شناسهٔ خبر: 40473844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگل‌ها و مراتع دالاهو گرفتار آتش شد

کرمانشاه- ایرنا- بخشی از جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات شهرستان دالاهو از ظهر امروز (سه‌شنبه) گرفتار آتش شده، که به دلیل وزش باد همچنان در حال گسترش است.

صاحب‌خبر -

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: هنوز برآوردی از سطح مساحتی که درگیر آتش است نشده است.

انشالله کولانی افزود: نیروهای منابع طبیعی در شهرستان، نیروهای فرمانداری و مردم محلی اکنون برای خاموش کردن آتش به محل اعزام شده اند.

وی عنوان کرد: به دلیل وزش باد شدید این آتش سوزی اکنون در حال گسترش است اما امیدواریم با تلاش نیروهای حاضر در محل به سرعت مهار شود.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان دالاهو که اکنون در عملیات اطفاء حریق حضور دارد نیز در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: آتش سوزی اکنون در ارتفاعات «دارویس» و «سیاوانه» شهرستان مشاهده می شود.

مرتضی تاسه افزود: شیب بالای منطقه، صعب العبور بودن و وزش باد شدید کار خاموش کردن آتش را دشوار کرده است و نیروها به سختی خود را به محل می رسانند.

وی عنوان کرد: یک فراخوان عمومی برای عشایر حاضر در منطقه و روستاییان صادر شده است تا نیروهای مردمی نیز برای خاموش کردن آتش به کمک نیروهای منابع طبیعی آیند.

رییس اداره منابع طبیعی دالاهو توضیح داد: با توجه به پوشش گیاهی کم منطقه به واسطه چرای دام ها درختان بلوط تاکنون دچار حریق نشده اند.

تاسه پیش بینی کرد: به نظر می رسد در صورت حضور نیروهای مردمی بتوانیم آتش سوزی را تا پایان وقت امروز مهار کنیم.

به گزارش ایرنا، در هفته گذشته نیز بیش از ۳۸۰ هکتار از مراتع و جنگل های منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه در آتش سوخت.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

در این استان سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مره‌خیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه حفاظت شده است. همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه است.

شوکا نماد زیست محیطی استان کرمانشاه و یکی از گونه های کمیاب جانوری این استان است که به گفته مسوُولان محیط زیست استان کرمانشاه هم اکنون نزدیک به ۲۰ راس شوکا در منطقه بوزین و مرخیل شهرستان پاوه محافظت می شود.

نظر شما