شناسهٔ خبر: 40475749 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

آیا جرم گیری به دندان ها آسیب می زند؟

خبرگزاری ایسنا

یک دندانپزشک، دندان های آسیاب فک پایین و بالا را به واسطه نزدیکی به غدد بزاقی مستعد جرم گرفتن دانست و گفت: جرم گیری نه تنها برای دندان ضرر ندارد، بلکه بسیار مفید و لازم است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسن روشن طلب با بیان اینکه اغلب افراد جرم گیری را برای دندان مضر می دانند، اظهار کرد: جرم گیری نه تنها برای دندان ضرر ندارد، بلکه بسیار مفید و لازم است.

وی لق شدن دندان به دنبال جرم گیری را یک باور غلط دانست و یادآور شد: جرم گیری باعث لق شدن دندان نمی شود، بلکه وجود جرم بر روی دندان موجب پایین رفتن سطح لثه و تحلیل استخوان و ریشه و بافت های نرم اطراف دندان می شود و در نهایت دندان را لق می کند.

این دندانپزشک، با بیان اینکه جرم موجود بر روی دندان و لثه بین دندان ها را پر کرده و مانع از بروز لق شدگی دندان می شود، تصریح کرد: به دنبال جرم گیری بین دندان ها فاصله ایجاد شده و دندان لق خودش را نشان می دهد.

روشن طلب، با تاکید بر لزوم مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یک بار، خاطرنشان کرد: دندانپزشک باید تشخیص دهد که دندان های بیمار نیاز به جرم گیری دارد یا نه و لذا مراجعه مرتب به دندانپزشک برای همه گروه های سنی لازم است.

وی با اشاره به واکنش دندان های جرم گیری شده به خوراکی های سرد، یادآور شد: این حالت به واسطه ایجاد فضا بین لثه و استخوان و دندان ایجاد می شود، اما موقت بوده و خیلی زود رفع می شود.

این جراح و دندانپزشک، دندان های آسیاب فک پایین و بالا را به واسطه نزدیکی به غدد بزاقی مستعد جرم گرفتن دانست و تصریح کرد: جرم گیری از دندان های روکش دار نیز امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه جرم گیری معمولا برای نواحی ورود دندان به داخل لثه به کار می رود، گفت: بروساژ تنها رنگدانه هایی که به مرور زمان بر روی دندان ایجاد شده را برطرف می کند و رنگ اصلی دندان را بیرون می دهد.

روشن طلب، بلیچینگ را یکی ازروش های سفیدسازی دندان دانست و اضافه کرد: این روش بی خطر بوده و عوارض ندارد، اما مدت زمان ماندگاری آن تنها دو سال است و مجددا نیاز به سفیدسازی دارد.

وی با اشاره به شیوع کرونا و ایجاد دندانپزشکی هراسی در مردم، تاکید کرد: مراجعه به دندانپزشک لازم است و دندانپزشکان کلیه پروتکل های پیشرفته بهداشتی را رعایت می کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما