شناسهٔ خبر: 40477425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به سخنرانی پرحاشیه و تهدیدآمیز ترامپ/ رئیس‌جمهور در حال بر هم زدن کشور است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس جمهور آمریکا در یک سخنرانی پرحاشیه معترضین را تهدید به سرکوب سخت کرد و با توهین به معترضین آن‌ها را تروریست‌های محلی نامید.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، دونالد ترامپ پس از اتمام سخنرانی در باغ رز کاخ سفید، با اسکورت صد‌ها پلیس و نیرو‌های نظامی و خودرو‌های ارتش و دو هلی‌کوپتر با پای پیاده به کلیسای مجاور کاخ سفید رفت. در آن‌جا یک انجیل را بالا گرفت و مدعی شد این کتاب را تظاهر کنندگان سوزانده اند.
ترامپ پس از آن‌که همراه چند نفر از نزدیکان و کابینه‌اش عکس انداخت، با پای پیاده به کاخ سفید برگشت.
ترامپ گفت: اگر امنیت به ایالت‌ها بازنگردد ارتش وارد عمل می‌شود.
ترامپ تظاهرات اعتراضی را «جرمی علیه خدا» خواند و گفت: فرمان ریاست‌جمهوری برای جلوگیری از تخریب صادر می‌کند و هم‌چنین اعلام کرد ارتش را مستقر خواهد کرد.
ترامپ در سخنرانی کوتاهش گفت که مقررات منع رفت و آمد در واشنگتن دی سی به طور جدی از ساعت هفت اجرا خواهد شد.
ترامپ اضافه کرد: من تمامی منابع فدرال نظامی را آماده‌باش خواهم داد و هزاران نیروی نظامی مجهز را سرتاسر ایالات متحده مستقر خواهم کرد.
وی افزود: از نیرو‌های گارد ملی خواسته‌ام تا به تعداد کافی به اندازه‌ای که بر اوضاع مسلط شوند در ایالت‌های مختلف مستقر شوند. در صورتی که فرمانداران ایالت‌ها از اجرای این قانون خودداری کنند فورا ارتش را در این ایالت‌ها مستقر خواهم کرد.
رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: خشونت‌های اخیر اعتراضات مسالمت‌آمیز نبوده بلکه تروریسم داخلی به شمار می‌آید. امشب هزاران نفر از نیرو‌های امنیتی را که به سلاح‌های سنگین مجهز هستند به پایتخت اعزام می‌کنیم و مقررات منع رفت‌وآمد در واشنگتن به صورت جدی اجرا خواهد شد.
وی در انتهای سخنانش حاضر به پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران نشد.
ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند ترامپ تهدید کرد معترضان را با شدت سرکوب می‌کند
 
حواشی سخنرانی چند دقیقه ای ترامپ
ترامپ پس از پایان سخنرانی‌اش پیاده به همراه وزیر دفاع آمریکا، وزیر دادگستری، سخنگوی کاخ سفید، مشاور امنیت ملی آمریکا و تعدادی دیگر از مقامات در میان حفاظت چند لایه نیرو‌های امنیتی از کاخ سفید خارج شد و از درون پارکی که تا چند دقیقه قبل از آن مملو از معترضین بود عبور کرد و رو به روی کلیسای جان اپیسکوپال ایستاد و کتاب انجیل را جلوی دوربین‌ها بالا گرفت.
این در حالی است که پیش از آنکه ترامپ و همراهانش از محوطه کاخ سفید خارج شوند و به سوی کلیسای جان اپیسکوپال بروند نیرو‌های امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم شهروندان معترضی که همزمان با سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در بیرون کاخ سفید تظاهرات مسالمت‌آمیز برپا کرده بودند را متفرق کردند.
مایکل کوری، اسقف کلیسای اپیسکوپال سنت جان ازجمله کسانی بود که از استفاده ترامپ از این کلیسای تاریخی برای گرفتن عکس انتقاد کرد.

