شناسهٔ خبر: 40474570 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اندونزی امسال حاجی به حج نمی فرستد

تهران - ایرنا - بعد از آنکه هراس از کسترش ویروس کرونا در سطج جهان برگزاری بسیاری از رویداد های جمعی را در بسیاری از کشورهای جهان در هاله ای از ابهام قرار داد، دولت اندونزی امروز اعلام کرد که امسال از اعزام حجاج بیت الله الحرام به حج تمتع خود داری می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اندونزی (آنتارا)، دولت اندونزی پیشتر از عربستان برای تعیین تکلیف برگزاری حج استعلام کرده بود و از آنجایی که وزارت حج عربستان درباره برگزاری حج، اعلام وضعیت نکرد، «فاکرول راضی» وزیر امور حج این کشور امروز رسما اعلام کرد که امسال به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در مراسم حج شرکت نخواهد کرد.

وی این تصمیم برای لغو برگزاری مناسک و مراسم حج تمتع امسال توسط شهروندان کشورش را به دلیل نگرانی ملی و بین المللی از شیوع ویروس کرونا و همچنین اعمال محدویت‌های انجام سفر های بین المللی اعلام کرد.

براساس این گزارش، اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان دنیا که هرساله صدها هزار زائر به مراسم حج اعزام می‌کند اعلام کرد به سبب ملاحظات بهداشتی و امنیتی امسال در این مراسم مذهبی حضور نخواهد داشت. 

مردم اندونزی بر اساس سیستم سهمیه‌بندی ناگزیرند به طور متوسط ۲۰ سال برای رفتن به مراسم حج منتظر بمانند و امسال قرار بود ۲۲۱ هزار نفر از این کشور برای انجام فریضه حج به عربستان سعودی سفر کنند در حالی که در سال گذشته ۲۳۱ هزار نفر از این کشور در مراسم حج شرکت کردند که بیشترین آمار در میان کشورهای اسلامی است.

روز یکشنبه دولت اندونزی از دولت سعودی خواسته بود تا با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعلیق ادای مناسک حج عمره در عربستان، هرچه زودتر تکلیف برگزار شدن یا نشدن مراسم حج تمتع امسال را مشخص کند.

به گزارش یورونیوز، با توجه به اینکه مقامات آل سعود به دلیل شیوع ویروس کرونا ادای مناسک حج  را در ماه مارس تا اطلاع ثانوی به تعلیق درآورده است، سخنگوی وزارت اوقاف اندونزی از دولت سعودی خواست تا هرچه زودتر تکلیف برگزار شدن یا نشدن مراسم حج امسال را مشخص کند.

«عمان فتح الرحمن» گفت که کشورش امیدوار است دولت سعودی تا پیش از پایان ماه رمضان تصمیم خود را در این باره اعلام کند و اندونزی تمامی قراردادهای اسکان و حمل و نقل و دیگر توافقنامه‌ها را با طرف سعودی به حالت تعلیق در آورده است.

سال گذشته ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان مناسک حج تمتع را در عربستان ادا کردند. مناسک حج تمتع از پایان ماه ژوئیه آغاز می شود.

پس از نفت در آمدهای حاصل از حج تمتع و عمره دومین منبع در آمد عربستان است.

عربستان سعودی ۱۹ مارس (۲۹ اسفندماه) گذشته در راستای جلوگیری از شیوع کرونا، اقامه نماز و حضور نمازگزاران در حرم شریفین را ممنوع کرده بود.

نظر شما