنند  که همه این تحولات به برکت قیام امام خمینی است که در سال 41 با عمل به یک آیه قرآن حرکت بزرگ و شجره طیبه ای را بنیان گذاشت که امروز به بار نشسته و روز به روز ثمرش گسترده تر می شود.

به گزارش کُردتودی، خمینی عظیم، در شامگاه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ خورشیدی در بیمارستان به علت ایست قلبی انقلاب اسلامی را تنها گذاشت، وی در این زمان ۸۶ سال داشت. خبر درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صبح ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ از رادیو اعلام شد و پس از یک مراسم وداع در مصلای تهران در ۱۶ خرداد در نزدیکی بهشت زهرا برای همیشه جاودانه شد.

در سوگ جانان؛ اشک و بغض مردم کردستان در روز رحلت امام خمینی (ره) دشمنان را ناامید کرد

به گزارش کُردتودی، شاید مردم ایران در طول حیات سیاسی خود، روزی غمبارتر و تلخ تر از 14 خرداد 1368 ه.ش را تجربه نکرده باشد. روزی که امام خمینی (ره) رهبر بزرگ و دوراندیش خود و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را از دست داد.

شخصیتی برجسته که تأثیری عمیق و سرنوشت ساز بر تاریخ کشور کهن ایران گذاشت و همزمان ارادۀ مردم و آیین آنها یعنی اسلام را در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران ، متجلی کرد.

ولی حضرت امام تنها به عنوان یک سیاستمدار برای ملت ایران و همه مسلمانان مطرح نبود، بلکه ایشان یک عالم بزرگ دینی ، رهبری مردمی و ساده زیست و مظهر مبارزه با ظلم و بی عدالتی به شمار می رفت. از همین روست که با وجود گذشت 30 سال از ارتحال امام خمینی (ره) ، یاد وی همچنان در دلها زنده و رهنمودهایش راهگشاست.

عزاداری پرسوز و تشییع جنازۀ باشکوه و بی نظیر مردم برای امام خمینی (ره(نیز در واقع قدردانی آنها از رهبری بود که همه چیز خود را وقف مردم کرده بود و از صمیم قلب به آنها علاقه و اطمینان داشت. این رابطه عمیق و عاطفی میان مردم و آن مصلح دلسوز باعث شده که پس از 30 سال هنوز اندیشه های مترقی و انقلابی امام ، نه تنها در ایران ، بلکه در سایر کشورهای جهان نیز در میان مردم رو به گسترش باشد.

مردم کردستان با ارادت خاصی که نسبت به رهبر انقلاب دارند معتقدنn انقلاب امام، کرامت‌های انسانی را در جامعه دوباره احیا کرد و میگیند که گرامیداشت سالگرد امام، تجلیل از آرمان‌های امام است، زیرا امام خمینی(ره) با انقلاب خود اسلام را از بن‌بست نجات داد.

مردم کردستان با بزرگداشت یاد و خاطره امام راحل میخواهند که نسل جوان امروزی و نسل‌های آینده را با افکار، اندیشه‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌های امام خمینی(ره) آشنا کنند.

سلیمان الله‌مرادی خبرنگار اهل سنت صداوسیمای کردستان بود که 16 خرداد  1368یعنی روز تشییع پیکر امام خمینی(ره) را پوشش خبری داده ، وی از حال و هوای مردم کردستان در آن روز برایمان می گوید:

آن موقع خبرنگار صدا و سیما بودم،  آمدیم سر کار و قرار شد از حال و هوای شهر گزارش تهیه کنیم. سطح شهر به‌شدت خلوت بود. آن موقع روز تا به حال شهر این‌قدر خلوت نشده بود. تک و توکی که از مغازه‌ها باز شده بود رفتیم برای مصاحبه کردن. این نکته را باید بگویم که شرایط آن زمان کردستان به‌گونه‌ای بود که مردم تمایلی برای مصاحبه با تلویزیون نداشتند اما به‌عکس در آن زمان، به‌خاطر دارم از 40 الی 50 نفری که مصاحبه کردیم نصف جمعیت وسط مصاحبه بغض و شروع به گریه می‌کردند. وقتی به سازمان برای تدوین آمدیم همه عوامل که عمدتاً افراد بومی استان کردستان بودند جمع شده بودند و حرف‌های مردم را نگاه می‌کردند و از این حرف‌ها تعجب کرده بودند.

