شناسهٔ خبر: 40471056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کهگیلویه و بویراحمد به ازای هرچهار هزار هکتار یک محیط‌بان دارد

گچساران- ایرنا- مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: به ازای هر چهار هزار هکتار یک محیط‌بان در استان وجود دارد در حالی که طبق استانداردهای جهانی هر محیط‌بان یک هزار هکتار را باید تحت پوشش حفاظتی و مسئولیتی خود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

سید اسدالله هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شمار محیط بانان استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون هر محیط بان چهار برابر استاندارد جهانی عرصه حفاظتی زیر پوشش دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون این استان با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده با کمبود نیروهای محیط بان روبه روست.

هاشمی اظهار داشت: بیش از ۸۰ محیط بان کار حفاظت از محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد را برعهده دارد.

وی ابراز کرد: ۱۳ منطقه پارک ملی، حفاظت شده و مناطق شکار ممنوع در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ،هفت منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار  ممنوع است.

هاشمی ادامه داد: این محیط بانان به رغم مشکلات موجود از جمله گستردگی وظایف، کمبود تجهیزات، کوهستانی بودن استان، آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع مناطق تحت مدیریت و پراکندگی مناطق محیط بانان این استان برای حفاظت و صیانت از مناطق تحت حفاظت و گونه های جانوری از جان و دل مایه می گذارند.

وی با بیان اینکه محیط ‌بانان کهگیلویه و بویراحمد به صورت شبانه روز مشغول رصد و پایش منطقه هستند، تصریح کرد: محیط ‌بانان در صورت مشاهده تخلف زیست محیطی بر اساس قانون برخورد خواهند کرد. 

هاشمی به آتش سوزی اخیر منطقه حفاظت شده کوه خائیز اشاره کرد و گفت: این آتش سوزی از خاییز بهبهان(مرز خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد)آغاز شد.

وی اظهار داشت: در این آتش سوزی بیش از ۱۰۰ هکتار از مناطق حفاظت شده خائیز آسیب دید که بیش از ۴۰ درصد از این میزان دچار خسارت جدی شد.

 مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: این آتش سوزی که پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده بود پس از ۹۶ ساعت مهار شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

نظر شما