شناسهٔ خبر: 40472769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

لزوم تامین امکانات اطفای حریق در چهارمحال و بختیاری متناسب با ارزش اقتصادی زیست محیطی عرصه ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گزارشی از عملکرد و راهکارهای پیشنهادی برای پیش گیری و مقابله با آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت را در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل  روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان ، شهرام احمدی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گفت: در مجموع حدود ۱۱ و ۶۳ صدم درصد از مساحت استان درقالب مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.  وی افزود: ۳۸ درصد از مساحت این مناطق به عنوان ۱۰ درصد عرصه های جنگلی استان توسط این اداره کل حفاظت می‌شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: علی‌رغم خشکسالی و مخاطرات فراوان، با همراهی مردم و اقدامات صورت گرفته شده، در هفت سال گذشته سطح آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت استان کاهش بسیار چشمگیری داشته است. وی تصریح کرد: از مجموع مساحت هفت ساله درگیر آتش سوزی در مناطق، ۲۹ درصد حریق‌ها در مناطق جنگلی و ۷۱ درصد در عرصه‌های مرتعی رخ داده است. 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها ناشی از غفلت و سهل‌انگاری عوامل انسانی است، با فرهنگسازی و آموزش می‌توان نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع ایفا کرد.

شهرام احمدی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات در راستای حراست از عرصه‌های طبیعی و حفاظت شده استان، تصریح کرد: نیاز است اعتبارات بیشتری برای تامین این امکانات و تجهیزات به منظور حراست از مناطق حفاظت شده استان تخصیص یابد. 

وی گفت: کاهش آتش سوزی در تالاب گندمان ناشی از انجام اقدامات حفاظت محیط زیست در احیای آن بوده است. 

وی گفت: عدم مدیریت پسماندهایی که در طبیعت رها می‌شوند، بسیاری اوقات موجب آتش‌سوزی می‌شود، البته با توجه به محدودیتهای توپوگرافی استان، دهیاران و شهرداران نیز مشکلاتی در تعیین محل دفن پسماند دارند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: رقابت در بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی نیز می‌تواند زمینه را برای تخلفات زیست‌محیطی ایجاد کند که بیشتر در اثر سهل انگاری‌ها صورت می‌گیرد و موجب آسیب به تنوع زیستی و حیات وحش می‌شوند.
وی گفت: وقتی عرصه‌های طبیعی از بین بروند موجب ایجاد گرد و غبار می‌شوند و آلودگی هوا بر سلامتی انسان تأثیر خواهد گذاشت و همچنین به هم خوردن پایداری خاک و وقوع سیلاب‌های مهیب، از بین رفتن گردشگری منطقه و تحمیل هزینه‌های بالا برای احیا از عواقب این امر است.
پیش از این نیز در نخستین جلسه شورای اداری حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، اقدامات پیش‌گیرانه برای جلوگیری از آتش سوزی احتمالی در مناطق تحت مدیریت در دستور کار قرارگرفته بود.

48

نظر شما