شناسهٔ خبر: 40482514 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

گفتمان‌سازی توسط نخبگان دانشگاهی راه حل مسائل کشور/ علت تاکید رهبرانقلاب به دانشجویان برای گفتمان‌سازی چیست؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان به گفتمان‌سازی در زمینه مسائل مهم نظام اشاره کردند، و مطالبه ایشان باعث شده تا دانشجویان در این مسیر با جدیت بیشتری گام بردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هر ساله تشکل‌های دانشجویی شور و حال خاصی برای دیدار با رهبر معظم انقلاب دارند. دانشجویان انقلابی و نمایندگان تشکل‌ها نیز در این دیدار سخنان و انتقادات خود را به مسئولان و وضعیت دانشگاه‌ها با معظم‌له مطرح می‌کنند و پاسخ خود را صریح و شفاف دریافت می‌کنند.

توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی چراغ راه دانشجویان است. مطالبه‌نگار نیز در نظر دارد توصیه‌های مهم ایشان را به دانشجویان تبیین کرده تا به فراموشی سپرده نشود. 

از دیدگاه ایشان طی دو سال اخیر تشکّل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی کارهای خوبی در زمینه‌ی مسائل گوناگون کشوری و بین‌المللی انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

حصول اقتدار کشور در سایه پیشرفت علمی/ لزوم استمرار حرکت علمی کشور برای رسیدن به مرزهای دانش

رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانیه که به‌صورت مجازی برگزار شد؛ آرمان‌های متعددی را مطرح و به دانشجویان توصیه کردند که برای ترویج این آرمان‌ها تلاش کنند که «گفتمان سازی در زمینه مسائل مهم نظام و راه‌حل‌های آن‌ها» از جمله آن آرمان‌ها است. 

ایشان در این زمینه گفتند: ازجمله برکات این‌گونه جلسات این است که مطالب بیان شده به تدریج در افکار عمومی ذهنیت و جهت‌گیری مشخص ایجاد می‌کند و درنهایت می‌تواند به گفتمان تبدیل و در پرتو اقبال عمومی، در انتخاب مدیریت‌ها تأثیرگذار شود.

اگرچه تشکل‌های دانشجویی در این زمینه فعالانه عمل می‌کنند اما همچنان کاستی‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود چراکه جوانان دانشجو با مطالعه و جستجو می‌توانند بسیاری از موضوعات را کاوش کنند و نظرات خود را به جامعه و حتی مسئولان به‌عنوان قشر متفکر ارائه دهند.

دانشجویان در موضوعاتی مهم نظیر وقایع تاریخی و حوادث ناگهانی واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهد ولی گاهی آنقدر فراگیر نیست. مثلاً در سال‌روز مناسبت‌های مهم نظیر پیروزی انقلاب اسلامی، روز قدس و سال‌روز ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و غیره واکنش‌های به هنگام از خود نشان می‌دهند که می‌توان به بیانیه سال گذشته تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور به مناسبت 22 بهمن‌ماه اشاره کرد.

تشکل‌های دانشجویی در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی قوی‌تر شدن ایران در برابر ابرقدرت‌های پوشالی جهان است.

بیانیه اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز قدس امسال از دیگر نمونه‌های واکنش‌های دانشجویان در این زمینه است. در این بیانیه تأکید شده است: روز قدس نماد دفاع از مظلومیت و آزادی قدس شریف است. از این به بعد خون سردار سلیمانی در روز قدس به جوشش دوباره‌ای در می‌آید.

در ماجراهایی نظیر برجام، مذاکره با آمریکا و مبارزه با فساد برخی از تشکل‌های دانشجویی بیانیه‌های مناسبی را صادر کردند از مسئولان خواستند تا از اتخاذ تصمیم‌های نابهنگام پرهیز کنند. درباره برجام چند تشکل دانشجویی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشتند: آقای رئیس‌جمهور مبادا دست‌وپا زدن‌های امروز اروپا برای جلوگیری از عملیاتی شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی، دولت را نسبت به اقدام به موقع، منصرف کند.

بسیاری از تشکل‌های دانشجویی مذاکره با آمریکا را از بنیان غلط می‌دانند و معتقدند که نباید به آمریکا اعتماد کنیم. آمریکا تاکنون هیچ  گام مثبتی برنداشته  است.

از این‌رو دانشجویان علاوه بر این اقدامات باید در موضوعات و مسائل دیگر نظام نظیر وضعیت اقتصادی نیز باید فعالانه‌تر عمل کنند و راهکارهایی را ارائه دهند تا مسئولان با راه‌حل‌های قشر تحصیل‌کرده و نخبه کشور آشنا شود چراکه ممکن است چراغ راهی در پیش‌روی مسئولان امر باشد و در تصمیم‌گیری به آنها کمک کند.

دولتمردان هم باید در این زمینه به جوانان انگیزه کندوکاو دهند تا دنبال راه‌حل مسائل باشند و فضای گفتمانی را ایجاد کنند، همچنین با روی گشاده نظرات دانشجویان را بشنوند و گاهی حتی اعلام کنند که در پی اعلام مواضع تعدادی از دانشجویان درباره موضوعی تصمیم خود را تغییر دادند یا آن موضع باعث شده دیده وسیع‌تری نسبت به مسائل پیدا کنند.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند لازم است که فضای گفتمان سازی در کشور تقویت شود و قطعاً آغازگر این راه جوانان باهوش و باسواد هستند. بنابراین در این مسیر باید کمی صبر و تحمل در مسئولان نهادینه شود تا طاقت شنیدن بدون قضاوت کردن در کشور ایجاد و نظرات سازنده مطرح شود.

انتهای پیام/4040/

نظر شما