شناسهٔ خبر: 40481954 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مکتب امام (۴)

امام اسلام عقلانی و انقلابی را به دنیا نشان داد / حوزه انقلابی شعار نیست

آنهایی که دم از حوزه انقلابی می‎زنند و تنها شعار می دهند انقلابی نیستند؛ امام به دنبال حوزه علمیه انقلابی بود و این را کاملا می‎توان از مکتب امام استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

امام امت، ارزش‎های انسانی و قرآنی بر زمین مانده با شاخصه و مؤلفه‎هایی همچون‎‌ عدالتخواهی، فسادستیزی، ساده زیستی، دوری از کاخ نشینی و تجمل گرایی، همدردی با اقشار کم درآمد، عدم سازش با طواغیت و مدیریت جهادی در راستای رضایت الهی را به عنوان یک مکتب و منظومه فکری جامع مطرح و آن را به مطالبه عمومی مردم ایران تبدیل کرد؛ در همین زمینه خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گفت‌وگوی تفصیلی با حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی داشته است که بخش نخست آن پیش‌تر منتشر شد؛ آنچه در ادامه می‌خوانید بخش دوم و پایانی این مصاحبه است.

رسا ـ در بحث عقلانیت که اشاره داشتید تفاوت عقلانیت امام و انقلابی با عقلانیت سکولار و لیبرالی را تبیین کنید؛ چگونه معیار سود و زیان در این دو متفاوت است؟

اولین بحث این است که ما تفکر امام که مبتنی بر توحید و عقلانیت اسلامی است را متوجه شویم بعد هم ببینیم کارکرد جریان انقلابی امام کارکرد داشته یا خیر؟

تفکر امام مدیریت جهادی بود، پس از گذشته چهار دهه ببینیم مدیریت جهادی در جهاد سازندگی جواب داد یا در وزارت جهاد کشاورزی که ضعیف ترین و ناکارآمد ترین وزارتخانه در کشور است؛ نتیجه راه اندازی سپاه و نهضت سواد آموزی را دیدیم، توجه به محرومیت را دیدیم، تقسیم امکانات کشور نسبتا عادلانه تقسیم شد که در بیانیه گام دوم هم دیدیم؛ اما از یک زمانی متوقف شد.

چرا برخی از مناطق خوزستان یا سیستان و بلوچستان در اوج فقر و فلاکت به سر می‎برند؟ چون جریان انقلابی و مدیریت جهادی کنار رفت استانداری که سالها در استان مدیریت می کند، بعد از این همه سر و صداها مدیران خود را جمع می کند و جلسه می گذارد؛ در کنار همین منطقه محروم چاه‎های نفت وجود دارد، حتی یک نگهبان هم وجود ندارد، چون امنیت دارد و امنیت چاه نفت را همین  مردم روستا حفظ کرده‌اند و آب شیرین را برای پالایشگاه، اما برای این روستا آب شیرین را نکشیده اند؛ به خدا قسم باید با این تساهل مدیریت مدیران برخورد شود.

تمامی این افراد از نظر حقوقی مجرم هستند و بارها و بارها از صندوق توسعه کشور برای این کارها پول در نظر گرفته شده، اما مشخص نیست در چه جایی خرج شده است، جریان انقلابی امام مدیریت جهادی بود و به خوبی هم جواب داد و در ساخت موشک و بحث هسته ای جواب داد، حتی در قصه کرونا جواب داد.

تمامی پزشکان و پرستاران و شخص وزیر مدیریت جهادی کردند چون بسیار کار کردند ما در این بیماری رتبه دوم را داشتیم و کلی کار صورت گرفت و خود وزیر به صراحت اذعان داشت که تنها کسی که در بحث کرونا مدافع و پشتیبان ما بود شخص حضرت آقا بود.

لذا هر جا مدیریت جهادی داشتیم جواب گرفتیم اینها همگی دستاورد انقلاب است و باید مراقب باشیم زمانی که می گوییم انقلابی یعنی عقلانیت، یعنی کارشناسی و علمی برخی می گویند حوزه یا انقلابی است یا علمی است.

حوزه علمیه انقلابی است، آنهایی که دم از حوزه انقلابی می‎زنند و به دماء ثلاثه می‎پردازند، انقلابی نیستند؛ آنهایی که حوزه انقلابی می گویند و علمی نمی گویند، فقط به دنبال شعار هستند، شعاری که عقبه آن عقلانیت و فقه نظام ساز نیست، هر دو غلط است؛ امام به دنبال حوزه علمیه انقلابی بود و این را کاملا می‎توان از مکتب حضرت امام استفاده کرد.