مراسم ختمی در مسجد جامع شهر سنندج برگزار شد که یکی از شلوغ‌ترین اجتماعات تا آن روز بود. شخصیت‌های برجسته و جریان‌هایی که تا آن روز ارتباطی با حاکمیت نداشتند در مراسم حضور داشتند، حتی آنهایی که حضور نداشتند، پیام‌های صوتی برای مردم فرستادند و این مصیبت را تسلیت گفتند.

یعنی اتفاقات جوری رقم خورد که رحلت امام باعث همبستگی و همدلی بین توده‌های مردم کردستان و حاکمیت شد، همان چیزی که شاید دشمنان به‌عکسش را تصور می‌کردند. شاید بتوان گفت درصد بسیاری از مردم با رحلت حضرت امام، عظمت انقلاب را شناختند.

بسیاری از مردم بدون هیچ هماهنگی و نظارت دستگاه‌های حکومتی به‌صورت خودجوش خودشان رفتند تهران برای شرکت در مراسم رحلت امام، یعنی آن چیزی که ما در آن روزها مشاهده می‌کردیم مسائل سیاسی یا جناحی نبود، پیوند قلبی توده‌های مردم اهل سنت کردستان با شخص حضرت امام بود.

تمام این مسائل در شرایطی بود که اینجا کردستان بود و یکی از استان‌های مرزی که هشت سال درگیر جنگ بود، درگیر ناامنی‌های بعد از انقلاب بودند، فرزندانشان شهید شده بودند، بعضی‌ها به‌خاطر تبلیغات جذب گروهک‌ها شده بودند و در این هشت سال واقعاً در سختی زندگی می‌کردند و روز خوشی ندیدند، با وجود همه این مسائل یک چیزی بین مردم و امام پیوند ایجاد کرده بود و این جزء معجزات خداوند بود.

اعلام خبر رحلت امام، یکی از بدترین و تلخ ترین خاطرات آن زمان برای همه بود

در ادامه گزارش پای صحبتهای مردی نشستم که سالهای زیادی از روزهای عمرش گذشته بود و سینه ای مالا مال از خاطرات آن روزگاران بود که یکی از آن مناسبت‌های مهم، رحلت امام خمینی بود. کاک احمد میگوید آن روزها همه برای سلامتی رهبر انقلاب مشغول دعا کردن و نظر و نیاز به درگاه خدا بودند اما صبح روزی که خبر رحلت امام در تلویزیون توسط آقای حیاتی اعلام شد شاید یکی از بدترین و تلخترین خاطرات آن زمان برای همه باشد.

کاک احمد میگوید؛ آن روز بعد از خبر رحلت امام خیابان‌های سطح شهر سنندج یک‌دست تعطیل بود. اولین کسی را که در خیابان دیدم جمعی از دوستانم بودند که همگی از شدت اندوه این خبر گریه میکردند.

روز رحلت امام خمینی، سنندج یک دست غرق در ماتم و عزا بود

کاک محمود شهروند سنندجی دیگری است که به محض جویا شدن موضوع گزارش ما شروع به صحبت کردن در مورد امام، آن بزرگ مرد تاریخ جهان کرد.

کاک محمود میگوید؛ روز رحلت امام خمینی، سنندج یک دست غرق در ماتم و عزا بود بسیاری از دوستان و مردم شهر برای شرکت در مراسم خاک سپاری رهبر کبیر انقلاب راهی تهران شدند یعنی آن چیزی که ما در آن روزها مشاهده می‌کردیم مسائل سیاسی یا جناحی نبود، پیوند قلبی توده‌های مردم اهل سنت کردستان با شخص حضرت امام بود و بسیاری نیز در مراسم ختمی که در مسجد جامع شهر سنندج برگزار شد که یکی از شلوغ‌ترین اجتماعات تا آن روز بود شرکت کردند و برای داغ فراق رهبر عزیز در ماتم نشستند.

