شناسهٔ خبر: 40470703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ادامه خيزش مردمي در آمريکا و انتقاد ترامپ از «برخورد ضعيف» فرمانداران

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- در حالی که اعتراضات مردمی در آمریکا طی روزهای گذشته شدت گرفته و برخورد خشونت‌آمیز پلیس با معترضان همچنان ادامه دارد، رییس‌جمهوری این کشور از برخورد و عملکرد ضعیف فرمانداران ایالتی انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، رسانه‌های آمریکا وسعت و شدت ناآرامی‌های چند روز گذشته در این کشور را در طول چند دهه اخیر بی‌سابقه قلمداد کرده‌اند. روز دوشنبه ناآرامی‌ها در برخی شهرها و ایالات ادامه یافت و مقررات منع آمد و شد شبانه نیز در برخی شهرها تمدید شده است.
خیزش مردمی در ایالات متحده از دوشنبه گذشته و پس از آن آغاز شد که ویدئوی برخورد وحشیانه مأموران پلیس با یک سیاه‌پوست به نام جورج فلوید در مینیاپولیس، بزرگ‌ترین شهر ایالت مینه‌سوتا، منتشر شد.
دریک شاوین، مأمور پلیسی که با گذاشتن زانویش روی گردن جورج فلوید باعث مرگ او شد، قرار بود عصر دوشنبه به وقت محلی به دادگاه منتقل شود تا به‌دلیل «قتل درجه سه» تفهیم اتهام شود ولی جلسه دادگاه تا هشتم ژوئن به تعویق افتاد.
آسوشیتدپرس و شماری دیگر از رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که دونالد ترامپ در تماسی با فرمانداران ایالت‌ها، از عملکرد «ضعیف» آنها انتقاد کرده و خواستار برخورد شدید با معترضان شده است.
کاخ سفید درباره این خبر اظهارنظر نکرده اما رسانه‌ها گزارش داده‌اند، صدای ضبط‌شده این جلسه به دست آنها رسیده است.
ترامپ در ویدئوکنفرانسی خطاب به فرمانداران آمریکا می‌گوید: باید شدیدتر برخورد کنید. اکثر شما ضعیف هستید.
او خواستار به کارگیری نیروهای گارد ملی برای مقابله با اعتراضات شد و گفت: اگر عده‌ای را ردیابی و پیگیری کنید و 10 سال بفرستیدشان زندان، دیگر چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.
ویلیام بار، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا که در این جلسه در فضای مجازی حضور داشت، نیز گفت که از نیروهای مشترک ضدتروریستی برای ردیابی و پیگرد «تحریک‌کنندگان» استفاده خواهد شد.
در روزهای اخیر شماری از فرمانداران و همچنین سیاستمداران آمریکا از اظهارات دونالد ترامپ درباره اعتراضات انتقاد کرده‌ بودند.

وضعیت در مینه‌سوتا
اعتراضات از دو شهر ایالت مینه‌سوتا، یعنی مینیاپولیس و سنت پل، آغاز شد و به دیگر شهرها و ایالت‌ها گسترش یافت. با این حال فرماندار مینه‌سوتا به تازگی از نشانه‌های مثبت در بازگشت نظم سخن گفت.
تیم والز در نشستی خبری با اشاره به این که نمی‌خواهد بگوید «تمام شده است»، گفت: می‌خواهم بگویم ما اهالی مینه‌سوتا بار دیگر به دامان ارزش‌هایی برگشتیم که برایمان مهم است.
فرماندار مینه‌سوتا با تأکید بر این که «جهت اعتراضات تغییر کرده و خیابان‌ها شاهد دومین شب امنیت و نظم بودند»، گفت که بین معترضان و «کسانی که مصمم به ویرانی بودند» تمایزی آشکار وجود داشت.
او همچنین از ترخیص شماری از نیروهای گارد ملی خبر داد و اعلام کرد که مراسم خاکسپاری جورج فلوید روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد.

مقررات منع آمد و شد
در حال حاضر حدود 40 شهر آمریکا مقررات منع آمدوشد شبانه وضع کرده‌اند که شهرهای شیکاگو، لس‌آنجلس، فیلادلفیا و واشینگتن نیز در بین آنهاست.
طی یک هفته گذشته در کنار اعتراضات علیه نژادپرستی که با شعارهایی از جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» و «ویروس اصلی نژادپرستی است»، خشونت‌هایی نیز روی داده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا و برخی دیگر، این خشونت‌ها را به تندروهای چپ‌گرا موسوم به «آنتی‌فا» نسبت می‌دهند و عده‌ای نیز از دخیل بودن نژادپرست‌های معتقد به برتری سفیدپوستان سخن گفته‌اند.
در مینیاپولیس یک راننده کامیون که به سوی جمعیت معترضان رانده بود، بازداشت شد اما به کسی آسیبی نرسید. در ایالت تِنِسی نیز جوان 25 ساله‌ای که قسمتی از ساختمان تاریخی دادگاه شهر نَشویل را به آتش کشیده بود، بازداشت شد.
در یکی از شهرهای فلوریدا نیز اعلام شد، مأمور پلیسی که یک زن سیاه‌پوست را هُل داده بود، از کار تعلیق شده است. بر اساس ویدئویی که روز یک‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، این پلیس زنی از میان معترضان را که زانو زده بود، به روی زمین هُل می‌دهد اما اقدام او بلافاصله با واکنش خشمگین یک پلیس دیگر روبه‌رو می‌شود.
ترامپ دوشنبه در جلسه ویدیویی با فرمانداران نحوه برخورد فرمانداران و شهرداران با تظاهرکنندگان را زیرسوال برد و از آنها خواست با به کارگیری گارد ملی با قاطعیت بیشتری برخورد کنند.

«روز خوبی برای کشورمان نیست»
در همین حال، ترامپ خطاب به فرمانداران ایالتی گفت: شما اشتباه می‌کنید و خود را مانند احمق‌ها نشان می‌دهید... روز خوبی برای کشورمان نیست.
ترامپ «گروه‌های افراطی چپ گرا و آنارشیست‌ها» را مسبب ناآرامی ها عنوان کرده و از قرار گرفتن گروه «آنتی فا» در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده است.
ترامپ در سخنانش به فرمانداران هشدار داد که ناآرامی‌های اخیر به جایگاه بین‌المللی آمریکا آسیب زده است.
او از فرمانداران خواست زمینه تصویب قوانینی را فراهم کنند که آتش زدن پرچم آمریکا را ممنوع کند.
طبق نظر دیوان عالی آمریکا، آتش زدن پرچم ایالات متحده، نوعی آزادی بیان است و افرادی که این کار را انجام می دهند، مجرم نیستند.
ترامپ همچنین از تشدید حضور نیروهای انتظامی در واشنگتن خبر داد و گفت: هزاران نیروی جدید را به کار می‌گیریم ... محکم برخورد خواهیم کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی، پایتخت آمریکا یک‌شنبه‌ شب به صحنه درگیری پلیس با گروهی از تظاهرکنندگان در نزدیکی کاخ سفید تبدیل شد. پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی استفاده کرد و بعضی از معترضان در پاسخ چند خودرو و ساختمان از جمله کلیسای تاریخی نزدیک کاخ سفید را به آتش کشیدند.
ماریل باوزر، شهردار واشنگتن دوشنبه از تشدید قوانین منع تردد شبانه در پایتخت آمریکا خبر داده است. این قوانین در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از ساعت 7 بعد از ظهر تا 6 بامداد به اجرا گذاشته خواهد شد.

نظر شما