شناسهٔ خبر: 40491741 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آذربایجان از دیدگاه امام (ره)؛ آذربایجان سنگر پایدار و محکم اسلام و کشور است

سعی داریم با تحقیق و تأمل در سخنان امام خمینی (ره) در مورد مردم منطقه آذربایجان نظرات و راهنمایی‌های ایشان را بازخوانی دوباره انجام دهیم تا چراغ راهی برای مردم غیور آذربایجان باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، 14 خردادماه سال 1368 بود که خبر رحلت امام خمینی (ره) از رسانه‌ها اعلام شد و غمی جانگداز بر دل‌های مستضعفان و آزادگان جهان گذاشت.

حالا رهبری که دنیا را وسیله‌ای برای رسیدن به کمال می‌دانست، و مَسند را به مانند اولیای الهی پوچ و واهی می‌پنداشت، در میان مردم نبود، اما آرمان‌ها و اندیشه‌های ایشان تا به امروز نه تنها راهنمای خلق ایران بلکه راهنمای تمام خلق‌های آزاد جهان است، چنانکه میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق در این خصوص می‌گوید: "امام خمینی (ره) فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد."

در این گزارش نیز سعی داریم با تحقیق و تأمل در سخنان امام خمینی (ره) در مورد مردم منطقه آذربایجان نظرات و راهنمایی‌های ایشان را بازخوانی دوباره انجام دهیم تا چراغ راهی برای مردم غیور آذربایجان باشد.

باید در برابر توطئه عمال خارجی هوشیار بود

امام خمینی (ره) در دیدار با بانوان خطه آذربایجان حوادث و فتنه دشمنان انقلاب را مورد بررسی قرار داده و از مردم می‌خواهند در برابر تحرکات عمال خارجی هوشیار باشند.

هوشیاری کامل در برابر توطئه‌ها با یادآوری نقش ویژه آذربایجان در تمامی نهضت‌های تاریخ معاصر توصیه‌ای بود که امام خمینی (ره) در دیدار با نمایندگان اقشار مختلف مردم آذربایجان گوشزد کردند.

ریشه‌های فاسد قصد بدنامی آذربایجان را دارند

امام خمینی (ره) در دیدار با کارکنان جهاد سازندگی تبریز در بیان علل پیروزی انقلاب اسلامی و تحول روحی ملت ایران، اشاره‌ای به حوادث آذربایجان کرده و فرمودند: "..... من متأسف می‌شوم از اینکه می‌بینم در محیط آذربایجان که محیطی بوده است که همیشه طرفدار اسلام، همیشه طرفدار استقلال کشور، یک ریشه‌های فاسدی پیدا بشوند که بخواهند بدنام کنند آذربایجان را...".

شما سرافراز در ایران و در دنیا بودید

 امام خمینی (ره) در توصیه‌ای به مردم آذربایجان گفتند: «... شما سرافراز در ایران و در دنیا بودید. برای اینکه همه توطئه‌ها که واقع می‌شد، می‌شکستید. شما در صف اول بودید در مشروطه و بعد از مشروطه... شما خیابانی دارید و ستارخان دارید و باقرخان... مرحوم آقامیرزا صادق آقا [انگجی] از مجاهدین بود... نگذارید شما را آلوده کنند و این نشان الهی که در پیشانی‌های آذربایجانی‌هاست این‌ها بکنند و به جای او چیز دیگر بچسبانند...».

باید از غرب زدگی و شرقی زدگی بیرون آمد

لزوم بازگشت به خویشتن و رسیدن به استقلال فکری و فرهنگی، توصیه‌ای بود که امام خمینی (ره)، در جمع دانشجویان انجمن اسلامی دانشکده حقوق و دانشسرای اردبیل بیان داشتند و افزودند: «... شما دانشجویان عزیز خودتان در صدد باشید که از این غربزدگی بیرون بیایید... شرق خودش را گم کرده و شرق باید خودش را پیدا کند...».

دشمنان نمی‌خواهند کشور مستقل و آزاد باشد

امام خمینی (ره) در دیدار با کارکنان جهاد سازندگی و رادیو و تلویزیون تبریز ابرازداشتند: «... امروز روزی است که اگر در ایران آرامش نباشد، هیچ کار اصلاحی را نمی‏ شود انجام داد... آن‌ها که می‌خواهند جمهوری اسلامی تحقق پیدا نکند در این کشور، و کشور مستقل و آزاد باشد، تشنج ایجاد می‏ کنند...».