وی میگوید: امام خمینی بزرگ مردی بود که حتی با رحلت خود باعث همبستگی و همدلی بین توده‌های مردم کردستان و حاکمیت شد، همان چیزی که شاید دشمنان بالعکسش را تصور می‌کردند.

کرمان

رحلت امام خمینی(ره) در آیینه خاطرات مردم کرمان

کرمانشاه

مردم کرمانشاه امام(ره) را به چه خصلتی می‌شناسند؟

مرکزی

تشییع باشکوه امام بیعت امت با رهبر انقلاب بود/روزهای نیمه خرداد در تاریخ ایران فراموش نشدنی است

به گزارش دیار آفتاب؛ خردادماه یادآور روزهای ماندگار در تاریخ ایران است از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ تا آزادسازی خرمشهر در ۳ خرداد ۶۱ و شاید یکی از ماندگارترین روزهای خرداد چهاردهمین روز این ماه در سال ۶۸ باشد که سی‌ویک سال قبل در چنین روزی جهان اسلام وجودی ارزشمند و شخصیتی عالم و با تقوا را از دست داد و حضرت روح‌الله «بادلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا به‌سوی جایگاه ابدی سفر کرد»، اما اندیشه و اصول او همواره در بطن جامعه‌ی ما جاری و راهگشاست.

هرچند سال‌ها از رحلت امام خمینی (ره) می‌گذرد اما امت قدرشناس و همیشه درصحنه ایران هرساله با حضور در کنار مرقد مطهر ایشان با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با آرمان‌های امام راحل و رهبری و شهدا تجدید میثاق می‌کنند.

امروز جامعه‌ی ما نیازمند آن دست تا همواره خط امام و اصول اساسی انقلاب را بازخوانی کند تا در امتداد مسیری را که امام خمینی ترسیمگر آن بودند بدون هیچ لغزشی به‌پیش برویم و منبع اصلی برای تبیین بدون تحریف و انحراف این مبانی مطمئناً رهبر معظم انقلاب هستند.

حال بعد از سال‌ها بر آن شدیم تا به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، هرچند مختصر در گفتگو با دو نفر از کسانی که آن روزها را به یاد دارند به نقل برخی خاطرات بپردازیم.

کاظمی یکی از شهروندان اراکی: روزهای نیمه خرداد در تاریخ ایران فراموش نشدنی است

کاظمی یکی از شهروندان اراکی در گفتگو با دیار آفتاب؛ حال وهوای آن روزها را این چینین روایت می کند: طی روزهای بستری حضرت امام (ره) در بیمارستان همه‌ی مردم برای سلامتی ایشان دعا می کردند و هنگامی که تلویزیون تصاویری از امام در بیمارستان پخش می‌کرد واقعاً برای مردمی که عاشقانه به ایشان علاقه داشتند ناراحت‌کننده بود.

وی ادامه داد: لحظه‌ای که خبر ارتحال حضرت امام از تلویزیون اعلام شد هنوز در خاطر همه‌ی مردم هست و این جمله‌ی معروف گوینده خبر: «روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان به ملکوت اعلی پیوست» که اندوهی بر دل میلیون‌ها انسان نه‌فقط در ایران بلکه در سراسر جهان نشاند فراموش‌شدنی نیست.

کاظمی خروش احساسات مردم بعد از رحلت امام اشاره کرد و افزود: به اعتقاد بنده نیمه ی خرداد و روزهی ۱۴ و ۱۵ سال ۶۸ جزو فراموش‌نشدنی‌ترین روزها برای ملت ایران در طی قرن‌ها باشد چراکه بدون شک در این مدت محبوبیت و نفوذ امام را در بین مردم نداشته است و فقدان چنین شخصیت عظیمی برای مردم حزن‌انگیز بود، شاید بیش از هر چیز مردم با این جمله در وصیت‌نامه‌ی الهی-سیاسی امام (ره) اشک ریختیم که فرمودند: «... از خدای رحمان و رحیم می‌خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد».

