شناسهٔ خبر: 40474413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولین سوال از وزیر اقتصاد در مجلس یازدهم

اولین سوال از وزیر در مجلس یازدهم در قالب سوال سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران از وزیر امور اقتصادی و دارایی کلید خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اولین سوال از وزیر در مجلس یازدهم در قالب سوال سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران شمیرانات، ری و اسلامشهر و پردیس از فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی کلید خورد.

محسن دهنوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به تازگی در حساب توئیتری خوداعلام کرده که از اولین اقداماتش در مجلس شورای اسلامی پیگیری این «حق مردم» از وزیر اقتصاد است.

دهنوی در حساب توئیتری‌اش می‌نویسد: «باید پای حق مردم ایستاد. دلیلی ندارد که برخی شرکت‌های بورسی، با بهانه نبود زیرساخت، مبالغ پایین سود سهامداران را پرداخت نکنند و با آن، ثروت‌های هنگفتی برای خود جمع کنند. چرا از سجام برای حل این مشکل استفاده نمی‌شود؟  اولین سوال از وزیر اقتصاد را در این موضوع مطرح خواهم کرد.»

در متن سوال محسن دهنوی که امروز هیات رئیسه مجلس وصول آن را اعلام کرده، آمده است:
«سالهاست که مبالغ خرد زیادی از سود نقدی شرکت های بورسی به دلیل زمانبر بودن فرآیند دریافت از طریق بانک ها اخذ نشده و در قالب حساب های پرداختنی بلندمدت به جیب شرکتها می رود. سامانه سجام در راستای اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و تروریسم مالی توسط شرکت سمات راه اندازی شده است. اما متاسفانه با وجود سجامی شدن بخش اعظمی از سهامداران کماکان سود نقدی به روش سنتی از طریق مراجعه به بانک ها پرداخت می شود. به گفته مدیرعامل شرکت سمات فقط 10 شرکت سودهای نقدی خویش را از طریق سجام پرداخت می کنند. زمانبر بودن فرآیند دریافت و همچنین ناآگاهی برخی سهامداران خرد باعث عدم مراجعه به بانک ها برای دریافت این مبالغ خرد می شود. از آنجا که سود نقدی پرداختنی شرکت ها و اوراق در مجموع به طور متوسط سالانه 50 هزار میلیارد تومان می باشد، حتی ضایع شدن بخش کوچکی از این مبلغ نیز می تواند باعث زیان سهامداران خرد و مردم شود. 

طبعا شرکت ها از عدم مراجعه برای دریافت سود و همچنین بانک ها از طریق ماندگاری مبالغ در حساب ها منتفع می شوند. تصویب و اجرای قوانین الزام آور می تواند شرکت ها را ملزم به پرداخت سودهای نقدی از طریق شرکت سپرده گذاری و مدیریت وجوه کند.»

پیش از این بیش از ۳۰۰۰ امضا در برخی کارزارهای مجازی برای مجبور کردن شرکت‌های بورسی به واریز سود از طریق سجام جمع‌آوری شده بود.

انتهای پیام/

نظر شما