بخش هایی از سخنان ترامپ
- نخستین و بالاترین وظیفه من به عنوان رئیس جمهور، دفاع از کشور بزرگمان و مردم آمریکاست. قسم می‌خورم از قوانین کشورمان حمایت کنم و این دقیقاً همان کاری است که من خواهم کرد.
- ترامپ در سخنانش با توهین به تظاهرکنندگان درحالیکه آنها را اراذل و اوباش خواند، گفت: همه آمریکایی‌ها از مرگ خشونت آمیز جورج فلوید ناراحت و برآشفته شدند. دولت من متعهد است که عدالت برای جرج و خانواده اش اجرا شود. خون او به هدر نخواهد رفت، اما نمی‌توانیم اجازه دهیم اراذل و اوباش خشمگین باعث شوند فریاد‌های بحق و صدای معترضان صلح آمیز شنیده نشود. بزرگترین قربانیان این شورش، شهروندان صلح طلب در محروم‌ترین مناطق ما هستند، و من به عنوان رئیس جمهورشان برای حفظ جان و ایمنی شان مبارزه خواهم کرد. من برای حفاظت از شما مبارزه خواهم کرد. من رئیس جمهور قانون و نظم شما، و متحد همه معترضان صلح آمیز هستم. اما در روز‌های اخیر، کشور ما گرفتار آشوبگران حرفه ای، اراذل و اوباش خشونت طلب، افراد آتش افروز، غارتگران، تبهکاران، اغتشاشگران، (جنبش) ضدفاشیسم و دیگران بوده است.
- شماری از دولت‌های ایالتی و محلی در انجام اقدام لازم برای حفاظت از ساکنان مناطق خود اهمال کرده اند. مردم بیگناه وحشیانه مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند، مثل جوانی در دالاس، در ایالت تگزاس، که در خیابان رها شد و جان خود را از دست داد، یا یک زن در شمال ایالت نیویورک که مورد حمله بیرحمانه اراذل و اوباش خطرناک قرار گرفت. صاحبان مشاغل کوچک شاهد نقش بر آب شدن رؤیاهایشان بوده اند.
- به سوی افسران پلیس نیویورک آجر پرتاب شده است. پرستاران شجاعی که با ویروس کرونا مبارزه کرده اند، می‌ترسند از خانه هایشان خارج شوند. به یک پاسگاه پلیس اینجا در پایتخت حمله شده است، و بنای یادبود لینکلن و بنای یادبود جنگ جهانی دوم تخریب شده است. یکی از تاریخی‌ترین کلیساهایمان به آتش کشیده شد. یکی از افسران پلیس فدرال در کالیفرنیا که یک آفریقایی تبار بود، به ضرب گلوله کشته شد. این‌ها اقدامات صلح آمیز نیستند، این‌ها (فعالیت های) ترویستی داخلی هستند. پایان دادن به زندگی افراد بیگناه و ریختن خون بیگناهان، جنایت علیه بشریت و گناه در برابر خداست.
- آمریکا نیاز به خلق و آفرینش دارد، نه تخریب و ویرانی. آمریکا نیاز به همکاری دارد، نه توهین و تحقیر. آمریکا نیاز به امنیت دارد نه اغتشاش. آمریکا نیاز به بهبود دارد، نه نفرت و دشمنی. آمریکا نیاز به عدالت دارد، نه هرج و مرج و بی نظمی. ما صددرصد موفق خواهیم شد. کشور ما همیشه پیروز است.
- به همین دلیل به عنوان رئیس جمهور فوراً اقدام می‌کنم تا خشونت‌ها را متوقف کنم و امنیت و ایمنی را به آمریکا بازگردانم. من همه منابع موجود فدرال، اعم از نظامی و غیرنظامی، را برای توقف شورش و غارتگری و پایان دادن به تخریب و آتش سوزی، و حفاظت از حقوق آمریکایی‌های قانونمند، از جمله حقوق قید شده در متمم دوم قانون اساسی بسیج می‌کنم. بنابراین، این تدابیر فوراً اجرا می‌شود: نخست، ما به شورش‌ها و بی قانونی که به سراسر کشور سرایت کرده است، پایان می‌دهیم. ما همین حالا به این وضعیت پایان می‌دهیم. امروز به همه فرمانداران توصیه اکید کردم که تعداد کافی از اعضای گارد ملی را مستقر کنند تا خیابان‌ها را کنترل کنیم. شهرداران و فرمانداران باید حضور چشمگیر و قاطع نیرو‌های مجری قانون تا زمان فرونشاندن خشونت‌ها استفاده کنند.
 - اگر شهر یا ایالتی از اتخاذ تدابیری که برای دفاع از جان و مال ساکنانشان لازم است، خودداری کند، در آن صورت، من ارتش آمریکا را اعزام و مشکل آن‌ها را به سرعت حل خواهم کرد. من همچنین برای حفاظت از پایتخت بزرگمان، واشنگتن دی سی اقدام فوری و قاطع خواهم کرد. آنچه شب گذشته در اینجا رخ داد، کاملاً مایه رسوایی بود. من هزاران هزار سرباز کاملاً مسلح، پرسنل نظامی، و افسران مجری قانون را برای توقف شورش، غارتگری، حملات خرابکارانه، و تخریب بی دلیل اموال اعزام می‌کنم. به همه هشدار می‌دهیم که مقررات منع رفت و آمد در ساعت 7 قاطعانه اعمال خواهد شد. افرادی که جان و مال مردم مردم بیگناه را تهدید کرده اند، دستگیر و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. به سازمان دهندگان این (فعالیت های) تروریستی هشدار می‌دهم که با مجازات‌های کیفری شدید و حبس طولانی رو به رو خواهند شد. این امر شامل (جنبش) ضدفاشیسم و افراد دیگری است که در راس تحریک کنندگان این خشونت‌ها قرار دارند.
 - یک قانون وجود دارد و همان چیزی است که هست. ما یک قانون خوب داریم و زمانی که نظم و قانون به کشور بازگردد، به شما، کسب و کار، و خانواده تان کمک خواهیم کرد. آمریکا مبتنی بر حکومت قانون است. این قانون، رونق و شکوفایی، آزادی و شیوه زندگی ماست، اما در جایی که قانون نباشد، هیچ فرصتی وجود ندارد. در جایی که عدالت نیست، آزادی هم نیست. جایی که امنیت ندارد، هیچ آینده‌ای هم ندارد. در صورت رویارویی با خشونت و بداندیشی، ما هرگز نباید در برابر خشم یا دشمنی تسلیم شویم. در این صورت هیچ یک از ما آزاد نخواهیم بود. من امروز این تدابیر را با عزم راسخ و عشق واقعی به کشورم اتخاذ می‌کنم. بزرگترین روز‌های ما پیش رویمان قرار دارد.

