شناسهٔ خبر: 40483475 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

با رعایت آیین نامه 2800 خسارت جانی زلزله به صفر می‌رسد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در شرایطی که طراحی و اجرای ساختمان مطابق آیین‌نامه 2800 انجام شده باشد، با توجه به شتاب مبنای هر منطقه درصورت زمین لرزه، با خسارت جانی صفر مواجه هستیم و خسارت ناشی از تخریب ساختمان‌ها به حداقل می‌رسد.

صاحب‌خبر -

محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به زمین لرزه‌های اخیر شهر تهران در خصوص اقدامات پیشگیری از تخریب زلزله عنوان کرد: مطابق مطالعات لرزه‌خیزی انجام شده در سطح کشور، نقشۀ پهنه‌بندی زلزله تهیه شد که بر اساس این نقشه در نقاط مختلف، شتاب مبنایی تعریف شد و طراحی ساختمان بر اساس این شتاب انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن اشاره به استفاده از  آیین‌نامه 2800 در طراحی ساختمان‌های مسکونی گفت: در شرایطی که طراحی و اجرای ساختمان مطابق آیین‌نامه 2800 انجام شده باشد، با توجه به شتاب مبنای هر منطقه درصورت زمین لرزه، با خسارت جانی صفر مواجه هستیم و خسارت ناشی از تخریب ساختمان‌ها به حداقل می‌رسد.

*توجه به طراحی و کنترل کیفیت ساختمان دو عامل مقابله با آسیب زلزله

شکرچی‌زاده در ارتباط با میزان رعایت آیین‌نامه 2800، گفت: به منظور حفظ کیفیت مواد اصلی سازنده ساختمان نظیر بتن، بر لزوم استفاده از بتن آماده در ساختمان تاکید شده است؛ همچنین استقرار سیستم‌های کنترل کیفیت در پروژه‌های شهری مورد تاکید جدی مرکز تحقیقات است و این امر در آیین‌نامه‌های اخیر منتشر شده ذکر شده است.

با توجه به قرارگیری کشور بر روی کمربند زلزله در منطقه، توجه به طراحی و کیفیت ساخت واحدهای مسکونی از ملزومات پیشگیری آسیب‌های جانی و مالی زلزله به حساب می‌آید. در این راستا استفاده از آیین‌نامه های معتبر و توجه به کیفیت ساخت می‌تواند خطرات ناشی از زمین لرزه را تا حد زیادی کاهش دهد. این درحالیست که فعالیت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر منجر به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه شده است.

انتهای پیام/

نظر شما