شناسهٔ خبر: 40485281 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در تراز خط مکتب امام مهربانی‌ها/ از « امام مهربانی‌ها» بیاموزیم

بی‌نام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی ایران در هیچ کجای دنیا شناخته نمی‌شد؟، این جمله‌ای است که آیت‌الله خامنه‌ای در توصیف نقش متمایز و بارز امام خمینی (ره) در رهبری انقلاب اسلامی ایران بیان کرده‌اند. اما به‌واقع چرا شناختن انقلابی به این عظمت منوط به وجود یک مرد است؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس از تبریز- موسی‌ کاظم‌زاده: امسال در حالی سی ‌و یکمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی را پشت سر می‌گذاریم، که امسال به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) در روز ۱۴ خرداد در حرم امام (ره) برگزار نمی‌شود. با این وجود علت راز ماندگاری و اقتدار انقلاب اسلامی ایران بعد از گذشت بیش از چهار دهه از آن را باید در ریشه‌های انقلاب اسلامی و علل و عوامل شکل‌گیری نهضت اسلامی جستجو کرد که در این راستا رهبر کبیر انقلاب و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب نقش تعیین‌کننده‌ای در خاموش کردن آرزوهای شوم دشمنان داشته است.

از سویی از آنجایی که دشمنان این انقلاب در طول بیش از چهار دهه از عمر پربرکت نظام اسلامی در ایران با ترفندهای مختلف در صدد تضعیف ریشه‌های آن بودند که با رهنمودهای امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای و به‌ویژه ایستادگی و مقاومت مردم این سرزمین همه نقشه‌های شوم این نظام، ناکام مانده است.

از سویی چرا بی‌نام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران در هیچ کجای دنیا شناخته نمی‌شد؟ این جمله‌ای است که آیت‌الله خامنه‌ای در توصیف نقش متمایز و بارز امام خمینی (ره) در رهبری انقلاب اسلامی ایران بیان کرده‌اند. اما به ‌واقع چرا شناختن انقلابی به این عظمت منوط به وجود یک مرد است؟

بدون تردید این تعبیر بی‌گمان گویاترین تعبیر از پیوند عنصر رهبری با انقلابی است که به گفته بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا ماهیت، ویژگی‌ها و عملکرد آن با هیچ‌کدام از نمونه‌های مشابه آن در تاریخ تمدن بشری قابل مقایسه نبوده است.

برای رسیدن به این حقیقت که امام خمینی (ره)، این یار مهربان، پدر و معلم و مراد و محبوب همه ملت ایران و الگوى کامل یک مسلمان و نمونه‏ بارز یک رهبر اسلامى برای همه‏ مستضعفان جهان و به‌خصوص مسلمانان کیست؟ فقط کافی است به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشیم.

در تراز خط مکتب امام مهربانی‌ها

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در وصف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می‌فرمایند: شخصیتى آن‏چنان بزرگ بود که در میان بزرگان و رهبران جهان و تاریخ، به جز انبیا و اولیاى معصومین (علیهم‏‌السّلام)، به دشوارى مى‏‌توان کسى را با این ابعاد و این خصوصیات تصور کرد.

آن بزرگوار، به اسلام عزت بخشید و پرچم قرآن را در جهان به اهتزاز در آورد. ملت ایران را از اسارت بیگانگان نجات داد و به آنان غرور و شخصیت و خودباورى بخشید.

صلاى استقلال و آزادگى را در سراسر جهان سر داد و امید را در دل‌هاى ملل تحت ستم جهان زنده کرد. در عصرى که تمام‏ دست‌هاى قدرتمند سیاسى براى منزوى کردن دین و معنویت و ارزش‌هاى اخلاقى تلاش مى‌‏کردند، نظامى بر اساس دین و معنویت و ارزش‌هاى اخلاقى پدید آورد و دولت و سیاستى اسلامى بنیان نهاد.

او، جمهوری اسلامی را 10 سال در میان طوفان‌هاى سهمگین و حوادث سرنوشت‌‏ساز، قدرتمندانه اداره، حراست و هدایت کرد و به نقطه‌ای مطمئن رسانید. ده سال رهبرى او براى مردم و مدیران ما یادگارى فراموش ‏نشدنى و ذخیره‏ای بس گران‌بهاست.

راستی این خمینی کبیر(ره) کیست که بعد از گذشت 31 سال از رحلت ایشان، همه مردم آزاده جهان عاشقانه او را ستایش می‌کنند. گویی همین دیروز بود که فرمودند: «من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم.»

از « امام مهربانی‌ها» بیاموزیم

سؤالی که در این میان مطرح می‌شود اینکه چرا بعد از گذشت بیش از 31 سال از رحلت امام خمینی (ره)، ایشان همچنان محبوب انسان‌های آزاده است و امروزه جهان اسلام و مردم ستم‌دیده دنیا مخاطب اصلی مکتب، اندیشه و تفکر ایشان هستند؟

برای درک این مسئله فقط کافی است به سخنان شهید مطهری در وصف و ستایش این بزرگ مرد تاریخ عصر معاصر بپردازیم، این شهید بر این باور بود: چه بگویم از کسی که صحبت از او همه وجودم را به لرزه در می‌آورد. خیلی کم می‌شود که تمام تجسم خواست یک ملت در وجود یک مرد خلاصه شده باشد.

