شناسهٔ خبر: 40492075 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

پساکرونا و توجه به بسترهای خدمات الکترونیک

دوران کرونا و افزایش توجه به بسترهای خدماتی بر پایه اینترنت بیش از پیش مورد توجه دولت ها و اتحادیه های بین المللی بوده است، چالشی که به یکباره جهان با آن مواجه شد و هم اکنون با افزایش روزانه مبتلایان با آن دست و پنجه نرم می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدصادق کریمی،  دوران کرونا و افزایش توجه به بسترهای خدماتی بر پایه اینترنت بیش از پیش مورد توجه دولت‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی بوده است، چالشی که به یک‌باره جهان با آن مواجه شد و هم اکنون با افزایش روزانه مبتلایان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کاهش مراودات مردم با یکدیگر و لزوم کاهش مراجعه مردم به مراکز خدماتی به خصوص دفاتر پیشخوان، بانک‌ها، مؤسسات مالی و خدماتی و ... موجب شد مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه خدمات الکترونیک بیش از گذشته برای کاهش اثرات کرونا که به علت حضور پرشمار مردم و تجمعات رخ می‌دهد همت کنند.

افزایش مبتلایان به کرونا در جهان و به خصوص آمریکا و سایر کشورهای جهان امروز چالش جدی سازمان‌های بین‌المللی بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس همه‌گیر است و تأکید می‌کند باید فاصله اجتماعی بین مردم برای مقابله با کووید ۱۹ رعایت شود.

افزایش خدمات الکترونیکی امروز همراه با کاهش حضور مردم و اتلاف وقت برای حضور در دفاتر و مراکزی است که به آن اشاره کردیم، این اهمیت به‌اندازه‌ای مورد توجه واقع‌شده که بانک‌ها برای این منظور خدمات متنوعی را که سابقاً کمتر به آن توجه می‌شد امروز با تبلیغات به مردم معرفی می‌کنند.

امروز خدمات متفاوت‌ از گذشته انجام می‌شود و شما می‌توانید بدون نیاز به حضور در مراکز قضایی ابلاغیه‌های احکام و طرح شکایت خود را پیگیری و از وضعیت آن مطلع شوید. می‌توانید آخرین وضعیت مرسولات پستی، کارت سوخت و گواهی‌نامه شخصی خود را از طریق وبسایت های معرفی شده مشاهده کنید.

شما امروز می‌توانید بدون نیاز به حضور در کلاس بلکه در منزل با استفاده از اینترنت پرسرعت و یک رایانه با همکلاسی‌های خود برای ادامه دروس دانشگاهی و یا دانش.آموزی ارتباط برقرار کرده و همراه با آن‌ها از خدمات راه دور آموزشی بهره‌مند شوید و کلاس آنلاین برگزار کنید و بدون نیاز به حضور در کلاس در هر مکانی هستید با استفاده از تکنولوژی روز در کلاس درس حاضر باشید.

ایجاد بسترهای رایگان خدماتی می‌تواند مردم را به تشویق برای استفاده از این نوع ابزارها هدایت کند؛ رفتار متفاوت مردم در بهره‌مندی بیشتر از فضای مجازی موجب می‌شود هزینه‌های دولت برای راه.اندازی مراکز خدماتی جدید، تخلفات، و اعتراض به عدم حضور کارکنان برای انجام خدمت کاهش پیدا کند؛ سرعت انجام خدمت، در دسترس بودن و هزینه اندک استفاده از خدمات الکترونیک افزایش یابد و به طبع آن رضایت مردمی را پیش رو داشته باشد.

نمونه بارز آن را می‌توان در ثبت‌نام پرحاشیه خودروهای سواری و یا آزادسازی سهام عدالت که با فرایند نسبتاً کامل الکترونیکی و اینترنتی انجام شد اشاره کرد. البته سؤال و پاسخ‌های مختلفی در این بحث وجود دارد که در آینده می‌توان در مورد آن گفتگو کرد اما مهم‌ترین قسمت ماجرا همان اجرای غیرحضوری این رویداد کشوری توسط سازمان.های دولتی بود که پیش از این ریسک‌پذیری انجام چنین اتفاقاتی را قبول نمی‌کردند.

افزایش بسترهای دولت الکترونیک از سوی دیگر موجب کاهش تخلفات اداری و شفافیت آماری در ارائه خدمات مختلف به مردم می‌شود. این امر به دلیل استفاده از فرآیندهای از پیش طراحی‌شده و هوش مصنوعی در پاسخ به نیازهای مردم موجب شده امور پرتکرار درصد خطای کمتری در تحویل خروجی نسبت به سایر فرآیندهای جدید باشد.

امروز پرداخت الکترونیکی قبوض بدون نیاز به حضور در بانک به یک فرهنگ رفتاری از سوی مردم تبدیل شده و با استقبال زیادی همراه است به طوری که اپلیکیشن‌های مختلفی با نام و نشان‌های زیبا از آپ و ایوا و بله گرفته تا سکه و .... برای انجام تبادلات مالی معرفی و در بستر فضای حقیقی و مجازی تبلیغ می‌شوند.

استقبال سیستم‌های مختلف از این نوع خدمات به دلیل هزینه‌های پایین اجرا و کارمزدهای مناسب و همچنین مزایای آن برای مردم در صرفه‌جویی زمان اهمیت اجرای آن را دوچندان کرده است.

کرونا یاد داد که باید جهان به سوی مجازی‌سازی بیشتر و کاهش حضور مردم برای انجام خدمات خرد پیش برود، شاید اگر این ویروس خطرناک امروز در جامعه بین‌الملل مورد توجه قرار نمی‌گرفت خدمات الکترونیکی نیز سالیان سال با توسعه فاصله داشت. اما این اتفاق نیفتاد و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه امسال بودجه‌های خوبی برای این منظور اختصاص دادند.

پیش‌بینی می‌شود خدمات بانکی رویه جدیدی را برای خود دریافت‌های الکترونیکی محیا می‌کنند که نوید رویدادهای خوب است.

در یادداشت‌های پیش رو تلاش می‌کنیم درباره بسترهای فین تک که امروز متوجه مسئولان بانکی است صحبت کنیم. این خدمات از دهه‌های اخیر توسط بانک‌های بزرگ جهانی مهم قلمداد شده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای ترویج و توسعه به خود جذب کرده است.

انتهای پیام/4129/

نظر شما