تشدید خشونت پلیس آمریکا همزمان با سخنرانی ترامپ
چند ساعت بعد از سخنان رئیس جمهور آمریکا، با تاریک شدن هوا و در پی تشدید خشونت نیرو‌های پلیس ضد معترضان به نژادپرستی، درگیری بین دو طرف افزایش یافت.
تشدید خشونت پلیس آمریکا همزمان با سخنرانی ترامپ   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ، چند ساعت بعد از سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در محوطه کاخ سفید، با تاریک شدن هوا و در پی تشدید خشونت نیروهای پلیس ضد معترضان به نژادپرستی ، درگیری بین دو طرف افزایش یافت.
نیرو‌های امنیتی که در کاخ سفید به مقابله با معترضان پرداختند، عبارت بودند از نیرو‌های گارد ملی، اعضای سرویس مخفی، نیرو‌های وزارت امنیت داخلی همچنین پلیس منطقه کلمبیا.
چند ساعت پس از درگیری‌ها در واشنگتن، هزاران نفر با عبور از خیابان‌های بروکلین، تظاهرات کردند، آن‌ها خواستار اجرای عدالت بودند. خودرو‌ها نیز کنار آن‌ها حرکت می‌کردند و برخی از راننده‌ها در حمایت از تظاهرکنندگان بوق خودروی خود را به صدا در می‌آوردند.
پیش از اعمال مقررات منع آمد و شد در ساعت 11 شب، جمعیت زیادی به خیابان پنجم منهتن حضور داشتند. تظاهرات مشابهی هم دوشنبه شب در بوفالو و نیویورک برگزار شد. در هالیوود نیز ده‌ها نفر تظاهرات کردند. اکنون مقررات منع آمد و شد در ده‌ها شهر آمریکا اجرا می‌شود، اقدامی که از زمان ترور مارتین لوتر کینگ در سال 1968 دیگر اتفاق نیفتاده بود. نیرو‌های گارد ملی در 23 ایالت و در شهر واشنگتن مستقر شده اند.

