شناسهٔ خبر: 40482738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

در گفت‌وگو با امام جمعه غرب تهران مطرح شد؛

خط بطلان امام خمینی(ره) بر 200 سال خود باختگی

حجت الاسلام والمسلمین صالح‌نیا گفت: امام خط بطلانی به افکار خود تحقیری کشید و اعتماد ملی را بعد از 200 سال احیا کرد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی آناج/ فرناز پورعباس؛ 31سال از رحلت امام خمینی(ره) می‌گذرد اما بسیاری از سخنان و توصیه‌های معمار کبیر انقلاب همچون آب روان جاری است و جامعیت توصیه‌ها و رهنمون‌های امام راحل کارگشای بسیاری از مشکلات می‌باشد. با این وجود وصیت‌نامه الهی و سیاسی امام در سیستم آموزشی مهجور مانده و برخی از مسئولین جمهوری اسلامی آنچنان که بایسته و شایسته‌ی نظام انقلابی است، این وصیت‌نامه را در شیوه‌های مدیریتی خود اعمال نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ یحیی صالح‌نیا، استاد حوزه و دانشگاه و امام جمعه غرب تهران در گفت‌وگو با آناج ذره‌ای از دریای بیکرانِ وصایای الهی و سیاسی امام (ره) را تشریح کرد.

گونه‌های حیوانات بیشتر از وصایای امام تدریس می‌شود!

آناج: چرا وصایای امام(ره) و مبانی انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش بیگانه است؟

حجت الاسلام والمسلمین صالح‌نیا: این سوال داغ بزرگی را برای ما تازه می‌کند که چرا با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب، آموزش و پرورش ما به این بلوغ نرسیده که مسائل مهمی مثل وصایای امام، روش و منش بزرگان انقلاب و شهیدان انقلابی را جزء متون و دروس اصلی قرار دهد. آموزش و پرورش و آموزش عالی مملو از اطلاعات غیرضروری و انباری است که ذهن را مشغول کند. بطوری که در کتب آموزشی ما گونه‌های مختلف حیوانات در کشورهای جهان را درج می‌کنند اما منش و روش بزرگ مرد انقلاب اسلامی و چهره‌های نامدار این نظام به صورت عملی تشریح و تدریس نمی‌شود. دانش‌آموزان ما مجبورند ذهن‌ خود را از گونه‌های کانگرو در استرالیا و گونه‌های روباه در انگلستان پر کنند اما آشنایی موشکافانه از منویات امام خمینی‌(ره) ندارند!نویسندگان کتب آموزشی، اطلاعاتی که حاوی سبک زندگی، ریشه‌های انقلاب اسلامی، علت لبریز شدن آستانه تحمل مردم و درنهایت انفجار57 را نمی‌نویسند.

وصیت نامه امام در حوزه و در دانشگاه و به ویژه مدارس باید جزو متون درسی باشد. سنگین بودن بعضی جملات نباید بهانه‌ای باشد که این وصیت برای بزرگان است. همانطور که شهید مطهری عنوان کردند، عموم جامعه باید خودشان را با دانشمندان مطابقت دهند نه اینکه دانشمندان خود را با عموم جامعه تطبیق کنند. متاسفانه این استراتژی غلط کم و بیش در حوزه و دانشگاه نیز وجود دارد.

خط بطلان امام بر 200سال خودباختگی

آناج: منظومه فکری امام در اعتماد به توانمندی داخلی چگونه بود؟

حجت الاسلام والمسلمین صالح‌نیا: جمله تاریخی امام این بود که "ما می‌توانیم" این نگاه انقلاب گرایانه پاسخ به 200 سال تحقیری بود که در دوزه قاجار و پهلوی کار شده بود و مردم باور کرده بودند که توانمندی کارهای کوچک را هم نداریم. این تفکر و باور حتی در بخشی از سیاسیون یک طیف خاص نیز جریان داشت. امثال تقی‌زاده ها و شاهان قاجار و پهلوی آمال خود را در غرب جست‌وجو می‌کردند و به قدی خود را پایین می‌دیدند که بهره‌برداری 60 ساله از جنگل ها را در مقابل یک سفر ناچیز یا یک کالای ناچیز اعطا می‌کردند.