ایشان ادامه دادند: «... من سفارشم به همه این است که از تشنج‌‏ها و از تحصن‌ها و از راهپیمایی‌های خلاف خودداری بکنند...».

خداوند آذربایجان را برای ما حفظ کند

امام خمینی (ره) در دیدار با اقشار مختلف شهر تبریز، اظهارداشتند: «آذربایجان همیشه در رﺃس قیام‌ها بود ... و در این نهضت هم بحمدالله آذربایجان پیشقدم بود. خداوند آذربایجان را برای ما حفظ کند».

دشمنان بیخود خودشان را معطل کرده‌اند!

پیشگامی آذربایجان و علمای آذربایجان در نهضت‌های ایران و موضوع خرابکاری‌های ضدانقلاب در این منطقه موضوعی بود که امام خمینی (ره) در جمع روحانیون و نمایندگان مردم تبریز تاکید کرده و ادامه دادند: «... مملکتی که 98 درصد آن مسلمان هستند، علاقه دارند به اسلام، این را نمی‏شود هیچ وقت با این حرف‏ها و با این قلم‌ها از اسلام منحرف کرد. این‌ها بیخود خودشان را معطل کرده‌اند!».

آیت الله طالقانی یک عالم عامل بود

 امام (ره) در جمع عشایر استان آذربایجان شرقی با اشاره به نحوه پیروزی انقلاب اسلامی عنوان نمودند: «... پیروزی بود که جز با اراده خدای تبارک و تعالی هیچ امکان تحقق نداشت. مخالفین ما و شما، دشمن‌های ملت، همه جور ابزار جنگی در دستشان بود، تمام ابزارهای جنگی که آن‌ها داشتند و تمام پشتیبانی‌های ابرقدرت‌ها و قدرت‌های بعدی، این‌ها همه بودند، لکن باید بگویم خدای تبارک و تعالی همه حربه‌ها را کند کرد».

امام خمینی (ره) در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار با تاکید بر غنی بودن فرهنگ اسلامی ایران از روشنفکران غرب‏زده انتقاد کرده و با اشاره به تجلیل مردم از آیت الله طالقانی فرمودند: «... آقای طالقانی را که شما از او تقدیر کردید، برای اینکه یک عالم عامل بود که به درد مردم می‌رسید، نه یک روشنفکر و نه یک دموکرات... حالا نویسنده‌ها هر چه می‏خواهند بگویند...».

مردم آذربایجان از توطئه‌های بوجود آمده در این خطه جلوگیری کنند

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اهالی شهرستان میانه با امام خمینی (ره)، دیدار کردند که ایشان ضمن قدردانی از آنان فرمودند: «امید آن دارم که ملت شریف ایران و خصوصاً ملت شریف آذربایجان با توجه به مشکلاتی که برای کشورشان پیش آمده است، بیشتر از پیش توجه داشته باشند و توطئه‌هایی را که در اطراف کشور، خصوصاً، در آذربایجان، در دست تحقق است با هوشیاری با بیداری و با تعهد به اسلام از آن جلوگیری کنند».

 امام خمینی (ره) با اشاره به فعالیت‌های توطئه گران فرمودند: «من به این اشخاص که در بعضی حوزه‌های علمیه مجتمع شدند، گوشزد می‏کنم و هشدار می‏دهم که از شیطنت دست بردارند... اگر ادامه پیداکند این شیطنت‌ها... چه در تهران و چه در قم و چه در مشهد و چه در سایر جاهای ایران، افراد شناخته شده توسط دادگاه‌ها خواسته خواهند شد».

 ایشان با اشاره به جنگ تحمیلی فرمودند: «از این که جنگ طولانی شده است نهراسیم. جنگ به نفع اسلام است. ما حق هستیم... مرگ مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی نزدیک است. قوای مسلح ایران با کمال رشادت در مرزهای مشغول مجاهده هستند و تمام ملت پشتیبان آنهاست».