وی همچنین در رابطه با انتخاب رهبری بعد از امام بیان کرد: به یاد داریم که بسیاری از دشمنان اسلام فکر فروپاشی نظام اسلامی بعد از امام خمینی را در سر می‌پروراندند اما لطف و تقدیر الهی بر این بود تا ساعاتی بعدازاین اتفاق حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زعامت جامعه‌ی اسلامی را بر عهده بگیرند و افکار تباه بدخواهان را نقش بر آب کنند.

این شهروند اراکی ادامه در ادامه گفت: آیت الله خامنه‌ای در بین مردم از انقلابیون شناخته‌شده و نزدیکان برجسته و مورد اعتماد حضرت امام بود و انتخاب ایشان با درصد رأی بسیار بالا به‌عنوان رئیس‌جمهور نشان‌دهنده مقبولیت زیاد در بین مردم بود بعلاوه اینکه ایشان ارتباط خوب و صمیمانه‌ای با مردم داشتند و بعد از رهبری ایشان و نقل‌قول حاج احمد آقا مردم متوجه شدند که آقای خامنه‌ای برای رهبری مدنظر امام بوده‌اند.

وی همچنین در رابطه با مراسم وداع با پیکر مطهر امام خمینی در روز ۱۵ خرداد سال ۶۲ می گوید: مراسم روز تشییع امام بسیار باشکوه انجام شد و به اذعان بسیاری، بزرگ‌ترین تشییع و اجتماع تاریخ بود، می‌شنیدیم و در تصاویر تلویزیونی هم مشخص بود که مردم بسیاری از سراسر ایران و از دورترین نقاط خود را به تهران رسانده بودند تا در آخرین لحظات هم وفاداری خود را به امام و بیعت با رهبر انقلاب به نمایش بگذارند.

مبینی یکی از نوجوانان دهه ۶۰ و فرزند شهید: تشییع باشکوه امام بیعت امت با رهبر انقلاب بود

مبینی یکی از اهالی اراک در رابطه با وقایع نیمه ی خرداد سال ۶۸ در گفتگو با دیار آفتاب؛ روایت می کند: در آن دوران نوجوان ۱۶ ساله بودم و با تعدادی از رفقا در مسجد محل فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دادیم و شاید از لحاظ سنی انقلاب و سال‌های دفاع مقدس را به‌خوبی درک نکرده بودیم اما شخصیت و روح بزرگ امام ما را تحت تأثیر قرار می داد و همواره سعی می‌کردیم با عمل به رهنمودهای ایشان سرباز خوبی برایشان باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: از همان روزهایی که خبر ناراحتی قلبی حضرت امام جدی شد و در بیمارستان بستری شدند ناراحت بودیم و صبح روز ۱۴ خرداد بعد از شنیدن خبر رحلت ایشان بسیار ناراحت شدیم، امام با جاذبه و مهری که داشت برای ما فرزندان شهدا و البته همه‌ی مردم یک پدر معنوی بود و با فقدان ایشان دوباره احساس کردیم که یتیم شده‌ایم و داغ از دست دادن پدر برایمان تازه شد اما انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری جامعه با توجه به شناختی که از شخصیت انقلابی، مورد تائید امام بودن و ایثار و جانبازی ایشان در راه انقلاب داشتیم باعث آرامش خاطر مردم بود.

این شهروند اراکی در رابطه با مراسم تشییع امام راحل بیان کرد: بعد از نصب پارچه‌های مشکی و سیاه‌پوش کردن مسجد و محل با جمعی از دوستان و همکاری امام جماعت مسجد محل تصمیم گرفتیم تا به هر صورت خود را به تهران برسانیم تا در مراسم شرکت کنیم و با تمامی مسائلی که وجود داشت به تهران رسیدیم و آنچه در خاطر دارم فقط سیل جمعیتی بود که به هر طریقی خود را به تهران می‌رساند، روز تشییع هم ازدحام جمعیت به‌قدری بود که نه‌تنها در عکس‌ها و فیلم‌ها که آن حجم در محدوده تصور هیچ‌کس نمی‌گنجید و آن همه را با خود می‌برد.

