شناسهٔ خبر: 40486332 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

شیلات، صنعتی سود آور و اشتغال زا؛

کاهش وابستگی های نفتی با توسعه شیلات

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان گفت: اگر حمایت های مالی خوبی از این واحد طی یک دهه گذشته در حوزه شیلات صورت می گرفت، می توانستیم علاوه بر اشتغال زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی و تولیدات محصولات غیر نفتی، صادرات خوبی در این زمینه داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

دکتر سهیل دادخواه در گفتگو با سیناپرس گفت: واحد هرمزگان مانند سایر واحدهای جهاد دانشگاهی و سازمان های کشور، امسال برای تحقق شعار جهش تولید، برنامه های ویژه ای را در نظر گرفته است. یکی از مهمترین بحث های این واحد برای تحقق این شعار، ورود به بحث شیلات است.

وی افزود: شیلات یکی از مزیت های اصلی استان هرمزگان است. سالهاست که بحث آبزیان مختلف و گونه های خاص از جلبک ها تا ماهی در قفس در این استان مطرح بوده است؛ صنعتی سود آور و اشتغال زا که نقش موثری در حفظ ذخایر آبزیان دارد.

وی در خصوص طرح ماهی در قفس اظهارداشت: یکی از برنامه های مهم جهاد دانشگاهی، تولید مرکز بچه ماهی( در استان بوشهر) و تولید غذاهای ماهی و میگو( در استان هرمزگان) است. اکنون بودجه خوبی نیز برای تحقق این مساله به این دو استان اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته یک سری فعالیت های عملیاتی و اقتصادی پیرامون مساله شیلات در این استان صورت گرفت اما امسال به امید خدا اجرایی می شود. یکی از اقداماتی که ما امسال پیگیری می کنیم، بحث شهرک تحقیقاتی آبزی پروری است. رویایی که سال ها پیش در سر می پروراندیم اما امسال بنا داریم با توجه به نامگذاری سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، این طرح را عملیاتی کنیم.

به گفته وی، علاوه بر اجرای طرح های تحقیقاتی، عملیاتی ساختن بحث تولیدی هم در این شهرک تحقیقاتی مد نظرمان است.

وی تصریح کرد: این مجتمع تحقیقاتی کاملا مستقل و خود بودجه است که از محل درآمدی خود، هزینه های بحث تحقیقاتی را تامین می کند. اکنون این شهرک تحقیقاتی طیف وسیعی از تحقیقات حوزه شیلات را در بر می گیرد و زمینه اشتغال زایی جوانان و کارشناسان جویای کار این حوزه را فراهم می کند. مشکلی بزرگی که همواره ما در این استان با آن مواجه بوده ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان ادامه داد: جدا از این مساله، اختصاص بودجه لازم از محل یا سازمان خاص برای تحقق این مساله از بزرگترین مشکلاتی است که اکنون ما با آن مواجه ایم. اگر این حمایت های مالی طی یک دهه گذشته رخ می داد، ما می توانستیم علاوه بر تولید این محصولات، حتی بحث صادرات را هم داشته باشیم. این مساله علاوه بر اینکه می تواند به روی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و صادرات محصولات غیر نفتی تاثیرگذار باشد، می تواند شوک اقتصادی مثبتی برای استان هرمزگان داشته باشد.

دادخواه اظهارداشت: جدا از این مساله ما امسال ده طرح تحقیقاتی( پیرامون موضوع های گردشگری، اقتصادی، صنعت، شیلات و علوم پزشکی و سلامت) را نیز با نظر شورای برنامه ریزی استان در حوزه های گردشگری اقتصادی و صنایع انتخاب کرده ایم. اکنون نیز کارهای آنها را انجام داده و به محققان دانشگاهی مختلف ( عمدتا بومی و در برخی موارد غیر بومی) واگذار کرده ایم.

وی گفت: پیش از این بودجه های تحقیقاتی استان هرمزگان متمرکز نبود و بیشتر طرح ها نیز راه به جایی نمی بردند اما خوشبختانه طی دو سال اخیر بودجه های تحقیقاتی این استان متمرکز شده اند. زمانی که بودجه تحقیقاتی متمرکز شوند، ما می توانیم معضل های خاص این استان را مرتفع کنیم. عمدتا با اختصاص بودجه متمرکز و اجرای این طرح ها می توانیم عمده معضلات حوزه شیلات، صنایع و بحث های اقتصادی استان را رفع کنیم. برای رفع این مشکلات نیازمندیم تا یک سری تجربیات هستیم؛ سطح تجربه های استانی ما باید افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: اکنون یکی از سازمان هایی که باید ما را برای تحقق این امر یاری کند، سازمان جهاد کشاورزی است. این سازمان باید از لحاظ تامین زمین همکاری بیشتری با ما داشته باشد. متاسفانه سال گذشته، این زمین به دستمان نرسید. اگر امسال هرچه سریعتر این زمین در اختیار ما قرار گیرد، ما می توانیم منابع مالی خیلی خوبی را تزریق و کارمان را آغاز کنیم.

به گفته وی، هرچند استاندار این استان نیز قول های مساعدی در این خصوص داده است اما هنوز در کش و قوس بحث های اداری راه به جایی نبرده ایم. در بحث تحقیقاتی نیز اداره کل سازمان شیلات و جهاد کشاورزی و وزارت صمت می توانند کمک به سزایی داشته باشند.

دادخواه در پایان به سیناپرس گفت: طرح شهرک تحقیقاتی شیلات دارای چند فاز عملیاتی است که طی افقی ده ساله به نتیجه می رسد. در فاز نخست می توان معضل بیکاری را رفع و زمینه اشتغال حجم عظیمی از فارغ التحصیلان حوزه شیلات را فراهم کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

نظر شما