شناسهٔ خبر: 40471716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی اراک: توجهی به ظرفیت استان مرکزی در بخش بازرگانی نمی‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با بیان اینکه توجهی به ظرفیت استان مرکزی در بخش بازرگانی نمی‌شود از صدور تنها ۷۰ فقره کارت بازرگانی برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مطابق قوانین گمرکی کشور،کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده  آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند، در ایران تنها بازرگانانی می‌توانند در واردات و صادرات فعالیت کنند که دارای کارت بازرگانی باشند.

این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان‌ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط  باشند صادر می‌گردد که کاربردهای کارت بازرگانی اعم از واردات از مناطق آزاد، صادرات همه کالاهای مجاز بازرگانی، صدور ویزای تجاری، صدور گواهی مبدا، عضویت در اتاق بازرگانی، ارتباط با تجار خارجی، مبادله اطلاعات تجاری در سطح جهان، شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی داخلی و خارجی، مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری، مبادرت به حق العمل‌کاری در کمرگ و غیره است.

صدور 1500 کارت بازرگانی در استان مرکزی

منوچهر توسطی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از اراک، با اشاره به شرایط برخورداری از کارت بازرگانی اظهار داشت: کارت بازرگانی با توجه به حساسیت‌های اخیر تنها برای افراد واجد شرایط صادر می‌گردد تا این افراد بتوانند از آن استفاده لازم را داشته باشند.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین شرایط دریافت کارت بازرگانی این است که فرد فعال اقتصادی باشد و فعال اقتصادی بودن منوط به مجوز فعالیت‌های اقتصادی، شناسه، کد اقتصادی، معرفی نامه امور مالیاتی، اظهارنامه ثبت و گواهی عدم سوء پیشینه است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک خاطرنشان کرد: تا به امروز حدود یک هزار و 500 نفر در استان مرکزی دارای کارت بازرگانی هستند و از این تعداد 700 نفر دارای کارت بازرگانی معتبر و در حال فعالیت هستند و از این تعداد 650 نفر دارای کارت بازرگانی و 50 نفر دارای کارت عضویت هستند.

توسطی بیان کرد: فرد فعال اقتصادی می‌تواند کارت بازرگانی یک ساله و فرد دارای پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن، صنعت و تجارت می‌توانند کارت بازرگانی پنج ساله دریافت کند، افراد متقاضی می‌توانند به سامانه صدور کارت بازرگانی وارد و ثبت نام خود را انجام دهند و سپس مدارک افراد واجد شرایط به واحد خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی داده می‌شود و پس از تکمیل مدارک و پرداخت مبلغ حق عضویت و غیره کارت خود را دریافت کنند.

توسطی تصریح کرد: کارت بازرگانی مجوزی برای صادرات و وارادات کالا است و هرکسی در حوزه تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات کالا فعالیتی انجام دهد باید الزاما دارای کارت بازرگانی باشد، کارت عضویت صرفا افراد را به بدنه اتاق بازرگانی متصل کند و از خدمات اتاق بازرگانی بهره مند شوند و می‌توانند صادرات و واردات کالا را انجام دهند.

عدم پای‌بندی و عدم توجه به ظرفیت های استان مرکزی

وی ادامه داد: علی رغم اینکه استان مرکزی استانی صنعتی، دارای ظرفیت و واحدهای تولیدی زیاد است اما متاسفانه بالغ بر 70 شرکت در استان مرکزی کارت بازرگانی خود را از اتاق بازرگانی استان تهران دریافت کردند که این به معنای عدم پای‌بندی و عدم توجه به ظرفیت های استان است.

توسطی عنوان کرد: فعالیت‌های اقتصادی این شرکت‌ها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران ثبت می‌گردد و مبالغ پرداختی آنها در جهت توسعه اتاق بازرگانی استان تهران استفاده می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک افزود: مشکلات تامین اجتماعی، عدم توقف خط تولید آنها، زیست محیطی و غیره آنها توسط مسئولان استان پیگیری می‌شود، و اتاق بازرگانی استان مرکزی آمادگی لازم برای انتقال کارت بازرگانی آنها را دارد و در صورت انتقال کارت بازرگانی خود از خدمات مناسب و درخوری بهره مند می‌شوند.

انتهای پیام/711/ی

نظر شما