مبینی در ادامه گفت: شاید نتوان به‌جز خواست اراده‌ی الهی بر این خروش میلیونی چیز دیگری را عنوان کرد چراکه هنوز هم دنیا چنین اجتماع عظیمی را در تشییع پیکر شخصیت‌های مختلف به خود ندیده است و بدون تردید پیوند قلبی امام و امت بود که حادثه‌ای تاریخی را رقم زد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مردم حقیقت جایگاه امامت و ولی‌فقیه را در جامعه اسلامی درک می‌کردند و با تمام تعلق‌خاطری که به امام خمینی داشتند با این حضور بی‌نظیر در تشییع به‌نوعی بیعت خود را با رهبر معظم انقلاب و آرمان های امام راحل به رخ تمام دشمنان اسلام کشیدند.

همدان

حال و هوای مردم نهاوند در ایام ارتحال امام خمینی(ره)

به گزارش عصر همدان، خرداد سال ۶۸ و خاطرات روزهای غم‌انگیز آن تاریخ هیچ‌وقت از ذهن مردم کشورمان پاک نمی‌شود، روزهایی که مردم امام امت و رهبر خود را ازدست‌داده بودند و امام راحل آسمانی شده بود.

حال هوای شهرها و روستاهای کشور آن روزها صحنه‌هایی به‌یادماندنی از عشق و علاقه مردم به مولا و مقتدایشان بود و جدایی و دوری از مرادشان و معمار کبیر انقلاب اسلامی برای کسی قابل‌قبول و باورکردنی نبود.

در آن ایام سخت ولی خبر انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب توسط مجلس خبرگان موجی از امیدواری و شادی را در بین امت حزب‌الله ایران اسلامی به راه انداخت و مردم از اینکه شاگرد راستین مکتب امام به‌عنوان رهبر امت انتخاب‌شده است خوشحال بودند.

مردم نهاوند در فیلمی که در ادامه مشاهده می‌کنید از حال و هوای روزهای ارتحال امام خمینی (ره) و انتخاب شدن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب می‌گویند.

لرستان

خاطرات مردم لرستان از شنیدن خبر رحلت حضرت امام(ره)

به گزارش سفیرافلاک،وقتی که خبر مخابره شد هیچ کسی دلش نمی خواست این خبر حقیقت داشته باشد«روح بلند پیشوای مسلمانان جهان و رهبر آزادگان جهان حضرت امام خمینی(ره) به ملکوت اعلی پیوست»

 مردم لرستان از خاطرات تلخ نیمه خردادماه سال 1368 می گویند.

یکی از شهروندان با بیان اینکه با ارتحال امام(ره) جهان تشیع و اسلام غرق در ماتم شد؛ گفت: روز 14خرداد هوا غبار آلود بود و ما خیال می کردیم که این غبار غم است و آسمان هم برای امام غمگین است.

 

گیلان

روزهای ارتحال رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی خاطراتی را برای مردم تداعی می کند، در ویدئو زیر خاطراتی از یک زوج گیلانی که در دوران جوانی و نوجوانی شان با این واقعه غم انگیز مواجه شدند، مشاهده می کنید.

در حال بروزرسانی ....

به گزارش سفیرافلاک،وقتی که خبر مخابره شد هیچ کسی دلش نمی خواست این خبر حقیقت داشته باشد«روح بلند پیشوای مسلمانان جهان و رهبر آزادگان جهان حضرت امام خمینی(ره) به ملکوت اعلی پیوست»

 مردم لرستان از خاطرات تلخ نیمه خردادماه سال 1368 می گویند.

یکی از شهروندان با بیان اینکه با ارتحال امام(ره) جهان تشیع و اسلام غرق در ماتم شد؛ گفت: روز 14خرداد هوا غبار آلود بود و ما خیال می کردیم که این غبار غم است و آسمان هم برای امام غمگین است.

نظر شما