شناسهٔ خبر: 40482365 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روسیه آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را پایین آورد

رئیس‌جمهور روسیه همانند دولت آمریکا آستانه تحمل برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در برابر تهدیدات را پایین آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در سند دکترین هسته‌ای خود پاسخ هسته‌ای به حملات با سلاح‌های متعارف را مجاز کرد روسیه هم آستانه استفاده از این سلاح‌ها را پایین آورده است. 

دکترین هسته‌ای روسیه 

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی است «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه فرمانی را امضا کرده که به موجب آن ارتش روسیه می‌تواند در واکنش به حمله با سلاح‌های متعارف از سلاح‌های اتمی استفاده کند. 

در فرمانی که پوتین امضا کرده آمده در صورتی که حمله انجام‌شده علیه روسیه «تهدیدی علیه موجودیت» این کشور باشد مسکو می‌تواند از حمله هسته‌ای استفاده کند. 

همچنین در صورتی که کشوری از سلاح‌های کشتار جمعی علیه یکی از متحدان روسیه استفاده کند نیز مسکو می‌تواند از سلاح اتمی استفاده کند. 

دکترین هسته‌ای آمریکا 

دولت آمریکا مدت‌ها پیش از این استفاده از سلاح‌های اتمی در واکنش به سلاح‌های متعارف را مجاز کرده بود.

در سند نهایی موسوم به «بررسی وضعیت هسته‌ای آمریکا» که بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ منتشر شد واشنگتن شرایطی را برای پاسخ هسته‌ای به تهدیدات غیرهسته‌ای مشخص کرده بود.

«دونالد ترامپ» در بیانیه‌ای درباره دکترین جدید هسته‌ای خود آورده بود: «این نتیجه‌گیری‌ها بر ارزیابی‌های واقع‌گرایانه از فضای امنیتی جهان، ضرورت جلوگیری از استفاده از مخرب‌ترین سلاح‌های روی زمین و تعهد دیرپای ملت ما بر عدم اشاعه هسته‌ای استوارند.»

در این بیانیه آمده بود: «در دهه گذشته، علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای کاهش نقش و تعداد سلاح‌های هسته‌ای، سایر کشورهای هسته‌ای ذخائر خودشان را افزایش دادند، اهمیت سلاح‌های هسته‌ای در راهبرد امنیتی خودشان را برجسته کردند و در برخی موارد، سیاست توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خودشان برای تهدید کشورهای دیگر را دنبال کردند.»  

با آنکه سند ۲۰۱۸ حاوی بخش‌هایی جداگانه درباره کره شمالی، چین و ایران بود تمرکز اصلی آن به وضوح روی روسیه و ضرورت توازن قدرت با این کشور است. 

در حالی که روسای جمهور قبلی آمریکا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را تنها به زمان استفاده کشورهای رقیب از سلاح‌های کشتار جمعی برای کشتار انبوهی از غیرنظامیان محدود می‌کرد، در سند جدید برای اولین بار خواسته شده به «حملات راهبردی غیرهسته‌ای» پاسخ هسته‌ای داده شود.  

به عبارت دیگر آمریکا اعلام کرد ممکن است از این پس برای تهدیدهایی مانند حمله سایبری به مراکز فرماندهی هسته‌ای یا زیرساخت‌های شهری، اعم از شبکه برق یا سامانه کنترل ترافیک هوایی پاسخ با سلاح‌های هسته‌ای را در نظر بگیرد. 

تمرین جنگ هسته‌ای

چند ماه پیش رسانه‌ها گزارش دادند «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا در یک تمرین نظامی به ارزیابی آمادگی خود برای پاسخدهی به حمله هسته‌ای روسیه در اروپا پرداخته است. 

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اسفندماه سال گذشته گفت: «ما یک تمرین کوچک انجام دادیم. سناریوی موجود، اتفاقی در اروپا را شامل می‌شد و ما در حال انجام جنگ با روسیه بودیم که مسکو تصمیم گرفت از یک سلاح هسته‌ای ضعیف علیه سایتی در ناتو استفاده کند. بعد ما وارد رایزنی‌های متعارف با وزیر دفاع و بعد رئیس‌جمهور شدیم تا بتوانیم درباره نحوه پاسخدهی تصمیم بگیریم.»

تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا 

طبق گزارش «بولتن علوم اتمی» که چند ماه پیش منتشر شد،  وزارت دفاع آمریکا چیزی حدود ۶۱۸۵ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود دارد که ۲۳۸۵ کلاهک قرار است امحاء شود و ۲۰۵۰ کلاهک نیز در انبارها نگهداری می‌شود. این میزان طی یک سال گذشته بدون تغییر مانده است.

در این گزارش آمده است تعداد بمب‌های اتمی تاکتیکی در پایگاه‌های عملیاتی «پنتاگون» در کشورهای اروپایی ۱۵۰ عدد است که در یک سال گذشته تغییری نداشته است. این بمب‌های اتمی که از نسخه‌های ۳ و ۴ بمب‌های تاکتیکی هستند، در ۶ پایگاه واقع در ۵ کشور اروپایی مستقر شده‌اند.

از این میان دو پایگاه در ایتالیا و در هریک از کشورهای آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند یک پایگاه وجود دارد.

انتهای پیام/ 

نظر شما