شناسهٔ خبر: 40475119 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تلویزیون ال جی یا سامسونگ؛ کدام را انتخاب کنیم

در هرکدام از تلویزیون‌هایی که امروزه در بازار وجود دارند از فناوری‌هایی استفاده‌ شده که هر یک را در زمینه خاص و مربوط به خود موفق کرده؛ اما در این میان باید تلویزیونی وجود داشته باشد که نسبت به بقیه تفاوت‌های بیشتری را به نمایش گذاشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابراعلام بانه نود، در این چکیده قصد داریم تا با بررسی فناوری‌هایی که در دو برند مهم تلویزیون به‌کار رفته‌اند، آنها را باهم مقایسه کرده و بسنجیم.

ناگفته نماند که نتایجی که در این نوشته ذکر خواهند شد، نظر بسیاری از کاربران و مخاطبان این محصولات نیز هستند. این مقایسه تنها با استناد بر فناوری‌ها و تجارب کاربران صورت گرفته و هیچ‌گونه موضع‌گیری در آن به کار نرفته است.

مقایسه پنلهای VA و IPS

تلویزیون‌ها از فناوری‌های متفاوتی برای به نمایش درآوردن تصاویر روی پنل خود استفاده می کنند و همین نیز باعث شده تا تفاوت‌هایی در کیفیت نمایش تصاویر در تلویزیون‌ها به وجود آید. بدیهی است که هر کدام از فناوری‌هایی که در تلویزیون‌ها به کار می‌روند با هدفی خاص بوده و تا حدودی نیز جنبه رقابتی داشته است.

برای مثال در تلویزیون‌های سامسونگ از پنل VA استفاده‌ شده که این نوع پنل اشاره به نوع چیدمان زیر پیکسل‌ها به‌صورت عمودی دارد؛ اما در تلویزیون‌های ال جی از پنل IPS استفاده‌ شده که در آن آرایش زیر پیکسل‌ها به‌ صورت افقی می‌باشد. عمودی یا افقی بودن چیدمان زیر پیکسل‌ها هم در کیفیت تصاویر و هم در زاویه دید تلویزیون تفاوت ایجاد می‌کند.

در پنل VA زاویه دید نسبت به پنل IPS کمتر است اما وضوح تصاویر و تنوع رنگ‌ها در پنل VA نسبت به پنل IPS زمانی که با زاویه کم به تلویزیون نگاه می‌کنید، بیشتر است. همچنین پنلهای IPS را به دلیل نوع استحکامی که دارند با عنوان پنلهای ضدضربه نیز می‌شناسند.

البته منظور از ضدضربه بودن این است که در برابر ضربات انگشت، کمتر دچار لغزش تصویر می‌شوند؛ اما اگر همین ضربات به پنل VA وارد شوند تصویر آشفته شده و دچار لغزش می‌شود.

نوع HDR در تلویزیون‌های ال جی و سامسونگ

واژه HDR به معنی محدوده دینامیکی بالاست. منظور از این محدوده دینامیکی در حیطه رنگ‌ها بوده و به این معنی است اگر تلویزیونی از این فناوری پشتیبانی کند، تنوع رنگ‌های بیشتری را می‌تواند روی صفحه‌نمایش خود به تصویر کشیده، به‌این‌ترتیب تصاویر به‌صورت طبیعی‌تری به نمایش درخواهند آمد.

تاکنون HDR در چند قالب روی تلویزیون‌ها اجرا شده که خود ساده‌ترین حالت استفاده از این فناوری است. ورژن بالاتر آن عبارت از HDR ۱۰ است و ناگفته پیداست که هر ورژن آن بالاتر باشد، مسلما باید از محدوده نمایش رنگ بالاتری برخوردار باشد.

ورژنهای بالاتر این فناوری به ترتیب HDR ۱۰+، HLG و Dolby Vision هستند که غیر از گزینه آخر مابقی گزینه‌ها در هر دو نوع تلویزیون، یعنی ال جی و سامسونگ مشاهده‌ شده؛ اما استفاده از فناوری Dolby Vision تاکنون در تلویزیون‌های سامسونگ مشاهده نشده است ولی شرکت ال جی در تلویزیون‌های خود از این فناوری بهره برده است.

البته شرکت سامسونگ نیز نوعی از HDR را در تلویزیون‌های خود به‌کاربرده که برای آن سطحی از قدرت تعریف کرده است. به‌عنوان‌مثال از HDR ۱۰۰۰ و HDR ۱۵۰۰ استفاده کرده که در سطح بسیار بالایی کیفیت تصویر را در تلویزیون‌های سامسونگ بالا برده است.

در حالت کلی می‌توان گفت تلویزیون‌های ال جی به دلیل استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها برای به نمایش درآوردن تصاویر روی پنل خود، در سطح بالاتری قرار گرفته‌اند.

سخن پایانی

در خصوص تلویزیون‌های ال جی و سامسونگ نکات دیگری نیز شایان‌ذکر هستند و آن این‌که هر دو برند دارای نوع خاصی از تلویزیون‌ها هستند که نظر دادن در مورد آنها در حیطه کار متخصصان بوده اما آنچه را بتوان با چشم مشاهده کرد می‌توان بر زبان نیز آورد.

تلویزیون‌های OLED ال جی و تلویزیون‌های QLED سامسونگ در حال حاضر بهترین تلویزیون‌های روز بازار محسوب می‌شوند. البته در این زمینه نیز با توجه به امتیازاتی که از سوی کارشناسان به تلویزیون‌های OLED ال جی داده‌ شده است، این تلویزیون‌ها در رقابت با تلویزیون‌های QLED سامسونگ، در صدر جدول قرار گرفته‌اند.

درهرحال هر دو شرکت ال جی و سامسونگ تلویزیون‌های با کیفیتی را عرضه بازار نموده‌اند که در کیفیت و وضوح آنها هیچ جای شک نیست و مقایسه آن دو همانند مقایسه خوب «و» خوب‌تر است.

اما توصیه می‌کنیم فیلم‌های حرفه‌ای تهیه‌شده در مورد راهنمای خرید تلویزیون سامسونگ و خرید تلویزیون ال جی را در وب‌سایت بانه ۹۰ مشاهده بفرمایید تا بهترین تصمیم را در این زمینه اتخاذ کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما