شناسهٔ خبر: 40491189 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اسرار زیرزمین مخفی کاخ سفید که ترامپ به ‌آن پناه برد

حضور ناگهانی دونالد ترامپ و خانواده‌اش در پناهگاه کاخ سفید حین اعتراضات مردمی در واشنگتن دی‌سی کنجکاوی‌هایی درباره این مخفیگاه زیرزمینی به وجود آورد که در ادامه جزئیاتی از آن ذکر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هفت صبح، روزنامه دیلی میل نوشت ، عوامل سرویس مخفی آمریکا جمعه گذشته هم‌زمان با تجمع صدها معترض مقابل کاخ سفید که برخی از آن‌ها به پرتاب سنگ مبادرت کردند و موانع پلیس را روی زمین می‌کشیدند، دونالد ترامپ را به پناهگاهی در کاخ سفید منتقل کردند.

به گفته یک جمهوری‌خواه نزدیک به کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، ترامپ در حدود یک ساعت در این پناهگاه که برای استفاده در زمان فوریت‌هایی مثل حملات تروریستی طراحی شده است، مستقر شد. شبکه خبری سی‌ان‌ان هم کمی بعد گزارش داد، ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا و پسرش بارون هم احتمالا به ترامپ در این پناهگاه ملحق شدند.

این پناهگاه که رسما با عنوان «مرکز عملیات‌های اضطراری ریاست جمهوری» نامیده می‌شود، در اوایل دهه ۴۰ میلادی به دستور فرانکلین دلانو روزولت، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا ساخته شد. در آن زمان ایالات متحده آمریکا درگیر جنگ جهانی دوم شده بود. بعدها که هری ترومن جایگزین روزولت در مقام ریاست جمهوری شد، این پناهگاه را با طرح‌های نوسازی کاخ سفید توسعه داد که شامل تخریب کامل و بسط زیرساخت‌ها می‌شد.

دولت‌های بعدی آمریکا به ندرت (اگر نگوییم هرگز) از این پناهگاه استفاده کردند و زمان آن به تحولات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ باز می‌گردد. در آن زمان مقام‌های ارشد دولت جورج بوش از ترس اینکه یکی از هواپیماهای ربوده شده به کاخ سفید اصابت کند، راهی این زیرزمین سری شدند.

روزی که چهار هواپیما در آمریکا ربوده شد و بعد به سمت ساختمان‌های پنتاگون، سازمان تجارت جهانی و زمینی در پنسیلوانیا به پرواز درآمدند، جورج بوش در واشنگتن دی‌سی حضور نداشت. اما دیک چنی (معاون وقت رئیس‌جمهوری آمریکا) به همراه همسر جورج بوش و دیگر مقام‌های ارشد به سرعت راهی این پناهگاه شدند.

لارا بوش، همسر جورج بوش سال ۲۰۱۰ در کتاب خاطراتش تحت عنوان «صحبت از اعماق قلب» از تجربه آن روز خود سخن گفت. او نوشت: «از یک جفت در فولادی بزرگ که پشت سرم با صدای بلندی بسته شد، به سمت داخل و راه‌پله هل داده شدم. دیگر در یکی از راهروهای تمام‌نشدنی زیر کاخ سفید قرار گرفته بودم و به سمت مرکز عملیات‌های اضطراری ریاست جمهوری حرکت می‌کردم که حین جنگ جهانی دوم برای فرانکلین روزولت ساخته شده بود.»

او همچنین نوشت: «در امتداد کفپوش‌های قدیمی و لوله‌ها و دیگر تجهیزات مکانیکی که از سقف آویزان بودند، حرکت کردیم. اینجا برای آن طراحی شده است که یک مرکز فرماندهی در زمان فوریت‌ها باشد و به چندین تلویزیون، تلفن و وسایل ارتباطی مجهز است.»

همسر جورج بوش در ادامه توضیحاتش نوشت که در امتداد آن راهروی طولانی به اتاق کنفرانس کوچکی با یک میز بزرگ رسید.

عکاس‌های رسمی کاخ سفید تصاویری از چنی، لارا بوش و دیگر مقام‌های ارشد مانند کاندولیزا رایس، مشاور امنیت ملی وقت آمریکا در آن روز در کنار یکدیگر ثبت کرده‌اند. گمان می‌رود اینجا همان اتاقی باشد که جمعه شب گذشته ترامپ و خانواده‌اش با عجله راهی آن شدند.

مقام‌های دولت بوش در آن زمان به این نتیجه رسیدند که مکان فوق در حدی نیست که به رئیس‌جمهوری و مشاوران او اجازه دهد تا در وضعیت اضطراری عملکرد کارآمدی داشته باشند. بنابراین کاخ سفید پروژه عظیمی را برای ساخت پناهگاهی بزرگتر آغاز کرد که گمان می‌رود در پنج طبقه زیر چمنزار شمالی، واقع در شمال کاخ سفید باشد.

هزینه ساخت این پناهگاه خودکفا ۳۷۵ میلیون دلار شد. در آنجا ذخایر مواد غذایی برای چندین ماه وجود دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که رئیس‌جمهوری و کارکنان او بتوانند در زمان حمله هسته‌ای و بیولوژیکی در آنجا بخوابند.

اندکی پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ و استقرار او در کاخ سفید، او و تعداد اندکی از مشاوران او از این پناهگاه بازدید به عمل آوردند. اگر رئیس‌جمهوری آمریکا به فرار نیاز پیدا کند، حداقل می‌تواند به آن دو مکان برود. یکی از آن‌ها به ساختمان وزارت خزانه‌داری می‌رسد و یک ورودی بدون علامت در خیابان اچ (H Street) دارد. تونل دیگر به چمنزار جنوبی واقع در جنوب کاخ سفید می‌رسد و در آنجا رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند فورا سوار بالگرد مرین وان شود.

نظر شما