شناسهٔ خبر: 40474354 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

پانا از جلسه علنی 13 خرداد مجلس گزارش می‌دهد؛

بی‌نظمی و حمله به رئیس‌جمهوری در دستور کار این روزهای مجلس

تهران (پانا) - جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که مانند روزهای گذشته بی‌نظمی نمایندگان بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد هر چند که امروز تعدادی از آن‌ها در نطق‌های تند به دولت و رئیس‌جمهوری حمله کردند.

صاحب‌خبر -

نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که نمایندگان بررسی مسائل اقتصادی کشور را در دستور کار قرار داده بودند. در نشست امروز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، رئیس مرکز آمار ملی ایران و محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه مهمان خانه ملت بودند.

مثل چند جلسه پیش از این، مجلس یازدهم امروز هم بیش از هر چیز در کنار بی نظمی با بی‌دقتی نسبت به گزارش مسئولان دولتی همراه بود. کما اینکه این بی‌نظمی و عدم نشستن نمایندگان بر روی صندلی‌های خود در روزهای گذشته هم مورد اعتراض تعدادی از دیگر نمایندگان قرار گرفته بود؛ طوری که باعث شده تا نایب‌رئیس اول مجلس از دبیران و مدیران، خواستار ایجاد نظم شود. اما انگار این دخالت هم اثری نداشته است. حال به این موضوع مراجعات متعدد به جایگاه هیأت رئیسه را هم اضافه کنید.

این هم‌همه و بی‌نظمی و سر و صدای زیاد نمایندگان، جمع‌های چند نفره، عدم دقت به گزارش بودجه هنگام ارائه آن از سوی معاون رئیس جمهور قابل توجه بود بطوری که حتی برای ارائه پاورپوینت گزارش وی کسی پاسخگو نبود تا اینکه با تأخیری چند دقیقه‌ای بخش فن‌آوری مجلس آن‌را اصلاح کرد همین هم باعث شد تا محمدباقر نوبخت با خنده و کنایه بگوید: «خیلی چیز سخت و دشواری هم درخواست کردیم».

در جلسه امروز حتی نمایندگانی هم که بر صندلی‌های خود تکیه داده بودند به جای دقت به گزارشات ارائه شده با نمایندگان دور و بر خود صحبت می‌کردند. هم‌زمان با ارائه گزارش بودجه از سوی نوبخت بیشترین مراجعات و نامه‌نگاری‌ها به سمت عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بود، آن‌هم از سوی روحانیون مجلس. جالب‌تر اینکه بانوان مجلس هم این جمع صمیمانه خود را به‌پا کرده بودند.

امروز هم حتی بیشتر از جلسات گذشته مجلس عدم‌ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دیگر پروتکل‌های ضروری برای عدم ابتلا به کرونا از سوی نمایندگان مشاهده می‌شد.

بی‌نظمی امروز مجلس به حدی بود که نمایندگانی که از جلوی جایگاه سخنرانی رد می‌شدند با اینکه مشغول پیاده‌روی خود بودند اما هر از چند گاهی مسائلی را با رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح می‌کردند. به جرأت می‌توان گفت که هیأت رئیسه مجلس هم شاید فرصت توجه کافی به گزارش‌های اقتصادی امروز ارائه شده در صحن را نداشت و آن‌هم ناشی از مراجعه زیاد نمایندگان به هیأت رئیسه بود.

همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که شعار نمایندگان مجلس یازدهم مسائل اقتصادی مردم، معیشت و اصلاح آن‌هاست؛ اما با این اوصاف به نظر می‌رسد که این حرف‌ها فقط در حد یک شعار دهن‌پر کن باقی بماند.

انگار همه منتظر بودند تا سخنرانی محمدباقر نوبخت تمام شود تا دور او حلقه زده و مسائل و مطالب، نامه‌ها و موضوعات خود را به صورت شخصی با او در میان بگذارند، این مراجعه به وی آنقدری زیاد بود که رئیس مجلس به نمایندگان تذکر داد تا اجازه دهند نوبخت بنشیند.

بعد از ارائه گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه یکی از نمایندگان تذکر داد که اگر قرار است در نشستی درباره موضوعات اقتصادی در مجلس بحث شود و از کسی دعوت بعمل آید باید از روز قبل موضوع در اختیار نمایندگان قرار گیرد و آماده باشند، او این تذکر را مربوط به تبصره 4 ماده 100 آئین‌نامه داخلی مجلس دانست؛ موضوعی که انگار یک یادآوری برای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بود و باعث شد تا آئین‌نامه را ورق زده و دنبال آن بگردند.

از میان 19 نفری که بعد از سخنرانی محمدباقر نوبخت وقت گرفته بودند نماینده حاشیه‌ساز مجلس جواد کریمی قدوسی فقط دولت و شخص رئیس جمهور را خطاب قرار داد و از نمایندگان خواست دولت را به چالش بکشند، آن‌هم علی‌رغم همه توصیه‌هایی که در روزهای اخیر توسط رهبری و همه مسئولان نظام بر همکاری دولت و مجلس، نه حمله کردن به افراد شده بود.