واقعیت این است که در این راستا از وصف یاران، دوستان و همراهان امام (ره) که بگذریم، دشمنان این انقلاب و نظام و به‌خصوص تریبون‌های رسانه‌ای آنها نیز در ستایش والای ایشان سکوت اختیار نکرده‌اند.

رادیو بی بی سی هنگام اعلام درگذشت امام (ره ) گفت: امروز مردی چشم از جهان فرو بست که با درگذشت او چشم‌های بسیاری در جهان غرب آسوده خوابید.

بسیاری از تحلیلگران حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی و دینی بر این باور هستند که امام خمینی (ره) در عصر خویش بت‌شکن تاریخ بود و از این رو امام راحل با طرح مجدد اسلام، سیطرۀ ابرقدرت‌ها را بر مقدّرات ملت‌های جهان از بین برد و مفهوم امت را در میان بشریت احیا کرد.

ناگفته نماند، با پیدایش انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل برداشتی نوین از اسلام و قرآن در جوامع اسلامی و جهان شکل گرفت که امروزه از آن به‌عنوان بیداری اسلامی یاد می‌شود، چراکه با درایت و رهبری امام خمینی (ره) در آن دوره بود که اسلام مرزهای نژادی، جغرافیایی و قومی را در نور دید و این امر موجب شده که ملت‌ها دیگر جرأت و اعتماد به نفس را در برابر زورگویی ابرقدرت‌ها و شکستن بت‌های ظالمانه را پیدا کنند.

واقعیت این است که در دهه 1970 جهان شاهد ظهور بزرگ مردی به‌نام امام خمینى (ره) در ایران بود. بدون شک نام امام‏ خمینی (ره) با تاریخ معاصر جهان آمیخته شده به‌طوریکه این بزرگ مرد قرن احیاگر میراث عظیم اسلامی در جهان امروز است. به بیان دیگر و به تعبیر اندیشمند فرانسوی میشل فوکو، امام ‏خمینی (ره) منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی‌‏روح در عصر حاضر گردید.

در واقع بدون تردید نام امام ‏خمینی (ره)  با تاریخ معاصر جهان آمیخته شد و به‌ویژه برای مسلمانان نامی آشنا و محبوب است، از این رو امام راحل پیشوای دیگری از سلاله اولیا که بعد از انبیا، اولیا و ائمه معصومین یک تنه بپا خواست و بر تمامیت جبهه کفر، شرک، اختناق و خفقان در عصر سیطره‌ه‏ای قابیلیان و نژادپرستان و مکتب‌‏های الحاد و آئیسم تاخت و طریق حقیقت و عدالت و انسانیت را به جهانیان شناساند و مجد و عظمت و سیادت از دست رفته و رنگ باخته مسلمانان و مردم مظلوم دنیا را به آنان باز گردانید و به ماهیت اصیل شان آگاهی داد و بصیرت‌شان را باز گرداند و انقلاب اسلامی‌اش جهان‌گستر و گسترش جهانگیر یافت و نهضت‌اسلامی به‌سرعت رو به پیش می‌‏رود و امت اسلام و مردم مظلوم دنیا در حال به‌دست آوردن عظمت و بزرگی از دست رفته خویش می‌‏باشد.

فرجام سخن اینکه 31 سال از رحلت امام خمینى (ره) مى‏‌گذرد، در حالى که تحولات سیاست‌هاى منطقه و جهان هنوز از رهنمودهاى ایشان تاثیر مى‌‏پذیرد. امام خمینى (ره) در ایران انقلاب کرد، اما پیروزى انقلاب ایران و مؤلفه‌هاى رفتارى ایشان، از وى چهره‌اى فراملى ساخت.

جهان اسلام و مردم ستمدیده دنیا مخاطب دائمى ایشان بود و به همین دلیل به موازات انقلاب ایران، جنبش اسلامى در خاورمیانه و سایر مناطق دنیا نیز توسعه و گسترش یافت.

با این وجود، اکنون پس از سال‌های دراز باز سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) سر رسید و مردم ایران و ملل جهان وداع با خمینی کبیر را به یاد می‌آورند که امام خمینی حکومت بر دل‌ها و قلب‌ها می‌کرد، همه از جان و دل عاشق امام بودند و امام نیز عاشق خدا بود، عشق به خداوند و بنده مخلص او بودن افتخاری بزرگ برای امام به شمار می‌رفت، بی‌‌توجه به همه جا و همه کس فقط متوجه پروردگار بود، رضای پروردگار هدف او بود.

انتهای پیام/ 60023 /س

نظر شما