آذربایجان سنگر پایدار و محکم اسلام و کشور است

امام خمینی (ره) در پیامی خطاب به آقای میرزاحسن انگجی، از مجاهدات روحانیون و مردم آذربایجان و پشتیبانی آنها از نیروهای مسلح تشکر کردند و فرمودند: «آذربایجان همیشه سنگر پایدار و محکم اسلام و کشور بوده است و انشاءالله خواهد بود».

ما نمی‌خواهیم مسلحانه با غائله‌های آذربایجان برخورد کنیم

 امام خمینی (ره) در جمع دانشجویان کرمانشاهی به تحلیل حوادث آذربایجان پرداخته و فرمودند: «لابد آقایان غائله ه‏ای که به وجود آوردند در تبریز شنیده‌اید. این‌ها تبریزی نیستند. اهل تبریز فکرشان این فکر نیست که با اسلام مبارزه کنند، این‌ها یک اشخاصی هستند که از خدمت گذارهای اجانب هستند».

ایشان با توجه به شایعاتی که عوامل خلق مسلمان در دهات آذربایجان، مبنی بر اعلام جهاد از سوی سیدکاظم شریعتمداری، انتشار می‏دهند، ابرازداشتند: «این‌ها همه دروغ می‏گویند. جهاد علیه اسلام؟ جهاد برای خاطر کارتر؟...».

امام خمینی (ره) در تذکری اظهارداشتند: «... اگر بخواهیم این‌ها را با اسلحه از بین ببریم، همان خود تبریز این‌ها را از بین می‌برد، اگر ما بگوییم. لکن ما نمی‏خواهیم اینطور بشود. ما می‏خواهیم مملکتمان آرام باشد تا بتوانیم اصلاح کنیم».

ایشان در ادامه سخنانشان همه را به قیام علیه شیطان بزرگ، آمریکا، دعوت کردند و ضمن حمله به سیاست آمریکا و کارتر فرمودند: «... کارتر بد سیاستمداری بود برای آمریکا... آمریکا را بدنام کرد... این کارتر لایق این نیست که رئیس جمهور آمریکا باشد...».

احزاب مخالف، چون بنای قیام مسلحانه ندارند، آزادند و نشریه هم دارند

امام (ره) در جمع روحانیون آذربایجان شرقی و غربی ضمن تجلیل از نقش تاریخی روحانیون آذربایجان بر اهمیت قضاوت و خطیر بودن مسئولیت قضاوت اشاره کرده و خطاب به کسانی که به کار دادگاه‌ها اشکال می‌کنند فرمودند: «... بهتر نیست آقایان برای اینکه تا حدی این قضاوت به صورت واقعی شرعی درآید کمک کنند، نه اشکال کنند؟... کمک کردن به امر شرعی تکلیف آقایان است یا فحاشی تکلیف آقایان است؟».

 ایشان خطاب به مخالفان نظام فرمودند: «... شما سراغ دارید یک دولتی که اگر این دولت از بین برود به جای این دولت آن دولت بیاید بعد از چند روز این مملکت گلستان بشود؟...».

امام خطاب به منافقین فرمودند: «... مادامی که شما تفنگ‌ها را در مقابل ملت کشیده‌اید، یعنی در مقابل اسلام با اسلحه قیام کرده‌اید، نمی‏توانیم صحبت کنیم... اعلام کنید که در عین حالی که رأی به قانون نداده‌ایم لکن سر به او می‌سپاریم... به این‌ها عمل کنید ما هم با شما بهتر از آن طوری که شما بخواهید عمل می‌کنیم... شما به قوانین اسلام سر بگذارید... من هم که یک طلبه هستم با شما حاضرم که ده‌ها جلسه با شما بنشینم...».

«...شما الآن می‌بینید که احزابی که انحرافی هستند و ما آنها را جزء مسلمین هم حساب نمی‏کنیم، مع ذلک چون بنای قیام مسلحانه ندارند و فقط صحبت‌های سیاسی دارند، هم آزادند و هم نشریه دارند به طور آزاد... مادامی که با کشور اسلامی جنگ ندارند و در مقابل اسلام قیام مسلحانه نکرده‌اند. بطور آزاد حرف‌های خودشان را دارند می‏زنند... من اگر یک در هزار احتمال می‏دادم که شما دست بردارید... حاضر بودم با شما تفاهم کنم».

انتهای پیام/114/ ت

نظر شما