امام خط بطلانی به این افکار کشید و اعتماد ملی را بعد از 200سال احیا کرد و به ملت ما نشان داد که می‌تواند در برابر دو ابر قدرت شرق و غرب که درصدد تحقیر ما بودند بایستند.

اصول پایان‌ناپذیر امام خمینی(ره)

آناج: به باور غرب‌‌زده‌ها امامی که 30سال قبل رحلت کرده، آیا می‌تواند در پیچیدگی‌های امروز جهانی، راهبرد ارائه دهد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح‌نیا: وصایای امام(ره) مانند کلمات نورانی ائمه یک اصول کلی و فروع جزئی دارند. اصول کلی، روحیه ضداستکباری و ضداستعماری امام (ره) بود. مخالفت ایشان با غرب زدگی به این دلیل نبود که غرب سی سال پیش شرایط دیگری داشت و امروز به گونه ای دیگر است. و یا درباره لیبرالیسم، بی‌بندوباری و منظومه‌ای که در مقابل احکام الهی قرار دارد، افکار ایشان به مرور زمان مشمول تغییر نمی‌شود. اما در فروع جزئی؛ امام در دوره حیات معتقد بودند که دولت در بخش خصوصی دخالت نکند اما امروز شرایط تغییر کرده است. آن زمان امکان اجرای سیاست های اصل 44 نبود اما امروز قابل اجرا است. امام بزرگوار، انقلابی، ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی و متشرع بود. ایشان معتقد به خط نورانی شهادت بود و اعتقاد راسخ داشتند که اگر امت اسلامی، پشتیبان ولایت فقیه باشد آسیبی نمی‌بیند.

نگاه خمینی کبیر در بهره‌مندی عمومی از ثروت کشور

آناج: چرا اصل بهره‌مندی از مواهب و ثروت کشور که اصل نامتناهی امام بود در ساختار جمهوری اسلامی بیگانه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح‌نیا: مشکل اصلی کشور مدیریت ناکارآمد اجرایی است؛ متاسفانه مدیریت اجرایی، جناح زده و به اصطلاح باندبازانه بوده است. مدیریت اجرایی و تقنینی اگر همه جانبه بود چنین مشکلاتی پیش نمی آمد. البته نه اینکه تمام مدیران را تخطئه کنیم. منتهی اگر روش و منش مدیریت متعلق به یک حزب و جناح باشد، برای بهره‌مندی عمومی از ثروت کشور مانع ایجاد می‌شود. به نظر من مدیران ما در ادامه انقلاب باید از توانمندی منتقدین خودشان استفاده کنند و مشکل اصلی اینجا بود که مدیران نتوانستند خود را با بینش عمیق امام گره بزنند.

آرمانی که به یک شرط خشک نمی‌شود

آناج: امام(ره) سرنوشت کشور را وابسته به نظر مردم می‌دانست. چرا امروز با کاهش مشارکت در انتخابات مواجه هستیم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح‌نیا: مردم ما هروقت از مسئولین حرکت جدی دیدند، حرکت کردند و هروقت مثل دوره اخیر سکون دیدند ساکن شدند. در دوره اخیر دولت به دلیل غرب‌گرایی فرصت ها را از دست داد و مردم در 6 سال اخیر حرکت جدی برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی ندیدند. مردم با روش و منش حاکمیت حرکت می‌کنند و وقتی مردم به مسئولین دسترسی ندارند، آرمان و ایده‌هایشان خشک می‌شود. در دوره اخیر مسئولان خوش خیالانه فکر می‌کردند که مردم با آنها احد اخوت بستند اما در تشییع سردار سلیمانی نشان دادند که با سردارِ در صحنه حاضرترند و با غیر از سردار سلیمانی و امثال ایشان حتی اگر مسئول باشند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

لذا هرقدر به مردم توجه کردیم مردم هم به سیستم سباسی نزدیک شدند. و هرقدر دچار بی توجهی مزمن به مردم، زندگی و معیشتشان شدیم، مردم نیز کمتر حضور پیدا می کنند. البته به نظر من راه در ادامه انقلاب روشن است و دولت های جوان و انقلابی و مدیران دست پرورده شهدا با تکیه بر راه آنها بن بست ها را خواهند شکست.

انتهای پیام/

نظر شما