رسا ـ با توجه به این که برخی در دانشگاه تلاش میکنند ولایت فقیه و مکتب جامع امام راحل را غیرعلمی و خارج از فلسفه قلمداد کنند و ناکارآمدی مدیران غربزده را به مکتب امام نسبت دهند؛ برای انتقال صحیح و جامع چارچوب‏‎های فکری انقلاب و امام خمینی(ره) به نسلهای بعد چه راهکاری دارید؟

یکی از راهکارهای آن توجه به بسیج اساتید است؛ چرا که در شان بسیج اساتید نیست که لباس نظامی بر تن کند و اسلحه به دست بگیرد و حضرت آقا نیز چنین چیزی نمی‎خواهد، بلکه از بسیج حوزه و دانشگاه نظریه پردازی می‎خواهد، نظریه مدیریت جهادی جواب داد یا خیر؟ این را در کتب درسی بیاورید و نمونه های آن را ذکر کنید؛ نظریه فرهنگی هابرماس، گیدنز و.. گفته می‎شود، اما نظریه فرهنگی حضرت آقا و امام گفته نمی‎شود.

 ابتدا باید اساتید این مسأله را عالمانه در کتب درسی قرار دهند کرسی های علمی برگزار کنند و بدانند در این مسائل هم بحث هایی وجود دارد انقلاب اسلامی ایران اثر گذاشت و پیام امام در حرکت سریع پست مدرن تاثیر گذاشت در حالی که امام پست مدرن نبود.

یعنی امام عملا نشان داد که غرب چه پدیده فسادی را ایجاد کرده هر چند که دستاوردهای مثبتی هم داشته که امام فرمود ما با اینها مخالفتی نداریم، علم خوب و ارزشمند را استفاده می‎کنیم؛ لذا امام غرب گزین انتقادی بود با استکبار غرب ستیزه می کرد، اما با علم نافع غرب ستیزه نمی‎کرد، در کتاب اربعین می‎فرماید واجب است این علوم را باید مسلمانان فرا بگیرند و در توسعه علم نیز باید نقش داشته باشند

به نظرم این مباحث باید درکتب درسی قرار گیرد و مدون شود؛ خیلی از مدیریت های جهادی دوران دفاع مقدس گفته نشده و حضرت آقا در این زمینه تأکید کردند و تأکیدی نیز به سردار محسن رضائی در این زمینه داشتند، یعنی دستاوردهای های نظامی به دیسیپلین و دانش نظامی تبدیل و تمامی اینها تدریس شود و در کتب درسی دنیا تدریس شود.

یکی از دانشجویان دکتری تربیت مدرس رساله خود را با موضوع "پرستاری حکیمانه" انتخاب کرده بود؛ هر چند که دانشگاه موضع سلبی درباره این موضوع داشتند و بعد که دفاع کرد و با نمره عالی قبول شد مقالات زیادی در isi  منتشر کرد و راحت پذیرفتند و چاپ کردند و هم برخی از دپارتمان‏های آمریکا او را دعوت کردند و سه ماه در آمریکا در دانشگاه های مختلف این بحث را ارائه کرد.

ما اگر بخواهیم مقاله در مورد کانت و دکارت بنویسیم هیچ مجله ای چاپ نمی کند؛ به هرحال آنها بهتر از ما می دانند که اندیشمندان چه گفته اما اگر ناظر به نیاز های امروز صحبت کنیم پذیرا هستند.

بارها در گفت و گوهایی که با افراد از کشورهای مختلف داشته ام بارها مشاهده کرده ام هرگاه در مورد موضوعات عدالت، عقلانیت و موضوعات این چنینی از منظر امیرالمومنین عدالت را توضیح دادیم به وجد می آمدند بارها و بارها در کشورهای مختلف مانند اتریش، فیلیپی، واتیکان و سوئیس نهج البلاغه را به زبان های انگلیسی و فرانسه همراه داشتم و فایل نهج البلاغه را در اختیار این دوستان قرار می دادم، اما وقتی عدالت را از منظر کانت و دکارت صحبت می کردیم خسته کننده و کسالت آور می شد چرا که آنها دوست دارند بدانند از منظر اسلامی چه نظریاتی در این زمینه وجود دارد.

امام این نگاه جدید را به دنیا باز کرد امام یک اسلام عقلانی انقلابی کارآمد را به دنیا نشان داد، اینکه می بینید سیاه پوستان را کتک می زنند و راهپیمایی می کنند و عکس حاج قاسم سلیمانی به دست دارند خیلی پیام بزرگی است عقبه آن یک جریان و یک عقلانیت است./908/ت302/ق

نظر شما