سناتور آمریکایی: زندگی و دموکراسی ما با ترامپ به خطر افتاده است
توئیت الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست آمریکا: رئیس جمهور آمریکا درست پس از وعده استفاده از ارتش علیه مردم آمریکا، به منظور باز کردن راه خود برای گرفتن یک عکس بی استفاده در مقابل کاخ سفید، معترضان صلح جو را با گاز اشک آور دور می‌کند. زندگی و دموکراسی ما در خطر است.
 
لحظه "شوک آور"
فرماندار نیویورک در واکنش به رفتار عجیب ترامپ گفت این لحظه‌ای "شوک آور" بود که ریس جمهوری آمریکا ارتش را بفرستد تا مردم را از محل خارج کنند برای این که بیاید با انجیل عکس بگیرد.

واکنش بایدن به سخنرانی پرحاشیه ترامپ
نامزد بالقوه دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر آمریکا با انتقاد از ترامپ تاکید کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا از ارتش علیه مردم استفاده می‌کند. او اعتراضات مسالمت‌آمیز را با گاز اشک‌آور هدف می‌گیرد و گلوله پلاستیکی شلیک می‌کند. آن هم برای گرفتن یک عکس.
جو بایدن، نامزد بالقوه دموکرات‌های آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری از مراسم عکاسی ترامپ مقابل کلیسای سنت جان که در بحبوحه اعتراضات مردمی در واشنگتن دی‌سی متحمل خسارت‌هایی شد، انتقاد کرد.
بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس آمریکا عصر دوشنبه محوطه اطراف کاخ سفید را با گاز اشک‌آور و بمب‌ دودزا پاکسازی کرد تا ترامپ و همراهانش با پای پیاده به کلیسای سنت جان بروند. ترامپ یک انجیل هم به دست داشت.
اقدام او با واکنش انتقادی فوری از جانب شهردار واشنگتن دی‌سی، اسقف این کلیسا و دموکرات‌هایی چون جو بایدن مواجه شد. بایدن گفت، استفاده از قوه قهریه علیه معترضان صرفا برای گرفتن یک عکس بود.
بایدن گفت: ترامپ از ارتش آمریکا علیه مردم آمریکا استفاده می‌کند. او اعتراضات مسالمت‌آمیز را با گاز اشک‌آور هدف می‌گیرد و گلوله پلاستیکی شلیک می‌کند. آن هم صرفا برای گرفتن یک عکس کنار کلیسا.

بیانیه مشترک دو قانونگذار دموکرات؛ رئیس‌جمهور در حال بر هم زدن کشور است
دو قانونگذار آمریکایی امروز در بیانیه‌ای مشترک از اقدام اخیر ترامپ برای گرفتن عکس با انجیل در مقابل کلیسایی نزدیک کاخ سفید به شدت انتقاد کردند.
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «چاک شومر»، رهبر اقلیت مجلس سنا، در بیانیه‌ای که اواخر روز گذشته (به وقت محلی) صادر کردند از ترامپ به دلیل اقدام اخیر او برای گرفتن عکس با انجیل در مقابل کلیسایی نزدیک کاخ سفید انتقاد و وی را به «بی‌احترامی به عقاید (مذهبی)» متهم کردند.
به نوشته وبگاه «راشا تودی» انتقاد این دو قانون‌گذار آمریکایی بعد از این مطرح شد که پلیس واشنگتن دی.سی دستور داد ناحیه‌ای نزدیک به کلیسایی در محدود کاخ سفید از معترضان تخلیه شود. این اقدام پلیس به این منظور انجام شده که ترامپ بتواند بدون حادثه به کلیسا برود.
پلوسی و شومر در بیانیه‌ای که اواخر روز دوشنبه صادر کردند از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند به حقوق و وقار آمریکایی‌ها احترام بگذارد.
این دو قانونگذار آمریکایی همچنین از فرمانده کل قوای آمریکا (دونالد ترامپ) بعد از اینکه وی به پلیس دستور داد در بحبوحه اعتراضات و ناآرامی‌ها در واکنش به قتل جورج فلوید، بر خیابان‌ها مسلط شوند، به شدت انتقاد کردند.
در این بیانیه آمده است: «در زمانی که کشور شدیداً به دنبال اتحاد است، این رئیس‌جمهور در حال بر هم زدن آن است.»

ترامپ بدون اجازه من نمی‌تواند نیروی نظامی بفرستد
فرمانداران دموکرات چند ایالت پرجمعیت در آمریکا از جمله ایالت ایلینوی، روز گذشته با اقدام رئیس‌جمهور این کشور برای اعزام نیرو‌های نظامی به این ایالت‌ها مخالفت کردند.
فرمانداران دموکرات پرجمعیت‌ترین ایالت‌ها در آمریکا، روز گذشته (دوشنبه) با اقدام دونالد ترامپ، برای اعزام نیرو‌های نظامی به این ایالت‌ها مخالفت کردند.
به نوشته وبگاه «تایم»، «جی رابرت پریتزکر»، فرماندار ایالت ایلینوی دیروز گفت او بر این باور نیست که دولت فدرال بتواند نیرو‌های نظامی را به این ایالت بفرستد.
این فرماندار روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا را به ایجاد «لحظات فتنه‌انگیز» با تهدید به سرکوب ناآرامی‌ها، متهم کرد.
ترامپ روز گذشته به فرمانداران ایالت‌ها هشدار داد گارد یا نیرو‌های نظامی را به ایالت‌ها آنها می‌فرستند و اگر آنها این کار را انجام ندهند، خود او «هزاران‌ و هزاران» سرباز را به این ایالت‌ها اعزام خواهد کرد.
پریتزکر، جزو اولین فرمانداران در آمریکا است که به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد. واکنش‌ او به ترامپ ساعت‌ها بعد از اینکه ترامپ فرمانداران را «ضعیف» خواند، مطرح شد. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به فرمانداران هشدار داد که واکنشی پرخاشگرانه‌تر نسبت به ناآرامی‌های آخر هفته داشته باشند.

نگرانی مقامات پنتاگون از پیامدهای دستور ترامپ
شبکه خبری سی ان ان به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا از نگرانی مقامات پنتاگون در ارتباط با استقرار نیروهای ارتش برای مقابله با اعتراضات در این کشور خبر داده است.
سی ان ان می‌گوید، حتی قبل از اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم مقامات پنتاگون نگران این مساله بودند.
ترامپ روز گذشته در نشست خبری خود تهدید کرد که اگر فرمانداران ایالتها اقدامات لازم و ضروری را برای ساکت کردن اعتراضات انجام ندهند شخصا دستور استقرار نیروهای ارتش را در ایالتهای مختلف صادر خواهد کرد.
رئیس جمهور آمریکا دستور استقرار نیروهای گارد ملی به اندازه‌ای که بر اوضاع مسلط شوند را صادر کرد و گفت در صورتی که فرمانداران ایالت‌ها از اجرای این قانون خودداری کنند فورا ارتش را در این ایالت‌ها مستقر خواهد کرد.
وی در این زمینه به قانون سال 1807 استناد کرده است که به رئیس جمهور اجازه می‌دهد برای مقابله با بی نظمی نظامیان ارتش را مستقر کند.
با این حال تحلیلگران آمریکایی می‌گویند که رئیس جمهور بدون اجازه فرمانداران ایالتی نمی‌تواند چنین دستوری صادر کند. برخی فرمانداران ایالتی نیز با تصمیم ترامپ کرده اند؛ از جمله «جی رابرت پریتزکر»، فرماندار ایالت ایلینوی که دیروز گفته بود او بر این باور نیست که دولت فدرال بتواند نیرو‌های نظامی را به این ایالت بفرستد.
براساس این گزارش، چندین مقام وزارت دفاع آمریکا عمیقا نگران چنین دستوری هستند. آنها به دنبال یک پاسخ قوی به ترامپ هستند که شرایط هنوز به حدی نرسیده است که استقرار نیروهای ارتش لازم و مورد نیاز باشد مگر اینکه فرمانداران ایالتی به طور شفاف اعلام کنند که استقرار ارتش نیاز است.
سی ان ان در ادامه افزود: در میان گارد ملی آمریکا نیز ناراحتیهایی از ماموریت آنها برای برقراری نظم عمومی وجود دارد، در حاال حاضر این نیرو بیشتر از هر زمان دیگر در تاریخ آمریکا در حال جابجایی در میان ایالتهای مختلف است.
توماس کاردن از مقامات ارشد گارد ملی آمریکا روز یک شنبه به خبرنگاران گفت: هرچند که ما افتخار میکنیم این ماموریت به ما داده شده است اما این نشانه ای است که نشان میدهد کا به عغنوان یک کشور باید بهتر عمل کنیم.

نظر شما