شناسهٔ خبر: 40476377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحلیل وزیر اسبق ارشاد از قیام ۱۵ خرداد / مردم چگونه رژیم طاغوت را سرنگون کردند؟

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی به پشتوانه حضور مردم گفت: اگر ملت ایران در کنار امام خمینی(ره) قیام نمی‌کردند چه بسا رژیم شاهنشاهی، ایشان را اعدام می‌‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ورامین، سید محمد حسینی امروز در نشست "پرچمداران انقلاب اسلامی در نهضت امام خمینی(ره)" که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین برگزار شد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تبیین تاریخ برای جوانان، اظهار کرد: رهبری در گام دوم انقلاب تاکید داشتند که جوانان باید تاریخ را خوب بدانند و بر آن اشراف داشته باشند وگرنه دیگران آن را برطبق امیال خود روایت می‌کنند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن و مثال‌های مختلف دینی به سبقت در امور دینی اشاره کرد و افزود: سبقت در ایمان یک مسئله مهّم است و پس از بعثت پیامبر(ص) هم افرادی به ایشان پیوستند که ارزش بالاتری دارند تا بعدها که اسلام حاکم‌ می‌شود و گروه‌گروه افزوده می‌شوند، این‌ها ارزش دارند و افرادی که در روزهای خطر همچون عمار، یاسر و سمیه شکنجه و شهید می‌شوند دارای ارزش بیشتری هستند.

وی سپس ضمن تجلیل از شهدای دیار 15 خرداد افزود: مقام معظم رهبری وقتی از شهدای ورامین و این دیار تجلیل می‌کنند می‌گویند این‌ مجاهدت‌ها، مجاهدت‌های بعدی را به همراه دارد یعنی یک‌ قیام و شهادت، منشا اثر می‌شود و در همین حوادث اخیر وقتی سردار دل ها شهید سلیمانی را به شهادت رساندند، ترامپ اعلام کرد که با ترور حاج قاسم الان امنیت آمریکا بیشتر شد، اما امروز بسیاری از افراد به طعنه از امنیت در آمریکا یاد می‌کنند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقتدار ایران اسلامی گفت: هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد، حرکت پنج نفتکش از خلیج فارس و به ترتیب اقیانوس هند در کنار عربستان، کانال سوئز، اقیانوس اطلس و تا بیا گوش آمریکا نشان از قدرت ایران اسلامی است و جای افتخار دارد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون قیام 15 خرداد نیز بیان کرد: 15 خرداد نقطه عطف در انقلاب اسلامی است، البته معنایش این نیست که حرکت های دیگری نبوده است اما وقتی خون این پاکان ریخته شد و نام آن ها در فراتر از مرزها مطرح شد دیگر نتوانستند بر روی آن سرپوش بگذارند.

وی در خصوص قیام 15 خرداد و اشعار امام خمینی(ره) در مورد آن افزود: از سال 1340 که حاج آقا بروجردی و کاشانی رحلت کردند، شاه فکر کرد و می‌تواند هر کاری که می‌خواهد بکند اما حضرت امام خمینی(ره) مقابل شاه ایستادند تا نتواند اسلام را تضعیف و از بین ببرند، در واقع موضع‌گیری‌های قاطع امام راحل در خصوص شاه و اینکه شاه دوستی را مساوی با غارتگری، هتک به روحانیت و غیره می‌دانستند به جریانات انقلابی سمت و سو بخشید.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سخنرانی عصر عاشورای امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: پس از سخنرانی عصر عاشورای امام و تشبیه شاه به بنی‌امیه و یزید آن هم در اوج خفقان و با آن شهامت سخن گفتن، نشان‌دهنده ارتباط امام راحل با خدا و توکل ایشان به خداوند بود که هیچ ترسی در دل نداشتند.

حسینی تصریح کرد: در سحر 15 خردادماه که امام خمینی(ره) دستگیر می‌شود با وجود اینکه رسانه‌ای نبود اما به واسطه افراد و طلاب در قم، پیشوا و ورامین این خبر منعکس شده و جمعیت‌هایی به حرکت درمی‌آیند‌ و قیام‌هایی شکل می‌گیرد؛ به‌ویژه این قیام کفن‌پوشان 15 خرداد که غسل شهادت کردند، با اینکه می‌دانستند درگیری با رژیم ستم‌شاهی کار ساده‌ای نیست اما آماده شهادت بودند و خانواده‌های فداکارشان هم آن‌ها را راهی کردند که باعث ثبت حماسه‌ای در تاریخ شد.

وی با بی‌نظیر دانستن قیام 15 خرداد ادامه داد: این قیام دقیقا یک حرکت ناب اسلامی بود و با نهضت ملی‌شدن صنعت نفت، مشروطیت و خیلی چیزهای دیگر فرق داشت.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به عدم‌ همراهی قیام 15 خرداد توسط برخی روشنفکران زمان، گفت: حتی هیچ کدام از احزاب توده و روشنفکرنماها حرفی نداشتند و به جای یاری این قیام، آن را محکوم کردند و می‌گفتند این‌ها به‌دنبال ارتجاع سیاه و مخالف حقوق زنان هستند، اما معلوم شد این حرکت این یک حرکت بزرگ اسلامی بود که مقام معظم رهبری اشاره داشتند که در تدوین قیام 15 خرداد سه عنصر را هرگز فراموش نکنید و آن امام، مردم و اسلام بود که واقعا انگیزه مردم انگیزه اسلامی بود.

حسینی در پایان با اشاره به نقش مردم در قیام 15 خرداد خاطرنشان کرد: اگر مردم‌ حرکت نمی‌کردند حتما امام خمینی(ره) اعدام می‌شد؛ مانند کاری که صدام در قبال آیت‌الله سیدباقر صدر انجام داد ولی وقتی مردم قیام می‌کنند این باعث می‌شود که رژیم طاغوت نتواند کاری کند.

انتهای پیام/220/ش

نظر شما