شناسهٔ خبر: 40473368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سالانه ۲۴۴ هزار تن شیر در کردستان تولید می‌شود

سنندج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ظرفیت تولید شیر خام این استان سالانه ۲۴۴ هزار تن استکه برنامه افزایش این میزان در دستور کار قرار دارد.

صاحب‌خبر -

سید احمد ذکریایی نژاد روز سه‎شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون تعداد واحدهای صنعتی فعال پرورش گاو شیری این استان ۱۹۳ واحد به ظرفیت  ۹ هزار و ۴۸۵ راس و تعداد واحد های نیمه صنعتی فعال پرورش گاو شیری یک هزار و ۲۵۱ واحد به ظرفیت۹ هزار و ۸۰۰ راس است.

وی جمعیت دامی استان را حدود سه میلیون راس اعلام کرد و افزود: ۸۰ هزار بهره بردار این دام ها به صورت میانگین سالانه حدود ۲۴۴ هزار تن شیر را تولید و روانه بازار مصرف می‎کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: هم اکنون ۳۰ واحد مرکز جمع آوری شیر و  واحدهای ماست بندی با وسایل و تجهیزات مدرن برای جمع آوری، سرد کردن و حمل بهداشتی شیر خام به کارخانجات مواد لبنی داخل  و خارج استان فعال هستند که روزانه حداقل ۹۸ تن شیر تولیدی واحد های گاو شیری  را جمع آوری و به کارخانجات فرآوری و واحدهای ماست بندی تحویل می‎دهند.

ذکریایی نژاد گفت: همچنین ۱۴۰ واحد ماست‌بندی در سطح استان فعالیت دارند که روزانه بیش از ۵۰ تن شیر خام را جذب و بصورت شیر غیرپاستوریزه و فرآورده های لبنی نظیر ماست و دوغ به فروش می‌رسانند.

۱۱ کارخانه فراوری شیر در کردستان فعال است

وی با اشاره به اینکه توسعه کارخانجات فرآوری مواد لبنی با سرمایه گذاری بخش خصوصی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور است افزود: تاکنون تعداد ۱۲ کارخانه فرآوری مواد لبنی در سطح استان به ظرفیت اسمی ۱۹۳ هزارتن در سال احداث شده که از این  تعداد ۱۱ کارخانه فعال است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: از جمله سیاست‎های این سازمان در راستای حمایت از تولید شیر به عنوان یک محصول استراتژیک برای تامین امنیت غذایی، مساعدت و تشویق به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد واحد های صنعتی بزرگ گاو شیری است.

ذکریایی نژاد افزود: وجود گاوداری های صنعتی بزرگ در سطح استان علاوه بر اثر قابل توجهی که در تولید شیر خام و گوشت قرمز دارد از لحاظ کیفیت شیر تولیدی و پایین بودن بار میکروبی آن دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.

وی گفت: ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی می‌تواند بعنوان یک منبع بسیار مهم در تولید تلیسه عمل کرده و زمینه رونق گاوداری در قالب واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی را فراهم کند.

ذکرایی نژاد یادآور شد: در این راستا ۲ واحد صنعتی بزرگ هرکدام به ظرفیت‌های۱۰۰۰ راسی متعلق به بنیاد برکت و آقای احمد روزچنگ و یک واحد ۲۵۰۰ راسی متعلق به بنیاد  مستضعفان انقلاب اسلامی در مرحله بهره برداری است.

عرضه و تقاضا در بازار شیر هم‌خوانی ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه مصرف سرانه شیر و مواد لبنی در ایران و به تبع آن در استان از میانگین جهانی بالاتر است اما فاصله معنی داری با کشورهای پیشرفته داریم  گفت: میزان تولید سرانه شیر استان ۱۵۲کیلوگرم و مصرف سرانه آن ۱۰۴ کیلوگرم است و پیش‌بینی می‌شود این سرانه با تحقق سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تا افق ۱۴۰۴ به ۱۶۹ کیلوگرم افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر میزان عرضه شیر از میزان تقاضای آن بیشتر بوده و ضروری است در این خصوص برنامه ریزی‌های لازم توسط تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط برای افزایش مصرف شیر و فرآورده های لبنی انجام شود.

ذکریایی نژاد لزوم اختصاص یارانه به شیر خانوار، اجرای برنامه‎های تشویقی صادرات مواد لبنی و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی در طرح شیر مدرسه را از سیاست‌های حمایتی افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات اعلام کرد.

وی یادآور شد: دیگر پیشنهادها برای افزایش سرانه مصرف مواد لبنی برنامه ریزی های لازم توسط ارگانهای ذیربط برای افزایش مصرف سرانه با برگزاری سمینارها و برنامه های تبلیغاتی و نصب پوستر و پلاکاردهای مرتبط و حمایت جدی رسانه ملی از برنامه های تبلیغاتی در خصوص افزایش مصرف سرانه با توجه به تأثیر مستقیم آن بر سلامت افراد جامعه است.

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) برای نخستین بار در یکم ماه ژوئن ۲۰۰۱ میلادی، به طور رسمی این روز را به عنوان «روز جهانی شیر» اعلام کرد.

این سازمان (فائو) که دارای ۱۹۱ عضو بین‌المللی است از نهادهای غیر دولتی درخواست کرده است تا در این روز مردم را از اهمیت شیر آگاه کنند زیرا امروزه مصرف شیر و فراورده‌های آن در هر کشوری یکی از شاخصهای توسعه فرهنگی و اقتصادی آن کشور محسوب می‌شود.

از آن زمان تاکنون برگزاری این روز به‌عنوان یک رویداد جهانی در تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان بعنوان شیوه‌ای جهت تمرکز بر روی موضوع شیر به‌عنوان یک غذای عام با تاکید بر وضعیت تغذیه کودکان و افراد دچار سوءتغذیه، برگزار می‌شود.

نظر شما