شناسهٔ خبر: 40481400 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

یافته جدید دانشمند ایرانی: تشخیص چند دهه زودتر بیماری آلزایمر

پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن در مطالعه اخیرشان به رهبری سارا تبریزی عصب‌شناس ایرانی دریافته‌اند با کمک یک نشانگر زیستی یا زیست‌نشانگر می‌توان چند دهه زودتر بیماری آلزایمر را شناسایی کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن در مطالعه اخیرشان به رهبری سارا تبریزی عصب‌شناس ایرانی دریافته‌اند با کمک یک نشانگر زیستی یا زیست‌نشانگر می‌توان چند دهه زودتر بیماری آلزایمر را شناسایی کرد.

به گزارش ایسنا، محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) انگلیس با سرپرستی پژوهشگر ایرانی روش جدیدی را برای تشخیص بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و هانتینگتون تا ۲۴ سال زودتر پیدا کرده‌اند. هدف آن‌ها تشخیص زودتر بیماری و آغاز زودتر روند درمان بیماری‌ها است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای بسیاری از بیماری‌های عصبی وجود ندارد؛ بنابراین یافتن راهی برای معالجه افراد قبل از جهش ژنتیکی بیماری بسیار مهم است.

تشخیص علائم اولیه آلزایمر با اسکن چشم

پروفسور "سارا تبریزی" از کالج دانشگاهی لندن و سرپرست این مطالعه گفت: در نهایت هدف ما تهیه داروی مناسب در زمان مناسب برای درمان مؤثر این بیماری است. اکنون در حالت ایده‌آل ما می‌توانیم این بیماری را یا به تاخیر بیندازیم و یا از ابتلای افراد به آن جلوگیری کنیم.

طی این مطالعه محققان داوطلبانی که مبتلا به بیماری هانتینگتون بودند را مورد بررسی قرار دادند و محققان متوجه افزایش کم مایعات نخاعی یک پروتئین عصبی به نام "نور نوروفیلامنت" (NfL) در این بیماری شدند که این موضوع می‌تواند منجر به آسیب سلول‌های عصبی شود.

دکتر "پال زون"، یکی از محققان این مطالعه گفت: ما دریافتیم که این موضوع می‌تواند یکی از اولین تغییراتی باشد که در مغز رخ می‌دهد و مرتبط با بیماری هانتینگتون است. از این علائم می‌توان برای نظارت و سنجش اثربخشی بر درمان‌های آینده استفاده کرد.

دکتر "راشل ساحیل"، یکی از محققان این مطالعه گفت: ما تصور می‌کنیم که آغاز درمان پیش از آنکه هرگونه تغییری در مغز رخ دهد، می‌تواند ایده‌آل باشد.

یافته‌های این مطالعه می‌تواند تأثیر بسزایی در روند درمان افرادی که از چنین بیماری‌های عصبی رنج می‌برند، داشته باشد.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما