شناسهٔ خبر: 40486898 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

دوحه: غلبه قطر بر تحریم‌ها در شرایط کرونا برای جهانیان مشهود است

معاون وزیر خارجه قطر ضمن برشمردن کمک‌های قطر به دنیا در شرایط همه گیری کرونا گفت که کشورش پیامدهای اقتصادی بحران خلیج فارس را که هیچ برنده‌ای ندارد، پشت سر گذاشته است.

صاحب‌خبر -

العالم - آسیا

«لولوة الخاطر» معاون وزیر خارجه قطر گفت که قطر در شرایط شیوع ویروس کرونا در دنیا با وجود اینکه محاصره علیه آن تحمیل شده اما محموله‌های فوری پزشکی و بشردوستانه به 21 کشور دنیا ارسال کرد و یک میلیون و هشتصد هزار مسافر را سالم به کشورشان بازگرداند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، الخاطر در جریان مشارکت خود در یک جلسه بحث و گفت‌وگو از راه دور در مورد روابط میان حوزه خلیج فارس با اروپا گفت: «تلاش‌های بین المللی قطر برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا با وجود محاصره و محدودیت‌هایی که برای گذرگاه‌های هوایی آن اعمال شده برای همه جهانیان مشهود است».

وی تاکید کرد:« در طول این مدت اخیر، قطر محموله‌های فوری پزشکی و بشردوستانه را به 21 کشور ارسال کرده است و خطوط هوایی قطر هم یک میلیون و هشتصد هزار مسافر را سالم به کشورهایشان بازگرداند در حالی که اغلب شرکت‌های هواپیمایی دنیا کار خود را متوقف کرده بودند».

الخاطر گفت: «قطر هواپیماهای باری حامل کمک به چندین کشور از جمله چین، هند، ایران،کویت، لبنان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، آلمان، لهستان، انگلستان، ایالات متحده و استرالیا فرستاد».

یکشنبه گذشته ، قطر ایرویز اعلام کرد که با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و امدادی به آوارگان در سراسر جهان قراردادی منعقد کرده است.

این مقام قطری با تأکید بر اینکه هیچ برنده‌ای در بحران خلیج فارس وجود ندارد، گفت: «عدم همکاری و هماهنگی تأثیر منفی بر سایر پرونده‌های منطقه خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد که دوحه از همه پیامدهای اقتصادی بحران خلیج فارس عبور کرده است و به شکلی پایدار خود را با این شرایط سازگار کرده است.

الخاطر گفت:« مسائل انباشته شده منطقه نیاز به یک رهبری صادقانه منطقه‌ای از داخل منطقه و رویکردی جامع کل نگرانه دارد بدون آنکه یک طرفی به انزوا کشیده شده یا تاریخچه مسائل نادیده گرفته شود».

عربستان، مصر، امارات و بحرین از حدود دو سال (پنجم ژوئن ۲۰۱۷) پیش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را از برای از سرگیری این روابط تعیین کردند.

دوحه همواره بر ضرورت حل بحران خلیج فارس از طریق گفت‌وگو و بدون اعمال هیچ گونه پیش شرطی تاکید کرده است چیزی که کویت و عمان هم برای پیشبرد ان از طریق میانجی‌گری دراین قضیه تلاش می‌کنند.

آلیستر برت، وزیر مشاور پیشین در امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس و چند عضو شورای روابط خارجه اروپا هم در جلسه بررسی روابط خلیج فارس با اروپا شرکت کردند.

بر اساس تازه‌ترین آمار رسمی ، شمار مبتلایان به کرونا در قطر هم تاکنون به ۶۰ هزار و ۲۵۹ نفر رسیده که از این تعداد ۴۳ نفر فوت کردند و ۳۶ هزار و ۳۶ نفر هم بهبود یافتند.

فارس

نظر شما