کریمی قدوسی آقای روحانی را خطاب قرار داد و گفت: «یک شبه ایشان از خواب بیدار شد و فتنه بنزین به‌پا شد.» نمایندگان مجلس را خطاب قرار داد و گفت: «از این دولت باید تعهد بگیرید که امثال فتنه‌های بنزینی امسال تکرار نشود.» وی گفت: «آقای روحانی قهرمان بود اما قهرمان برانگیختن مردم، سلحشور بود اما سلحشور در خواباندن پول ملی، دیپلماسی و . . .» فرافکنی‌ها و جوسازی‌هایی که در مجالس پیش هم از این نماینده روی داده است و در صدد برهم زدن آرامش مملکت برآمده است، دور از انتظار نیست که به توصیه‌های رهبری و دیگر مسئولان نظام نیز گوش ندهد و بخواهد قهرمان برانگیختن نمایندگان ملت علیه دولت و سلحشوری در شوراندن نمایندگان علیه دولت به جای پرداختن به امور نمایندگی باشد.

آخرین سخنران نمایندگان بعد از گزارش مسئولان دولتی، پورابراهیمی رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس بود که پیش از نطقش، خود را به قالیباف رساند و مشورت کوتاهی هم با وی داشت. پورابراهیمی درخواست جلسات غیرعلنی برای بررسی مسائل اقتصادی داشت. پاسخ نوبخت به نطق نمایندگان این بود که اگر در جریان امور اجرایی کشور قرار بگیرید به یک فهم مشترک از مشکلات کشور خواهیم رسید. نمایندگان که هر کدام آماری اشتباه از عملکرد دولت درباره اعتبارات، کاهش فقر و محرومیت و . . . ارائه کرده بودند از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه اصلاح و اعلام شد. نوبخت حتی خطاب به یکی از نمایندگان که ادعا کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای تولید ندارد ظاهرا جزء همان نمایندگانی بوده است که در میان بی‌نظمی خود به گزارش ارائه شده از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه توجه نکرده بود چون در گزارش محمدباقر نوبخت حداقل پنج برنامه دولت در این‌باره تشریح شد.

در ادامه نشست علنی امروز مجلس محمدباقر قالیباف اما با تأکید بر کاهش هزینه‌ها و اصلاح هزینه‌های مالیاتی پیشنهاد کرد تا در نشستی غیرعلنی به این موضوعات پرداخته شود، وی خواستار اصلاح بودجه از سوی دولت شد و تأکید کرد که با هم‌فکری در حوزه بورس، سهام عدالت و . . . می‌توانیم به راهکارها و نتایج بهتری دست یابیم. وی همچنین با بیان اینکه در حوزه ارز 4200 تومانی ارزهایی داده شده و حالا اینکه چه کالایی آمد و نیامد پیگیری خواهد شد، خواستار اختصاص این ارز به کالاهای اساسی شد. قالیباف سر و سامان دادن به وضعیت اقتصاد و بهبود وضعیت معیشت و اشتغال مردم را اولویت این نهاد قانونگذار اعلام کرد. اما آنچه که مشخص است نمایندگان ولایی، انقلابی مجلس یازدهم حتی به نطق همکاران خود نیز گوش فرا نمی‌دهند، کمااینکه هنگام نطق نمایندگان بیش از 36 نفر در جایگاه هیأت رئیسه حضور داشتند.

سخنرانی ناطقان پایان دستور نشست علنی امروز مجلس هم با حاشیه‌هایی همراه بود، از محمود نبویان نماینده تهران که با خطاب قراردادن آقای روحانی و گذاشتن همه مشکلات اقتصادی کشور به گردن وی، تفکر دولتش را پیر، سرمایه‌داری و برجامی دانست، تا بیژن نوباوه دیگر نماینده تهران که با اینکه خودش در شمال تهران ساکن است، رئیس قوه قضائیه را خطاب قرار داد و از وی انتقاد کرد که چرا خانه پیرزنی خراب می‌شود ولی بجای نفوذ و ورود به موضوع بگیر بگیر می‌کنید و می‌گویید کاخ خراب نشد کوخ خراب شد. مهدی عیسیزاده نماینده میاندوآب اما از رویکرد بهارستان‌ نشین‌ها انتقاد کرد و خطاب به آن‌ها گفت: «دیگران را متهم نکنید از خودتان شروع کنید، خودتان چکار می‌کنید، اگر غیرت دارید برای فقرا کاری بکنید، بخدا شما بی‌پولی ندیده‌اید، شما نماینده‌ها بی‌پولی نکشیده‌اید». محمدرضا صباغیان نماینده بافت اما به نمایندگان تذکر داد که آنچه مجلس را انقلابی خواهد کرد نظارت است اما دقت کنید که این نظارت موجب حمله به دولت نشود، حمله کردن تا یک مدتی جواب می‌دهد اما با اتمام مجلس کارنامه مهم است. وی همچنین قالیباف و هیأت رئیسه را خطاب قرار داد که شما مسئولید و باید جوابگو باشید.

نظر شما